Het grote tramtopic #2

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Busfoto.nl »

Thom91 schreef:Leuke foto's vanuit Istanboel!
Is het niet slim om van die dubbelgelede bussen in te zetten op die buslijn 34?
Zou je denken ja. Naast de 200 Mercedes-Benz Capacitys hebben zo ook dubbelgelede bussen. Nederlandse nog wel. 50 Phileassen zijn aangeschaft voor een van de deellijnen 34. Maar het probleem is dat Istanbul in tegenstelling tot Nederland nogal heuvelachtig is en de bussen onvoldoende vermogen hebben om goed mee te komen met de Capacitys. Kunnen de Capacitys gewoon met 60 de heuvel op; de Phileassen zakken terug naar 30 als ze vol beladen zijn. Tijdens mijn bezoek reden de Phileassen dan ook alleen in de spits.

Lijn 34 bestaat uit:
34C Beylikdüzü Gurpinar-Cevizlibağ (frequentie: 26x per uur, omloop 110 minuten, aantal bussen tenminste 48)
34 AVCILAR-Z İNCİRLİKUYU (frequentie: 108x per uur, omloop 112 minuten, aantal bussen tenminste 201)
34A Sogutlucesme-Cevizlibağ (frequentie: 30x per uur, omloop 94 minuten, aantal bussen tenminste 57)
34Z Zincirlikuyu-Sogutlucesme (frequentie: 66x per uur, omloop 52 minuten, aantal bussen tenminste 45)
34G AVCILAR-Sogutlucesme (nachtbus over hele traject)

en dit zijn lijnen die elkaar weer deels overlappen. Hoe de bussen trouwens keren op de snelwegen is erg interessant om te zien: kijk hier maar eens.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

testtest schreef:Zou je denken ja. Naast de 200 Mercedes-Benz Capacitys hebben zo ook dubbelgelede bussen. Nederlandse nog wel. 50 Phileassen zijn aangeschaft voor een van de deellijnen 34. Maar het probleem is dat Istanbul in tegenstelling tot Nederland nogal heuvelachtig is en de bussen onvoldoende vermogen hebben om goed mee te komen met de Capacitys. Kunnen de Capacitys gewoon met 60 de heuvel op; de Phileassen zakken terug naar 30 als ze vol beladen zijn. Tijdens mijn bezoek reden de Phileassen dan ook alleen in de spits.
Er wordt ook totaal niet nagedacht over dit soort dingen hè… Beetje hetzelfde als hier de Sprinter Light Train die allergisch voor neerslag was. Ook zo briljant in een land als Nederland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Jef400 »

108x per uur een bus. Zijn ze wel lekker daar. Zou ik toch een tramlijn van maken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Dat gaat niet vanwege de brug over de Bosporus. Die heeft een speciale constructie zodat deze aardbevingen kan doorstaan en dat is bijna onmogelijk te combineren met rails.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Jef400 »

Dan kan t niet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Vinny »

Er zou toch een metrolijn onder de Bosporus worden gebouwd? Iemand die weet hoe het met dit project staat?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Ardan »

Dat is een tunnel die de Europese 'S-Bahn'-lijn met die van het Aziatische deel verbindt. Hij opent in 2013.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

In Brussel zijn ze eruit: De Noord-Zuid-Premetro en tramlijn 55 door Schaarbeek moeten worden omgebouwd tot metro. Als de Brusselse politiek wat daadkracht toont kan al in 2018 de eerste schop in de grond en zal reeds in 2023 de eerste metro rijden.

Zie voor een kaartje http://www.brusselnieuws.be/artikel/met ... haren-2023
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Meltrain »

Oke, klinkt goed.
Ik vraag me dan alleen af waar men het zuidelijke eindpunt van die lijn wil realiseren? Bij de halte Albert misschien?
Daarnasst heeft dit natuurlijk ook grote gevolgen voor het tramnet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Inderdaad, bij de halte Albert. Nadat ze hiermee klaar zijn gaan ze waarschijnlijk nog een verlenging bouwen naar Ukkel-Kalevoet
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Busfoto.nl »

Toekomst voor de tram van Lódz? Lagevloertrams maar ook nog echte buurtspoorwegen in deze lelijke Poolse stad.

Enkele dagen na mijn bezoek aan de grote Poolse Krakau was ik vanuit Warschau vertrokken naar Lódz om daar in een dag het tramnet te bekijken. Lódz ligt op ongeveer 2,5 uur reizen van Warschau en leek mij een interessant uitstapje. Vantevoren was mij bekend dat Lódz nog een aantal echte buitenlijnen in dienst heeft. Aangezien ik dat fenomeen alleen ken uit (foto)boeken van vroeger was ik benieuwd hoe dit was.

Lódz heeft 17 reguliere stadstramlijnen en daarnaast een drietal regionale lijnen, allen op meterspoor (nee, de PCC's kunnen hier geen tweede leven slijten!). Het stadstramnet wordt geëxploiteerd door het vervoerbedrijf van Lódz, op één van de buitenlijnen rijdt de MKT met een allergaartje aan materieel.

Aangezien ik bij een vriend kon slapen die in de ochtend vroeg naar zijn werk moest, kon ik met hem meerijden naar een voorstadstation van Warschau. Hij en zijn vader gingen richting de hoofdstad, en ik ging met de boemel de andere kant op. Een halfuur later kon ik overstappen op de sneltrein richting Lodz, die gelukkig aangenaam rustig was. Bij aankomst op station Lódz Fabryczna (het oostelijke hoofdstation) viel het mij al op dat de tramsporen er heel wat slechter bij liggen dan in Krakau. Hoewel ik later op de dag zag dat er trajectgedeeltes zijn die er wel als nieuw bijliggen, hebben de grote stukken slecht spoor m.i. een grote invloed op de rijsnelheid.

Op de foto komt een koppelstel met Konstal trams (in verschillende uitvoeringen zijn er maar liefst 850 trams van dit type in de stad) over de Jana Kilinkskiego langs het station rijden. Hoewel het niet goed te zien is is het spoor hier erg slecht en rijdt de tram niet harder dan 20 kilometer per uur.

Afbeelding

Samen met lijn 4 wordt deze tak met lijn 1 weer door twee lijnen bediend. Elk apart met een frequentie van elke 20 minuten, wordt dit trajectdeel elke 10 minuten bediend.

Afbeelding

Na een slecht engelssprekende Pool gevraagd te hebben hoe een dagkaartje hier heet kon ik richting een van de zes ogenschijnlijke zelfde kiosken die in een rij staan bij het station gaan, om daar bij zo'n typisch kioskvrouwtje voor ik meen E3 een dagkaart te kopen. Deze verkocht ook koffie en ik heb mogen ervaren hoe oploskoffie smaakt als de korrels niet goed oplossen in het water. Gadverdamme. Met een dagkaart in de hand liep ik weer richting de tramhalte om een beetje de stad verder in te gaan. Met een gereviseerde Konstal-tram ging de reis twee haltes in zuidelijke richting, om uit te stappen bij de kruising met de Aleja Marzalska Jozefa Pilsudskiego. Aangezien de tram op de weg stopt tussen het andere verkeer en deze weg geen prioriteit kon krijgen voor de drukke Aleja Marzalska had ik tijd genoeg om nog even een foto te maken van voorgenoemde tram.

Afbeelding

Op de kruising kwam na een sigaretje een dienstwagen van lijn 14 aangereden, waarmee ik op weg ging naar het hoofddoel van deze dag. Hoewel het spoor er ogenschijnlijk beter bij lag dan in de voorgenoemde straat, werd ook hier vrij langzaam gereden.

Afbeelding

Enkele haltes verder in westelijke richting stapte ik uit om naar een tram van lijn 46 te lopen. Op de achtergrond komt er al een tram van die lijn langs, maar eerst een foto van de deels op hetzelfde traject rijdende lijn 15.
Afbeelding

Lijn 46 was het hoofddoel van de dag, maar waarom die lijn? Omdat het de langste lijn van Polen is en ook een van de langste in de wereld. Oke, de Kusttram in Belgi� is met 67 kilometer nog veel langer, maar lijn 46 is met 38 kilomter ook geen kleintje. Vanaf de in het zuiden in de stad gelegen shopping mall (wat lelijk is zoiets) rijdt de lijn door de hele stad Lodz richting het noorden. Vanaf daar rijdt de tram verder richting het plaatsje Zgierz om vervolgens nog verder te rijden naar het dorpje Ozorkow.
Afbeelding

Waar de Kusttram 67 kilometer aflegt in 203 minuten (volgens Wikipedia) en dus een Vgem heeft van bijna 29 kilometer per uur, lijn 46 is een stuk langzamer want deze doet 115 minuten over 38 kilometer (Vgem 19km/h). Dit komt door slechte conditie van de sporen en het grote deel enkelspoor, waardoor op elkaar gewacht moet worden. De trams rijden overdag elke 20 minuten.

Waar de stadstram van Lodz afgezien van de vele varianten aan Konstal-trams een redelijk beperkte varieteit aan materieel heeft (er zijn nog twee lagevloertramtypes), wordt lijn 46 gereden met een allegaartje aan materieel. Er rijden nog enkele Konstal-trams op, ditmaal een door het trambedrijf gereviseerde 6-assige serie.

Afbeelding

Daarnaast bestaat het uit 36 stellen bestaande materieelpark voor lijn 46 uit veel tweedehands materieel, voornamelijk Duits.

Op de foto een achtassige tram uit Freiburg bij de zuidelijke keerlus IKEA.
Afbeelding

En op de stalling, die volgens mij alleen voor de trams van lijn 46 werd gebruikt, kwam ik deze tweerichtingswagens nog tegen waarvan mij niet bekend is waar in Duitsland deze gereden hebben.
Afbeelding

Zelf ben ik in deze tram ingestapt, volgens mij afkomstig uit Mannheim.
Afbeelding

Hoewel ik het korte tijd probeerde vanachter de bestuurdersplaats, lukte het mij het door de trillingen en de drukte niet om vanaf daar fatsoenlijk foto's en filmpjes te maken naar voren. Daarom heb ik na enkele haltes in de tram gevraagd of er iemand was die Engels sprak. Na mijn wensen te hebben uitgesprokenn was zij zo aardig om aan de bestuurder te vragen of ik bij hem in de cabine kon plaatsnemen. Dat was geen probleem, en zo had ik mogelijkheid om te proberen wat ik wilde, namelijk een trajectvideo maken van de hele lijn 46. Het resultaat staat hieronder. Aangezien ik van de bestuurder in gebrekkig engels te horen kreeg dat het nog wel erg lang duurde voor het eindpunt bereikt heb, ben ik halverwege gestopt met het filmen van het hele traject en heb ik alleen nog de interessante dingen gefilmd. Desalniettemin ben ik van mening dat het resultaat niet onaardig is.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=voa2m-bKgMM[/youtube]

Zoals in de video naar voren komt, is het trajectdeel buiten Lodz geheel enkelsporig met enkele kruisingsplekken. Het was dan ook elke tien minuten een verassing welke materieeltype er nu weer om de hoek kwam zetten.
Afbeelding
Afbeelding

Na meer dan anderhalf uur in een erg krappe ruimte kwam de tram eindelijk aan op het eindpunt in Ozorkow, waar ik nogmaals mijn tram en de gereedstaande wagen richting Lodz op de foto zetten.

Afbeelding
Afbeelding

Na een pauze van een klein uur in Ozorkow, waar ik na enig zoeken een pizzaria vond die een onverwacht lekkere tre-formaggi voorschotelde (en het erg apart vond daar een Nederlander tegen te komen), was ik weer klaar voor de terugreis. Eerst ben ik nog een halte met de lijn teruggelopen om daar nog twee trams te kunnen fotograferen in een dorpse omgeving.

Afbeelding
Afbeelding

Met de laatstgetoonde tram ben ik teruggereisd richting Lodz, om bij de stalling van lijn 46 uit te stappen. Hoewel het mij uiteraard niet lukte om de stalling op te komen, kon ik vanaf de buitenkant toch een goed zicht krijgen op de grote diversiteit aan dienst- en werkmaterieel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aldaar kwamen ook de twee types lagevloertrams langs, de Cityrunner en die nieuwe van Pesa.

Afbeelding
Afbeelding

Met een tram van lijn 11 ben ik naar het eindpunt van lijn 46 bij de IKEA gereden, om daar over te stappen op een andere interlokale lijn, de 41 richting Pabianice. Deze werd met stadstrammaterieel gereden en was iets minder interessant. Ik heb dan ook alleen op beide eindpunten een foto genomen, waar ik overigens niet de enige was.

Afbeelding
Afbeelding

Hierna werd het langzaamaan tijd om terug te keren richting Warschau, maar niet om een van de dronkaards van de stad richting de tram te zien waggelen, op straat te zien neervallen, vervolgens met de trambestuurder omhoog te helpen om laatstgenoemde in onverstaanbaar, doch duidelijk Pools te horen zeggen dat meneer maar naar huis mocht lopen en niet welkom was in de tram.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lodz is een leuke dagje om met de tram te bezoeken, al ziet de stad er verder niet mooi uit. Ik heb mijn twijfels of buitenlijn 46 nog lang zal bestaan, aangezien er een goede weg langs ligt waarover bussen zoveel sneller kunnen rijden. Het zou mooi zijn als de lijn eens een grootschalige baanvernieuwing zou krijgen, maar of hier ook de middelen en intenties voor zijn?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Jef400 »

Die man: lol
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Enig idee waarom steden zoals Amsterdam en Brussel relatief vroeg besloten hebben naar standaardspoor te gaan terwijl anderen zoals Antwerpen bij meterspoor bleven? Ben daar toch best benieuwd naar.

Dat meterspoor ziet er altijd beetje attractiepark-achtig uit als je standaard gewend bent. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Smalspoor heeft als voordeel dat bogen kleiner aangelegd kunnen worden. Als er eenmaal voor gekozen is, is het heel moeilijk om nog van spoorbreedte te veranderen, in principe komt dat namelijk neer op volledig nieuwbouw van alle trambanen en vervanging van alle voertuigen.

In Amsterdam heeft men omgespoord omdat het verschil tussen de originele spoorbreedte en normaalspoor zeer klein was en de originele breedte niet standaard geleverd kon worden: kortom, een stukje kostenbesparing.

In Rotterdam is omgespoord toen de stoom- en benzinetrams vervangen werden door elektrische trams. De baan moest toch al opnieuw aangelegd worden, toen heeft men de twee verschillende spoorbreedtes vervangen door normaalspoor.

Zover ik weet heeft Den Haag altijd normaalspoor gehad, omdat het eerste bedrijf dat tramrails aanlegde Brits was, en normaalspoor bijna altijd de conventionele spoorbreedte geweest in Groot-Brittannië.

In België heeft men in de provincie Antwerpen na de Eerste Wereldoorlog de nog resterende tramrails in de provincie Antwerpen van kaapspoor naar meterspoor omgespoord, evenals nieuwe tramlijnen met meterspoor aangelegd. In België werd het gehele netwerk van buurtspoorwegen meterspoor gebruikt, alleen Antwerpen week daar door invloed van Nederland van af. In België was oorspronkelijk de stadstram van Brussel de vreemde eend in de bijt door het gebruik van normaalspoor. Er zijn eind jaren zestig plannen geweest om de resterende buurtspoorlijnen rondom Brussel om te sporen tot normaalspoor en in het stadstramnetwerk te integreren, maar voordat de MIVB deze plannen tot uitvoering kon brengen had de NMVB plotsklaps alle lijnen gesloten en de rails opgebroken, omdat men geen concurrentie dulde.

Een recent voorbeeld van omsporing is de Duitse stad Stuttgart, waar men 25 jaar is bezig geweest met het omsporen van meterspoor naar normaalspoor. Hier heeft men lijn voor lijn omgebouwd waarbij in veel gevallen kosten nog moeite bespaard zijn voor nieuwe tracé's. Men begon met een relatief simpele buitenlijn (lijn 3), daarna heeft men de stadslijnen omgebouwd. Vaak werd dit gedaan door een driesporig tracé aan te leggen waarbij de bij vanuit dubbelspoor gezien buitenste rails gedeeld werd. Wanneer geen enkele tram meer gebruik maakte van meterspoor werd vervolgens het derde spoor losgeschroefd en verwijderd. In 2007 reed de laatste metersporige tram en eind 2011 was de ombouw compleet.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 23 sep 2012, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Vinny »

Omsporing is niet zo heel zinvol op het moment dat je verder niet van plan bent om aan te haken op een ander netwerk... :wink:

Zürich heeft ook nog altijd meterspoor. Ik krijg niet de indruk dat dat erg problematisch is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Busfoto.nl »

Hij is nog niet zo vaak bekeken op Youtube, maar zelf vind ik het wel een aardige tramvideo: een Bombardier-tram rijdt door de bochtige enkelsporige tramtunnel te Noailles, Marseille:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fYSjgnRZ3Bo[/youtube]
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Anne »

testtest schreef: Waar de Kusttram 67 kilometer aflegt in 203 minuten (volgens Wikipedia) en dus een Vgem heeft van bijna 29 kilometer per uur, lijn 46 is een stuk langzamer want deze doet 115 minuten over 38 kilometer (Vgem 19km/h). Dit komt door slechte conditie van de sporen en het grote deel enkelspoor, waardoor op elkaar gewacht moet worden. De trams rijden overdag elke 20 minuten.
De Kusttram doet het in 2 h 23 min (=143 min.)

Verder is het een mooie reportage; nodigt uit om die kant op te gaan.
testtest schreef: En op de stalling, die volgens mij alleen voor de trams van lijn 46 werd gebruikt, kwam ik deze tweerichtingswagens nog tegen waarvan mij niet bekend is waar in Duitsland deze gereden hebben.
Afbeelding
Deze komen uit Inssbruck - Stubaitalbahn.
Hebben nog als enkel gelede in Hagen (D) gereden en zijn verlengd met middendeel uit Bielefeld.

Hier de 81 bij een kruising met de 83
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qesvDZpm ... ure=relmfu[/youtube]
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

@Bee, thanks voor de uitleg. :pos: Ik dacht dat Amsterdam ergens voor elektrificatie van het tramnet meterspoor had, maar dat is dus helemaal niet zo. Weer wat geleerd.
Vinny schreef:Zürich heeft ook nog altijd meterspoor. Ik krijg niet de indruk dat dat erg problematisch is...
Heb altijd het idee dat met hogere snelheden meterspoor instabieler is. Voertuigen schudden sterker op en neer. Even er van uitgaand dat het spoor goed is aangelegd en het niet een gevalletje Heemstestraat ter hoogte van Delflandlaan betreft. :wink:
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Busfoto.nl »

Ik heb data idee ook nog laatst bevestigd gekregen bij de metrotram van Charleroi. Dat schudt enorm, dat meterspoor bij hoge snelheden.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door hauptbahnhof »

R-Flow schreef:Heb altijd het idee dat met hogere snelheden meterspoor instabieler is. Voertuigen schudden sterker op en neer. Even er van uitgaand dat het spoor goed is aangelegd en het niet een gevalletje Heemstestraat ter hoogte van Delflandlaan betreft. :wink:
Schudt het zo erg daar? Vind het best meevallen. Kon met 50 eroverheen racen. Admiraal de Ruyterweg tussen de Krommert en Jan van Galenstraat is een stuk erger.
Vriend van me die ook bestuurder is zei ook al een keer dat hij maar met 30 daar rijdt omdat ie bang is dat ie eruit vliegt...

Maar goed, meterspoor zal idd ervoor zorgen dat bij hogere snelheden de krachten niet in het spoor vallen maar aan de zijkanten. Wiebelen dus!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Op meterspoor ligt de maximaal haalbare snelheid iets lager dan bij normaalspoor, maar in Charleroi ligt het ook aan het materieel, dat een vrij hoog zwaartepunt heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Meltrain »

In Charleroi moet men gewoon eens nieuw materieel bestellen en ophouden met doen of er een metronetwerk is. :neg:
Een Citadis of Flexity Outlook lijkt me wel wat voor die stad. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Het geld groeit ze er niet op de rug, ik denk dat ze de komende 30 jaar nog wel met die BN's rijden. Nieuw materieel betekend namelijk ook dat de werkplaats in Jumet gesaneerd moet worden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Anne »

R-Flow schreef:@Bee, thanks voor de uitleg. :pos: Ik dacht dat Amsterdam ergens voor elektrificatie van het tramnet meterspoor had, maar dat is dus helemaal niet zo. Weer wat geleerd.
Door Amsterdam hebben wel metersporige elektrische trams gereden.
Zelfs twee lijnen waarvan een ten noorden van het IJ.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Als het goed is, zou de boekhandel in Diemen weer de nieuwe Strassenbahn Magazine moeten hebben. Alleen, de winkel was eerst een zelfstandige boekhandel met een zeer uitgebreid assortiment tijdschriften. De oude eigenaars hebben toen ze met pensioen gingen de winkel aan Bruna verkocht, met de belofte dat de winkel nog minimaal een jaar een eigen koers mocht varen. Nu de verbouwing van het winkelcentrum bijna voltooid is, hebben ze de boekwinkel verhuisd naar een grotere ruimte en is het een echte Bruna geworden. Hoewel de ruimte groter is lijkt het echter alsof de tijdschriftencollectie het onderspit heeft moeten delven, want toen ik na de opening ging kijken miste ik allerlei internationale tijdschriften die ze eerst wel hadden.

Als ze hem nu niet hebben, heb ik echter nog wel een ander adresje in waar ze het blad verkopen, de Ako op station Hilversum had hem ook volgens mij :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten