Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Onderhands aanbesteden mag niet. Maar wat wel gewoon mag, is buslijnen als meerwerk in een bestaande concessie inkopen. In die concessie moeten dan wel bepalingen opgenomen zijn dat het vervoer uit die concessie naar het aangrenzende gebied mag rijden. Maar de meeste modene concessies hebben wel zo'n bepaling dat grensoverschrijdend veroer tot een bepaalde afstand plaats mag vinden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Wubbo »

hidihi schreef:Bijvoorbeeld Biddinghuizen is een dorp die echt zou kunnen profiteren van onderhands aanbesteden. Je hebt redelijk dicht bij Biddinghuizen het vliegveld van lelystad waar lijn 7 eindigd. Het zou oor biddinghuizers een grote verbetering zijn als die stadsbus door kon rijden naar Biddinghuizen.
Volgens Google Maps is het van het centrum van Biddinghuizen (Plein) dik 16 km naar het Aviodome (dichtstbij gelegen halte van lijn 7). Dat vind ik niet dichtbij. Ter vergelijking: de afstand tussen het centrum van Utrecht (Neude) en het stationsplein van Hilversum is vergelijkbaar.
hidihi schreef:Biddinghuizen ligt ook dichtbij Elburg dus je zou de spits slagen van lijn 100 naar Biddinghuyizen door kunnen rijden waardoor biddinghuizen een mooie verbinding met Zwolle krijgt.
De afstand van de halte waar de spitsslagen van lijn 100s eindigen (Molendorp) naar het Plein in Biddinghuizen is 12,5 km.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

Volgens Google Maps is het van het centrum van Biddinghuizen (Plein) dik 16 km naar het Aviodome (dichtstbij gelegen halte van lijn 7). Dat vind ik niet dichtbij.
Ik denk wel dat je dat in termen van rijtijd moet bekijken. Als de bus gewoon 80 kan rijden, dan kost het de lijn ongeveer een half uur langer in omloop. Als je zo een aparte streeklijn kunt uitsparen denk ik dat het wel uitkan. Maar dan waarschijnlijk alleen voor de helft van de ritten van lijn 7. Ik zou dan voor de duidelijkheid wel een ander lijnnummer introduceren: lijn 17 of 71 ofzo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Er rijdt al een lijn 71 in IJsselmond :wink:.
De Hanzelijn (station Dronten) is denk ik grotendeels de oplossing voor Biddinghuizen waardoor er een snelle(re) verbinding is met Zwolle. Het doortrekken van enkele ritten van lijn 7 vind ik op zich geen gek idee, maar is er wel genoeg animo voor?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door MdJ »

Vinny schreef:
Volgens Google Maps is het van het centrum van Biddinghuizen (Plein) dik 16 km naar het Aviodome (dichtstbij gelegen halte van lijn 7). Dat vind ik niet dichtbij.
Ik denk wel dat je dat in termen van rijtijd moet bekijken. Als de bus gewoon 80 kan rijden, dan kost het de lijn ongeveer een half uur langer in omloop. Als je zo een aparte streeklijn kunt uitsparen denk ik dat het wel uitkan. Maar dan waarschijnlijk alleen voor de helft van de ritten van lijn 7. Ik zou dan voor de duidelijkheid wel een ander lijnnummer introduceren: lijn 17 of 71 ofzo.
Een half uur langer in omloop, om vervolgens 1x in de 2 uur (naar Airport rijdt 'ie 1x per uur) naar Biddinghuizen rijden. Yeah, right.

(Ook bij een halfuursdienst en 1x per uur naar Biddinghuizen kom je niet fijn uit: er staat dan in Airport een bus een half uur te keren...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

De huidige lijn naar Swifterband bedient in Lelystad ook een industrieterrein welke niet door een stadsbus ontsloten wordt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

MdJ schreef:
Vinny schreef:
Volgens Google Maps is het van het centrum van Biddinghuizen (Plein) dik 16 km naar het Aviodome (dichtstbij gelegen halte van lijn 7). Dat vind ik niet dichtbij.
Ik denk wel dat je dat in termen van rijtijd moet bekijken. Als de bus gewoon 80 kan rijden, dan kost het de lijn ongeveer een half uur langer in omloop. Als je zo een aparte streeklijn kunt uitsparen denk ik dat het wel uitkan. Maar dan waarschijnlijk alleen voor de helft van de ritten van lijn 7. Ik zou dan voor de duidelijkheid wel een ander lijnnummer introduceren: lijn 17 of 71 ofzo.
Een half uur langer in omloop, om vervolgens 1x in de 2 uur (naar Airport rijdt 'ie 1x per uur) naar Biddinghuizen rijden. Yeah, right.

(Ook bij een halfuursdienst en 1x per uur naar Biddinghuizen kom je niet fijn uit: er staat dan in Airport een bus een half uur te keren...)
Dat je wellicht niet uitkomt op basis van de huidige dienstregeling wil niet zeggen dat je wel uitkomt als je een nieuwe dienstregeling maakt. Als hij nu een keer per uur naar de luchthaven rijdt kan hij ook een keer per uur naar Biddinghuizen rijden. Dat kan dus volgens mij prima met een ruime keertijd in Biddinghuizen. Kost je voor deze buslijn wel meer materieel natuurlijk, maar je hebt dus geen aparte streekbus meer nodig die 1x per uur rijdt. Dat bedoel ik dus...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Het is nou niet dat die 154 zo verschrikkelijk veel materieel zal kosten met een uurdienst. Je kunt dat ding met één bus in een uurdienst rijden als je hem in Lelystad op een andere lijn keert. Daarentegen is lijn 154 wel sneller dan een verlenging van de 7 en ontsluit lijn 154 zo nog een compleet gedeelte van Lelystad waar anders geen haltes zouden zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Daniel »

Op industrieterrein Oostervaart in Lelystad rijdt ook lijn 315 die daar al één halte bediend, op zich zou die ook al de bediening die lijn 154 nu verzorgt over kunnen nemen. Maargoed, ik snap niet helemaal hoe de discussie ineens over lijn 154 gaat nu terwijl we het in de eerdere berichten over de bediening van Biddinghuizen hadden.

Lijn 7 van Lelystad Airport naar Biddinghuizen lijkt me in ieder geval niet geheel logisch. Je rijdt allereerst een flink stuk om om er te komen en daarnaast een flink stuk dubbel met lijn 148 die daar ook slechts een paar haltes in de middle of nowhere bedient die echt geen twee lijnen nodig gaan hebben. Als ik de afstanden zo zie zal het met een beetje goeie aansluitingen voor Biddinghuizers die naar Lelystad willen best aantrekkelijk zijn om via station Dronten te reizen. Dat zal waarschijnlijk nog wat sneller dan een verlengde lijn 7 zijn ook. Lijn 147 is wat dat betreft best een logisch lopende lijn waarmee zodra de Hanzelijn in gebruik genomen is het dorp Biddinghuizen verbindingen naar de rest van het land heeft waar andere dorpjes best jaloers op kunnen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

Ik dacht dat ze flink zouden snijden in de 14x buslijnen daar. Maar goed, het discussieert ook vrij lastig zonder het hele plaatje goed te kennen :) Eigenlijk zou iemand een lijnnetkaart moeten maken van de situatie zoals de provincie die wil hebben na 8 december. Wellicht valt er nog wat te verbeteren. Als ik de discussie zo eens lees is het een klaarblijkelijk erg dure concessie die inefficiënt is vormgegeven. Dat zou dus beter moeten kunnen lijkt mij.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

Ik lees trouwens ook in dit topic dat de provincie alle inkomsten opeist en die daarna alsnog aan de vervoerder uitkeert. Wat is dat voor een belachelijke constructie :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Wat ook meespeelt is dat de Noordoostpolder erg onhandig is ingedeeld. Als je wilt dat ieder dorpje zowel een goede verbinding met Zwolle als met Emmeloord heeft dan wordt het al erg snel duur natuurlijk terwijl het qua reizigersaantallen natuurlijk helemaal nergens over gaat. Dorpjes als Ens, Kraggenburg en Nagele liggen bepaald niet allemaal op een rechte lijn t.o.v. elkaar en hebben ook nog eens weinig inwoners. Daardoor ben je relatief veel bussen kwijt voor een beperkt reizigersaantal. Ik denk dat voor een vervoerder het stuk met de lijnen 142, 144, 147, 148 en 159 in Oostelijk- en Zuidelijk Flevoland veel interessanter is. Daar heb je tenminste nog flinke dorpen en behoorlijke reizigersaantallen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Ik lees trouwens ook in dit topic dat de provincie alle inkomsten opeist en die daarna alsnog aan de vervoerder uitkeert. Wat is dat voor een belachelijke constructie :roll:
Dat is ook zo bij de GD-concessie en bij diverse concessies van Overijssel en Gelderland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Michael 1988 »

Rijden er daar in de Noordoostpolder eigenlijk wel buurtbussen? Want als ik zo kijk naar de reactie van Klaasje met het feit over die dorpjes met weinig inwoners en reizigers lijkt mij het beste om daar dan een buurtbus voor in te zetten al dan niet met in de spits aangevuld door een extra (taxi)bus of touringcar.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

De NOP is in hele andere tijdgeest gebouwd! Emmeloord zou het centrale dorp worden, uit de omliggende dorpen zou iedereen hier op de fiets heen kunnen en er hooguit een uurtje over doen. De onderlinge afstanden in de NOP zijn kleiner tussen de dorpen dan in de rest van Flevoland. Daarom is Emmeloord ook veruit het grootst geworden, het draagt de centrale functie. De rest van dorpen zijn planmatig 'klein' gehouden.

De meeste dorpen hebben ook maar een uur verbinding per richting. Er zijn enkele uitzonderingen zoals Tollebeek, Ens, Marknesse en Kraggenburg wel in het pad van de 141/71 liggen. Binnen IJsselmond rijdt er maar 1 buurtbus. En uit eigen ervaring zou een buurtbus geen optie zijn in de NOP omdat de reizigers aantallen vaak boven de 8 zitten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Het is ook wel een lastig gebied. Voor veel zaken moet je in Zwolle zijn terwijl de basisvoorzieningen allemaal dichterbij bij Emmeloord te vinden zijn. Voor jeugd is het denk ik belangrijker dat ze tot 23:00 in Zwolle kunnen blijven dan dat er ieder uur een goede verbinding met Emmeloord is.

Wat ik overigens ook wel bijzonder vind is dat Emmeloord kleiner is dan Dronten en niet veel groter is dan Zeewolde maar dat je aan de manier waarop mensen erover praten merkt dat het veel meer te boek staat als belangrijk dan die andere twee plaatsen. Toch heeft Emmeloord in tegenstelling tot de eerder genoemde plaatsen in veel meer richtingen bussen die vaak nog sneller zijn ook.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

Er rijden zelfs nachtbussen in Emmeloord.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

Emmeloord is al sinds de oprichting ingericht als centrumplaats, dat maakt de vibe ook anders dan Dronten en Zeewolde dat eigenlijk gewoon uit de kluiten gewassen dorpjes zijn. En bovendien, die verzorgen niets want het buitengebied van de Flevopolders is leeg, in tegenstelling tot de Noordoostpolder met zijn tien dorpjes :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Maar je kunt alsnog niet veel meer in Emmeloord dan bijvoorbeeld in Dronten. Als je het totale inwoneraantal van al die dorpjes meerekent kom je nog steeds niet ver boven het inwoneraantal van Dronten uit. Dan tel ik Urk even niet mee omdat dat natuurlijk een totaal ander soort gemeenschap is.

Op zich is het wel mogelijk om de hele NOP met vier lijnen te bedienen maar dan hebben een hoop dorpjes geen verbinding meer met Emmeloord. Je krijgt dan grofweg de volgende lijnen:
  • 315/147: Heerenveen-Lemmer-Bant (A6)-Emmeloord-Nagele-Swifterbant-Dronten
  • 42: Heerenveen-dorpenroute-Lemmer-Rutten-Creil-Espel-Urk-Tollebeek-Nagele-Ens-Kampen/Kampen zuid
  • 171: Lus Emmeloord-Marknesse-Vollenhove-Zwartsluis-Hasselt-Zwolle
  • 71: Kampen/Kampen zuid-Ens-Kraggenburg-Marknesse-Luttelgeest-Kuinre-Wolvega
Dat zou je doordeweeks overdag moeten aanvullen met sneldiensten om scholieren zo snel en goedkoop mogelijk te vervoeren.

Maar dan heb je de vierhoek tussen Meppel, Wolvega, Zwartsluis en Marknesse nog niet voorzien van buslijnen terwijl daar toch nog best een paar flinke dorpjes liggen. Ik vraag me alleen af of het niet bieden van de verbinding met Emmeloord wel acceptabel is. Al moet je wat. Het is ook zowat om alleen overdag een bus te laten rijden.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Emmeloord is een veel oudere kern, die in die tijd ook nog voorzien is van voorzieningen als een ziekenhuis. Dat maakt Emmeloord wezenlijk anders dan Dronten en Zeewolde. Zeewolde had niet eens middelbaar onderwijs. Pas een paar weken terug is er een onderbouw-dependance van een school in Harderwijk gestart. Overigens lijkt dat ziekenhuis in Emmeloord geen toekomst meer te hebben, in tegenstelling tot die middelbare school in Zeewolde. In ieder geval zal de bus Zeewolde-Harderwijk dan minder druk worden. Die kwartierdienst is niet
meer nodig.
Wat in Emmeloord heel vreemd is, is dat de noordelijke wijken hier geen bushaltes hebben. Alles is op het centrum van Emmeloord gericht. Het zou in dat opzicht juist goed zijn om de 141 eens op te knippen, en in Emmeloord-noord te laten eindigen ipv naar Urkte laten rijden. Urk kan beter ontsloten worden met een buslijn Emmeloord-Urk-Swifterbant-Dronten of een buslijn Emmeloord-Urk-Lelystad. Dan is Urk ook eens van die eenrichtingslus af.
Op de 141, 35 en 71/171 na is het vervoergebruik in de NOP overigens mager. Lijn 42 bijvoorbeeld heeft in beide richtingen maar 1 drukke rit met scholieren. De rest van de bussen telt vaak maar twee reizigers, en kan dus prima met een buurtbus. Ook de bus naar Steenwijk kan prima anders ingericht worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Maar je kunt alsnog niet veel meer in Emmeloord dan bijvoorbeeld in Dronten. Als je het totale inwoneraantal van al die dorpjes meerekent kom je nog steeds niet ver boven het inwoneraantal van Dronten uit. Dan tel ik Urk even niet mee omdat dat natuurlijk een totaal ander soort gemeenschap is.
Het inwonersaantal zegt niet alles, het gaat ook om de voorzieningen in een plaats (en voorzieningen die in omliggende plaatsen geboden worden). Dronten ligt relatief dicht bij Lelystad en heeft zelf niet zo veel voorzieningen, terwijl Emmeloord een stuk verder weg ligt en wel wat meer voorzieningen biedt (zoals het genoemde ziekenhuis, maar Emmeloord heeft ook meer middelbare scholen). Ik denk dat dat soort zaken bepalender zijn voor de vervoersvraag dan sec het aantal inwoners.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

Het soort inwoners telt natuurlijk ook wel mee, volgens mij wonen er in Zeewolde voornamelijk mensen uit de hogere middenklasse. Die zie je dus niet in een bus (alleen hun schoolgaande kinderen), terwijl in Emmeloord nog al wat sociale huurwoningen staan als ik in die plaats zo eens rondkijk. Die mensen zijn veel meer geneigd om de bus te nemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Qua inwoneraantal scheelt het niet zoveel tussen Emmeloord en Dronten. Maar zoals ik eerder aanhaalde is Emmeloord van oudsher DE centrale plek binnen de Noordoostpolder. Niet alleen het ziekenhuis (+polikliniek), maar ook de middelbare scholen (4) en MBO scholen (1 ROC en 1 AOC) spelen een belangrijke rol hierin. De vervoersstromen binnen de polder zijn dan ook vooral op Emmeloord en Zwolle/Kampen gericht.

In het verleden heeft de 71 altijd nog een lus gereden om de noordelijke wijken van Emmeloord te bedienen, maar animo was altijd bedroevend. Dus naar mijn inziens zal het kansloos zijn om dit nieuw leven in te roepen. (vooral omdat binnen Emmeloord de auto en de fiets ver boven het OV staan)

De lijnen die vooral aandacht verdienen zijn de rustigere lijnen (42 en 147). Volgens de bestek eisen van de provincies zouden deze lijnen dan ook op de schop gaan.
De 42 zou voortaan alleen nog maar Emmeloord, Espel, Creil, Rutten, Lemmer en v.v. rijden, Bant zou dan worden bedient door de 315 welke bij Afslag Bant een halte krijgt.
De 147 wordt opgeheven en vervangen door lijn 149 welke via Emmeloord, Nagele, Domineesweg en Urk v.v. gaat rijden. Bij de Domineesweg wordt dan een overstap geboden op lijn 145 (Domineesweg, Swifterbant, Dronten) en op 315 (Emmeloord/Lelystad). Over de vraag of Urk een rechtstreekse verbinding met Dronten nodig heeft.. Ik denk het niet veel Urkers blijven op Urk of gaan naar Emmeloord of Kampen naar school.
Over de lijnen naar Steenwijk.
Lijn 75 is de rustigste van de 2 en wordt daarom (behalve in de spits) met een VDL Procity gereden. Lijn 76 is over het algemeen goed bezet dit komt vooral door het AZC in Luttelgeest.

Wat me vooral dwars zit is de communicatie van de provincies over hoe en verder. Er is namelijk wel 1 ding duidelijk en dat is dat er personeel uit moet.. en de december komt wel steeds dichterbij!
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Tsja, er zijn opzich al wel veel buschauffeurs die met vervroegd pensioen zouden kunnen/moeten.

Het is ronduit belachelijk dat de provincies nog steeds geen enkele duidelijkheid geven aan de reiziger en het personeel, wat er gaat gebeuren. Met die twee mislukte aanbestedingen was het eerste dat ze riepen 'markt zit moeilijk', maar enige vorm van zelfreflectie was er niet bij. Naar mijn mening mogen de verantwoordelijken van dit debacle mooi opstappen. Stelletje zakkenvullende lapzwansen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door BR628 »

Probleem is vooral dat die provincies geld zat hebben, maar het niet willen uitgeven. :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten