Klaasje schreef:Laat het gewoon duidelijk zijn dat je als reiziger aan een dienstregeling bent overgeleverd. Nu was dit maar een hypothetisch voorbeeld maar het is wel een goed voorbeeld. Als een bus eens in het halve uur rijdt en je hebt drie minuten om voor de bomen langs te komen wanneer de trein komt die eens in het halve uur rijdt, terwijl een bus te laat is doordat een vachtautochauffeur in een dorpje wat vreemde capriolen moest uithalen dan vind ik het wijzen naar de reiziger toch wel erg makkelijk. In principe is het allemaal ruim haalbaar maar het kan een keer tegenzitten. Voor fietsen geldt uiteindelijk hetzelfde. Ook als je altijd op tijd weg gaat komt het vroeg of laat een keer voor dat je met zo'n keuze geconfronteerd wordt. Zeggen dat mensen "maar op vroeger dan op tijd moeten komen" getuigt van alleen denken vanuit het "eigen" systeem. In dit geval het spoorsysteem.
Bovendien is het sowieso onzin: Als iedereen extra marge moet gaan inbouwen dan kunnen we beter stoppen met het rijden van OV omdat het dan qua tijd totaal nooit meer concurrerend kan wezen met eigen vervoer. Dat is erg jammer want eigen vervoer is substantieel onveiliger voor de reiziger zelf en de omgeving van die reiziger. Bovendien verliest een groot deel van het rijdend personeel hun baan. :')
Deze redenering is naar mijn idee onzin, als je gebruik maakt van welke vorm van vervoer dan ook, dan "kan" je gewoon te maken krijgen met oponthoud, of dat nou met de bus, de trein, of met eigen vervoer is, die kans bestaat altijd. Hoe vaak zijn er geen vertragingen op de weg? Geschaarde vrachtwagens waardoor 1 of meerdere rijstroken zijn afgezet, (vracht)auto´s die een straat blokkeren enz.
Wanneer je een overstap van slechts 3 minuten hebt zoals jij in je voorbeeld stelt, dan kan bijvoorbeeld een rood stoplicht je een aansluiting kosten. Ja dat is vervelend, maar naar mijn idee nog geen reden om maar onder spoorbomen door te kruipen met alle risico´s die daarbij komen. Bij een dergelijke overstap is gewoon de kans groot dat je deze mist, en dat zal je dus moeten incalculeren.
Als ik met de auto reis, en ik moet bijvoorbeeld ergens met een pont of veer overvaren, en ik hou de reistijd van routeplanner of navigatie aan, en ga dan ook op die tijd van huis, dan heb ik bij het minst geringste oponthoud, letterlijk de boot gemist. Dus... plan je daar extra reistijd voor in.
Gezien mijn werktijden, "moet" ik in de meeste gevallen met eigen vervoer naar mijn werk. de reistijd bedraagt 20 minuten gemiddeld. Ik ga echter altijd een uur tevoren de deur uit. Zo kan ik relaxt naar mijn werk rijden, gaat alles goed dan kan ik op mijn gemak een bak koffie drinken voor mijn dienst begint, en zit het eens tegen onderweg, dan heb ik voldoende tijd om niet te moeten stressen.
Het kost me iets meer tijd, maar het is wel zo relaxt, en zonder gestress vooraf, begin ik ook wel zo prettig aan mijn werkdag!