Norm of middel? Openbaar Vervoer als inzet voor schone lucht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Norm of middel? Openbaar Vervoer als inzet voor schone lucht

Bericht door Daniel »

Afbeelding

PERSBERICHT

Congres ‘Norm of middel? Openbaar Vervoer als inzet voor schone lucht’
16 oktober, Leerhotel Het Klooster, Amersfoort

Het openbaar bus vervoer in stedelijke gebieden en stadscentra staat volop in de belangstelling. Het wordt als een belangrijk middel gezien om de luchtkwaliteit in deze gebieden te verbeteren. Maar het systeem van aanbestedingen, tegenstrijdige regels, milieuwensen en vervoerseisen zorgen hierbij voor een spanningsveld. Kan het Openbaar Vervoer aan alle verwachtingen voldoen? Op deze en andere vragen wordt ingegaan tijdens het Congres ‘Norm of middel? OV als inzet voor schone lucht’ dat plaatsvindt op 16 oktober 2008 in Leerhotel Het Klooster in Amersfoort.

‘Bestuurders zien in het openbaar vervoer een middel om de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren’, aldus Rene Leegte initiatiefnemer van het congres. ‘Maar ook als een antwoord op het vraagstuk van alternatieve brandstoffen. Soms kiezen zij er daarom voor om specifieke brandstoffen voor te schrijven. Anderen zijn juist voor strenge emissienormen waaraan bussen moeten voldoen. Weer andere bestuurders gaan voor schone motoren en innovatieve technologieën en stellen hiervoor gelden ter beschikking. Hierdoor ontstaat een spanningsveld tussen vervoerstechnische, milieu en economische eisen’.

Ligt het voor de hand dat de overheid strenge emissienormen vaststelt waaraan bussen moeten voldoen? Of is de overheid de meest aangewezen instantie om brandstofvoorschriften op te stellen? Verstoort dit niet de marktwerking en remt het innovatie? Of spelen er nog andere belangen mee, die niet direct met schone lucht te maken hebben, maar voor een overheid wel belangrijk zijn?’ En hoe zit het met het systeem van aanbestedingen. Heeft dit een meerwaarde en komt het de kwaliteit van het Openbaar Vervoer wel ten goede?

Gerenommeerde sprekers
Rene Leegte: 'Een aantal zeer gerenommeerde en deskundige sprekers hebben we uitgenodigd om in te gaan op deze en andere vragen. Zij komen met nieuwe inzichten en proberen in discussie met de aanwezigen duidelijkheid te scheppen’.

Congresthema’s
In de ochtend van het congres komen de volgende thema’s aan de orde
  • De visie van VROM op de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen en innovatie (CO2 reductieplan), Jacqueline Cramer, Minister VROM
  • Een Update over actuele innovaties en toekomstige ontwikkelingen van motoren voor het openbaar vervoer, Ron Borsboom, directeur productontwikkeling van DAF Trucks NV
  • De rol en verantwoordelijkheden van de rijksoverheid, Paul de Krom, lid van de Tweede Kamer der Statengeneraal voor de VVD
Ronde Tafeldiscussie
Aan de hand van stellingen en interactie met de zaal vindt er een discussie plaats onder leiding van Job van den Berg. Medewerking hieraan verlenen: Paul de Krom (VVD), Huub Ron Borsboom (DAF) Cora Steffens (gedeputeerde Noord-Brabant) en Nico Venema (Connexxion).

Workshops en presentaties
Na de lunch zijn er parallelle workshops over de volgende onderwerpen:
  • Gas to liquid, de (on)mogelijkheden van 100% biodiesel en het risico van versnipperde lokale initiatieven, Ewald Breunesse, manager energie transities bij Shell en Nico Venema, senior inkoper, Connexxion
  • De optimale brandstofmix in binnensteden: de studie van de TU Delft Eindhoven en ervaringen uit de provincie Noord-Holland, Hans Verhoeven, Vereniging Vloeibaar Gas en Jaap Willems, Adviesbureau DHV
  • De milieuvoordelen van de verschillende brandstoffen in het openbaar vervoer, Raymond Gense, manager duurzame ontwikkeling PON/MAN Trucks
  • Aanbestedingen lokale luchtkwaliteitsnormen, niet lokaal klimaatsbeleid, overheid geen technologie keuze, voorzitter van de VNG commissie Milieu en Vervoer
Congresdeelnemers
Het congres beoogt iedereen die met het spanningsveld in de OV aanbestedingen tussen milieueisen enerzijds en vervoerseisen anderzijds te maken heeft, bij elkaar te brengen, tot nieuwe inzichten te krijgen en discussies hierover met elkaar aan te gaan.

Informatie, programma en aanmelding
Voor meer informatie, het programma en aanmelding zie http://www.normofmiddel.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Norm of middel? Openbaar Vervoer als inzet voor schone lucht

Bericht door Daniel »

PERSBERICHT

17 oktober 2008

Emissienormen leiden tot schone lucht
Het Congres ‘Norm of Middel’, openbaar vervoer(OV) als inzet voor schone lucht’, dat op 16 oktober in Amersfoort plaatsvond heeft geleid tot flinke discussies tussen bestuurders, politici, adviseurs en producenten van bussen en brandstoffen. Centraal hierin stonden het voorschrijven van normen of middelen door de overheid, de rol van de overheid, de milieuvriendelijkheid en kosten van aardgas- versus dieselbussen en alternatieve brandstoffen.

Bij het uitschrijven van openbaar vervoersconcessies moet op emissienormen gestuurd worden en niet op middelen. Dat was de conclusie tijdens de lezingen in het ochtendprogramma van het congres. De moderne EEV dieselmotor is schoner en stukken goedkoper dan een bus op aardgas. Voor overheden is het onmogelijk dit soort ontwikkelingen bij te houden. Aardgas is een brandstof die door provincies en gemeenten veel wordt ingezet, mede ingegeven door de invoering van het besluit luchtkwaliteit. Concessieverleners moeten niet komen met lokale oplossingen, dit leidt tot versnippering en daardoor hogere kosten en een lagere milieuopbrengst. Bij het voorschrijven van aardgas zit veel symboolpolitiek. Ook halverwege een concessie periode kan flinke milieuwinst gemaakt worden. Zo zouden oudere bussen moeiteloos kunnen overschakelen op GTL (Gas to Liquid) en daarmee direct tegen geringe meerkosten flinke milieuwinst kunnen boeken.

Zijn dieselbussen nou schoner dan aardgasbussen of andersom?
Jan Mooren, directie VDL groep nodigde Raymond Gense van PON/MAN uit om een VDL Ambassador met EEV dieselmotor op emissies te testen naast een MAN bus op aardgas. Aan deze test verbond hij een weddenschap. De vuilste bus betaalt het onderzoek. PON/MAN ging niet in op deze uitdaging.

Drenthe neemt voorschot op Congres
Rijden op groengas is in Drenthe van de baan. Woensdag 15 oktober discussieerden de leden van de Statencommissie voor Omgevingsbeleid over het plan om Drentse bussen te laten rijden op groen gas. Geïnspireerd door de aan hen toegestuurde informatie over het congres heeft de statencommissie besloten de EEV norm als milieueis in de nieuwe concessie voor te schrijven en niet in te zetten op aardgas als brandstof. De commissieleden complimenteerden Gedeputeerde Staten met het streven naar duurzaamheid, maar vinden middelvoorschriften daar niet mee in lijn. Daarnaast zien zij voor aardgas efficiëntere en milieuvriendelijker toepassingen dan als brandstof voor bussen. Rijden op aardgas is niet a-priori een energie efficiënte oplossing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten