Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Vinny »

Het is gewoon meer een gevolg van een irrationele keuze ;)
Mensen willen graag een trein halen, ook al heeft een trein later helemaal geen invloed op de rest van hun dag. In de avondspits hebben mensen ook altijd haast, terwijl niemand ontslagen wordt omdat de piepers koud zijn geworden. En de magnetrons van tegenwoordig zijn best wel goed ;)

Daar staat tegenover dat het best een hoop geld kost en dat het niet overal makkelijk inpasbaar is.
Er zijn best wel wat projecten die hoog op het wensenlijstje van de diverse betrokkenen staan. De overweg bij Diemen is er één van. Nu nog gewoon doorpakken en niet afschuiven ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Suus »

ProRail komt daar maar niet met de benodigde miljoenen over de balk om het spoor verdiept aan te leggen :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Vinny »

ProRail is geen bank. Leer dat nou toch een keer beste jongen. Het geld komt van de overheid. Die moeten daar een projectbudget voor reserveren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Suus »

Duhuh, maar de gemeente heeft niet zo heel veel geld en ProRail wil niet aan de gewenste oplossing meewerken dus gebeurt er niets :6
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Klaasje »

Het spoor kan daar niet onder de grond zolang de A10 blijft liggen waar die ligt. Ik weet dat het de wens van Diemen is om de A10 te laten verdwijnen tezamen met het bijbehorende verkeer maar ik geloof er niet zo in dat zoiets gaat gebeuren. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Suus »

Kan makkelijk, de helling van het aquaduct bij Abcoude is maar 370 meter lang en in Diemen heb je van de spoorwegovergang tot de sloot naast de A10 ruim 500 meter *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Klaasje »

En er zit een perron tussen (dwangpunt, 275 meter, moet vlak zijn) er staan seinen (dwangpunt, helling mag niet meer dan 0,1% zijn) en het gaat om een groter hoogteverschil dan bij Abcoude.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:Het grootste probleem is dat men tegenwoordig altijd haast heeft, men ziet letterlijk vaak alleen de trein die men wil halen, en de rest van de wereld lijkt te verdwijnen.
Is dat iets van tegenwoordig? Dat is denk ik niet iets van de laatste tijd. Overigens is - zonder gevaarlijke capriolen goed te keuren - "je gaat maar wat eerder van huis weg" een beetje een dooddoener, je hebt niet altijd invloed op bijvoorbeeld de overstaptijd tussen bus en trein.

Ik denk trouwens dat veel mensen die hun trein proberen te halen wat last hebben van extra adrenaline. Misschien dat ze daarom gemakkelijker geneigd zijn om gevaarlijke dingen te doen, zelfs als het ze amper tijdswinst oplevert.
Een keuze heb je altijd! Je zou kunnen kiezen voor een bus eerder, zodat je een normale ruime overstap hebt, je zou ook kunnen kiezen voor een trein later, waardoor je dus wat later op je bestemming aankomt.

En de onvermijdelijke reactie op mijn post zal zijn dat je dat niet altijd zelf in de hand hebt, terwijl jijzelf toch echt de gene bent die je agenda uiteindelijk beheert, komen daarin afspraken die gezien reistijden niet haalbaar zijn, dan ben je (of laat je) onrealistisch aan het plannen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Klaasje »

Laat het gewoon duidelijk zijn dat je als reiziger aan een dienstregeling bent overgeleverd. Nu was dit maar een hypothetisch voorbeeld maar het is wel een goed voorbeeld. Als een bus eens in het halve uur rijdt en je hebt drie minuten om voor de bomen langs te komen wanneer de trein komt die eens in het halve uur rijdt, terwijl een bus te laat is doordat een vachtautochauffeur in een dorpje wat vreemde capriolen moest uithalen dan vind ik het wijzen naar de reiziger toch wel erg makkelijk. In principe is het allemaal ruim haalbaar maar het kan een keer tegenzitten. Voor fietsen geldt uiteindelijk hetzelfde. Ook als je altijd op tijd weg gaat komt het vroeg of laat een keer voor dat je met zo'n keuze geconfronteerd wordt. Zeggen dat mensen "maar op vroeger dan op tijd moeten komen" getuigt van alleen denken vanuit het "eigen" systeem. In dit geval het spoorsysteem.

Bovendien is het sowieso onzin: Als iedereen extra marge moet gaan inbouwen dan kunnen we beter stoppen met het rijden van OV omdat het dan qua tijd totaal nooit meer concurrerend kan wezen met eigen vervoer. Dat is erg jammer want eigen vervoer is substantieel onveiliger voor de reiziger zelf en de omgeving van die reiziger. Bovendien verliest een groot deel van het rijdend personeel hun baan. :')
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Laat het gewoon duidelijk zijn dat je als reiziger aan een dienstregeling bent overgeleverd. Nu was dit maar een hypothetisch voorbeeld maar het is wel een goed voorbeeld. Als een bus eens in het halve uur rijdt en je hebt drie minuten om voor de bomen langs te komen wanneer de trein komt die eens in het halve uur rijdt, terwijl een bus te laat is doordat een vachtautochauffeur in een dorpje wat vreemde capriolen moest uithalen dan vind ik het wijzen naar de reiziger toch wel erg makkelijk. In principe is het allemaal ruim haalbaar maar het kan een keer tegenzitten. Voor fietsen geldt uiteindelijk hetzelfde. Ook als je altijd op tijd weg gaat komt het vroeg of laat een keer voor dat je met zo'n keuze geconfronteerd wordt. Zeggen dat mensen "maar op vroeger dan op tijd moeten komen" getuigt van alleen denken vanuit het "eigen" systeem. In dit geval het spoorsysteem.

Bovendien is het sowieso onzin: Als iedereen extra marge moet gaan inbouwen dan kunnen we beter stoppen met het rijden van OV omdat het dan qua tijd totaal nooit meer concurrerend kan wezen met eigen vervoer. Dat is erg jammer want eigen vervoer is substantieel onveiliger voor de reiziger zelf en de omgeving van die reiziger. Bovendien verliest een groot deel van het rijdend personeel hun baan. :')
Deze redenering is naar mijn idee onzin, als je gebruik maakt van welke vorm van vervoer dan ook, dan "kan" je gewoon te maken krijgen met oponthoud, of dat nou met de bus, de trein, of met eigen vervoer is, die kans bestaat altijd. Hoe vaak zijn er geen vertragingen op de weg? Geschaarde vrachtwagens waardoor 1 of meerdere rijstroken zijn afgezet, (vracht)auto´s die een straat blokkeren enz.
Wanneer je een overstap van slechts 3 minuten hebt zoals jij in je voorbeeld stelt, dan kan bijvoorbeeld een rood stoplicht je een aansluiting kosten. Ja dat is vervelend, maar naar mijn idee nog geen reden om maar onder spoorbomen door te kruipen met alle risico´s die daarbij komen. Bij een dergelijke overstap is gewoon de kans groot dat je deze mist, en dat zal je dus moeten incalculeren.

Als ik met de auto reis, en ik moet bijvoorbeeld ergens met een pont of veer overvaren, en ik hou de reistijd van routeplanner of navigatie aan, en ga dan ook op die tijd van huis, dan heb ik bij het minst geringste oponthoud, letterlijk de boot gemist. Dus... plan je daar extra reistijd voor in.

Gezien mijn werktijden, "moet" ik in de meeste gevallen met eigen vervoer naar mijn werk. de reistijd bedraagt 20 minuten gemiddeld. Ik ga echter altijd een uur tevoren de deur uit. Zo kan ik relaxt naar mijn werk rijden, gaat alles goed dan kan ik op mijn gemak een bak koffie drinken voor mijn dienst begint, en zit het eens tegen onderweg, dan heb ik voldoende tijd om niet te moeten stressen.
Het kost me iets meer tijd, maar het is wel zo relaxt, en zonder gestress vooraf, begin ik ook wel zo prettig aan mijn werkdag!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Klaasje »

Ennes schreef:Deze redenering is naar mijn idee onzin, als je gebruik maakt van welke vorm van vervoer dan ook, dan "kan" je gewoon te maken krijgen met oponthoud, of dat nou met de bus, de trein, of met eigen vervoer is, die kans bestaat altijd. Hoe vaak zijn er geen vertragingen op de weg? Geschaarde vrachtwagens waardoor 1 of meerdere rijstroken zijn afgezet, (vracht)auto´s die een straat blokkeren enz.
Vrijwel iedereen houdt rekening met een vertraging van rond een kwartier over de reistijd als die met de auto gaat. Bij de geschaarde vrachtauto ga je echter sowieso altijd je afspraak missen. Een kwartier wanneer je op tijd moet zijn is geen rare hoeveelheid.
Wanneer je een overstap van slechts 3 minuten hebt zoals jij in je voorbeeld stelt, dan kan bijvoorbeeld een rood stoplicht je een aansluiting kosten. Ja dat is vervelend, maar naar mijn idee nog geen reden om maar onder spoorbomen door te kruipen met alle risico´s die daarbij komen. Bij een dergelijke overstap is gewoon de kans groot dat je deze mist, en dat zal je dus moeten incalculeren.
Er is een groot verschil tussen een redelijke hoeveelheid marge aanhouden en een onredelijke hoeveelheid marge aanhouden. Een half uur extra marge aanhouden omdat een overstap die vrijwel altijd goed gaat zeker te kunnen halen is behoorlijk onredelijk. En zelfs als je die marge aanhoudt zal er een groep reizigers zijn die toch gaat proberen de trein in drie minuten in plaats van 33 minuten te halen wanneer dat niet lijkt te lukken. Het is simpelweg geen oplossing. Daarnaast zit het leeuwendeel van de reizigers er ook niet op te wachten om nat te regenen of vast te vriezen wanneer ze de trein wel hadden kunnen halen. Dan blijft inderdaad staan dat je niet onder de bomen door moet gaan maar het is een logisch gevolg van hoe een mens psychologisch in elkaar zit. Zeggen dat ze dat niet moeten doen verandert daar werkelijk waar helemaal niets aan. Je kan er beter rekening mee houden dat het kan gebeuren en proberen te voorkomen dat een reiziger voor zo'n keuze komt te staan.
Als ik met de auto reis, en ik moet bijvoorbeeld ergens met een pont of veer overvaren, en ik hou de reistijd van routeplanner of navigatie aan, en ga dan ook op die tijd van huis, dan heb ik bij het minst geringste oponthoud, letterlijk de boot gemist. Dus... plan je daar extra reistijd voor in.
Eens maar dat gebeurt in de eerste plaats niet dagelijks en in de tweede plaats gaat het in het ov soms om een onredelijke extra hoeveelheid reistijd. Dat nog afgezien van het feit dat vroeger vertrekken het probleem waarschijnlijk niet eens oplost.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Suus »

Een uur van te voren weggaan voor 20 minuten normale reistijd is overigens vrij extreem, Ennes, dat moet je zelf ook toch wel inzien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Caspar »

Er zijn best een hele hoop mensen die dat doen... Als je op de seinzaal in Amsterdam zou kijken, druppelen de eerste aflossers al om 14.15u/ 14.30u binnen terwijl de dienst dan om 15.00u begint. Beetje kletsen, kopje koffie drinken, sigaret roken of wat lezen vooraf aan een dienst zijn blijkbaar zaken die een werkdag prettiger maken voor hen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Klaasje »

Veel mensen moeten natuurlijk 's ochtends op tijd zijn. Dan is het gewoon een aanslag op de slaap.
Laatst gewijzigd door Klaasje op do 20 sep 2012, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Chauf21 »

En er zit een verschil tussen 'het inbouwen van marge in reistijd' en 'wat eerder op je werk willen komen om even bij te praten, ontspannen te beginnen etc'. Het kan elkaar prima aanvullen, maar het zijn andere dingen :)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Een uur van te voren weggaan voor 20 minuten normale reistijd is overigens vrij extreem, Ennes, dat moet je zelf ook toch wel inzien.
Je kan het extreem vinden, maar ik vind het heerlijk relaxt, zoals ik al zei, eerst op het werk op het gemak een bak koffie en daarna op mijn gemak aan het werk gaan. En iedereen die dat niet wil/kan, ook prima! Maar het risico om op het laatste moment binnen te rollen, of bij de minste vertraging te laat te komen, is dus niets voor mij!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Veel mensen moeten natuurlijk 's ochtends op tijd zijn. Dan is het gewoon een aanslag op de slaap.
kwestie van iets eerder gaan slapen!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door deadlock »

Ennes schreef:Je kan het extreem vinden, maar ik vind het heerlijk relaxt, zoals ik al zei, eerst op het werk op het gemak een bak koffie en daarna op mijn gemak aan het werk gaan. En iedereen die dat niet wil/kan, ook prima! Maar het risico om op het laatste moment binnen te rollen, of bij de minste vertraging te laat te komen, is dus niets voor mij!
"Ik vind" Ja prima, doei.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Geert »

Ennes schreef:
Bee schreef:Een uur van te voren weggaan voor 20 minuten normale reistijd is overigens vrij extreem, Ennes, dat moet je zelf ook toch wel inzien.
Je kan het extreem vinden, maar ik vind het heerlijk relaxt, zoals ik al zei, eerst op het werk op het gemak een bak koffie en daarna op mijn gemak aan het werk gaan. En iedereen die dat niet wil/kan, ook prima! Maar het risico om op het laatste moment binnen te rollen, of bij de minste vertraging te laat te komen, is dus niets voor mij!
Allemaal leuk en aardig, maar bijna niemand (behalve Ennes blijkbaar) gaat een half uur te vroeg van huis weg om een half uur op het station te wachten, omdat de bus 2% van de ritten te laat aankomt. Als een bus elk half uur rijdt en een trein ook, en ze sluiten ieder half uur binnen 3 minuten op elkaar aan, zijn er denk ik érg weinig mensen die dan 33 minuten gaan wachten omdat dat zo relaxed reizen is. Zeker als dat betekent dat er 33 minuten op een tochtig busstation in de regen gewacht moet worden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Karl »

Die discussie heb ik ook al vaker gehad; mijn reis zag er ongeveer uit dat ik een bus kon nemen (1x/h) naar een trein (4x/h) naar een metro (10x/h) naar een bus (2x/h, ongelijk verdeeld). Als één van die vervoermiddelen dan telaat is, dan ging ik best de metrobaan over terwijl de bomen nog niet omhoog waren om de metro te halen. Die metro rijdt weliswaar 10x/h, maar de laagste frequentie is de zwakste schakel...

Zeker als je in plaats van 06h00, om 05h00 op zal moeten, omdat er een kans is dat je niet over de metrobaan mag rennen. -o-
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Caspar »

Wie zegt dat de ongelukken voornamelijk komen door gehaaste mensen die een overstap anders de mist in zouden zien gaan?

Mijn eigen waarneming op een station als Heiloo (met stop door schakeling) is dat veel mensen juist het geduld niet kunnen opbrengen even te wachten tijdens het uitstappen aldaar, en nog snel even de boom onder door duiken, om daarna heel rustig een praatje te gaan maken met een bekende die toevallig langskomt. Ook had ik al eens eerder deze foto geplaatst:
Afbeelding

Dit is in de avondspits, en in Heiloo kan je nergens op overstappen, behalve je reis lopend/fietsend of per auto voortzetten.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Jef400 »

Misschien is t ook de slag mensen die daar woont Caspar?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Caspar »

Ik denk dat je de reizigers op Heiloo kan typeren als de gemiddelde Nederlandse forens. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Suus »

Daarom heeft Heiloo hoge prioriteit bij het ProRail inspectieteam :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Bericht door Jef400 »

Hoe bedoel je Bee.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten