Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

over de vestigingen staat er trouwens:

Het regiokantoor van Arriva gaat zich vestigen in Leeuwarden aan de Marschallweg 1c. Verder zijn de volgende vestigingen bekend:

Leeuwarden: Snekertrekweg 31a
Dokkum: Stationsweg 15
Sneek: Zuidwesthoek 2
Heerenveen: Trambaan 3a
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

marvinkok schreef:Vind het wel opvallend dat ze voor Leeuwarden voor de Citelis kiezen, maar dan de geledes weer bij MAN vandaan halen... Een beetje eenheid in je wagenpark is toch logischer?
van de citelis dacht ik eigenlijk al dat ze die zouden bestellen.
ik vind het best een mooi wagenpark.
ik hoop dat ze wel voor de 3 deurs versie gaan voor Leeuwarden
ze hadden ook voor de citelis geleed kunnen gaan maar waarschijnlijk kiezen ze MAN omdat ze die al in het wagenpark hebben (ameland)
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael 1988 »

wouter*** schreef:op de implementatiesite staat inmiddels een lijst met materieel:
In de regio gaan wij met het volgende materieel rijden:

Streekbussen:
VDL Citea LLE 12 meter
VDL Citea XLE 14,5 meter (HOV bus)
VDL Ambassador ALE 10,6

Stadsbussen Leeuwarden:
Irisbus Citelis CNG 10,7 meter
Irisbus Citelis CNG 12 meter
MAN Lions City CNG 18 meter

HOV-bussen Qliner:
Mercedes Benz Intouro M 13 meter

Buurtbussen:
Mercedes Sprinter buurtbus
VDL zal het dus druk krijgen de komende tijd. Overigens vind ik het raar dat je komt met Citelis 10,7m. De fabrikant produceert alleen 10,5m (nou ja 10,46m om precies te zijn). Zie hier.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op vr 14 sep 2012, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door TLP »

Arriva gaat dus de Intouro uitproberen... Dat schijnt een vereenvoudigde versie te zijn van de Integro, die pas sinds een maand of vier als ik het goed heb in Nederland verkrijgbaar is (deze bus bestaat al veel langer in België en Frankrijk). Heb op de impressies niet heel veel verschil gezien met de Integro m.u.v. een ander design natuurlijk. Dus ik vroeg mij af wat de verschillen zo ongeveer zijn en of de reiziger dit gaat merken, en waarom ze dan niet voor de Integro hebben gekozen als er inderdaad weinig verschil in zit (ziet er namelijk veel stoerder uit)?
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door zone2000 »

en waarom ze dan niet voor de Integro hebben gekozen als er inderdaad weinig verschil in zit (ziet er namelijk veel stoerder uit)?
€€€€ waarschijnlijk. de intouro wordt in turkije geproduceerd en zal aanzienlijk goedkoper zijn.

zie het een beetje als dacia sandero<>renault clio.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

Waarom staat er trouwens bij de citea xle dat deze wordt ingezet op de HOV en staat er bij HOV Qliner de intouro
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael 1988 »

HOV-lijnen hoeven niet perse Qliners te zijn. Dat kunnen ook lijnen zijn die nu bijvoorbeeld dienen als sneldienst. De meeste R-Netlijnen zijn bijvoorbeeld HOV-lijnen, maar daar wordt in veel gevallen ook geen materieel op gereden die je normaal treft op Q-liners, Bizzliners en Interliners. Welke lijnen het precies zijn weet ik niet, ik heb niet zo heel veel verstand van die concessie.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door zone2000 »

Michael 1988 schreef:HOV-lijnen hoeven niet perse Qliners te zijn. Dat kunnen ook lijnen zijn die nu bijvoorbeeld dienen als sneldienst. De meeste R-Netlijnen zijn bijvoorbeeld HOV-lijnen, maar daar wordt in veel gevallen ook geen materieel op gereden die je normaal treft op Q-liners, Bizzliners en Interliners. Welke lijnen het precies zijn weet ik niet, ik heb niet zo heel veel verstand van die concessie.
315 groningen lelystad
350 leeuwarden alkmaar

14,5m citea's op de 315 gok ik zo, lijkt mij een dikkere lijn dan de 350.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

zone2000 schreef:
Michael 1988 schreef:HOV-lijnen hoeven niet perse Qliners te zijn. Dat kunnen ook lijnen zijn die nu bijvoorbeeld dienen als sneldienst. De meeste R-Netlijnen zijn bijvoorbeeld HOV-lijnen, maar daar wordt in veel gevallen ook geen materieel op gereden die je normaal treft op Q-liners, Bizzliners en Interliners. Welke lijnen het precies zijn weet ik niet, ik heb niet zo heel veel verstand van die concessie.
315 groningen lelystad
350 leeuwarden alkmaar

14,5m citea's op de 315 gok ik zo, lijkt mij een dikkere lijn dan de 350.
dat lijkt mij niet want lijn 315 is langer dan 350 en een citea bied volgens mij minder comfort dan een Intouro
daarnaast worden er geen rolstoeltoegankelijke bussen geëist op 315

het kan ook dat die citea xle bussen voor langere en drukkere lijnen zijn als 50, 97, 98, 99 want bij de streek staan geen gelede bussen.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

Heb je in Friesland gelede bussen nodig op de streekdienst?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Daniel »

Nee, daarom staan ze ook bij de stadsdienst (lijn 12 in Leeuwarden rijdt volledig geleed). Allicht dat je een keer wat aan een gelede kunt hebben in het seizoen op de lijn naar Lauwersoog of Holwerd voor de vakantiegangers ri. de waddeneilanden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Vinny »

Wellicht als je wat bespaart aan scholierenlijnen kun je wel wat aan geledes hebben in Friesland. Er rijden nu wel eens wat bussen achter elkaar naar Sneek :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door BR628 »

En met het oog op mogelijke nog vergaande bezuinigingen kan het best wel eens zo zijn dat in de nabije toekomst gesneden moet worden in het aantal ritten per uur op drukke lijnen. Omdat je toch een vervoerplicht hebt ontkom je dan niet aan de inzet van een bustype met meer capaciteit, bijv dus een 18m.
kolibrie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 29 aug 2012, 21:08

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door kolibrie »

wouter*** schreef:Het basispakket is nog steeds te downloaden op fryslan.nl/ov
Daar ik regelmatig de Q315 bereis was ik benieuwd wat de veranderingen in het basispakket voor mij kunnen betekenen..
Wanneer ik de ritten even opzoek die niet mogen worden aangeboden, zodat we een beeld krijgen van de vertrektijden, dan wordt ik bepaald niet vrolijk!

Afbeelding

m.a.w.:
- De daluren lijkt flink in gehakt te worden.
- 's avonds wordt het wel beroerder om van Groningen naar Heerenveen te reizen, vooral als de rit van 22.53 zou verdwijnen, die ik wel eens neem als ik 's avonds bij wat vrienden langsga in Groningen om zo wat te noemen

Maar nu vraag ik me af: met welke korrel zout moeten we deze eisen nemen? is het meer een advies voor Arriva of hebben ze hier niets op in te brengen?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door BR628 »

Dat laatste. Was overigens aan alle inschrijvers gericht. Al weet ik natuurlijk niet wat Arriva uiteindelijk na de implementatie gaat rijden vanaf december as.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

Bee schreef:Heb je in Friesland gelede bussen nodig op de streekdienst?
Jazeker die heb je heel hard nodig, lijn 66 rijd volledig geleed en lijn 50, 70 en 97 de spits hoewel dit laatste niet strikt noodzakelijk is
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

Gelede bussen hebben amper tot geen extra zitplaatsen boven 15-meter bussen (je bent daar al een meter kwijt aan de geleding en de tweede achterdeur), de bestelling van het lange model Citea lijkt mij dus gericht op die lijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

Lijkt mij niet erg handig voor lijn 66 want in zo'n LE bus is weinig bagageruimte.
Misschien is die hele citea xle wel een foutje op de site want ze zouden volgens de krant geen 15 meter bussen bestellen en ze hebben al een bus voor de HOV
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me ook af waarom Arriva voor de stadsdienst Leeuwarden de Citelis besteld heeft (en dan nog in twee verschillende uitvoeringen ook) en niet de Crossway, zoals in Lelystad. Wordt de Crossway niet in CNG-uitvoering geleverd of denkt Arriva dat de Crossway minder geschikt is voor Leeuwarden?

Arriva heeft de materieelbestellingen dus mooi gespreid: maar liefst vier fabrikanten mogen bussen leveren voor deze concessie. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

Meltrain schreef:Ik vraag me ook af waarom Arriva voor de stadsdienst Leeuwarden de Citelis besteld heeft (en dan nog in twee verschillende uitvoeringen ook) en niet de Crossway, zoals in Lelystad. Wordt de Crossway niet in CNG-uitvoering geleverd of denkt Arriva dat de Crossway minder geschikt is voor Leeuwarden?
ik denk allebei, de Crossway is er niet in CNG en is ook niet geschikt voor Leeuwarden.
ik snap eigenlijk niet dat arriva in lelystad niet voor de citelis is gegaan
die 2 uitvoeringen zijn denk ik omdat er drukke en rustige lijnen zijn.
veel rustige lijnen moeten volgens het PvE met bussen van 10 meter worden gereden en voor sommige lijnen is een 10 meterbus echt te klein
arriva reed voor 2007 ook al met 10 en 12 meter bussen, namelijk de wright cadet en de wright commander
Meltrain schreef: Arriva heeft de materieelbestellingen dus mooi gespreid: maar liefst vier fabrikanten mogen bussen leveren voor deze concessie. :lol:
als meerdere fabriekanten bussen leveren is de kans groter dat ze op tijd geleverd worden
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Allicht dat je een keer wat aan een gelede kunt hebben in het seizoen op de lijn naar Lauwersoog of Holwerd voor de vakantiegangers ri. de waddeneilanden.
Daarover stond in het PvE het volgende:
Het materieel op lijnen 66 en 50 dient extra bagageruimte te hebben, zodat alle door
bootpassagiers meegenomen bagage veilig vervoerd kan worden. Hierbij geldt dat minimaal
40 % van de toegestane maximale capaciteit uit zitplaatsen dient te bestaan.
Ik vraag me dus af welke bussen Arriva op die lijnen wil inzetten. De gelede MAN's van de stadsdienst Leeuwarden of de Citea XLE's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

ik denk op lijn 66 gelede man's, hiervan worden er volgens de krant 8 besteld en er rijden er 3 op lijn 12 in leeuwarden.
op lijn 50 worden denk ik geen gelede MAN's ingezet, of hooguit alleen op drukke tijdstippen of alleen als de boot van schiermonnikoog aansluit
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

Ze hebben in de politiek nu zeker niks beters te doen:
PVV: busorder naar Fries bedrijf

De gunning van de fabricage van zes elektrische bussen voor Schiermonnikoog aan een Chinees bedrijf roept verzet op in provinciale staten. Volgens de PVV-fractie krijgt het bedrijf staatssteun van China. De order moet terechtkomen bij Nederlandse bedrijven, liefst in Friesland, vindt de PVV. De fractie wil er woensdag een debat over in provinciale staten. De PvdA in de Tweede Kamer wil ook duidelijkheid over de mogelijke staatssteun van China.

BRON: Leeuwarder Courant, 14 september 2012.
Is er een Nederlands bedrijf die überhaupt elektrische bussen maakt?
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Dafdriver »

http://www.truckenmilieu.nl/2012/04/chi ... 00-ginafs/

Die Chineese bussen krijgen verrassend toch nog een Hollands tintje al komt dat voor ons leken wel uit een hele verrassende hoek waaien.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Wubbo »

Roelof88 schreef:PVV: busorder naar Fries bedrijf

De gunning van de fabricage van zes elektrische bussen voor Schiermonnikoog aan een Chinees bedrijf roept verzet op in provinciale staten.
De PVV is lekker snel, zie dit bericht van 7 juni:
Roelof88 schreef:Schiermonnikoog krijgt zes elektrische bussen

De provincie Fryslân heeft zes elektrische bussen gekocht om in te zetten op Schiermonnikoog. Het Chinese bedrijf BYD Europe BV gaat ze bouwen. BYD kwam als beste aanbieder uit de beoordeling. (...)
En dat voor iets dat de provincie zelf gekocht heeft, en er dan nog 3 maanden over doen om er achter te komen...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten