Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Zwangeren en dronken mensen hebben voorang?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
En ook een voorzorgsomleiding vanwege lekkage in de boorkop onder de Vijzelgracht: 16 en 24 via Roetersstraat ! en 25 via Utrechtsestraat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Op de dinsdagen 25.9 en 2 en 9.10 worden de tunneldelen van de NZ lijn onder het IJ ingevaren en afgezonken.
Tot 21 u die dagen geen Buiksloterwegveer en het IJplein veer vaart met de klassieke ponten vanaf de Piet Heinkade (waar de rijncruise boten liggen)
Tot 21 u die dagen geen Buiksloterwegveer en het IJplein veer vaart met de klassieke ponten vanaf de Piet Heinkade (waar de rijncruise boten liggen)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
@VIRM: Die met de dikke buik zal wel een zwangere vrouw zijn, die andere is natuurlijk een mannetje met een stok oftewel een slecht ter been zijnde reiziger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Als je het over rampmaterieel hebt dan nomineer ik het blik op wielen dat lijn 51 rijdt. In de zomer staat de verwarming aan het ding valt uit op het moment dat er een muis over het besturingspaneel gelopen heeft en de sneltramstellen zijn door de stoffen bekleding meestal enorm smerig..., wat mij betreft: enkeltje schroothoop.R-Flow schreef:Daar heb je zeker gelijk in. Het zijn de enige "echte" metro's van Nederland en voor hun tijd mooi. Die dingen hadden alleen al jaren geleden afgevoerd moeten worden. Hoe vaak ik al niet in zo'n container heb gezeten met nultemperaturen buiten en zonder verwarming binnen.Vinny schreef:Wat nou, de Zivermeeuw was de enige echte metro die Amsterdam had. Heerlijk jaren '70 koekblik uitstraling. Een metro hoort niet comfortabel, edoch functioneel te zijn. Het enige is dat veel metrostellen tot de draad versleten zijn... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat je op die plaatsen sowieso wordt geacht op te staan voor zwangere vrouwen en ouderen (poppetje is houdt een wandelstok vast). Is dat echt zo moeilijk te begrijpen? :?VIRM schreef:Even een vraagje: ik stapte vanochtend in lijn 50 op Sloterdijk richting Zuid, helemaal achterin het CAF'je.
Ik ging vlak naast de deur zitten (een tweezitter) en zag naast mij een stikker op het raam. Op de stikker stond 'Prioriteit', met daaronder twee pictorgrammen. Eentje van een zittend poppetje met een dikke buik en eentje van een poppetje dat tegen een schot aanleunt. Wat moet dit precies inhouden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Wel als je slechtziend bent..R-Flow schreef:Dat je wordt geacht op te staan voor zwangere mensen en oudere (poppetje is houdt een wandelstok vast). Is dat echt zo moeilijk te begrijpen? :?VIRM schreef:Even een vraagje: ik stapte vanochtend in lijn 50 op Sloterdijk richting Zuid, helemaal achterin het CAF'je.
Ik ging vlak naast de deur zitten (een tweezitter) en zag naast mij een stikker op het raam. Op de stikker stond 'Prioriteit', met daaronder twee pictorgrammen. Eentje van een zittend poppetje met een dikke buik en eentje van een poppetje dat tegen een schot aanleunt. Wat moet dit precies inhouden?
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
VIRM heeft zeer accuraat omschreven hoe de sticker eruit ziet inclusief tekst. Maar stel anders voor aan GVB of ze er ook een strip met braille onder plakken…Thom91 schreef:Wel als je slechtziend bent..
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
O oke, dat was me niet helemaal duidelijk. De laatste stellen Type M zijn 10 jaar geleden buiten dienst gegaan, na een maximaal dienstverband van 34 jaar.R-Flow schreef:Zijn die nog in dienst dan? Heb het nl. over de huidige situatie.Meltrain schreef:=Dat eerste ben ik niet met je eens. Zeker het Type M in Rotterdam was ook een echte metro (en ook mooier dan de Zilvermeeuwen ).
Helaas is er maar één stel als museumstel bewaard gebleven en dat zal in principe ook nooit meer rijden. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Kan er niet rouwig om zijn als ik nooit meer een Zilvermeeuw hoef te zien, ja in een museum ergens. Wat ik al zei: Fikkend het IJ in rijden die zooi.Meltrain schreef:Helaas is er maar één stel als museumstel bewaard gebleven en dat zal in principe ook nooit meer rijden. :(
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Waarom moet dat toch altijd zo ontzettend negatief en zuur-sarcastisch, R-flow? Dat maakt het altijd zo ongezellig hier.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
@R-Flow: er zit toch wel een haakje aan jouw plannetje. Namelijk: ik kan geen braille. Kun je het mij leren?R-Flow schreef:VIRM heeft zeer accuraat omschreven hoe de sticker eruit ziet inclusief tekst. Maar stel anders voor aan GVB of ze er ook een strip met braille onder plakken…Thom91 schreef:Wel als je slechtziend bent..
Maar ik vroeg het mij gewoon af, aangezien het geen alledaagse stikker is en ik hem echt voor het eerst zag.
Overigens zou ik bij een volle metro uit mijzelf al een plaats aanbieden aan iemand die slecht ter been is of zwanger is als ik dat door zou hebben. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Hoe weet je hoe die sticker eruit ziet?VIRM schreef:@R-Flow: er zit toch wel een haakje aan jouw geniale suggestie. Namelijk: ik kan geen braille. Kun je het mij leren?
Veel mensen hebben dat fatsoen helaas niet. :( Maar het concept is niks nieuws hoor. Misschien dit specifieke design, maar zolang ik me kan herinneren hebben de voertuigen dergelijke "gereserveerde" zitplaatsen gehad, aangegeven met stickers op de ramen. In de bussen zijn de stoelen zelfs afwijkend rood met zwangere en oudere poppetjes erop in het geel (geloof ik).VIRM schreef:Maar ik vroeg het mij gewoon af, aangezien het geen alledaagse stikker is en ik hem echt voor het eerst zag.
Overigens zou ik bij een volle metro uit mijzelf al een plaats aanbieden aan iemand die slecht ter been is of zwanger is als ik dat door zou hebben. :)
Heb je eindelijk een keer door de nieuwe Utrechtsestraat gereden!hauptbahnhof schreef:Het was vandaag een leuke omleiding, met lijn 25 door de Utrechtsestraat. Het scheelde vooral tijd waardoor ik rustig kon rijden en nog te vroeg aan komen op PKL.
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 24 sep 2012, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ok, excuus.hauptbahnhof schreef:Heb ik al tijdens IBC gedaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Toen je ergens drie trams achter de mijne reed... ;)hauptbahnhof schreef:Heb ik al tijdens IBC gedaan.R-Flow schreef:Heb je eindelijk een keer door de nieuwe Utrechtsestraat gereden!
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Uuuuuh... Door te kijken? Slechtziend heh?R-Flow schreef:Hoe weet je hoe die sticker eruit ziet?VIRM schreef:@R-Flow: er zit toch wel een haakje aan jouw geniale suggestie. Namelijk: ik kan geen braille. Kun je het mij leren?
Ik weet dat de LHB'tjes een sticker hebben op het raam met "zitplaats voor invalide", die wat opvallender is dan die in de CAF.R-Flow schreef:Veel mensen hebben dat fatsoen helaas niet. :( Maar het concept is niks nieuws hoor. Misschien dit specifieke design, maar zolang ik me kan herinneren hebben de voertuigen dergelijke "gereserveerde" zitplaatsen gehad, aangegeven met stickers op de ramen. In de bussen zijn de stoelen zelfs afwijkend rood met zwangere en oudere poppetjes erop in het geel (geloof ik).VIRM schreef:Maar ik vroeg het mij gewoon af, aangezien het geen alledaagse stikker is en ik hem echt voor het eerst zag.
Overigens zou ik bij een volle metro uit mijzelf al een plaats aanbieden aan iemand die slecht ter been is of zwanger is als ik dat door zou hebben. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dan heb je braille niet nodig toch? Wil je wel een cursus geven hoor, maar verder dan m'n eigen naam kom ik niet ben ik bang.VIRM schreef:Uuuuuh... Door te kijken? Slechtziend heh?
Zal op den duur wel rechtgetrokken worden denk ik? Volgens mij hebben de CAFs nu dezelfde symbolen op de nieuwe stickers als de bussen op de stoelen. Durf ik alleen niet met zekerheid te zeggen. Staat mij trouwens iets van bij dat die nieuwe stickers vrij groot waren. Daarnaast zijn symbolen handiger dan tekst gezien het feit dat Amsterdam erg internationaal is en niet iedereen Nederlands spreekt. Ik vond de boodschap iig luid en duidelijk overkomen.R-Flow schreef:Ik weet dat de LHB'tjes een sticker hebben op het raam met "zitplaats voor invalide", die wat opvallender is dan die in de CAF.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het was wel flink raak vandaag overal hè? Ik moest vanmiddag om half zes met de 26 van Steigereiland naar Centraal (ik werk sinds een tijdje op IJburg) en er was (dat bleek later) verderop in IJburg een aanrijding gebeurd, waardoor ik een kleine twintig minuten heb gewacht tot er een, vervolgens twee en uiteindelijk vijf 26's achter elkaar aan kwamen rijden. Tijdens die 20 minuten (waarin er zich uiteindelijk 30-40 man op de halte verzamelden) keek ik even goed naar de afwijkende abri's op de IJtramhaltes. Fraaie dingen, al heb je er weinig aan bij een combinatie van regen en een ijzige wind. Ik herkende iets van luidsprekers. Ik hoopte dat er meer duidelijk zou worden (even mededelen dat er een aanrijding is gebeurd scheelt bij mij persoonlijk al heel veel ergernis, want dat GVB daar niets aan kan doen begrijp ik volkomen) maar helaas... Hebben die dingen een functie en worden ze ooit gebruikt?
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
@hauptbahnhof
Je had het een tijdje terug over een (grote) revisie van het BN-materieel (trams). Nieuwe deuren en zo. Enig idee hoe het daar mee staat?
Je had het een tijdje terug over een (grote) revisie van het BN-materieel (trams). Nieuwe deuren en zo. Enig idee hoe het daar mee staat?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
@ Fles:
Vanaf de NS-perrons van Sloterdijk (Schiphollijn en Hemboog), Lelylaan, Zuid en RAI heb je ook een mooi zicht op de metrobaan. En Holendrecht, niet te vergeten. Mits er geen treinen in de weg rijden natuurlijk ;). Ten noorden van de Jan van Galenstraat en op het viaduct ten zuiden van de Heemstedestraat ontbreken de geluidsschermen, dus dat zijn punten waar je ook redelijk metro’s vanaf de straat kunt vastleggen. Al denk ik dat er bij de Jan van Galenstraat uiteindelijk wel een keer geluidsschermen zullen worden geplaatst in verband met de bouw van de nieuwe woonwijk Laan van Spartaan. Enige nadeel is dat de Zilvermeeuwen in de minderheid zijn op de 50.
In Zuidoost heb ik wel eens een serie geschoten vanaf het grasveld direct ten zuiden van het tunneltje van lijn 50/54 (het Tjepmapad blijkt het daar te heten). Daar kun je echt zo goed als met je neus op de metrobaan staan en mooie foto’s maken, zoals deze:
Vanaf de NS-perrons van Sloterdijk (Schiphollijn en Hemboog), Lelylaan, Zuid en RAI heb je ook een mooi zicht op de metrobaan. En Holendrecht, niet te vergeten. Mits er geen treinen in de weg rijden natuurlijk ;). Ten noorden van de Jan van Galenstraat en op het viaduct ten zuiden van de Heemstedestraat ontbreken de geluidsschermen, dus dat zijn punten waar je ook redelijk metro’s vanaf de straat kunt vastleggen. Al denk ik dat er bij de Jan van Galenstraat uiteindelijk wel een keer geluidsschermen zullen worden geplaatst in verband met de bouw van de nieuwe woonwijk Laan van Spartaan. Enige nadeel is dat de Zilvermeeuwen in de minderheid zijn op de 50.
In Zuidoost heb ik wel eens een serie geschoten vanaf het grasveld direct ten zuiden van het tunneltje van lijn 50/54 (het Tjepmapad blijkt het daar te heten). Daar kun je echt zo goed als met je neus op de metrobaan staan en mooie foto’s maken, zoals deze:
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nog een grappig stukje over de metro in Amsterdam. Kwam 'm laatst tegen:
http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/200 ... metro.html
http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/200 ... metro.html
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nog een leuke uit de oude doos. De werkplaats in Diemen was pas in 1978 gereed. Omdat er bij enkele Zilvermeeuwen specifieke klusjes moesten worden uitgevoerd zijn er voor die tijd een paar op bezoek in Rotterdam geweest, in de inmiddels verdwenen remise Hilledijk.
Rdam + Adam subways on same yard by Rotterdametro, on Flickr
(Smaken verschillen en enig chauvinisme zal ik niet ontkennen... maar hoe mooi en authentiek ik type M ook vind, ik prefereer toch ècht de rechter :D wel in zijn originele toestand met rode deuren natuurlijk!)
Rdam + Adam subways on same yard by Rotterdametro, on Flickr
(Smaken verschillen en enig chauvinisme zal ik niet ontkennen... maar hoe mooi en authentiek ik type M ook vind, ik prefereer toch ècht de rechter :D wel in zijn originele toestand met rode deuren natuurlijk!)
足元にご注意下さい
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 170 gasten