Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Broodtrommel
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Broodtrommel »

Ik heb tevens van de week van een chauffeur van Connexxion gehoord, dat Arriva en Connexxion op dit moment om de tafel zitten om eventueel de lijn 195 gezamelijk te gaan rijden. Ze zijn dan dus van plan om de omlopen eerlijk te verdelen, zodat de ene kant op een bus van Connexxion door rijdt naar Rotterdam en de andere kant op een bus van Arriva door rijdt naar Utrecht.

Alleen op dit moment schijnen er nog complicaties te zijn met betrekking tot de kaartverkoop. In de Provincie Utrecht gebruikt Connexxion natuurlijk andere kaartjes dan Arriva. Aangezien Arriva eigenlijk niet in die concessie rijdt, hebben ze op dit moment ook niet die kaartjes en alleen kaartjes vanuit Zuid-Holland. Hetzelfde geldt andersom, zodra Connexxion uit de concessie ZHN vertrekt, zullen hun eigen kaartjes weg gaan. Dus zijn ze nu bezig om eventueel via een bepaalde constructie, de kaartjes zodanig aan te passen dat er 1 tarief komt op die lijn qua kaartverkoop.

Wat het verder qua OV-chipkaart inhoud, heb ik op dit moment geen kennis van; het zou kunnen dat ze ook beide aparte tarieven hanteren. Dan zou het ene ritje bij Connexxion bijvoorbeeld duurder zijn dan bij Arriva.
Machinist in opleiding

Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Het leek me al niet de meest efficiënte constructie met lijn 195 geheel door Connexxion, vooral gezien hoe ver die nog door de Zuid-Hollandse concessie heen loopt. En voor Arriva is het op zich ook wel interessant om op die lijn te rijden gezien dat mogelijkheden biedt tot combineren van personeelsdiensten bijvoorbeeld (omdat DAV immers ook in Utrecht komt en aan de andere kant van de lijn de afstand Capelsebrug - Kralingse Zoom ook niet heel groot is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Dat zou goed nieuws zijn! Een knip in een lijn is nooit goed voor de reizigersaantallen, maar van lijn 195 weet ik dat er aardig wat reizigers verder gaan dan Schoonhoven (concessiegrens).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Een knip was hier sowieso geen sprake van, lijn 195 (en de diverse andere lijnen vanuit Utrecht naar ZHN) stonden allen in het PvE als te gedogen lijnen die volledig uitgevoerd zouden worden door de concessiehouder van Provincie Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Tristan »

Broodtrommel schreef:Ik heb tevens van de week van een chauffeur van Connexxion gehoord, dat Arriva en Connexxion op dit moment om de tafel zitten om eventueel de lijn 195 gezamelijk te gaan rijden. Ze zijn dan dus van plan om de omlopen eerlijk te verdelen, zodat de ene kant op een bus van Connexxion door rijdt naar Rotterdam en de andere kant op een bus van Arriva door rijdt naar Utrecht.

Alleen op dit moment schijnen er nog complicaties te zijn met betrekking tot de kaartverkoop. In de Provincie Utrecht gebruikt Connexxion natuurlijk andere kaartjes dan Arriva. Aangezien Arriva eigenlijk niet in die concessie rijdt, hebben ze op dit moment ook niet die kaartjes en alleen kaartjes vanuit Zuid-Holland. Hetzelfde geldt andersom, zodra Connexxion uit de concessie ZHN vertrekt, zullen hun eigen kaartjes weg gaan. Dus zijn ze nu bezig om eventueel via een bepaalde constructie, de kaartjes zodanig aan te passen dat er 1 tarief komt op die lijn qua kaartverkoop.

Wat het verder qua OV-chipkaart inhoud, heb ik op dit moment geen kennis van; het zou kunnen dat ze ook beide aparte tarieven hanteren. Dan zou het ene ritje bij Connexxion bijvoorbeeld duurder zijn dan bij Arriva.
Ik hoop maar dat ze er uit gaan komen, maar dan wel door het reizigersbelang voorop te stellen. Anders heb je wellicht een Connexxion-product (of een verchipte sterabonnement) op je kaart staan en komt er een Arriva-bus voorrijden. Of je hebt een Arriva-kortingsproduct en komt er een bus van Connexxion voorrijden.
Of meer in algemene zin: je hebt één kaart met EN een Arriva-kortingsproduct voor Zuid-Holland en een verchipte sterabonnement voor Utrecht en blijkt dat die producten met elkaar botsen als ze op één kaart staan.
Dan heb ik persoonlijk toch liever een knip vanaf Henri Dunantplein
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Afgelopen vrijdag had ik, na uitloop van schoolwerkzaamheden, geen tijd meer om naar de kapper te gaan. Omdat ik nu een uur over had, heb ik een telling gedaan van het aantal instappers te Station Alphen aan den Rijn:

VERT - LYN - BEZETTING
Aankomst trein 13:23, ri Leiden
1328 - 077 - 7
1328 - 182 - 4
1328 - 169 - 3
1329 - 147 - 11
1330 - 380 - 0
1334 - 370 - 2
1334 - 073 - 2
1334 - 075 - 9

Aankomst trein 13:37, ri Utrecht
1349 - 370 - 4

Aankomst trein 13:53, ri Leiden
1358 - 182 - 6
1359 - 073 - 0
1400 - 169 - 6
1401 - 077 - 2
1402 - 370 - 4
1402 - 381 - 0
1403 - 249 - 0
1403 - 147 - 8

Aankomst trein 14:07, ri Utrecht
1415 - 075 - 4
1419 - 370 - 4
1419 - 165 - 0

Hieruit kon ik een paar conclusies trekken:
*Alle bussen sluiten te laat aan op de trein, indien mogelijk zou dit teruggebracht moeten worden tot maximaal 7 minuten.
*Qua reizigersaantallen laat lijn 147 een frequentie van 4x/uur toe;
*Lijn 381 kan beter in Alphen-Noord beginnen (Winkelcentrum Herenhof), omdat deze nu langzamer dan de trein voor een flink deel van Alphen, en daarom een flink stuk leeg rijdt (tot Alphen-Noord);
*Lijn 380 kan beter geschrapt worden, omdat deze nergens in Alphen sneller is dan de trein. De ritten van de 380 kunnen beter overgeheveld worden naar lijn 381;
*Veel bussen vertrekken te laat (kijkend naar dienstregeling). De tijden die hierbij staan zijn de genoteerde tijden, en veel lijnen missen hun symmetrie;
*De meeste bussen naar Leiden vertrekken vlak na de trein naar Leiden. Volgens mij kunnen deze beter een kwartier later gaan rijden.

Wat vinden jullie hiervan? Eens of oneens?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Met 19 reizigers op het station in een uur heb je echt geen kwartierdienst nodig op lijn 147. In een bus kunnen namelijk al 40 reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Maar het aantal van 19 laat volgens mij wel zien dat er potentie in de 147 zit, vooral omdat het het midden in de daluren is (scholen nog niet uit, laat staan de forenzen) Van de spitsuren weet ik dat er meer mensen in lijn 147 zitten dan die 19/uur. Bovendien: lijn 370 vervoert in de daluren minder mensen dan 147 (niet vanaf station, maar tussen Alphen-Noord en Leimuiden), maar gaat op termijn toch 6x/uur rijden in de daluren (in het kader van R-net).

Edit: aangevuld
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: *De meeste bussen naar Leiden vertrekken vlak na de trein naar Leiden. Volgens mij kunnen deze beter een kwartier later gaan rijden.
Nou nee. De meeste reizigers in die bussen moeten naar de plaatsen tussen Alphen en Leiden, anders hadden ze de trein wel genomen. Door die bussen een kwartier te verlaten, krijgen reizigers vanuit Utrecht die in Alphen de bus pakken ineens een kwartier langere reistijd. Dat lijkt me geen goed idee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

Z2N schreef: *Qua reizigersaantallen laat lijn 147 een frequentie van 4x/uur toe;
4x per uur lijkt me niet heel nodig. Het is meer de verschrikkelijke aansluiting. Met de 147 naar Apn = trein naar Ledn rijdt net weg = 30 minuten wachten. Zelfde verhaal vice versa.
Dáár moeten ze wat aan doen.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Ik ga er vanuit dat per december de tijden in Alphen flink gaan veranderen door het nieuwe busstation. Het is wel interessant om te zien hoe Arriva het op gaat lossen. Het netwerk rond Alphen van voor 2007 was 'berucht' om de assymetrische aansluitingen die er overal in zaten. De hele dienstregeling was assymetrisch omdat de treintijden en afstanden tussen de knooppunten precies verkeerd zijn voor een mooi model:

De meeste buslijnen in de omgeving zijn net iets minder dan een uur rijtijd. Dat komt heel goed uit, want dan kan je precies in twee uur heen en weer rijden en optimaal gebruik maken van het materieel. De stadsdienst (75/77) is 3 kwartier voor een rondje en de 73/74 is een half uur. Met een normale symmetrietijd (00/15/30/45) kan je dus mooi knopen krijgen rond .00/.30 en .15/.45. De treinen zitten echter juist net niet in die knoop, maar zitten precies tussen twee knopen in en komen aan om .06, .22 aan. De aansluitingen die je dan krijgt zijn dus heel slecht.

Daarvoor zijn een aantal oplossingen met de randvoorwaarden dat we geen extra bussen nodig willen hebben en de treintijden niet kunnen veranderen:
- We doen niets en accepteren aansluitingen van 10 en 25 minuten.
- We blijven uitgaan van een symmetrische dienstregeling en proberen de lange keringen die dan ontstaan op het station op te lossen door de lijnen op elkaar te laten keren. Dit betekent dat de helft van de buslijnen op de treinen naar Leiden aansluit en de andere helft op de treinen naar Utrecht/Gouda. Het levert wel problemen op de andere eindpunten, daar zullen weinig Arriva-lijnen zijn om op te kunnen keren.
- We maken een assymetrische dienstregeling. Alle lijnen in Alphen krijgen een symmetrietijd van ofwel .07 ofwel .22. Voor de regio zelf is dit grotendeels de ideale dienstregeling. Op het station krijgen alle lijnen op alle treinen een zelfde aansluitingstijd, namelijk 4 minuten in de ene richting en 19 minuten in de andere richting. Kwartierdiensten kunnen gevormd worden door één lijn .07 als symmetrietijd mee te geven en één lijn .22. Op de kwartierdienst is in dat geval altijd een aansluiting van 4 minuten. Het nadeel is dat buiten de regio alle aansluitingen op halfuursdiensten verloren gaan. Buiten de regio blijven alleen goede aansluitingen over op kwartierdiensten.

Voor 2007 had Alphen een assymetrishce dienstregeling die op zich erg goed werkte in de regio. Ik hoop dat ze daar naar zullen terugkeren. Zelfs zonder iets aan de lijnen te doen kan je dan een aantal mooie zaken realiseren: kwartierdiensten op de assen Station - Ridderhof via Centrum (75/77 en 169) en Station - Eisenhowerlaan (75/77 en 182), doorkoppeling van de 73/74 op de 75/77 naar Centrum en Ridderhof zodat er een directe bus vanuit Kerk en Zanen naar het centrum en Ridderveld is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Met 19 reizigers op het station in een uur heb je echt geen kwartierdienst nodig op lijn 147. In een bus kunnen namelijk al 40 reizigers.
Mijn observatie is dat lijn 147 en de dorpen die deze lijn bedient, 15 jaar geleden aanmerkelijk beter bediend werden. Er reden toen nog sneldiensten over de provinciale weg N 231, en de lijn liep door tot in Amsterdam. De investeringen in het opwaarderen van de interliner naar Schiphol hebben het OV in de regio alleen maar minder aantrekkelijk gemaakt. Een aantal jaar geleden kwam al in het nieuws dat de "nieuwe stijl" interliner ook nog eens met 10% reizigersverlies per jaar kampte. Er zijn dus mensen hard hollend het OV uitgejaagd omdat de aansluitingen slechter werden, de rijtijden langer en de dienstregeling nog minder attractief werd. Of een verhoging van de frequentie van de 147 dit tij doet keren waag ik te betwijfelen, maar een strategische herbezinning wat betreft het OV in deze regio lijkt me wel op zijn plaats... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Ze moeten gewoon de sneltram uit Amstelveen naar het busstation van Uithoorn doortrekken, dan wordt de busdienst richting Uithoorn ook weer aantrekkelijker vanuit Nieuwkoop en Nieuwveen richting Amsterdam. Dat bus 147 ooit nog noordelijker dan Uithoorn komt kan je vergeten, met de huidige concessiepolitiek is dat volstrekt onmogelijk.

Er zit zeker potentie in de buslijn, dat ben ik met je eens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Broodtrommel
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Broodtrommel »

Daniel schreef:Het leek me al niet de meest efficiënte constructie met lijn 195 geheel door Connexxion, vooral gezien hoe ver die nog door de Zuid-Hollandse concessie heen loopt. En voor Arriva is het op zich ook wel interessant om op die lijn te rijden gezien dat mogelijkheden biedt tot combineren van personeelsdiensten bijvoorbeeld (omdat DAV immers ook in Utrecht komt en aan de andere kant van de lijn de afstand Capelsebrug - Kralingse Zoom ook niet heel groot is)
Ik dan zou je dat alleen moeten doen met personeel, niet een bus door laten rijden in een andere concessie. Voornamelijk vanwege het feit dat er afwijkende bussen rijden in ZHN, die qua huisstijl sowieso niet overeen komen met de bussen in het DAV-concessiegebied).
Machinist in opleiding

Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Zal vast een kwestie van tijd zijn voor er hetzelfde rijdt, het wagenpark van DAV-streek moet sowieso nog een keer vernieuwd worden anders halen ze nooit december 2018 met een gemiddelde leeftijd van 7 jaar :wink:
Maar met alleen concessiegrensoverschrijdende personeelsdiensten kom je ook al een eind.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door TLP »

Moet dat trouwens niet zo langzamerhand gebeuren? De jongste bussen in DAV-streek zijn de Irisjes uit 2007 maar de Wright's uit 2002 zijn nog steeds in de meerderheid ondanks de komst van de Waterlandse Scania's. Als dit trouwens ook voor de Qliners geldt kan Arriva al helemaal gaan opschieten.
Trouwes, zo onlogisch vindt ik het niet dat lijn 195 zoals het ernaar uitziet door Connexxion gereden wordt: dat is bij lijn 90 nu ook zo en die loopt met ongeveer evenveel haltes door Haarlem-IJmond en Haaglanden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

TLP schreef:de Wright's uit 2002
Voorjaar 2003 zijn ze geleverd, net als de Qliners.
Trouwes, zo onlogisch vindt ik het niet dat lijn 195 zoals het ernaar uitziet door Connexxion gereden wordt: dat is bij lijn 90 nu ook zo en die loopt met ongeveer evenveel haltes door Haarlem-IJmond en Haaglanden...
Je bedoelt de lijn 90 van ZHN neem ik aan? Niet zo gek he dat Connexxion die rijdt als concessiehouder en in Haarlem-IJmond zijn ze dat ook dus zou het alleen om de haltes in Haaglanden gaan. Dat is dan veel meer typisch een uitloper van een andere concessie.

Maargoed, je doelde er neem ik aan op dat lijn 195 maarliefst 5 minuten door het gebied van ZHN rijdt? In Schoonhoven immers de grens met Provincie Utrecht en na Bergambacht gaat 'ie alweer de SRR concessie in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Dat is niet waar, de concessiegrens ligt feitelijk bij de halte Krimpenerhout, die halte ligt op de gemeentegrens van Krimpen aan den IJssel en ten oosten daarvan is het niet meer mogelijk om af te slaan naar Krimpen aan den IJssel. De halte wordt bovendien alleen aangedaan door lijnen van (nu nog) Connexxion.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael 1988 »

De oudste Wrights die er nog rijden zijn die uit de laatste van de 5900-serie. Het gaat dan om respectievelijk de 5985 en 5995. Maar leeftijd wil niets zeggen. De Scania's die de Citaro G vervingen, waren respectievelijk 1 jaar jonger. Het zelfde geldt voor de Scania's en Amba's die de Wrights vervangen/vervingen. De bussen die naar TST zijn verhuisd klonken naar mijn weten nog aardig goed op het filmpje dat ik een paar dagen geleden nog op OVinBoskoop zag. Maar met welk materieel kun je de bussen nu nog gaan vervangen? Alleen maar nieuw materieel en dat lijkt mij nu kapitaalvernietiging. Zolang de bussen nog goed rijden en onderhouden worden, kunnen ze gerust nog 6 jaar langer mee. Kijk maar hoelang sommige bussen in het buitenland wel niet rijden. In België bijvoorbeeld rijden nog honderden bussen rond uit begin jaren 1990. Bij zowel de Lijn, als bij TEC, als bij MIVB als bij hun pachters. Hetzelfde geldt voor Duitsland en Luxemburg.

Dus niet miepen over een paar bussen die dadelijk 15 jaar oud worden. Zolang er geen herhaling komt van het GVU kan het materieel nog enkele jaren mee. Al dan niet tot 2014, wanneer de concessies Brabant en Hoeksche Waard / Goeree-Overflakkee verlopen en daar verschillende bussen vandaan gehaald kunnen worden om de allerlaatste Wrights alsnog eventueel te kunnen aflossen. De meeste bussen uit die concessies zijn uit 2007, m.u.v. de ex-Groningen/Friesland Amba's.

Maar dit gaat offtopic.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

Volgens Arriva zou medio september de dienstregeling bekend worden gemaakt. Weet iemand of dit al is gebeurd? Weet iemand tevens te vertellen welke Arriva-lijn de huidige 147 zal vervangen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

De dienstregeling is nog niet bekend of in ieder geval nog niet gelekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Na mijn vorige opzetje ben ik nog even verder gegaan aan een 'asymmetrische knopendienstregeling' voor Alphen en omstreken.
Met de aanname dat het lijnennet hetzelfde blijft (wat me overigens geen goed idee lijkt) ben ik tot de volgende knopen gekomen.

Afbeelding

Het 'voordeel' van de opzet met asymmetrische knopen is dat beide knopen (rond .07/.37 en rond .22/.52) even goede of slechte aansluitingen hebben. Namelijk in alle richtingen (Gouda/Leiden/Utrecht) 18/19 of 3/4 minuten, afhankelijk van de richting.
Daarom kunnen de lijnen redelijk vrij over de knopen worden verdeeld om een optimale verdeling te krijgen tussen lijnen in dezelfde richting en optimale aansluitigen binnen de knoop:

- Kwartierdienst tussen Station en Eisenhowerlaan met lijn 1/2 (75/77) en 182.
- Kwartierdienst tussen Station en Aarhof/Ridderhof met lijn 1/2 en 169.
- Kwartierdienst tussen Station en Planetenbuurt met lijn 169 en 182.
- Kwartierdienst tussen Station en Aalhorst met lijn 1/2 (net als nu).
- Snelle halfuursdienst tussen Station en Ridderhof/Aalhorst met lijn 249 en 381.
- 's avonds ongeveer halfuursdienst tussen Alphen en Hazerswoude (169 en 165), overdag aansluiting in Hazerswoude.

Aansluitingsknoop:
Vanuit Ter Aar (182) en Nieuwkoop (147) aansluiting richting Rijnhaven (3/4), Den Haag (380/381) of Zoetermeer (165).
Doorkoppeling vanuit Aarhof/Ridderhof naar Rijnhaven en Kerk en Zanen (Lijn 2 rijdt door als 3/4 en lijn 3/4 rijdt door als lijn 1)
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

De trein en dan de 147 is al twee jaar in het voordeel van Utrecht (:22 aankomst trein, :32 vertrek bus = 10 minuten wachten) en in het nadeel van Leiden (:37 aankomst trein, :02 vertrek bus = 25 minuten wachten). Ik studeer in Leiden, dus deze dienstregeling is kansloos voor mij.
Met jouw voorstel wordt dat voordeel voor Utrecht nog groter. 3 minuten wachttijd voor hen, 18 minuten voor mensen uit Leiden.
Vorig jaar werd al een betere dienstregeling voor Leiden beloofd, maar er is niks veranderd. (Zou inmiddels niets anders meer verwachten van Connexxion.)
Ik zou het dus een goede zaak vinden als nu Leiden - na twee jaar - eens in het voordeel zou worden gesteld.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Kijk eens goed ;). Het is voor jou 4 minuten naar Leiden en 19 minuten uit Leiden. Naar Utrecht is het 18 minuten naar Utrecht en 3 minuten uit Utrecht. Voor beide richtingen dus vrijwel hetzelfde.
Laatst gewijzigd door RoelZ1 op ma 24 sep 2012, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

RoelZ1 schreef:Kijk eens goed ;). Het is voor jou 4 minuten naar Leiden en 19 minuten uit Leiden. Naar Utrecht is het 18 minuten naar Utrecht en 3 minuten uit Utrecht. Voor beide richtingen dus vrijwel hetzelfde.
Mijn excuses.
Ik vraag me wel af of andersom ook mogelijk is. Ik wacht liever 18 minuten bij het treinstation dan bij het busstation. Laatstgenoemde is namelijk nauwelijks overdekt, hetgeen ook bleek vandaag. Ook ben ik liever sneller thuis.
Het bovenstaande is misschien wel iets te veeleisend. Jouw opzet is dan inderdaad alvast een stuk beter dan wat Connexxion nu hanteert.

Ik heb Arriva vandaag gebeld en zojuist nogmaals gemaild. Hopelijk reageren ze nu wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten