Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
In Dresden rijdt de langste bus ter wereld op proef.
De langste bus ter wereld rijdt op proef in Dresden. De bus is meer dan 30 meter lang en vervoert 256 passagiers. Hij is ontwikkeld in het kader van een researchprogramma van het Duitse ministerie van Educatie en Research.
De zogenaamde AutoTram moet de voordelen van bus en tram combineren. De bus leent zich vooral voor Bus Rapid Transit systemen, zoals in steden in Asia en Zuid-Amerika worden toegepast waar het vaak niet realistisch is gezien de kosten om railverbindingen aan te leggen. Maar de AutoTram wordt ook als alternatief voor light rail naar voren geschoven.
De AutoTram heeft vier bestuurbare assen. Daarmee kan de bus net zo manoeuvreren als een 12 meter lange gewone bus. Het voertuig heeft een hybride aandrijving met een dieselmotor met generator en twee elektromotoren die de assen rechtstreeks aandrijven. Die halen hun energie uit lithium-ionen-accu’s die door de dieselgenerator worden opgeladen. Daarmee kan de bus 8 kilometer rijden op uitsluitend stroom.
De bus zal in Dresden worden ingezet op drie trajecten waar dagelijks 36.000 passagiers gebruik maken van het ov.
Lijkt me wel een erg groot gevaarte in het verkeer.
Vraag me af hoe het gaat als het systeem uitvalt dat moet zorgen dat alle assen van de bus het juiste spoor blijven volgen in de bochten.
Zou wel een oplossing kunnen zijn voor de elders genoemde lijnen over de Bosporus in Istanbul.
Opvallend dat er wordt proefgereden in een tramstad.
Hoewel Dresden een echte tramstad is met een lokale politiek en vervoersbedrijf die in alles uitstralen dat ze om hun tram geven, heeft Dresden ook al jaren de drukste buslijn van het land, namelijk lijn 61. Er bestaan al jaren plannen om deze lijn om te bouwen tot een nieuwe tramlijn maar de eerste fase hiervan wordt pas in 2014 opgeleverd en de volledige bouw zal duren tot 2020.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Z2N schreef:Zou ook een uitkomst zijn voor lijn 12(s) in Utrecht! :')
Jep, vanmorgen 7 bussen op CS moeten overslaan, omdat k er niet bij pastte. Met 30 meter elke 3 minuten zou het beter gaan. Vraag is, of het weggennet dat aan kan.
microshit schreef:Jep, vanmorgen 7 bussen op CS moeten overslaan, omdat k er niet bij pastte. Met 30 meter elke 3 minuten zou het beter gaan. Vraag is, of het weggennet dat aan kan.
24 meter kan al, en bovendien kunnen alle assen van deze bus meebewegen, zodat hij stuurt als een 12-meter bus. (staat in link hierboven, ten minste)
STF schreef:En kun je bij een inschattingsfoutje in een bocht, er ook mee achteruitrijden? Of staat het verkeer in Dresden dan gelijk een halve dag gestremd?
Duitsers en achteruit rijden. Ik zeg pak er maar een tuinstoeltje bij.
Bastiaan schreef:Oei, de gebruikersnaam van de uploader is wel NSFW.
nou en, mijne ook
zijn er al plaatjes van die bus? mag geen youtube in het sygehus :')
Dafdriver schreef:
STF schreef:En kun je bij een inschattingsfoutje in een bocht, er ook mee achteruitrijden? Of staat het verkeer in Dresden dan gelijk een halve dag gestremd?
Duitsers en achteruit rijden. Ik zeg pak er maar een tuinstoeltje bij.
daar zit ongetwijfeld een logsysteem in dat precies elke mm zo terugrijdt als hij heen gereden is :pos: