Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door hauptbahnhof »

Laat me raden: jij hebt het liefst een 9G/10G-tram?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Lange_Dre schreef:Haha even snel je reactie wijzigen he :?:
Was wat vergeten, niet alsof er geen melding onderaan staat hè? ;)
Lange_Dre schreef:maar goed een reactie er op, ja lijn 2 gaat ook met die Regio Citadis rijden, zelf ben ik daar geen tegen stander van, maar dan moet deroute wel beter beveiligd worden en niet zoveel onbeveiligde overgangen hebben. Helaas zijn deze kosten daarvoor te hoog en aangezien de regiring abnormaal veel wil bezuinigen is hier geen geld voor. Dus dank aan de kiezers van de rechtse regirings partijen... :?

Maar goed dan kunnen we nogsteeds die sneltram 51 ook vergelijken met een Combino! Want dat vind ik pas echte bakbeest monsters!:Y
Lijn 2 rijdt in Den Haag straks met dat zware RR-materieel dwars door de binnenstad en/of aangrenzende stadsdelen. Zelfde geldt nu ook al in mindere mate voor RR3&4. Die hele vergelijking van Combino vs sneltram/metromaterieel slaat werkelijk waar helemaal nergens op. Je ziet ze in Amsterdam toch ook niet tram 2 lichtelijk aanpassen om vervolgens met sneltrams van M51 over het Hoofddorpplein en door de Hobbemastraat/Leidsestraat/Nieuwezijds Voorburgwal te gaan? Op het moment dat dat gebeurt mag je van mij de vergelijking trekken tot die tijd ben je gewoon vaag bezig...

Het grote verschil tussen het sneltrammaterieel en stadstrams in Amsterdam is dat ze nergens in de stad dezelfde infrastructuur delen. De enige uitzondering is de Buitenveldertselaan waar de lijn volledig op vrije baan ligt, geschikt voor sneltrams, in een buitenwijk ver buiten het centrum en Oud-Zuid. Deze situatie ligt in Den Haag compleet anders. Of komt lijn 2 straks net zoals M51 volledig in een tunnel onder het centrum en aangrenzend stadsdeel te liggen? Nee, dacht het ook niet...
Lange_Dre schreef:Lijn 3 en 4 zijn geen stadslijnen, maar sneltram lijnen, die over de oude route van de voormalige stadstram lijn 3 rijd en de 4 over een nieuwe route die deels overde route van stadstram lijn 2 loopt. En op die lijn gaan ook dezelfde sneltrams rijden. De enige stadslijn die met stadtrams rijd is lijn 6 en daarbij gaat het alleen over een klein deel van de route (tramviaduct waar lijn 3 en 4 aanhaken naar CS- CS- Tramtunnel, Spui, Grote markt) Dus dat kan je niet echt het reguliere tram net noemen.
Ze delen en/of kruizen midden in de stad ook deels de route(s) van normale tramlijnen (tram 2, 6,11 en 12), dus kan ik met gemak zeggen dat die zware bakken daar in mijn ogen niet passen t.o.v. normale stadstrams.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Ik snap niet zo goed wat nu het probleem is met de RegioCitadis, ik vind het een beetje een discussie zonder argumenten maar vooral een kwestie van gevoel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik snap niet zo goed wat nu het probleem is met de RegioCitadis, ik vind het een beetje een discussie zonder argumenten maar vooral een kwestie van gevoel.
Volgens mij zei ik al paar uur geleden dat het van mijn kant puur gevoelsmatig is, of niet? En tja argumenten? Hoeveel Regio Citadissen zijn er inmiddels al ontspoord of uit elkaar gescheurd in Den Haag in de korte tijd dat ze rijden?
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 18 nov 2011, 20:26, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Een aantal ja. Hoeveel Combino's zijn er in Amsterdam ondertussen al ontspoort?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Een aantal ja. Hoeveel Combino's zijn er in Amsterdam ondertussen al ontspoort?
Vergeet het niet in verhouding te plaatsen (hoeveelheid Combino's vs Regio Citadis en tijdsbestek). Alleen Google Afbeeldingen lijkt dit al te beamen.
En vergeet niet: er rijden wel dik 2x zoveel Combino's rond en al 2x zo lang (nog langer t.o.v. de tweede lichting RegioCitadissen). Die Combino's delen qua kilometers ook nog eens een hoop meer met overig verkeer t.o.v. van de situatie in Den Haag en gaat het om 16 tramlijnen i.p.v. 2. ;)

Maar nogmaals: Mijn probleem met van die gigantisch brede trams in de binnenstad is grotendeels gevoelsmatig. Volgens mij zei ik al vanaf het begin dat het om een persoonlijke mening ging, voornamelijk gebaseerd op looks. Al moet ik wel zeggen dat ik het nog steeds opvallend vindt hoeveel ongelukken er in Den Haag gebeuren t.o.v. Amsterdam. De oorzaak daarvan zal een combinatie zijn van factoren.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 18 nov 2011, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Laatst gewijzigd door Suus op vr 18 nov 2011, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Zo maar wat berichten uit Amsterdam dit jaar...
Lees je wat ik schrijf of niet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Ja, en daarom reageer ik met wat linkjes om aan te geven dat je ook kan overdrijven :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ja, en daarom reageer ik met wat linkjes om aan te geven dat je ook kan overdrijven :roll:
In paar van die linkjes komen niet eens Combino's voor gozer. :wink: Die RegioCitadis is niet het enige type tram in Den Haag...

Maar ik wil best teruggaan naar de basis hoor waar ik gewoon vrij direct al zei dat ik die lompe bakken qua looks en gevoel niet mooi vindt in de stad. Iets dat jij na een uur of twee nog een keer gaat herhalen. Open deuren intrappen noemen we dat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Die plaatjes van jou stellen wat voor wil je zeggen? Ik zie een auto, een tram, een bus die zich er even voor gooit. Gebeurt in Amsterdam ook met de regelmaat van de klok, daar kan de RegioCitadis niet zo veel aan doen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Die plaatjes van jou stellen wat voor wil je zeggen? Ik zie een auto, een tram, een bus die zich er even voor gooit. Gebeurt in Amsterdam ook met de regelmaat van de klok, daar kan de RegioCitadis niet zo veel aan doen...
Daarom stel ik ook voor gewoon terug te gaan naar waar het in het begin om ging, je weet wel, dat ene waar je zelf pas na paar uur achter kwam en net deed alsof je het ei van Columbus had gevonden. :wink:

Zal die fotootjes wel effe verwijderen om de thread wat op te schonen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Edwin »

Om geen onnodig nieuw topic te openen, deze even opgevist.
Gister was de nieuwe Haagse tram in Berlijn te zien in R-Net kleuren: http://www.omroepwest.nl/nieuws/vernieu ... am-berlijn.
Over 2 jaar dus al R-Net in Den Haag. Wordt dan wel een wirwar van namen aan trams. Dan heb je gewoon de tram, de RandstadRail en het R-Net.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Reiziger Delft »

Wordt Randstadrail niet ook gewoon R-net?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Edwin »

Ja dus, maar wel stapgewijs.

Edit: De nieuwe trams gaan ook voor overlast zorgen, vanwege nieuwe perrons, zoals ook bij lijn 2 die gewoon nog tram 2 wordt genoemd links en rechts. Ook stata er op die link meer data over welke lijnen wanneer de Avenio's krijgen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Meltrain »

Ik vind hem mooi. :D
Wel jammer dat het in het filmpje zo druk was in de tram. Nu heb ik nauwelijks iets van het interieur kunnen zien. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door iljitsch »

Hm, als die ook op lijn 17 gaan rijden vraag ik me af hoe ze de halte Zoutmanstraat willen herinrichten. Nu stap je vanaf de straat de tram in. Ze zouden misschien een perron langs de straatrand kunnen maken voor een gelijkvloerse instap, maar dat gaat dan wel ten koste van de ruimte voor auto's en fietsers. Sporen verder uit elkaar leggen zou kunnen, maar dan moeten er parkeerplaatsen sneuvelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Een hele mooie oplossing, die jammer genoeg nog niet in Nederland wordt toegepast, is de trambaan iets verdiept aanleggen ten opzichte van de straat en deze eventueel met Amsterdammertjes af te scheiden van de weg. Het wegdek breng je dan op gelijke hoogte als de stoep. De tram stopt dan op de trambaan en met een verkeerslicht stop je het autoverkeer en kunnen reizigers van en naar de tram lopen. :)

Zie voor voorbeelden bijvoorbeeld hier in Leipzig.

Of hier in Dresden:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Ze kunnen het er maar niet over eens worden hè op welke lijn als eerste die nieuwe trams gaan rijden? R-net zegt lijn 9, HTM zegt lijn 15 en 17, op HTM foto lijn 1... :D


Vind het nog steeds geen mooie tram. De ramen zien er erg ouderwets uit met die grote ronde hoeken en die kop, tja... Hoop niet dat deze ook op de nieuwe Amstelveenlijn komen. Liever een mooi ontworpen Citadis.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Alstom heeft haar les geleerd van Rotterdam en levert in principe alleen nog maar aan nieuwe trambedrijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Alstom heeft haar les geleerd van Rotterdam en levert in principe alleen nog maar aan nieuwe trambedrijven.
Klotuh... Nou ja, zo lang Simeans wat aan het design doet maakt het niet uit natuurlijk. Hebben ze voor de Amsterdamse Combino ook gedaan.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Etienne »

R-Flow schreef:Ze kunnen het er maar niet over eens worden hè op welke lijn als eerste die nieuwe trams gaan rijden? R-net zegt lijn 9, HTM zegt lijn 15 en 17, op HTM foto lijn 1... :D


Vind het nog steeds geen mooie tram. De ramen zien er erg ouderwets uit met die grote ronde hoeken en die kop, tja... Hoop niet dat deze ook op de nieuwe Amstelveenlijn komen. Liever een mooi ontworpen Citadis.
In principe op de lijnen 1, 9, 11, 15 en 17. Maar gefaseerd, omdat op sommige plaatsen (zoniet een heleboel plaatsen) de sporen uit elkaar gelegd moeten worden, omdat de Avenio's breder zijn dan de huidige GTL's.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Etienne schreef:In principe op de lijnen 1, 9, 11, 15 en 17. Maar gefaseerd, omdat op sommige plaatsen (zoniet een heleboel plaatsen) de sporen uit elkaar gelegd moeten worden, omdat de Avenio's breder zijn dan de huidige GTL's.
Ik bedoelde dat iedere bron van een andere lijn uit gaat die als eerste onder de R-net vlag gaat rijden. Dat van die breedte weet ik inderdaad.

Ik begrijp die hele situatie in Den Haag niet hoor... Je hebt straks:
- Lijnen voor "normale" smalle stadstrams zoals in Amsterdam en Rotterdam
- RandstadRail-lijnen die met zwaardere en bredere regiotrams rijden
- Opgewaardeerde "R-net" lijnen waar bredere stadstrams rijden
- Opgewaardeerde stadslijnen die onder de vlag RandstadRail-rijden met regiotrams

Nogal gefragmenteerd net zo.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Mojito »

^ Plus nog de Amsterdamse Regiotram. Trams die even smal zijn als de Combino maar wel anderhalf keer zo lang.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Meltrain »

Maar dat heeft verder weinig met Den Haag te maken.

Volgens de laatste berichten die ik heb gelezen, wordt lijn 11 de eerste lijn met de nieuwe trams, omdat van die lijn het profiel van vrije ruimte al groot genoeg is (daar konden destijds ook de trams uit Hannover op rijden).
Vervolgens komen ze op de combi 15/17-Zuid. Het traject Centraal Station - Statenkwartier van lijn 17 wordt dan aan lijn 16 gekoppeld, aangezien de nieuwe trams daar nog niet kunnen rijden. (Of het traject Station HS - Centraal Station ook tussen de lijnen 16 en 17 wordt geruild weet ik niet zeker, maar het lijkt me van wel.) Hierna komt pas lijn 9.
Vervolgens staan de lijnen 1 en 19 op de planning, maar hoe het daarna zal gaan, is nog niet bekend. Vermoedelijk is lijn 6 of 16 als laatste aan de beurt.

Wel grappig: R-Flow en ik hebben een totaal andere smaak over nieuw materieel. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten