OV-planner via iOS 6?
OV-planner via iOS 6?
Vandaag komt iOS versie 6 uit, de verbeterde software voor de iPhone, iPod touch en iPad. Een belangrijke vernieuwing is dat Google Maps nu vervangen is door Apple's eigen kaarten. Hierbij sneuvelde de optie om routes te plannen via het openbaar vervoer.
In plaats van dit zelf te doen, en dus net als Google met alle vervoerders in de wereld om de tafel te gaan zitten, heeft Apple ervoor gekozen om je door te sturen naar een externe applicatie als je een reis wil plannen.
Wat ik me nu afvroeg is of er al applicaties hiermee geïntegreerd zijn die Nederlandse (of Europese) OV-netwerken ondersteunen. Op zich zou dit een goed systeem kunnen zijn (niet meer zo afhankelijk van Google of Apple), maar het staat en valt met de manier van integreren en natuurlijk met de beschikbaarheid van die externe apps.
In plaats van dit zelf te doen, en dus net als Google met alle vervoerders in de wereld om de tafel te gaan zitten, heeft Apple ervoor gekozen om je door te sturen naar een externe applicatie als je een reis wil plannen.
Wat ik me nu afvroeg is of er al applicaties hiermee geïntegreerd zijn die Nederlandse (of Europese) OV-netwerken ondersteunen. Op zich zou dit een goed systeem kunnen zijn (niet meer zo afhankelijk van Google of Apple), maar het staat en valt met de manier van integreren en natuurlijk met de beschikbaarheid van die externe apps.
Re: OV-planner via iOS 6?
De gehele kaartenapp van iOS 6 zuigt. Het bestand POI's van Google is duizendmaal groter dan dat van TomTom, de kaarten zijn al snel minder gedetailleerd en de satelietfoto's zijn erg matig vergeleken met die van Google. Ik hoop dus ook dat Google snel met een eigen Maps app komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV-planner via iOS 6?
Je kan altijd gewoon naar maps.google.com gaan in Safari, dit werkt heel aardig, maar wel trager.
Re: OV-planner via iOS 6?
Maps in iOS 6 is helemaal top!
- Geen mogelijkheid tot route plannen OV
- Geen één treinstation is zichtbaar in Amsterdam
- Metrostations zijn wel zichtbaar, tenzij ie gedeeld wordt met een trein (bijv. CS, Sloterdijk, etc.). Dan is er niks zichtbaar
- Metrostations worden aangegeven met een treinsymbool
- Geen enkele tramhalte zichtbaar
- Geen enkele bushalte zichtbaar
- Je kan niet onafhankelijk van de interfacetaal de navigatiespreektaal instellen. Erg irritant
- Bebouwing heeft dezelfde kleur als bijv. landbouwgrond
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 19 sep 2012, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OV-planner via iOS 6?
Ik was vorige week op de fiets in Sassenheim op zoek naar het station. Maar dat staat nog niet op Google Maps. Dat was echt wel een probleem! Je merkt hoe snel je afhankelijk raakt van de nieuwe techniek.
Hopelijk hoeven we niet tot iOS 7 te wachten tot we stations in Apple Maps hebben...
Hopelijk hoeven we niet tot iOS 7 te wachten tot we stations in Apple Maps hebben...
Re: OV-planner via iOS 6?
Hier is goed te zien hoe de ramp die Amsterdam heeft getroffen het Centraal Station volledig heeft weggevaagd… Alleen de paar treinsporen doen ons nog herinneren aan wat ooit was.
En nog steeds geen Siri in het Nederlands! :X
En nog steeds geen Siri in het Nederlands! :X
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OV-planner via iOS 6?
Overigens zit de DB-dienstregeling sinds gister in Google Maps...
Re: OV-planner via iOS 6?
Google vindt anders nog steeds dat ik in plaats van de tram die voor mijn huis langsrijdt een streekbus naar Leiden moet nemen en daar de intercity voor een reis naar Amsterdam...
Re: OV-planner via iOS 6?
Dat komt doordat niet alle vervoerders hun dienstregelingen hebben gedeponeerd bij Google.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OV-planner via iOS 6?
Google heeft ook geen data van HTM - in Nederland alleen van Connexxion, GVB en NS.
We zijn er overigens wel bijna - er is voor bijna heel nederland een (computer leesbare) dienstregeling beschikbaar:
(KV78Turbo is een push-protocol voor actuele vertrektijden, waarvoor een statische dienstregeling nodig is om te kunnen vergelijken)
We zijn er overigens wel bijna - er is voor bijna heel nederland een (computer leesbare) dienstregeling beschikbaar:
(KV78Turbo is een push-protocol voor actuele vertrektijden, waarvoor een statische dienstregeling nodig is om te kunnen vergelijken)
Re: OV-planner via iOS 6?
Joh, meen je dat nou? :')iljitsch schreef:Je kan altijd gewoon naar maps.google.com gaan in Safari, dit werkt heel aardig, maar wel trager.
Re: OV-planner via iOS 6?
Hoewel dit kaartje alleen gaat actuele vertrektijden, bij het donkergroene is ook echt opendata statische dienstregeling beschikbaar, daarnaast is ook Veolia Limburg & Syntus voorwaardenvrij.webguy schreef:Google heeft ook geen data van HTM - in Nederland alleen van Connexxion, GVB en NS.
We zijn er overigens wel bijna - er is voor bijna heel nederland een (computer leesbare) dienstregeling beschikbaar:
(KV78Turbo is een push-protocol voor actuele vertrektijden, waarvoor een statische dienstregeling nodig is om te kunnen vergelijken)
Het rode Arriva gebied is beschikbaar en de rest Connexxion via 9292opendata.nl hoewel dit gewoon niet opendata is. Zo ben je verantwoordelijk voor de schade tot een maximum van €100.000,00 (honderdduizend euro) die kan ontstaan als je niet aan de licentie houdt. http://9292opendata.org/sla
Deze voorwaarden en de slechte kwaliteit waren waarschijnlijk ook de reden dat het 9292 nooit gelukt is (ze hebben waarschijnlijk ook nooit echt er hard aan gewerkt) om alle Nederlandse ovdienstregelingen op Google Transit te krijgen. Ik vermoed dat dit Apple ook niet gaat lukken, 9292 heeft niet zo' n trek in concurrentie voor hun eigen "geweldige" nieuwe app.
RET data staat ook op deze website maar bevat bijvoorbeeld niet de publieke lijnnrs, alleen de systeemlijnnrs. (lijn 10 ipv lijn E bv).
Re: OV-planner via iOS 6?
Vervoerders willen niet/kunnen dat niet, enerzijds omdat alle expertise uitbesteed/bij 9292 ligt anderzijds verbied de 9292 licentie om een eigen reisplanner te maken die meerdere vervoerders bevat.Bee schreef:Dat komt doordat niet alle vervoerders hun dienstregelingen hebben gedeponeerd bij Google.
Re: OV-planner via iOS 6?
De grap is dus dat Apple helemaal geen OV-planner in die nieuwe applicatie heeft, zodra je bij het plannen voor een reis kiest voor openbaar vervoer word je doorgestuurd naar een externe applicatie.Somoht schreef:Ik vermoed dat dit Apple ook niet gaat lukken, 9292 heeft niet zo' n trek in concurrentie voor hun eigen "geweldige" nieuwe app.
Uiteraard krijgen wij simpele eindgebruikers geen inzicht over hoe die inter-app-communicatie verloopt en kunnen dus niet inschatten of dit heel makkelijk toe te voegen is of juist enorm ingewikkeld. Maar hoe dan ook, het wachten is op de makers van de OV-planners.
Ik zie dat die van het GVB net bijgewerkt is vandaag, die van Connexxion (CXX) in januari, 9292 twee weken geleden en 9292ov Pro in december. Ik snap overigens niet waarom die laatste twee naast elkaar bestaan... (En "HTM" is wel OV, maar niet in Den Haag!)
Re: OV-planner via iOS 6?
Niet alle functies die in de oude 9292 Pro app zitten, zijn ook aanwezig in de nieuwe 9292 app.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV-planner via iOS 6?
Ik weet niet wat je bedoeld met inter-app functionaliteit. Connexxion/9292/9292OV pro worden allemaal door 9292API's aangevoerd voor de routing. Voor vertrektijden heeft Connexxion zijn eigen API. De app 9292OV pro zal binnenkort wel worden verwijderd, ze vinden die nieuwe app zelf nogal geweldig ;)iljitsch schreef:De grap is dus dat Apple helemaal geen OV-planner in die nieuwe applicatie heeft, zodra je bij het plannen voor een reis kiest voor openbaar vervoer word je doorgestuurd naar een externe applicatie.Somoht schreef:Ik vermoed dat dit Apple ook niet gaat lukken, 9292 heeft niet zo' n trek in concurrentie voor hun eigen "geweldige" nieuwe app.
Uiteraard krijgen wij simpele eindgebruikers geen inzicht over hoe die inter-app-communicatie verloopt en kunnen dus niet inschatten of dit heel makkelijk toe te voegen is of juist enorm ingewikkeld. Maar hoe dan ook, het wachten is op de makers van de OV-planners.
Ik zie dat die van het GVB net bijgewerkt is vandaag, die van Connexxion (CXX) in januari, 9292 twee weken geleden en 9292ov Pro in december. Ik snap overigens niet waarom die laatste twee naast elkaar bestaan... (En "HTM" is wel OV, maar niet in Den Haag!)
Apple heeft dus o.a. geen OV routeplanner omdat het jaren gaat duren om die OV-data te verzamelen. Google heeft ooit in 2005 die revolutie in gang gezet door o.a. een standaard voor de data (GTFS) te lanceren.
Re: OV-planner via iOS 6?
Ik ben bang dat we nogal langs elkaar heen praten. Het idee met Apple's nieuwe kaartenapplicatie is dat je niet meer binnen die applicatie zelf een reisadvies geeft, maar dat als je een OV-reisadvies wilt hebben, je automatisch doorgestuurd wordt naar (bijvoorbeeld) de 9292 app.Somoht schreef:Apple heeft dus o.a. geen OV routeplanner omdat het jaren gaat duren om die OV-data te verzamelen.
Wat ik me dus afvroeg was hoe die communicatie tussen Apple's kaartenapp en die 9292 app zou werken, ik neem aan dat het de bedoeling is dat begin- en eindpunt meegegeven worden zodat dit niet opnieuw hoeft.
Re: OV-planner via iOS 6?
Dat klopt inderdaad. Het verklaart alleen niet waarom de bus-/tramhaltes en treinstations niet worden weergegeven op de kaart zelf.iljitsch schreef:Ik ben bang dat we nogal langs elkaar heen praten. Het idee met Apple's nieuwe kaartenapplicatie is dat je niet meer binnen die applicatie zelf een reisadvies geeft, maar dat als je een OV-reisadvies wilt hebben, je automatisch doorgestuurd wordt naar (bijvoorbeeld) de 9292 app.
Wat ik me dus afvroeg was hoe die communicatie tussen Apple's kaartenapp en die 9292 app zou werken, ik neem aan dat het de bedoeling is dat begin- en eindpunt meegegeven worden zodat dit niet opnieuw hoeft.
Re: OV-planner via iOS 6?
Somoht, dank voor de zinnige informatie. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: OV-planner via iOS 6?
Waarschijnlijk omdat TomTom die niet heeft opgenomen in hun POI-database. De kaarten van TomTom zijn altijd gericht geweest op automobilisten, niet op voetgangers, fietsers en OV-reizigers. Waarschijnlijk staan er wel benzinepompen in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV-planner via iOS 6?
Ah op die fiets. Stuur eens een emailtje en/of tweet naar 9292. Ik vermoed dat het binnen enkele maanden wel in de app moet zitten. De nieuwe app wordt ontwikkeld door Q42/Fabrique.iljitsch schreef:Ik ben bang dat we nogal langs elkaar heen praten. Het idee met Apple's nieuwe kaartenapplicatie is dat je niet meer binnen die applicatie zelf een reisadvies geeft, maar dat als je een OV-reisadvies wilt hebben, je automatisch doorgestuurd wordt naar (bijvoorbeeld) de 9292 app.Somoht schreef:Apple heeft dus o.a. geen OV routeplanner omdat het jaren gaat duren om die OV-data te verzamelen.
Wat ik me dus afvroeg was hoe die communicatie tussen Apple's kaartenapp en die 9292 app zou werken, ik neem aan dat het de bedoeling is dat begin- en eindpunt meegegeven worden zodat dit niet opnieuw hoeft.
Ik vermoed dat het enige dat veranderd moet worden een snelkopppeling met van/naar coordinaten . Al moet zo een lengtegraad/breedtegraad bij 9292 nog aan een halte/POI worden gekoppeld, 9292 kan namelijk niet multimodaal plannen. Zou niet meer dan een kwestie van de code die nu wordt gebruikt door de GPS om de dichtstbijzijnde haltes te vinden ietwat om te bouwen zodat deze ook POI's meeneemt en dan het dichtstbijzijnde punt te pakken.
Re: OV-planner via iOS 6?
Dat verbaast me. De data komt niet van TomTom maar van TeleAtlas:Bee schreef:Waarschijnlijk omdat TomTom die niet heeft opgenomen in hun POI-database. De kaarten van TomTom zijn altijd gericht geweest op automobilisten, niet op voetgangers, fietsers en OV-reizigers. Waarschijnlijk staan er wel benzinepompen in.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tele_Atlas
Zelf vind ik het erg jammer dat Google Transit nog steeds niet in heel Europa operationeel is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OV-planner via iOS 6?
En van wie is Tele Atlas? Inderdaad, TomTom!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV-planner via iOS 6?
Je draait oorzaak en gevolg om ;) TeleAtlas was jarenlang dataleverancier aan o.m. TomTom (en een groot aantal andere bedrijven) voordat ze door TomTom zijn overgenomen. Strategische verwerving en zo. Staat trouwens ook in de link die ik gepost heb.
Dat de data gemiddeld 4 jaar verouderd is, dat is sinds de overname helaas gebleven.. :')
Dat de data gemiddeld 4 jaar verouderd is, dat is sinds de overname helaas gebleven.. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OV-planner via iOS 6?
En dat ligt weer aan de data... Google is bezig maar het is erg lastig om het goed te doen. Nederlandse vervoerders willen wel maar het is erg duur/lastig om aan Googles eisen te voldoen (omdat hun data zo slecht is...).Vinny schreef:Zelf vind ik het erg jammer dat Google Transit nog steeds niet in heel Europa operationeel is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten