OVer je OV-Chipkaart #5

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

Ik denk dat het halve station een hartverzakking zou krijgen als ik over zo'n poortje heen zou klimmen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Het poortje wordt niet geopend dus droom maar lekker verder :Y . Ze zullen je gewoon zeggen om achter iemand anders te gaan.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Het poortje wordt niet geopend dus droom maar lekker verder :Y . Ze zullen je gewoon zeggen om achter iemand anders te gaan.
Ik maag gewoon volgende keer wel m'n eigen paralympische spelen onder stokspringen bij station RAI ofzo. Wel eerst even goed kijken of ik de goede kant op ren, want de muur doet vast auw. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

De NS heeft iets nieuws, waarschijnlijk helemaal speciaal om mij te pesten: selectief poortjes dichtgooien! *O* Ik kwam er al vorige week eentje tegen op Lelylaan. En gisteren liep ik met m'n snufferd tegen eentje op station Zuid aan (aangezien ik niet van plan was om in te checken). Wat leuk! Ze verzinnen iedere keer wat nieuws, zodat het OV nooit saai blijft!
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

De NS heeft al een paar maanden geleden diverse poortjes op de stations gesloten. Uiteindelijk zullen alle poortjes gesloten worden behalve het brede poortje, dat gaat pas dicht als de papieren kaartjes zijn verdwenen.

Over papieren kaartjes gesproken: vanaf 1 januari is het niet meer mogelijk om papieren kaartjes te kopen met korting, de kaartautomaten verkopen dan alleen nog kaartjes op vol tarief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Klaasje »

Met name in de spits zorgt het gesloten houden van een groot deel van de poortjes voor erg onhandige opstoppingen. Soms kan dat erg vervelend zijn. In de ochtendspits moet je met een papieren kaartje op Almere C ook niet op het laatste moment komen voor een s4600 richting Amsterdam omdat er op dat moment een complete kudde reizigers uit de s4900 door het ene openstaande poortje heen komt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Geert »

VIRM schreef:De NS heeft iets nieuws, waarschijnlijk helemaal speciaal om mij te pesten: selectief poortjes dichtgooien! *O* Ik kwam er al vorige week eentje tegen op Lelylaan. En gisteren liep ik met m'n snufferd tegen eentje op station Zuid aan (aangezien ik niet van plan was om in te checken). Wat leuk! Ze verzinnen iedere keer wat nieuws, zodat het OV nooit saai blijft!
Dit doen ze al jaren op de stations op de Hoekse lijn en is ook al gedaan toen bij de metro van Rotterdam (en ik denk ook Amsterdam) de chipkaart werd ingevoerd. Reizigers die al reizen met de chipkaart kunnen gewoon die gesloten poortjes gebruiken, de rest moet inderdaad door een van de open gebleven poortjes.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Geert »

Bee schreef:Over papieren kaartjes gesproken: vanaf 1 januari is het niet meer mogelijk om papieren kaartjes te kopen met korting, de kaartautomaten verkopen dan alleen nog kaartjes op vol tarief.
Kunnen houders van een jaartrajectkaart al reizen op korting?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:Met name in de spits zorgt het gesloten houden van een groot deel van de poortjes voor erg onhandige opstoppingen. Soms kan dat erg vervelend zijn. In de ochtendspits moet je met een papieren kaartje op Almere C ook niet op het laatste moment komen voor een s4600 richting Amsterdam omdat er op dat moment een complete kudde reizigers uit de s4900 door het ene openstaande poortje heen komt.
Op Almere Centrum is het doordeweeks eigen altijd wel gedoe rondom die poortjes, en de vele NS Service & Veiligheidmedewerkers eten de hele dag uit hun neus. Ze zouden eens nieuwe poortjes moeten bestellen met spoed.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Gister op Sloterdijk wou ik snel van de lage sporen naar tram 12. Ging ik buiten de stationshal om omhoog, moest ik weer de stationshal in om uit te checken. Want bij de trap bij de tramhalte stond er ook geen paal.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

Geert schreef:
Bee schreef:Over papieren kaartjes gesproken: vanaf 1 januari is het niet meer mogelijk om papieren kaartjes te kopen met korting, de kaartautomaten verkopen dan alleen nog kaartjes op vol tarief.
Kunnen houders van een jaartrajectkaart al reizen op korting?
@Bee: verkoopt de Tickets&Service dan nog wel kortingskaartjes?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Geert schreef:
Bee schreef:Over papieren kaartjes gesproken: vanaf 1 januari is het niet meer mogelijk om papieren kaartjes te kopen met korting, de kaartautomaten verkopen dan alleen nog kaartjes op vol tarief.
Kunnen houders van een jaartrajectkaart al reizen op korting?
Nee.
VIRM schreef:
Geert schreef:
Bee schreef:Over papieren kaartjes gesproken: vanaf 1 januari is het niet meer mogelijk om papieren kaartjes te kopen met korting, de kaartautomaten verkopen dan alleen nog kaartjes op vol tarief.
Kunnen houders van een jaartrajectkaart al reizen op korting?
@Bee: verkoopt de Tickets&Service dan nog wel kortingskaartjes?
Nee. Alle reizigers die recht hebben op korting worden geacht de OV-Chipkaart te gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

Bee schreef:
Geert schreef:
Bee schreef:Over papieren kaartjes gesproken: vanaf 1 januari is het niet meer mogelijk om papieren kaartjes te kopen met korting, de kaartautomaten verkopen dan alleen nog kaartjes op vol tarief.
Kunnen houders van een jaartrajectkaart al reizen op korting?
Nee.
VIRM schreef:
Geert schreef:
Bee schreef:Over papieren kaartjes gesproken: vanaf 1 januari is het niet meer mogelijk om papieren kaartjes te kopen met korting, de kaartautomaten verkopen dan alleen nog kaartjes op vol tarief.
Kunnen houders van een jaartrajectkaart al reizen op korting?
@Bee: verkoopt de Tickets&Service dan nog wel kortingskaartjes?
Nee. Alle reizigers die recht hebben op korting worden geacht de OV-Chipkaart te gebruiken.
Dankje. Weet je of je dan nog e-tickets met 40% korting kunt kopen?
En heb je een linkje naar een nieuwsbericht? Dan ga ik maar weer eens een berichtje naar de klantenservice sturen met de vraag wat je moet doen als ze die palen hebben verstopt en je met 40% korting riest. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Het stond eind augustus in de Volkskrant, grote kans dat het artikel alleen nog voor abonnees beschikbaar is.

Edit: het was 25 augustus en is inderdaad alleen voor abonnees beschikbaar, ik zal de tekst even naar je PB'en.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Ga er trouwens maar van uit dat een e-ticket ook een papieren kaartje is en dat ook die niet meer met korting gekocht kunnen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

Daar ga ik ook inderdaad vanuit. :) Heb al een mailtje naar de klantenservice gestuurd. Nu maar even kijken hoe ze weer gaan kronkelen om vooral geen antwoord te hoeven geven. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Wubbo »

NS heeft er ook advies over aangevraagd aan het Locov. Volgens mij blijven kortingkaartjes trouwens wel aanwezig in de automaat en bij de balie (immers: er is nog geen alternatief voor reizigers met een Jaartrajectkaart) maar worden ze verstopt. Wat ze doen met iemand met een Voordeelurenkaart die toch met een kortingskaartje reist (en dus wel het juiste tarief betaalt maar op de verkeerde drager) is voor mij nog een vraag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Daniel »

Jaartrajectkaarthouders zijn volgend jaar de enige reizigers die nog met papieren kaartjes op korting mogen reizen. Wat betreft het verstoppen zal het ook wel meevallen trouwens: de automaten zouden ingericht gaan worden op de OV-chipkaart dus i.p.v. dat je nu op een knop moet drukken om naar het OVC-menu te gaan moet je dan op een knop drukken om naar het papieren-kaartjes-menu te gaan.

Volgens de adviesaanvraag zou trouwens de jaartrajectkaart medio 2013 ook verchipt moeten worden (of nouja, bruikbaar worden als zodanig want hij staat nu al als product op een OVC immers)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb zelf geen jaartrajectkaart, maar wel een GVB-bedrijfspas met vrij vervoer binnen Amsterdam, ook met de NS dus. En als ik de trein pak, is het toch altijd vanaf de laatste stations binnen Amsterdam. Morgen moet ik dus naar Zeeland en dan koop ik toch echt gewoon een kaartje vanaf Ashd en ik ga absoluut niet inchecken vanaf mijn instapstation.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Tochjo »

Wubbo schreef:Wat ze doen met iemand met een Voordeelurenkaart die toch met een kortingskaartje reist (en dus wel het juiste tarief betaalt maar op de verkeerde drager) is voor mij nog een vraag.
Je zou een systeem kunnen bedenken waarbij je alleen nog een kaartje met korting kunt kopen nadat je je OV-chipkaart met jaartrajectabonnement voor de kaartlezer hebt gehouden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door webguy »

Met het studentenreisproduct mag je ook toch nog reizen op korting met een kaartje? Of staat er ergens in nieuwe voorwaarden dat dat niet mag? Is overigens jammer want dat voorkomt een boel dubbele opstaptarieven...
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Tristan »

webguy schreef:Met het studentenreisproduct mag je ook toch nog reizen op korting met een kaartje? Of staat er ergens in nieuwe voorwaarden dat dat niet mag? Is overigens jammer want dat voorkomt een boel dubbele opstaptarieven...
Zolang het probleem dat reizen met meerdere vervoerders met de ov-chipkaart duurder is dan met een papieren kaartje bestaat, mogen studenten (en ieder ander persoon) inderdaad nog gewoon een papieren kaartje kopen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Meltrain »

In de adviesaanvraag staat ook dat de kaartjes met korting pas definitief worden afgeschaft als het probleem met de dubbele opstaptarieven is opgelost. Dat is dus positief (al is het ook niet meer dan logisch).

Wat ik minder snap is wat men nu precies met de Samen Reis Korting wil doen. Volgens het advies moet(en) de reiziger(s) die gebruik wil(len) maken van Samen Reis Korting dit product elke keer voordat ze inchecken op hun OV-Chipkaart zetten. Ik vraag me dan alleen af hoe dat dan gaat met het overstappen tussen de verschillende vervoerders. :?
Even als voorbeeld een ritje Utrecht - Doetinchem: in Arnhem moet je dan uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva/Breng. Maar volgens het advies "verbrandt" de Samen Reis Korting bij het uitchecken. Dus dan moet je uitchecken bij NS, vervolgens naar een kaartautomaat rennen om Samen Reis Korting weer op je kaart te activeren en inchecken bij Arriva/Breng en vervolgens naar je aansluitende trein rennen. Ik ben bang dat je dan in minstens 90% van de gevallen de trein mist. :(

Ik hoop dus dat er hier nog wat beter over nagedacht wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

Ik zie dat GVB net als Connexxion vrij hardnekkig is met het herkennen van producten. Bij Connexxion ben ik gewend dat in het hele land mijn "Dalurenkorting Noord-Brabant" product wordt aangesproken (maar geeft alleen netjes binnen Brabant de korting). Vrijdag ben ik in Amsterdam met de Metro geweest en wat zie ik nu staan op ov-chipkaart.nl:

Check-uit 23:22 Station Bijlmer ArenA bij GVB
Check-in Waterlooplein bij GVB
Product: Dalkorting Brabant
Ritprijs € 1,81 (instaptarief € 4,00 - niet verreisd € 2,19)

What the hell? Er is geen korting berekent en het kon ook niet in conflict raken met iets anders...maar what the hell? Waarom herkent GVB in godsnaam Dalurenkorting Noord-Brabant? Is dat bedrijf soms onderdeel van Connexxion? Ik dacht het namelijk niet.
"Een touringcar is geen bus"
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Waar een mens nogal wakker van kan liggen he :-)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten