Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door STF »

Zwangeren en dronken mensen hebben voorang?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Jef400 »

De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door robert55 »

En ook een voorzorgsomleiding vanwege lekkage in de boorkop onder de Vijzelgracht: 16 en 24 via Roetersstraat ! en 25 via Utrechtsestraat
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door robert55 »

Op de dinsdagen 25.9 en 2 en 9.10 worden de tunneldelen van de NZ lijn onder het IJ ingevaren en afgezonken.
Tot 21 u die dagen geen Buiksloterwegveer en het IJplein veer vaart met de klassieke ponten vanaf de Piet Heinkade (waar de rijncruise boten liggen)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Daniel »

@VIRM: Die met de dikke buik zal wel een zwangere vrouw zijn, die andere is natuurlijk een mannetje met een stok oftewel een slecht ter been zijnde reiziger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

R-Flow schreef:
Vinny schreef:Wat nou, de Zivermeeuw was de enige echte metro die Amsterdam had. Heerlijk jaren '70 koekblik uitstraling. Een metro hoort niet comfortabel, edoch functioneel te zijn. Het enige is dat veel metrostellen tot de draad versleten zijn... :Y
Daar heb je zeker gelijk in. Het zijn de enige "echte" metro's van Nederland en voor hun tijd mooi. Die dingen hadden alleen al jaren geleden afgevoerd moeten worden. Hoe vaak ik al niet in zo'n container heb gezeten met nultemperaturen buiten en zonder verwarming binnen.
Als je het over rampmaterieel hebt dan nomineer ik het blik op wielen dat lijn 51 rijdt. In de zomer staat de verwarming aan het ding valt uit op het moment dat er een muis over het besturingspaneel gelopen heeft en de sneltramstellen zijn door de stoffen bekleding meestal enorm smerig..., wat mij betreft: enkeltje schroothoop.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Even een vraagje: ik stapte vanochtend in lijn 50 op Sloterdijk richting Zuid, helemaal achterin het CAF'je.
Ik ging vlak naast de deur zitten (een tweezitter) en zag naast mij een stikker op het raam. Op de stikker stond 'Prioriteit', met daaronder twee pictorgrammen. Eentje van een zittend poppetje met een dikke buik en eentje van een poppetje dat tegen een schot aanleunt. Wat moet dit precies inhouden?
Dat je op die plaatsen sowieso wordt geacht op te staan voor zwangere vrouwen en ouderen (poppetje is houdt een wandelstok vast). Is dat echt zo moeilijk te begrijpen? :?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

R-Flow schreef:
VIRM schreef:Even een vraagje: ik stapte vanochtend in lijn 50 op Sloterdijk richting Zuid, helemaal achterin het CAF'je.
Ik ging vlak naast de deur zitten (een tweezitter) en zag naast mij een stikker op het raam. Op de stikker stond 'Prioriteit', met daaronder twee pictorgrammen. Eentje van een zittend poppetje met een dikke buik en eentje van een poppetje dat tegen een schot aanleunt. Wat moet dit precies inhouden?
Dat je wordt geacht op te staan voor zwangere mensen en oudere (poppetje is houdt een wandelstok vast). Is dat echt zo moeilijk te begrijpen? :?
Wel als je slechtziend bent..
Komt wel goed schatje.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Thom91 schreef:Wel als je slechtziend bent..
VIRM heeft zeer accuraat omschreven hoe de sticker eruit ziet inclusief tekst. Maar stel anders voor aan GVB of ze er ook een strip met braille onder plakken…
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

R-Flow schreef:
Meltrain schreef:=Dat eerste ben ik niet met je eens. Zeker het Type M in Rotterdam was ook een echte metro (en ook mooier dan de Zilvermeeuwen :wink: ).
Zijn die nog in dienst dan? Heb het nl. over de huidige situatie.
O oke, dat was me niet helemaal duidelijk. De laatste stellen Type M zijn 10 jaar geleden buiten dienst gegaan, na een maximaal dienstverband van 34 jaar.
Helaas is er maar één stel als museumstel bewaard gebleven en dat zal in principe ook nooit meer rijden. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Meltrain schreef:Helaas is er maar één stel als museumstel bewaard gebleven en dat zal in principe ook nooit meer rijden. :(
Kan er niet rouwig om zijn als ik nooit meer een Zilvermeeuw hoef te zien, ja in een museum ergens. Wat ik al zei: Fikkend het IJ in rijden die zooi.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Waarom moet dat toch altijd zo ontzettend negatief en zuur-sarcastisch, R-flow? Dat maakt het altijd zo ongezellig hier.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:
Thom91 schreef:Wel als je slechtziend bent..
VIRM heeft zeer accuraat omschreven hoe de sticker eruit ziet inclusief tekst. Maar stel anders voor aan GVB of ze er ook een strip met braille onder plakken…
@R-Flow: er zit toch wel een haakje aan jouw plannetje. Namelijk: ik kan geen braille. Kun je het mij leren?

Maar ik vroeg het mij gewoon af, aangezien het geen alledaagse stikker is en ik hem echt voor het eerst zag.
Overigens zou ik bij een volle metro uit mijzelf al een plaats aanbieden aan iemand die slecht ter been is of zwanger is als ik dat door zou hebben. :)
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:@R-Flow: er zit toch wel een haakje aan jouw geniale suggestie. Namelijk: ik kan geen braille. Kun je het mij leren?
Hoe weet je hoe die sticker eruit ziet?
VIRM schreef:Maar ik vroeg het mij gewoon af, aangezien het geen alledaagse stikker is en ik hem echt voor het eerst zag.
Overigens zou ik bij een volle metro uit mijzelf al een plaats aanbieden aan iemand die slecht ter been is of zwanger is als ik dat door zou hebben. :)
Veel mensen hebben dat fatsoen helaas niet. :( Maar het concept is niks nieuws hoor. Misschien dit specifieke design, maar zolang ik me kan herinneren hebben de voertuigen dergelijke "gereserveerde" zitplaatsen gehad, aangegeven met stickers op de ramen. In de bussen zijn de stoelen zelfs afwijkend rood met zwangere en oudere poppetjes erop in het geel (geloof ik).
hauptbahnhof schreef:Het was vandaag een leuke omleiding, met lijn 25 door de Utrechtsestraat. Het scheelde vooral tijd waardoor ik rustig kon rijden en nog te vroeg aan komen op PKL.
Heb je eindelijk een keer door de nieuwe Utrechtsestraat gereden!
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 24 sep 2012, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Heb ik al tijdens IBC gedaan.
Ok, excuus.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:
R-Flow schreef:Heb je eindelijk een keer door de nieuwe Utrechtsestraat gereden!
Heb ik al tijdens IBC gedaan.
Toen je ergens drie trams achter de mijne reed... ;)
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:
VIRM schreef:@R-Flow: er zit toch wel een haakje aan jouw geniale suggestie. Namelijk: ik kan geen braille. Kun je het mij leren?
Hoe weet je hoe die sticker eruit ziet?
Uuuuuh... Door te kijken? Slechtziend heh?
R-Flow schreef:
VIRM schreef:Maar ik vroeg het mij gewoon af, aangezien het geen alledaagse stikker is en ik hem echt voor het eerst zag.
Overigens zou ik bij een volle metro uit mijzelf al een plaats aanbieden aan iemand die slecht ter been is of zwanger is als ik dat door zou hebben. :)
Veel mensen hebben dat fatsoen helaas niet. :( Maar het concept is niks nieuws hoor. Misschien dit specifieke design, maar zolang ik me kan herinneren hebben de voertuigen dergelijke "gereserveerde" zitplaatsen gehad, aangegeven met stickers op de ramen. In de bussen zijn de stoelen zelfs afwijkend rood met zwangere en oudere poppetjes erop in het geel (geloof ik).
Ik weet dat de LHB'tjes een sticker hebben op het raam met "zitplaats voor invalide", die wat opvallender is dan die in de CAF.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Uuuuuh... Door te kijken? Slechtziend heh?
Dan heb je braille niet nodig toch? :P Wil je wel een cursus geven hoor, maar verder dan m'n eigen naam kom ik niet ben ik bang. :wink:
R-Flow schreef:Ik weet dat de LHB'tjes een sticker hebben op het raam met "zitplaats voor invalide", die wat opvallender is dan die in de CAF.
Zal op den duur wel rechtgetrokken worden denk ik? Volgens mij hebben de CAFs nu dezelfde symbolen op de nieuwe stickers als de bussen op de stoelen. Durf ik alleen niet met zekerheid te zeggen. Staat mij trouwens iets van bij dat die nieuwe stickers vrij groot waren. Daarnaast zijn symbolen handiger dan tekst gezien het feit dat Amsterdam erg internationaal is en niet iedereen Nederlands spreekt. Ik vond de boodschap iig luid en duidelijk overkomen.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Mojito »

Het was wel flink raak vandaag overal hè? Ik moest vanmiddag om half zes met de 26 van Steigereiland naar Centraal (ik werk sinds een tijdje op IJburg) en er was (dat bleek later) verderop in IJburg een aanrijding gebeurd, waardoor ik een kleine twintig minuten heb gewacht tot er een, vervolgens twee en uiteindelijk vijf 26's achter elkaar aan kwamen rijden. Tijdens die 20 minuten (waarin er zich uiteindelijk 30-40 man op de halte verzamelden) keek ik even goed naar de afwijkende abri's op de IJtramhaltes. Fraaie dingen, al heb je er weinig aan bij een combinatie van regen en een ijzige wind. Ik herkende iets van luidsprekers. Ik hoopte dat er meer duidelijk zou worden (even mededelen dat er een aanrijding is gebeurd scheelt bij mij persoonlijk al heel veel ergernis, want dat GVB daar niets aan kan doen begrijp ik volkomen) maar helaas... Hebben die dingen een functie en worden ze ooit gebruikt?
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

@hauptbahnhof

Je had het een tijdje terug over een (grote) revisie van het BN-materieel (trams). Nieuwe deuren en zo. Enig idee hoe het daar mee staat?
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Mojito »

@ Fles:

Vanaf de NS-perrons van Sloterdijk (Schiphollijn en Hemboog), Lelylaan, Zuid en RAI heb je ook een mooi zicht op de metrobaan. En Holendrecht, niet te vergeten. Mits er geen treinen in de weg rijden natuurlijk ;). Ten noorden van de Jan van Galenstraat en op het viaduct ten zuiden van de Heemstedestraat ontbreken de geluidsschermen, dus dat zijn punten waar je ook redelijk metro’s vanaf de straat kunt vastleggen. Al denk ik dat er bij de Jan van Galenstraat uiteindelijk wel een keer geluidsschermen zullen worden geplaatst in verband met de bouw van de nieuwe woonwijk Laan van Spartaan. Enige nadeel is dat de Zilvermeeuwen in de minderheid zijn op de 50.

In Zuidoost heb ik wel eens een serie geschoten vanaf het grasveld direct ten zuiden van het tunneltje van lijn 50/54 (het Tjepmapad blijkt het daar te heten). Daar kun je echt zo goed als met je neus op de metrobaan staan en mooie foto’s maken, zoals deze:

Afbeelding
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Nog een grappig stukje over de metro in Amsterdam. Kwam 'm laatst tegen:
http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/200 ... metro.html
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Mojito »

Nog een leuke uit de oude doos. De werkplaats in Diemen was pas in 1978 gereed. Omdat er bij enkele Zilvermeeuwen specifieke klusjes moesten worden uitgevoerd zijn er voor die tijd een paar op bezoek in Rotterdam geweest, in de inmiddels verdwenen remise Hilledijk.

Afbeelding
Rdam + Adam subways on same yard by Rotterdametro, on Flickr

(Smaken verschillen en enig chauvinisme zal ik niet ontkennen... maar hoe mooi en authentiek ik type M ook vind, ik prefereer toch ècht de rechter :D wel in zijn originele toestand met rode deuren natuurlijk!)
足元にご注意下さい
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten