Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Dit hele circus zou allemaal een kwartier op kunnen schuiven. Sowieso was mijn keuze voor dit kwartier nogal arbitrair, omdat bij deze opzet beide kwartieren gelijkwaardig zijn (op de keuze tussen 19 minuten wachten op de trein of wachten op de bus na). Eigenlijk zou een keuze tussen de kwartieren gemaakt moeten worden op basis van de aansluitingen op de andere uiteinden (in Leiden, Zoetermeer, Uithoorn etc.) en verdelingen op samenlopen met lijnen uit andere knopen (tussen Hazerswoude en Leiden bijvoorbeeld). Ik heb alleen even geen zin om dat allemaal te gaan bekijken ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

In Uithoorn zijn de belangrijkste overstaprichtingen (Amsterdam en Hoofddorp) gezegend met een hogere frequentie dan eens per 15 minuten. Het is dan ook vrij zinloos om je hier op te concentreren ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21309
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Flitskikker schreef:
RoelZ1 schreef:Kijk eens goed ;). Het is voor jou 4 minuten naar Leiden en 19 minuten uit Leiden. Naar Utrecht is het 18 minuten naar Utrecht en 3 minuten uit Utrecht. Voor beide richtingen dus vrijwel hetzelfde.
Mijn excuses.
Ik vraag me wel af of andersom ook mogelijk is. Ik wacht liever 18 minuten bij het treinstation dan bij het busstation. Laatstgenoemde is namelijk nauwelijks overdekt, hetgeen ook bleek vandaag.
Je kunt natuurlijk ook, nadat je uit de trein bent gestapt, eerst 13 minuten op het treinstation wachten en dan pas naar het busstation lopen. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

Meltrain schreef:
Flitskikker schreef:
RoelZ1 schreef:Kijk eens goed ;). Het is voor jou 4 minuten naar Leiden en 19 minuten uit Leiden. Naar Utrecht is het 18 minuten naar Utrecht en 3 minuten uit Utrecht. Voor beide richtingen dus vrijwel hetzelfde.
Mijn excuses.
Ik vraag me wel af of andersom ook mogelijk is. Ik wacht liever 18 minuten bij het treinstation dan bij het busstation. Laatstgenoemde is namelijk nauwelijks overdekt, hetgeen ook bleek vandaag.
Je kunt natuurlijk ook, nadat je uit de trein bent gestapt, eerst 13 minuten op het treinstation wachten en dan pas naar het busstation lopen. :)
Dat kan natuurlijk ook. :P

Ik ben benieuwd wat (of) Arriva antwoordt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Nog weer wat kleine stukjes van de dienstregelingpuzzel:
Gemeente Gouda schreef:Bus van de Markt af

Vanaf 9 december neemt Arriva het busvervoer over van Connexxion. Het goede nieuws voor Gouda is dat buslijn 3 niet meer over de Markt zal rijden. Buslijn 196 rijdt straks over de Nieuwe Veerstal en krijgt haltes bij de Oost- /Westhaven.

Al jarenlang wordt er gesproken om het busverkeer over het mooiste plein van Nederland te weren. Tot nu toe kon dat niet, maar door de komst van Arriva en de inzet van iets kortere bussen, wordt dat eind van dit jaar mogelijk. Daardoor wordt de Markt weer helemaal het domein van voetgangers en fietsers.

De nieuwe route van buslijn 3
Over de Oosthaven en Dubbele Buurt waarbij de bushaltes behouden blijven (Veerstal en Museum Gouda). De bus keert dan bij de Wijdstraat/Lage Gouwe - de komende tijd zal de gemeente nog wat aanpassingen doen zodat de bus de scherpe bocht kan maken. De bus rijdt dan over de Westhaven weer naar de Nieuwe Veerstal. Daarna over de Fluwelensingel en de Karnemelksloot naar het station (de afslag naar links wordt voor deze buslijn aangepast). De halte Nieuwe Markt (naast Agnietenkapel) wordt opgeheven.

De nieuwe route van lijn 196
Deze bus lijn rijdt straks via de Zuidwestelijke Randweg over de nieuwe brug naar het Sluiseiland. Vervolgens over de Rotterdamseweg, Schielands Hoge Zeedijk en Nieuwe Veerstal. Er komen nieuwe bushaltes op de Rotterdamseweg bij de Constantijn Huijgensstraat en bij de Nieuwe Veerstal bij de Oost-/Westhaven. De bushaltes op het Veerstalblok en Gouderaksedijk worden opgeheven.
In het Bestuurlijk Informatiesysteem van de gemeente Katwijk is bovendien DIT DOCUMENT (pdf) te vinden met alle voorgestelde wijzigingen voor het busnet in de regio, met op- en aanmerkingen van de gemeenteraad.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21309
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor dit document. Er staan veel interessante wijzigingen in. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Lijn 65 wordt na al die jaren eindelijk opgeheven. Het werd tijd *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21309
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Ik zou Arriva alleen nog wel willen adviseren om de volgende zin (in de dienstregeling van lijn 30/31) nog even op twee punten aan te passen: "Alle ritten van lijn 31 rijden vanaf Katwijn Rijnsoever door als lijn 20 via Biltlaan naar Katwijk a/d Rijn." :wink:

Vreemd genoeg is de zin erboven ("Alle ritten van lijn 30 rijden vanaf Katwijk Rijnsoever door als lijn 31 via Hoornes naar Katwijk aan Zee.") wel volledig juist.

Verder wil Arriva voor de Tulip Express (bussen naar de Keukenhof) een wegwerp-OV-Chipkaart maken die gelijk een ansichtkaart is: geniaal! :lol: *O*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Ook interessant: in het marketingplan staat dat op 1 oktober de campagne over de nieuwe dienstregeling gaat beginnen. Met een beetje geluk zullen al onze vragen dan worden beantwoord ;).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Jammer dat de andere gemeentes (Leiden, Gouda, Alphen etc) wel allemaal zo'n BIS hebben maar daar dit soort documenten niet in plempen. Ik ben nog even in de agenda's en notulen van een aantal gemeentes gedoken maar ik kan er niets over de dienstregeling terugvinden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7933
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Etienne »

Deze concessie wil ik straks wel op de wiki helemaal doen. *O* :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Als je wilt kun je al een begin maken. De dienstregelingen van de besproken lijnen staan in het document, inclusief de haltelijsten 8-)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7933
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Etienne »

Is nog een beetje te vroeg, in november is vroeg zat. Ik wacht af tot alles tegelijk van Arriva online staat.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8647
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Milco »

Ik vind het wel erg opvallend dat lijn 90 richting Nieuw-Vennep een stop heeft van zeven ('s avonds zes) minuten bij de halte "Vuurbaak" in Katwijk, maar richting Den Haag is er geen verschil tussen aankomst- en vertrektijd.
Overigens is die stop van zes of zeven minuten er alleen doordeweeks en dus alleen richting Nieuw-Vennep.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21309
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Wel jammer dat Arriva geen verchipte sterabonnementen accepteert, maar wel goed nieuws dat Arriva met andere vervoerders (zoals de RET) in overleg gaat om haar reisproducten daar ook geldig te laten zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door webguy »

Milco1995 schreef:Overigens is die stop van zes of zeven minuten er alleen doordeweeks en dus alleen richting Nieuw-Vennep.
Klinkt als een stop om de aansluitingen te kunnen garanderen...
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

webguy schreef:
Milco1995 schreef:Overigens is die stop van zes of zeven minuten er alleen doordeweeks en dus alleen richting Nieuw-Vennep.
Klinkt als een stop om de aansluitingen te kunnen garanderen...
Dan vraag ik me af of de chauffeurs zich daaraan zullen houden. Als de bus hier 5 minuten te vroeg is, rijden ze gewoon door.

Om nog even terug te komen op de voorstellen van RoelZ1, de trein is in bijna alle gevallen stipter dan de bus. Leiden Centraal is immers het startstation. Afgelopen week is de bus elke dag te laat geweest, dus die 4 minuten overstaptijd die je voorstelt, zullen waarschijnlijk vaak (nét) niet gehaald kunnen worden. Mijns inziens nog een reden om die 4 en 19 minuten om te draaien voor Leiden (19 heen, 4 terug).
Als de NS hun huidige tijden blijven handhaven, wordt het ook wel krap (:53 aankomst trein, :55 vertrek bus) om het station onderdoor te gaan en de bus te halen (al vertrekt Connexxion nu vaak enkele minuten te laat).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

In het document van hierboven werd de 147 trouwens kort genoemd als lijn waar de frequentie juist omlaag gaat (hoe wat waarom is onbekend).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

nvdw schreef:In het document van hierboven werd de 147 trouwens kort genoemd als lijn waar de frequentie juist omlaag gaat (hoe wat waarom is onbekend).
Dat zou niet zo best zijn. De 147 is toch de enige buslijn naar het station vanuit Nieuwkoop (behalve de 101, maar die gaat naar Woerden en rijdt maar een paar keer per dag).
De huidige klanttevredenheid in de concessie ligt met een 7,5 boven het gemiddelde van
de streekvervoerders. Gedurende de looptijd van de concessie willen wij dit uitbouwen
naar een 7,8.
Goede zet, dan, dit. :pos:
(Huidige boven het gemiddelde? Welke concessie hebben ze onderzocht?)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Ik vermoed dat een en ander te maken heeft met de verbinding die Langeraar krijgt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Flitskikker schreef:Om nog even terug te komen op de voorstellen van RoelZ1, de trein is in bijna alle gevallen stipter dan de bus. Leiden Centraal is immers het startstation. Afgelopen week is de bus elke dag te laat geweest, dus die 4 minuten overstaptijd die je voorstelt, zullen waarschijnlijk vaak (nét) niet gehaald kunnen worden. Mijns inziens nog een reden om die 4 en 19 minuten om te draaien voor Leiden (19 heen, 4 terug).
Als de NS hun huidige tijden blijven handhaven, wordt het ook wel krap (:53 aankomst trein, :55 vertrek bus) om het station onderdoor te gaan en de bus te halen (al vertrekt Connexxion nu vaak enkele minuten te laat).
Dat zou er juist voor pleiten om de bussen met 19 minuten aan te laten sluiten op de trein naar Utrecht. In de spits rijdt er naar Leiden immers elk kwartier een trein. Als je die aansluiting mist levert dat dus een vertraging van 15 minuten op. Als je de trein naar Utrecht mist moet je, ook in de spits, een half uur wachten. Een ander spitspatroon lijkt me niet wenselijk omdat dat onduidelijk wordt en problemen geeft bij de overgang.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Delftse Chauff »

Meltrain schreef:Ik zou Arriva alleen nog wel willen adviseren om de volgende zin (in de dienstregeling van lijn 30/31) nog even op twee punten aan te passen: "Alle ritten van lijn 31 rijden vanaf Katwijn Rijnsoever door als lijn 20 via Biltlaan naar Katwijk a/d Rijn." :wink:

Vreemd genoeg is de zin erboven ("Alle ritten van lijn 30 rijden vanaf Katwijk Rijnsoever door als lijn 31 via Hoornes naar Katwijk aan Zee.") wel volledig juist.
In de dienstregeling van lijn 90 heet "Duinrell" structureel Duinrel. Ook slordig

Verder vind ik de 20/10 frequentie van lijn 385 in de spits jammer. Ik denk dat meer mensen in Noordwijk wat hebben aan een 15' frequentie dan dat het nu vanaf het transferium een strakke 10' frequentie wordt.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Delftse Chauff »

Milco1995 schreef:Ik vind het wel erg opvallend dat lijn 90 richting Nieuw-Vennep een stop heeft van zeven ('s avonds zes) minuten bij de halte "Vuurbaak" in Katwijk, maar richting Den Haag is er geen verschil tussen aankomst- en vertrektijd.
Overigens is die stop van zes of zeven minuten er alleen doordeweeks en dus alleen richting Nieuw-Vennep.
Zelfs de laatste rit die 4 minuten later eindigt aan de Biltlaan staat 6 minuten stil aan de Vuurbaak. haha. Wat een gekkigheid.
Ik vraag me dan ook gelijk af hoeveel chauffeurs ook echt die 6 minuten gaan wachten als je weet dat er toch niemand meer zal instappen voor die laatste paar haltes.

*EDIT* Bij bestudering zie ik nu dat er gewoon een tikfout inzit. De aankomsttijd bij de Vuurbaak op ma/vr is dezelfde als de doorkomsttijd bij het Raadhuis. Daar moet een minuut of 6 bij en dan is de wachttijd op de Vuurbaak weer gewoon 0 of 1 minuut.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

RoelZ1 schreef:
Flitskikker schreef:Om nog even terug te komen op de voorstellen van RoelZ1, de trein is in bijna alle gevallen stipter dan de bus. Leiden Centraal is immers het startstation. Afgelopen week is de bus elke dag te laat geweest, dus die 4 minuten overstaptijd die je voorstelt, zullen waarschijnlijk vaak (nét) niet gehaald kunnen worden. Mijns inziens nog een reden om die 4 en 19 minuten om te draaien voor Leiden (19 heen, 4 terug).
Als de NS hun huidige tijden blijven handhaven, wordt het ook wel krap (:53 aankomst trein, :55 vertrek bus) om het station onderdoor te gaan en de bus te halen (al vertrekt Connexxion nu vaak enkele minuten te laat).
Dat zou er juist voor pleiten om de bussen met 19 minuten aan te laten sluiten op de trein naar Utrecht. In de spits rijdt er naar Leiden immers elk kwartier een trein. Als je die aansluiting mist levert dat dus een vertraging van 15 minuten op. Als je de trein naar Utrecht mist moet je, ook in de spits, een half uur wachten. Een ander spitspatroon lijkt me niet wenselijk omdat dat onduidelijk wordt en problemen geeft bij de overgang.
Daar moet ik je dan wel gelijk in geven. Ik ben benieuwd of alles spoedig bekend wordt gemaakt.
nvdw schreef:Ik vermoed dat een en ander te maken heeft met de verbinding die Langeraar krijgt.
Wat moet ik me daarbij voorstellen? ... - Nieuwkoop - Ter Aar - Langeraar - Alphen?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Geen idee. Dat weten we dus nog niet...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten