OV-planner via iOS 6?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

OV-planner via iOS 6?

Bericht door iljitsch »

Vandaag komt iOS versie 6 uit, de verbeterde software voor de iPhone, iPod touch en iPad. Een belangrijke vernieuwing is dat Google Maps nu vervangen is door Apple's eigen kaarten. Hierbij sneuvelde de optie om routes te plannen via het openbaar vervoer.

In plaats van dit zelf te doen, en dus net als Google met alle vervoerders in de wereld om de tafel te gaan zitten, heeft Apple ervoor gekozen om je door te sturen naar een externe applicatie als je een reis wil plannen.

Wat ik me nu afvroeg is of er al applicaties hiermee geïntegreerd zijn die Nederlandse (of Europese) OV-netwerken ondersteunen. Op zich zou dit een goed systeem kunnen zijn (niet meer zo afhankelijk van Google of Apple), maar het staat en valt met de manier van integreren en natuurlijk met de beschikbaarheid van die externe apps.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Suus »

De gehele kaartenapp van iOS 6 zuigt. Het bestand POI's van Google is duizendmaal groter dan dat van TomTom, de kaarten zijn al snel minder gedetailleerd en de satelietfoto's zijn erg matig vergeleken met die van Google. Ik hoop dus ook dat Google snel met een eigen Maps app komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door iljitsch »

Je kan altijd gewoon naar maps.google.com gaan in Safari, dit werkt heel aardig, maar wel trager.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door R-Flow »

Maps in iOS 6 is helemaal top!
  • Geen mogelijkheid tot route plannen OV
  • Geen één treinstation is zichtbaar in Amsterdam
  • Metrostations zijn wel zichtbaar, tenzij ie gedeeld wordt met een trein (bijv. CS, Sloterdijk, etc.). Dan is er niks zichtbaar
  • Metrostations worden aangegeven met een treinsymbool
  • Geen enkele tramhalte zichtbaar
  • Geen enkele bushalte zichtbaar
  • Je kan niet onafhankelijk van de interfacetaal de navigatiespreektaal instellen. Erg irritant
  • Bebouwing heeft dezelfde kleur als bijv. landbouwgrond
Verder zit er bar weinig nieuws in iOS 6 en haperen animaties gewoon op m'n nieuwe iPad. Werkelijk waar geen idee waar Apple mee bezig is: iPhone 5 die nagenoeg hetzelfde design heeft als de voorgaande twee versies en iOS 6 waar amper nieuwe functies en verbeteringen in zitten.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 19 sep 2012, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door iljitsch »

Ik was vorige week op de fiets in Sassenheim op zoek naar het station. Maar dat staat nog niet op Google Maps. Dat was echt wel een probleem! Je merkt hoe snel je afhankelijk raakt van de nieuwe techniek.

Hopelijk hoeven we niet tot iOS 7 te wachten tot we stations in Apple Maps hebben...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door R-Flow »

Hier is goed te zien hoe de ramp die Amsterdam heeft getroffen het Centraal Station volledig heeft weggevaagd… Alleen de paar treinsporen doen ons nog herinneren aan wat ooit was.

Afbeelding

En nog steeds geen Siri in het Nederlands! :X
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door webguy »

Overigens zit de DB-dienstregeling sinds gister in Google Maps...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door iljitsch »

Google vindt anders nog steeds dat ik in plaats van de tram die voor mijn huis langsrijdt een streekbus naar Leiden moet nemen en daar de intercity voor een reis naar Amsterdam...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Suus »

Dat komt doordat niet alle vervoerders hun dienstregelingen hebben gedeponeerd bij Google.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door webguy »

Google heeft ook geen data van HTM - in Nederland alleen van Connexxion, GVB en NS.

We zijn er overigens wel bijna - er is voor bijna heel nederland een (computer leesbare) dienstregeling beschikbaar:
Afbeelding
(KV78Turbo is een push-protocol voor actuele vertrektijden, waarvoor een statische dienstregeling nodig is om te kunnen vergelijken)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Je kan altijd gewoon naar maps.google.com gaan in Safari, dit werkt heel aardig, maar wel trager.
Joh, meen je dat nou? :')
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Somoht »

webguy schreef:Google heeft ook geen data van HTM - in Nederland alleen van Connexxion, GVB en NS.

We zijn er overigens wel bijna - er is voor bijna heel nederland een (computer leesbare) dienstregeling beschikbaar:
(KV78Turbo is een push-protocol voor actuele vertrektijden, waarvoor een statische dienstregeling nodig is om te kunnen vergelijken)
Hoewel dit kaartje alleen gaat actuele vertrektijden, bij het donkergroene is ook echt opendata statische dienstregeling beschikbaar, daarnaast is ook Veolia Limburg & Syntus voorwaardenvrij.
Het rode Arriva gebied is beschikbaar en de rest Connexxion via 9292opendata.nl hoewel dit gewoon niet opendata is. Zo ben je verantwoordelijk voor de schade tot een maximum van €100.000,00 (honderdduizend euro) die kan ontstaan als je niet aan de licentie houdt. http://9292opendata.org/sla
Deze voorwaarden en de slechte kwaliteit waren waarschijnlijk ook de reden dat het 9292 nooit gelukt is (ze hebben waarschijnlijk ook nooit echt er hard aan gewerkt) om alle Nederlandse ovdienstregelingen op Google Transit te krijgen. Ik vermoed dat dit Apple ook niet gaat lukken, 9292 heeft niet zo' n trek in concurrentie voor hun eigen "geweldige" nieuwe app.
RET data staat ook op deze website maar bevat bijvoorbeeld niet de publieke lijnnrs, alleen de systeemlijnnrs. (lijn 10 ipv lijn E bv).
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Somoht »

Bee schreef:Dat komt doordat niet alle vervoerders hun dienstregelingen hebben gedeponeerd bij Google.
Vervoerders willen niet/kunnen dat niet, enerzijds omdat alle expertise uitbesteed/bij 9292 ligt anderzijds verbied de 9292 licentie om een eigen reisplanner te maken die meerdere vervoerders bevat.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door iljitsch »

Somoht schreef:Ik vermoed dat dit Apple ook niet gaat lukken, 9292 heeft niet zo' n trek in concurrentie voor hun eigen "geweldige" nieuwe app.
De grap is dus dat Apple helemaal geen OV-planner in die nieuwe applicatie heeft, zodra je bij het plannen voor een reis kiest voor openbaar vervoer word je doorgestuurd naar een externe applicatie.

Uiteraard krijgen wij simpele eindgebruikers geen inzicht over hoe die inter-app-communicatie verloopt en kunnen dus niet inschatten of dit heel makkelijk toe te voegen is of juist enorm ingewikkeld. Maar hoe dan ook, het wachten is op de makers van de OV-planners.

Ik zie dat die van het GVB net bijgewerkt is vandaag, die van Connexxion (CXX) in januari, 9292 twee weken geleden en 9292ov Pro in december. Ik snap overigens niet waarom die laatste twee naast elkaar bestaan... (En "HTM" is wel OV, maar niet in Den Haag!)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Suus »

Niet alle functies die in de oude 9292 Pro app zitten, zijn ook aanwezig in de nieuwe 9292 app.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Somoht »

iljitsch schreef:
Somoht schreef:Ik vermoed dat dit Apple ook niet gaat lukken, 9292 heeft niet zo' n trek in concurrentie voor hun eigen "geweldige" nieuwe app.
De grap is dus dat Apple helemaal geen OV-planner in die nieuwe applicatie heeft, zodra je bij het plannen voor een reis kiest voor openbaar vervoer word je doorgestuurd naar een externe applicatie.

Uiteraard krijgen wij simpele eindgebruikers geen inzicht over hoe die inter-app-communicatie verloopt en kunnen dus niet inschatten of dit heel makkelijk toe te voegen is of juist enorm ingewikkeld. Maar hoe dan ook, het wachten is op de makers van de OV-planners.

Ik zie dat die van het GVB net bijgewerkt is vandaag, die van Connexxion (CXX) in januari, 9292 twee weken geleden en 9292ov Pro in december. Ik snap overigens niet waarom die laatste twee naast elkaar bestaan... (En "HTM" is wel OV, maar niet in Den Haag!)
Ik weet niet wat je bedoeld met inter-app functionaliteit. Connexxion/9292/9292OV pro worden allemaal door 9292API's aangevoerd voor de routing. Voor vertrektijden heeft Connexxion zijn eigen API. De app 9292OV pro zal binnenkort wel worden verwijderd, ze vinden die nieuwe app zelf nogal geweldig ;)

Apple heeft dus o.a. geen OV routeplanner omdat het jaren gaat duren om die OV-data te verzamelen. Google heeft ooit in 2005 die revolutie in gang gezet door o.a. een standaard voor de data (GTFS) te lanceren.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door iljitsch »

Somoht schreef:Apple heeft dus o.a. geen OV routeplanner omdat het jaren gaat duren om die OV-data te verzamelen.
Ik ben bang dat we nogal langs elkaar heen praten. Het idee met Apple's nieuwe kaartenapplicatie is dat je niet meer binnen die applicatie zelf een reisadvies geeft, maar dat als je een OV-reisadvies wilt hebben, je automatisch doorgestuurd wordt naar (bijvoorbeeld) de 9292 app.

Wat ik me dus afvroeg was hoe die communicatie tussen Apple's kaartenapp en die 9292 app zou werken, ik neem aan dat het de bedoeling is dat begin- en eindpunt meegegeven worden zodat dit niet opnieuw hoeft.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Ik ben bang dat we nogal langs elkaar heen praten. Het idee met Apple's nieuwe kaartenapplicatie is dat je niet meer binnen die applicatie zelf een reisadvies geeft, maar dat als je een OV-reisadvies wilt hebben, je automatisch doorgestuurd wordt naar (bijvoorbeeld) de 9292 app.

Wat ik me dus afvroeg was hoe die communicatie tussen Apple's kaartenapp en die 9292 app zou werken, ik neem aan dat het de bedoeling is dat begin- en eindpunt meegegeven worden zodat dit niet opnieuw hoeft.
Dat klopt inderdaad. Het verklaart alleen niet waarom de bus-/tramhaltes en treinstations niet worden weergegeven op de kaart zelf.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door isadora »

Somoht, dank voor de zinnige informatie. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Suus »

Waarschijnlijk omdat TomTom die niet heeft opgenomen in hun POI-database. De kaarten van TomTom zijn altijd gericht geweest op automobilisten, niet op voetgangers, fietsers en OV-reizigers. Waarschijnlijk staan er wel benzinepompen in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Somoht »

iljitsch schreef:
Somoht schreef:Apple heeft dus o.a. geen OV routeplanner omdat het jaren gaat duren om die OV-data te verzamelen.
Ik ben bang dat we nogal langs elkaar heen praten. Het idee met Apple's nieuwe kaartenapplicatie is dat je niet meer binnen die applicatie zelf een reisadvies geeft, maar dat als je een OV-reisadvies wilt hebben, je automatisch doorgestuurd wordt naar (bijvoorbeeld) de 9292 app.

Wat ik me dus afvroeg was hoe die communicatie tussen Apple's kaartenapp en die 9292 app zou werken, ik neem aan dat het de bedoeling is dat begin- en eindpunt meegegeven worden zodat dit niet opnieuw hoeft.
Ah op die fiets. Stuur eens een emailtje en/of tweet naar 9292. Ik vermoed dat het binnen enkele maanden wel in de app moet zitten. De nieuwe app wordt ontwikkeld door Q42/Fabrique.
Ik vermoed dat het enige dat veranderd moet worden een snelkopppeling met van/naar coordinaten . Al moet zo een lengtegraad/breedtegraad bij 9292 nog aan een halte/POI worden gekoppeld, 9292 kan namelijk niet multimodaal plannen. Zou niet meer dan een kwestie van de code die nu wordt gebruikt door de GPS om de dichtstbijzijnde haltes te vinden ietwat om te bouwen zodat deze ook POI's meeneemt en dan het dichtstbijzijnde punt te pakken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Waarschijnlijk omdat TomTom die niet heeft opgenomen in hun POI-database. De kaarten van TomTom zijn altijd gericht geweest op automobilisten, niet op voetgangers, fietsers en OV-reizigers. Waarschijnlijk staan er wel benzinepompen in.
Dat verbaast me. De data komt niet van TomTom maar van TeleAtlas:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tele_Atlas

Zelf vind ik het erg jammer dat Google Transit nog steeds niet in heel Europa operationeel is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Suus »

En van wie is Tele Atlas? Inderdaad, TomTom!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door Vinny »

Je draait oorzaak en gevolg om ;) TeleAtlas was jarenlang dataleverancier aan o.m. TomTom (en een groot aantal andere bedrijven) voordat ze door TomTom zijn overgenomen. Strategische verwerving en zo. Staat trouwens ook in de link die ik gepost heb.

Dat de data gemiddeld 4 jaar verouderd is, dat is sinds de overname helaas gebleven.. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-planner via iOS 6?

Bericht door webguy »

Vinny schreef:Zelf vind ik het erg jammer dat Google Transit nog steeds niet in heel Europa operationeel is.
En dat ligt weer aan de data... Google is bezig maar het is erg lastig om het goed te doen. Nederlandse vervoerders willen wel maar het is erg duur/lastig om aan Googles eisen te voldoen (omdat hun data zo slecht is...).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten