NMBS Dienstregeling 2013

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Even een globaal overzicht van de wijzigingen in de dienstregeling van de NMBS voor het jaar 2013:

Onrendabele treinen en inkortingen
Met ingang van deze dienstregeling worden de treinen geschrapt die in 2010 onrendabel gevonden zijn. Dat is in principe deze lijst, maar er zijn een aantal veranderingen doorgevoerd:
- P-trein 8930 is al in december 2011 opgeheven.
- IC Q 2605 wordt toch niet opgeheven, omdat deze nu wel rendabel is vanwege de nieuwe route via het vliegveld.
- Er zouden zes L-treinen Hasselt > Tongeren achter elkaar worden opgeheven, terwijl de tegenritten zouden rijden. Dit vond men geen besparing, dus worden nu drie gehele slagen geschrapt. Het gaat om de treinen 5111, 5131, 5113, 5133, 5115, 5135
- Een IR-slag Welkenraedt - Luik wordt ook geschrapt. Het betreft treinen 5005 en 5026.
- P 8677 van Arlon naar Athus wordt ook geschrapt.

Op lijn 4 worden vanwege de introductie van werkvensters nog een extra aantal IR-treinen Antwerpen-C - Noorderkempen opgeheven.

Door werkzaamheden in Luxemburg zal tevens de laatste trein naar Luxemburg, IC J 2121 ingekort worden tot Brussel > Arlon. De laatste trein naar Luxemburg zal voortaan IC J 2120 worden.

Treinen van en naar het vliegveld
IR i: De Panne - Brussel - Vliegveld - Mechelen wordt verlengd van Mechelen naar Antwerpen. Deze trein zal ook stoppen in Mortsel-Oude-God. IR n moet de stop in Mortsel-Oude-God opgeven vanwege de nieuwe Fyra.

Enkele treinen Antwerpen - Vliegveld - Landen worden ingekort tot Leuven. Op de tijdstippen dat dit gebeurd neemt IC K de stops in Neerwinden en Ezemaal over.

Rodange (L)
Door de inbouw van TBL1+ zijn de dieseltreinen MW41 niet meer welkom in Luxemburg. De nieuwe Desiro's zijn ook niet toegelaten in Luxemburg. Daarom vervalt de stop van Belgische L-treinen in Rodange. Voortaan zal de CFL elk halfuur een stoptrein van Athus via Rodange naar Luxemburg rijden, de Belgische L-treinen geven in Athus een goede aansluiting hierop.

Lijn 15
De stations Zonhoven en Beringen zullen heropenen. Daarvoor veranderen de vertrektijden van de IR e Antwerpen - Mol - Neerpelt/Hasselt. De L-trein Herentals - Mol wordt ook enigszins verschoven, daardoor zullen deze voortaan in een 10/50-ligging rijden.

Lijn 12
De L-trein Antwerpen-C - Roosendaal en Antwerpen-C - Puurs worden op werkdagen aan elkaar gekoppeld. Hierdoor verschuiven de treintijden tussen Antwerpen en Roosendaal. In het weekend veranderen deze tijden ook, maar zal de trein Antwerpen C - Puurs zoals ook nu het geval is niet rijden en keert de L-trein op Antwerpen C, niveau -2.

Kleine wijzigingen
- De IC P Brussel - Turnhout zal een minuut versneld worden.
- De treinen tussen Brugge en Knokke, Zeebrugge en Blankenberge hebben extra rijtijd nodig door werkzaamheden.
- Tussen Luik en Namen en Namen en Dinant krijgen diverse treinen enkele minuten extra rijtijd.

Fyra
Over de dienstregeling van de Fyra is nog niets bekend. Wordt vervolgd...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Thom91 »

Bee schreef: IR n moet de stop in Mortsel-Oude-God opgeven vanwege de nieuwe Fyra.

Fyra
Over de dienstregeling van de Fyra is nog niets bekend. Wordt vervolgd...
Beetje apart of niet?
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Wubbo »

Waarom krijg ik bij het lezen hiervan het idee dat het er in België allemaal een stuk knulliger aan toe gaat dan in Nederland? Toen we in Nederland eens overdag treinen gingen schrappen voor werkzaamheden was de wereld te klein, sindsdien durft niemand dat ook maar te denken. In België doen ze het gewoon...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Knullig? Ze leven in België nog in de jaren '70. Ik denk dat dat land echt toe is aan een grootschalige herschikking van de spoorwegen. Mijn suggestie is om eens te kijken of er wat te verstarren valt in de dienstregeling. Op de belangrijkste spoorassen hoort m.i. gewoon in een 30/30 ligging gereden te worden. Ook moet eens kritisch naar de stationsdichtheid gekeken worden. Mechelen Nekkerspoel of Mortsel-Oude-God lijken mij niet IR waardig.

Ook het Gewestelijk Express Net in Brussel komt niet echt goed uit de verf...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Het GEN is naar verwachting pas in 2022 gereed, al zou het technisch al in 2020 kunnen. Een ernstig probleem is de vertraging van sommige vergunningen, in 2002 werd verwacht anderhalf jaar nodig hebben voor alle vergunningen, maar er lopen op dit moment nog steeds rechtzaken over een aantal vergunningen.

Verder wordt er veel verwacht van de dienstregeling 2014, naar het schijnt zou men bezig zijn een nieuw treinstelsel op te bouwen dat door middel van overlapping een mooie cadans moeten opleveren ("echte" halfsuursdiensten).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door hidihi »

Helemaal mee eens ze weten bij de NMBS niet hoe ze een dienstregeling moeten maken. Trouwens ik weet dat de NMBS steeds minder subsidie krijgt . Hoe gaat het met de subsidie verhoudingen zijn in 2013? Hoeveel procent omzet krijgt de NMBS door subsidie en hoeveel procent moeten ze aan kaart verkoop verdienen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Geen idee, wellicht dat zoiets in het jaarverslag te vinden is al zijn die van alle B-Holding bedrijven berucht om hun ondoorgrondelijkheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Karl »

Vinny schreef:Knullig? Ze leven in België nog in de jaren '70. Ik denk dat dat land echt toe is aan een grootschalige herschikking van de spoorwegen. Mijn suggestie is om eens te kijken of er wat te verstarren valt in de dienstregeling. Op de belangrijkste spoorassen hoort m.i. gewoon in een 30/30 ligging gereden te worden. Ook moet eens kritisch naar de stationsdichtheid gekeken worden. Mechelen Nekkerspoel of Mortsel-Oude-God lijken mij niet IR waardig. (...)
Dan eerder in de jaren zestig, in Nederland is Spoorslag '70 toen ingevoerd. Wat ik mij afvraag, waarom is dat in België zo moeilijk?

Drie problemen die ik, over België, vaak lees zijn de a) almachtige vakbonden, b) ruimtelijke ordening (of het gebrek daar aan) en c) de ondoorgrondelijkheid van organisaties (spoorwegen, overheid). Maar met het verstarren van de dienstregeling hoef je niet perse minder personeel in te zetten; kan je ook criteria opzetten waarbij stations worden gesloten; alleen de parallelliteit van decentraal vervoer en de spoorwegen kan wel een probleem zijn.
Het is een spectrum.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Stéphane »

Iets dat volgens mij het meeste soelaas zou bieden, is een centraal OV-planbureau waarin de Federale overheid en de Gewesten samen zetelen om zo de dienstregelingen van trein, bus en tram op elkaar af te stemmen en ook eens af te spreken wie nu voor wat verantwoordelijk is.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door deadlock »

Stéphane schreef:Iets dat volgens mij het meeste soelaas zou bieden, is een centraal OV-planbureau waarin de Federale overheid en de Gewesten samen zetelen om zo de dienstregelingen van trein, bus en tram op elkaar af te stemmen en ook eens af te spreken wie nu voor wat verantwoordelijk is.
Ik denk dat dat een roep om meer bureaucratie is. Laat de Vlaamse overheid eerst de wet dat niemand meer dan 750 meter van een bushalte mag wonen herroepen en daarna concurrerende buslijnen opheffen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Mohamed »

deadlock schreef:
Stéphane schreef:Iets dat volgens mij het meeste soelaas zou bieden, is een centraal OV-planbureau waarin de Federale overheid en de Gewesten samen zetelen om zo de dienstregelingen van trein, bus en tram op elkaar af te stemmen en ook eens af te spreken wie nu voor wat verantwoordelijk is.
Ik denk dat dat een roep om meer bureaucratie is. Laat de Vlaamse overheid eerst de wet dat niemand meer dan 750 meter van een bushalte mag wonen herroepen en daarna concurrerende buslijnen opheffen.

Zit hier ook een link met het treinnet en is dit ook de reden dat er vaak op ogenschijnlijk verlaten plekken/ gehuchten (soms erg dicht op elkaar) treinstations zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

De NMBS heeft in 1984 en 1993 heel veel stations gesloten, alleen is dat niet geheel evenwichtig gegaan omdat lokale politici soms een flinke vinger in de pap hadden bij de NMBS zodat stations openbleven. Op andere lijnen heeft men dan gewoon hard gesnoeid omdat ze last hadden van die stations, tussen Brugge en Oostende zijn alle stations gesloten want dan was er geen L-trein meer nodig en was uitbreiding van het station van Brugge ook niet nodig. Door al dat lukraak snoeien is het af en toe wat onevenwichtig verdeeld geraakt.

Er zijn overigens opnieuw plannen om enkele stations te sluiten, naast twee stations waarvan het al besloten is wegens uitbreiding van een goederenemplacement (Zwankendamme en Lissewege) worden ook stations als Brugge-Sint-Pieters en Hofstade genoemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Fles »

Bee schreef:- Er zouden zes L-treinen Hasselt > Tongeren achter elkaar worden opgeheven, terwijl de tegenritten zouden rijden. Dit vond men geen besparing, dus worden nu drie gehele slagen geschrapt.
Typisch Belgische "oplossing" weer ja. Welk leeghoofd heeft zoiets kunnen bedenken? :roll:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Ronald »

Die L-treinen hebben sowieso niet veel nut, ze rijden 10 minuten voor/na de IR die ook op alle tussengelegen stations stopt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Ik snap überhaupt niet dat die L-trein rijdt. Hij rijdt alleen in het weekend ter vervanging van een ingekorte IC. Er rijdt echter al een IR die op alle stations stopt, dan is het bijna onbelgisch dat er alsnog een tweede trein per uur rijdt :shock:

Doordeweeks rijden IC E en IR c beiden tussen Tongeren en Hasselt en stoppen ze allebei op de twee tussengelegen stations Bilzen en Diepenbeek. De verdeling is echt schitterend, ze rijden samen 15/45 minuten dienst tussen Tongeren en Aarschot :')
Laatst gewijzigd door Suus op zo 21 okt 2012, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Fles »

Bee schreef: Diepenhoek.


BEEk

DiepenBEEk, BEE :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Geen idee hoe dat uit mijn toetsenbord heeft kunnen rollen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: Er zijn overigens opnieuw plannen om enkele stations te sluiten, naast twee stations waarvan het al besloten is wegens uitbreiding van een goederenemplacement (Zwankendamme en Lissewege) worden ook stations als Brugge-Sint-Pieters en Hofstade genoemd.
Van Zwankendamme wist ik het al, maar wordt Lissewege ook opgeheven? :? Dan is er in die hele omgeving geen station meer (of men moet eerst naar Zeebrugge rijden).
Ook het opheffen van station Brugge-Sint-Pieters lijkt me niet erg handig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Fles »

Meltrain schreef:Ook het opheffen van station Brugge-Sint-Pieters lijkt me niet erg handig.
Waarom niet? :?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Op Google Maps leek dat station wel een aardig gebied te bedienen, maar nu ik de reizigersaantallen op Wikipedia bekijk, schijnt het station toch niet zo erg goed gebruikt te worden. :P
Overigens heeft men al wel plannen om dat station ook na 2015 te kunnen blijven bedienen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Jef400 »

Lol, die passen zelfs in een streekbus
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Stéphane »

Misschien kreeg die lijn ook wel concurrentie van een streekbus?
Het gebeurt dikwijls dat de NMBS en De Lijn elkaar beconcurreren.
Een voorbeeldje:
Kijk hier eens hoeveel lijnen er parallel lopen met de spoorlijn. http://www.delijn.be/images/Rumst_Niel_ ... -16722.pdfAls De Lijn en de NMBS zouden samenwerken of er ergens een plandienst ervoor zorgt dat dit een visgraat wordt met dezelfde tarieven, zou het vervoer veel efficiënter kunnen verlopen en zou de trein meer gebruikt worden.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Een station als dat heeft op 2 manieren mogelijke potentie:
- Vervoer in de richting vaarin het station ligt vanuit het hoofdstation gezien zodat reizigers niet terug hoeven te steken(voor Brugge-Sint Pieters dus naar het westen)
- Vervoer in de richting van het Hoofdstation (maar naar bestemmingen buiten Brugge), mits er op bijna alle treinen uit Brugge een aansluitende trein vanuit Sint Pieters rijdt of de treinen vanuit Sint Pieters doorrijden naar andere bestemmingen.

Doordat Zeebrugge nou ook geen wereldstad is en dat het enige station ten Westen van Brugge Sint-Pieters is valt punt één af. Doordat er slechts één keer per uur een trein rijdt en die trein maar tot Brugge rijdt (terwijl er vanuit Station Brugge juist veel treinen rijden) valt punt 2 ook af. De fiets, de auto of de bus naar Station Brugge en daar de IC's pakken is gewoon een stuk aantrekkelijker.

Edit: Thanks Bee, ik had ook Zeebrugge in mijn hoofd, maar typete het blijkbaar verkeerd, Blankenbergen heeft nog enigszins potentie.
Laatst gewijzigd door RoelZ1 op di 23 okt 2012, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Station Brugge-Sint-Pieters wordt bediend door de L-trein naar Zeebrugge.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: NMBS Dienstregeling 2013

Bericht door Mohamed »

JeffreyMeijer schreef:Lol, die passen zelfs in een streekbus
Ja, in één streekbus !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten