Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door Daniel »

Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

ZOETERMEER - Randstadrail rijdt vanaf maandag 20 oktober vaker in de spits tussen Zoetermeer en Den Haag. De frequentie gaat omhoog naar twaalf ritten per uur. Dat betekent dat er elke vijf minuten een sneltram rijdt.

Op het gezamenlijke traject van de lijnen 3 en 4, tussen de stadscentra van Zoetermeer en Den Haag, rijdt straks zelfs elke 2,5 minuut een sneltram. Een dienstregeling is in de spits dus nauwelijks meer nodig. Wie de tram mist, hoeft niet lang te wachten op de volgende, vergelijkbaar met de metro in Parijs en Londen.

De frequentieverhoging is niet voor alle gebruikers van Randstadrail goed nieuws. Een deel van de Haagse reizigers moet zelfs een frequentieverlaging slikken. Sommige trams op de lijnen 3 en 4 rijden vanaf 20 oktober niet meer diep Den Haag in, maar keren al bij respectievelijk het De Savornin Lohmanplein en de Monstersestraat.

Gevolg is dat straks niet acht maar zes trams per uur doorrijden naar de eindpunten in Loosduinen en De Uithof. „We verhogen de frequentie op het deel van Randstadrail waar we de meeste reizigers vervoeren," legt een woordvoerder van HTM uit. „Lijn 3 rijdt de ene keer tot het De Savornin Lohmanplein, de volgende keer tot in Loosduinen. Hetzelfde geldt voor lijn 4: die rijdt om en om naar de Monstersestraat en door naar De Uithof."

Randstadrail vertoont steeds minder gebreken en storingen. Desondanks blijft het aantal reizigers achter bij de verwachtingen. Op een werkdag stappen 75.000 reizigers in op de lijnen 3 en 4. Gerekend was op 77.000 reizigers. Binnen Den Haag reizen 48.000 mensen, tussen Den Haag en Zoetermeer 27.000 mensen.

Bron: AD/Haagse Courant; papieren editie via www.htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door Meltrain »

Hmm, toch wel flauw dat lijn 3 en 4 straks in slechts de helft van de ritten naar Loosduinen/De Uithof rijden. :?
Voor Loosduinen kan ik het wel begrijpen, omdat daar door het kopeindpunt waarschijnlijk onvoldoende capaciteit is voor zoveel trams, maar bij De Uithof ligt de oude keerlus er nog, dus volgens mij moet dat eindpunt wel 12 trams per uur aankunnen.
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 05 okt 2008, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door tsov »

Die keerlus was geloof ik niet geschikt voor RR-trams...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door Meltrain »

Dat is dan handig weer... :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door deadlock »

RR is in essentie een heel goed verhaal. De reizigersaantallen blijven denk ik zelf achter vanwege het spectaculaire gestuntel toen het in gebruik genomen werd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door Vinny »

RR is een heel goed sprookjesverhaal ja...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door Karl »

Net zoals het idee van de OV-chipkaart ook wel goed is...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door Daantje »

meltrain schreef:Hmm, toch wel flauw dat lijn 3 en 4 straks in slechts de helft van de ritten naar Loosduinen/De Uithof rijden. :?
Voor Loosduinen kan ik het wel begrijpen, omdat daar door het kopeindpunt waarschijnlijk onvoldoende capaciteit is voor zoveel trams, maar bij De Uithof ligt de oude keerlus er nog, dus volgens mij moet dat eindpunt wel 12 trams per uur aankunnen.
Het kan dan wel jammer zijn, maar is er uberhaupt behoefte aan zoveel trams naar Loosduinen/De Uithof of voldoet 6 per uur daar ook goed?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door Daniel »

Vanaf 20 oktober rijdt RandstadRail elke 2,5 minuut!
Goed nieuws voor forenzen, senioren, studenten, oppasmoeders, vriendinnen, dagjesmensen en alle andere reizigers: RandstadRail rijdt nu nog vaker!

Naast de vertrouwde RandstadRail 3 (RR 3) en RandstadRail 4 (RR 4) rijden vanaf maandag 20 oktober namelijk ook RR 3K en RR 4K. De ‘K’ staat voor kort, want deze lijnen rijden in de ochtend- en avondspits een zogenaamd kort traject langs een belangrijk deel van de route van RandstadRail. Dankzij die extra ritten bovenop de normale dienstregeling van RR 3 en RR 4, stopt op een groot aantal halten maar liefst elke 2,5 minuut een voertuig! Lees er alles over in de folder die u vindt in het RandstadRail-voertuig.

3K: kort traject tussen Zoetermeer Centrum-West en Den Haag
RR 3K rijdt in de spits een kort traject tussen Zoetermeer Centrum - West < > Den Haag De Savornin Lohmanplein en stopt bij alle tussengelegen halten.
Dat betekent dat RR 3K richting Den Haag, zowel in de ochtend- als avondspits, tot de halte De Savornin Lohmanplein rijdt (en niet op het traject Hoefbladlaan-Arnold Spoelplein).
En dat RR 3K richting Zoetermeer, alleen in de ochtendspits, rijdt tot Centrum-West, en niet door de krakeling in Zoetermeer.
De nieuwe dienstregeling is vanaf vrijdag 17 oktober te vinden bij Routes en Tijden

4K: kort traject tussen Zoetermeer Javalaan en Den Haag
RR 4K rijdt in de spits een kort traject van Zoetermeer Javalaan naar Den Haag Monstersestraat en stopt bij alle tussengelegen halten. In tegenstelling tot RR 4, rijdt RR 4K dus niet op het traject De La Reyweg - De Uithof.
De nieuwe dienstregeling is vanaf vrijdag 17 oktober te vinden bij Routes en Tijden

Bron: HTM
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door Daniel »

Randstadrail rijdt als metrolijn

Door HILDE STRAATHOF

ZOETERMEER/DEN HAAG - Geen vertragingen, geen opstoppingen en elke paar minuten in Den Haag een tram richting Zoetermeer. Randstadrail 3 en 4 stoppen sinds gisteren op veel haltes elke 2,5 minuut in de ochtend- en avondspits. Eindelijk weer goed nieuws over Randstadrail: de invoering van de nieuwe dienstregeling verliep gisterochtend zonder problemen.

Dat was wel eens anders. Een jaar lang lag Randstadrail plat, totdat in oktober 2007 de sneltrams weer gingen rijden. De heringebruikname ging gepaard met ernstige storingen die het tramverkeer lam legden. Het opvoeren van de dienstregeling naar metroniveau er rijden zoveel trams in de spits dat een dienstregeling eigenlijk niet meer nodig is gebeurde niet voordat de HTM er zeker van was dat de beveiliging op Den Haag Centraal het aan kan.

„Tot nu toe gaat alles goed,” stelde mevrouw Balgobind van de HTM halverwege de ochtendspits tevreden vast. Zij stond gisteren met haar collega op het perron van Centrum-West in Zoetermeer om alles in goede banen te leiden. „We hebben nog geen vragen gehad, iedereen kan zo de tram instappen.”

De frequentieverhoging is niet voor iedereen handig. Sommige trams rijden namelijk niet meer tot de eindpunten in Loosduinen en De Uithof, maar keren al bij respectievelijk het De Savornin Lohmanplein en de Monstersestraat. Niels Stout had in eerste instantie niet meteen bedacht dat hij er nadeel van zou ondervinden als hij met lijn 4 verder dan het keerpunt gaat. Hij kan nu nog maar eens in de tien minuten op de tram stappen. „Dat is eigenlijk wel jammer,” vindt hij. „Maar als ik nog even snel op het station uitstap, omdat ik een strippenkaart moet hebben, ben ik er toch nog sneller.”

Meneer Aqrawi loopt net over de Mandelabrug in Zoetermeer als hij zijn tram ziet vertrekken. „Ik zou balen als ik lang moet wachten, maar nu ik weet dat er zo weer een nieuwe komt vind ik het prima.”

Of het nu echt nodig was om vaker trams in te zetten tijdens de spits, is nog de vraag. Veel mensen waren ook tevreden toen de trams nog om de vijf minuten reden. Maar ook voor die reizigers zitten er voordelen aan. „Het is nu een stuk minder druk in de tram,” vindt mevrouw De Jong. „Al die mensen die naar hun werk of school gaan hoeven niet meer te staan.”

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door Suus »

Wat ik mij altijd afvraag bij dit soort verhalen, is het nu altijd nodig om lang opgeloste problemen uit het verleden op te rakelen? Op deze manier is het imago nog niet volledig positief als er nieuwe randstadrails tram ter vervanging van de oude (en dan ben ik toch wel tegen de 50 denk ik :roll: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Randstadrail: vanaf 20 oktober elke vijf minuten een tram

Bericht door Daniel »

`RandstadRail gaat de goede kant op`
Ontsporingen, stroomstoringen, onveiligheid en een aftredende wethouder. Het is een kleine greep uit de problemen die volgden op de komst van de lightrailverbinding RandstadRail in de Haagse regio. Na opstartproblemen rijdt de witblauwe sneltram maandag precies een jaar zonder problemen. Reizigersorganisatie Rover is tevreden, maar ziet nog wel verbeterpunten.

De RandstadRail vervoert reizigers vanuit Den Haag naar Zoetermeer en Rotterdam. De sneltrams begon begin september 2006 te rijden, maar kort daarna legde de Inspectie van Verkeer en Waterstaat het vervoer op het grootste deel van de verbinding stil. De nieuwe tram was een paar keer ontspoord. Bij het ernstigste incident vielen zeventien gewonden.

Donderdag blikte reizigersvereniging Rover terug op de roerige periode. ,,De begintijd was ontzettend vervelend. Het begon al met vertraging van de bouw en dan de stillegging door de Inspectie'', zei een woordvoerder. Reizigers moesten een tijdlang van vervangend vervoer gebruik maken. ,,Een ware kwelling.''

Toen de semimetro eindelijk ging rijden, waren er veel vertragingen en storingen. ,,Trams kwamen te laat en zaten te vol. Er was nog absoluut geen regelmaat'', aldus de zegsman.

Inmiddels gaat het de goede kant op met de RandstadRail, vindt Rover. ,,Hij rijdt en hij rijdt betrouwbaar'', stelt de woordvoerder. Volgens hem zijn de reizigers blij met de frequentie en het gemak van de rail.

De vereniging zegt dat er nog wel een aantal punten zijn die moeten worden verbeterd. Zo kunnen passagiers hun strippenkaart niet stempelen in de gloednieuwe tram en kan de vertrekinformatie op de haltes beter. ,,Over het algemeen is de komst van de RandstadRail een goede verbetering voor Zoetermeerse en Haagse reizigers. Het levert vlot, snel en gemakkelijk toegankelijk vervoer.''

HTM, de exploitant van de rail in de regio Haaglanden, is inmiddels heel tevreden met de snelle verbinding. Volgens een zegsman is alles nog steeds voor verbetering vatbaar. ,,Onlangs zijn we begonnen met extra ritten in de spits tussen Zoetermeer en Den Haag. Daardoor komt er nu om de 2,5 minuut een tram.''

Helemaal klaar is de RandstadRail nog niet. De lijn wordt volgend jaar doorgetrokken naar Rotterdam Centraal Station. Daarna gaat de sneltram verder naar het Rotterdamse centrum.

Bron: ANP via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 89 gasten