Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Nader onderzoek naar trein- en busvarianten Kamperlijn

De eerste verkenning naar het toekomstige openbaar vervoer op de Kamperlijn is afgerond. Om reizigers tussen Zwolle en Kampen ook in de toekomst van kwalitatief goed openbaar vervoer te voorzien zijn de kosten en baten van verschillende trein- en busvarianten globaal met elkaar vergeleken.

Hierbij gaat het onder andere om:
- de voortzetting van de huidige verbinding met lightrail materieel;
- de inzet van lightrail materieel met meer haltes en hogere frequentie;
- de ombouw van de spoorbaan tot busbaan;
- de inzet van bussen op het bestaande wegennet.

De verkenning is uitgevoerd nadat begin dit jaar duidelijk werd dat de concessie voor de Kamperlijn, om een tram te laten rijden, niet gegund kon worden. Daarop zijn de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor andere vormen van hoogwaardig openbaar vervoer op de huidige spoorlijn tussen Zwolle en Kampen.
Bron en meer:http://www.overijssel.nl/actueel/nieuws ... onderzoek/
Totdat er een definitieve keus is gemaakt voor het vervoer op de Kamperlijn blijft de huidige trein tussen Zwolle en Kampen rijden door een verlenging van de huidige concessie.
Dus de trein tussen en Kampen en Zwolle blijft voorlopig rijden *O*
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Dagren »

Dit is goed nieuws voor de Kampenaren onder ons!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Wel grappig, uit het hierboven gelinkte documentje blijkt wat hier op het forum allang de gemene deler bleek van de discussie: Of een trein en dan het liefst in een grotere concessie of het kiezen voor geoptimaliseerde busdiensten. De adviseurs zeggen in feite hetzelfde.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Flevolander »

Kies dan maar voor de bus. Die biedt meer doorgaande verbindingen zonder overstap, eventueek vanuit iedere wijk in Kampen zo naar Zwolle. En een trein Zwolle Kampen is er al, via de Hanzelijn.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Dennenboom »

Voor de bus kies je niet, daar ben je aan overgeleverd,
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Wat uitleg is wel op z'n plaats denk ik.. Zeker bij zo'n oneliner.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Dennenboom »

De bus is op dit moment zo gepositioneerd, dat je die alleen neemt als je echt niet anders kunt.
De hordes die opgeworpen zijn om mee te mogen zijn gewoon te hoog.
Natuurlijk geldt dat ook voor een tram, maar voor Jan met de pet is de bushalte een no-go area geworden.
Wie van hen heeft er nu een OV-chipkaart? En eenmalige kaartjes zijn ook niet universeel voorhanden.
Persoonlijk vindt ik dan ook dat er hier niet meer echt sprake is van Openbaar Vervoer.
De trein heeft - voorlopig - nog papieren kaartjes voor Jan met de pet en kan daarom nog wel OV genoemd worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Jef400 »

Met de uitleg ben ik het totaal niet eens omdat Jantje Pietlul tegenwoordig ook een OV-Chipkaart heeft. Voorts zijn er ook mensen [zoals ik] die bewust voor de bus kiezen omdat dit in bepaalde regio's een sneller alternatief levert voor de trein en de auto.
Met die treinkaartjes het voorbeeld vind ik wel grappig. Je zal altijd, al is het een stuk duurder. Enkele rit kaartjes blijven houden. Sterker nog bij de trein verdwijnen ze helemaal medio 2013.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Karl »

Volgens mij wordt de bus wel meer als 'poor men's travel' gezien. Waarom zouden decentrale overheden anders zo ontzettend inzetten op het 'branden' van hun snelle bussen met R-net en daarvoor Zuidtangent, Interliner, Qliner, Bizzliner, Regionet en de hele rambam. Daarnaast werkt een instaptarief van €7,50 zeker drempelverhogend, dat kan omlaag, desnoods als borg en voor incidentele reizigers wordt één en ander niet aantrekkelijk.Voor structurele reizigers overigens ook niet, vanwege abonnementen en dergelijke, dus uiteindelijk gaan alleen de 'losers' nog met de bus.
Het is een spectrum.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Flevolander »

Veel buslijnen zijn niet zo best, dat klopt. Dat ligt echter niet aan de bus zelf. Die kun je ook hoogwaardig in de markt zetten. Kijk maar naar Waterland, Almere en de Zuidtangent. De ov-chipkaart is dom in de markt gezet. In plaats van 7,50 te vragen, had alleen een borg gevraagd moeten worden, die je bij inlevering van de kaart weer terug zou kunnen vragen. Daarnaast hadden de reistarieven per ov-chipkaart gewoon wat lager moeten zijn dan de strippenkaart, dan had deze laatste zichzelf uit de markt geprijsd.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Flevolander »

Ook bij de trein zul je losse kaartjes meten houden. Dat is niet alleen voor de bus verplicht. Maar dat losse kaartje mag wel heel duur zijn.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door ICE105 »

Dennenboom schreef:De bus is op dit moment zo gepositioneerd, dat je die alleen neemt als je echt niet anders kunt.
Buiten de Randstad ben ik het eens met deze stelling. En aangezien de Kamperlijn buiten de Randstad ligt en de Hanzelijn gaat concurreren zal men wel met een heel goed aanbod moeten komen en marketing om de mindset in de regio om te buigen. Gaat moeilijk worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Daniel »

Mwoh, in de randstad is de positionering van de bus ook niet altijd even best hoor. Het ligt vooral aan hoe het in de bewuste regio met de ritkaartjes geregeld is of de bus zich uit de markt prijst. Die zijn immers soms heel duur en soms juist heel redelijk geprijsd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Chauf21 »

Dennenboom schreef:De bus is op dit moment zo gepositioneerd, dat je die alleen neemt als je echt niet anders kunt.
ICE105 schreef:En aangezien de Kamperlijn buiten de Randstad ligt en de Hanzelijn gaat concurreren zal men wel met een heel goed aanbod moeten komen en marketing om de mindset in de regio om te buigen. Gaat moeilijk worden.
Ik denk zeker wel dat de positionering een belangrijk onderdeel van de aanbesteding moet gaan zijn. Wat ik echter niet zo snel terug kon vinden in dit rapport is de vraag hoe de provincie het OV in de markt wenst te zetten en - belangrijker - wie zij denkt te bedienen en te bereiken.

Als 95% van de reizigers bestaat uit scholieren en mensen die geen alternatieven hebben, dan kan (moet?) je het OV heel anders benaderen dan wanneer 50% van de reizigers het OV bewust kan overwegen en alternatieven heeft. In het eerste geval hoef je veel minder aandacht te besteden aan branding van het product. Het aantal extra reizigers dat je aantrekt zal de investering immers niet waard zijn. In het tweede geval moet je wel meer aandacht aan je product geven.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Een voordeel is wel dat lijn 141 als structurerende lijn kan dienen in het geval van de bus. Met een leuk kleurtje en een marketingcampagne kan dat ding best een succes worden over zo'n busbaan. De reistijden zullen niet veel langer zijn dan met de auto (mede dankzij de route) en de frequentie van die lijn zelf is ook in orde. Daarnaast kan je binnen hetzelfde concept de bussen IJsselmuiden/Kampen-Zwolle mee laten rijden. De Zwolle express ofzoiets. Een gevaar is echter wel de capaciteit. Tussen Kampen en Zwolle hoeft een stukje staan niet erg te zijn maar vanaf Emmeloord of Ens is dat toch wel erg lang. Als aan die randvoorwaarde niet voldaan wordt dan kan je het wel vergeten.
Daniel schreef:Mwoh, in de randstad is de positionering van de bus ook niet altijd even best hoor. Het ligt vooral aan hoe het in de bewuste regio met de ritkaartjes geregeld is of de bus zich uit de markt prijst. Die zijn immers soms heel duur en soms juist heel redelijk geprijsd.
Het gaat eigenlijk niet zo over de prijs maar veel meer over een aantal harde factoren als frequentie en reistijd en over zachte factoren als het imago en het reiscomfort. De prijs van een los kaartje hoeft helemaal niet zoveel mee te spelen in de positionering van de bus want anders bleven de reizigers uit de regio Amsterdam ook wel weg uit de bus. (De ritkaartjes zijn in de hele regio behoorlijk aan de prijs.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Daniel »

Het zal ook wel een beetje aan het soort mensen dat die kaartjes kocht liggen. Neem bijvoorbeeld Dordrecht waar men in de achterstandswijken met gemak een boekje kaartjes (met overstaprecht binnen het uur voor 1,50) op de bus compleet verkocht kreeg op één rit. Toen waren die kaartjes vanuit die wijken al 50% duurder dan de strippenkaart.
Tegenwoordig zit je daar al aan de 2 euro zonder overstaprecht voor een ritkaart en daarmee is duidelijk een drempel overschreden: de bussen zijn duidelijk rustiger geworden. En het gaat dan om vraaguitval in de daluren doordeweeks en de zaterdagmiddag, de forensen die over het algemeen de chipkaart gebruiken zijn er nog gewoon. Ook een ongewenste ontwikkeling voor de vervoerder dus op die manier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Suus »

Veel mensen denken dat met het verdwijnen van de strippenkaart ook de losse kaartjes op de bus zijn verdwenen :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Flevolander »

De grijze strippenkaart is natuurlijk ook verdwenen. De vervoerders hebben in bijna het hele land nu kaartjes van 2 euro, 4 euro enz. in de verkoop. Dat zijn logiche prijzen, de 2 euro zit net tussen de oude grijze 2 en 3 strippen in. Maar de meest mensen denken aan de dalkaartjes, en die zijn in veel concessies verdwenen om de ov-chipkaart te stimuleren. Wagenverkoop levert meer tijdverlies op dan de ov-chipkaart.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door visgraat »

Begrijp ik het nu goed dat als gevolg van de Hanzelijn nu overwogen wordt het centrum van Kampen niet meer per spoor bereikbaar te maken?
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Dagren »

Jep, waar een heleboel Kampenaren niet blij mee zouden zijn.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door visgraat »

Ik vind dat een rare ontwikkeling. Ze hadden hier al over moeten nadenken voordat de Hanzelijn er was. Toen hadden ze een soort garantie moeten geven dat station Kampen behouden blijft. En zo niet, dan zou ik gechargeerd zeggen: Overweeg dan de Zuiderzeelijn toch maar eens een keer extra. Een station in het centrum heeft overigens veel meerwaarde, ook ten aanzien van sociale veiligheid. Dat moet niet onderschat worden. Ik moet er niet aan denken om 's avonds nog van een 'snelweglocatie' terug naar huis te moeten fietsen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door deadlock »

Euh, het is Kampen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door Dagren »

Ik hoop dat je daarmee bedoelt dat de Zuiderzeelijn toch niet langs Kampen zou komen en niet dat Kampen geen station in het centrum verdient. ;)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Onderzoek naar varianten Kamperlijntje

Bericht door visgraat »

Als de Zuiderzeelijn gekomen was, dan was de hele discussie over of de Kamperlijn als spoorverbinding zou moeten blijven bestaan er waarschijnlijk helemaal niet geweest. Dan is dat de enige logische route naar Kampen via de Kamperlijn (of een bus vanuit Flevoland). Dat is niet veel anders dan nu. Omdat je straks met station Kampen Zuid komt, zet je blijkbaar het hoofdstation en die hele verbinding op het spel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 18 gasten