Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Zilvermeeuw zag er voor z'n tijd erg modern uit. Zeker vergeleken met het Rotterdamse type M, maar ja die was dan ook iets (10 jaar) ouder.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

@R-Flow: tsja, ik kom ook niet verder dan m'n eigen naam...

Over de BN's gesproken: zou het niet veel zinniger zijn om ze te vervangen door een aangepaste M5 (dus gewoon wat minder bakken en pantograaf op het dak)? Dan heb je maar twee soorten metrotypen i.p.v. drie.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Over de BN's gesproken: zou het niet veel zinniger zijn om ze te vervangen door een aangepaste M5 (dus gewoon wat minder bakken en pantograaf op het dak)? Dan heb je maar twee soorten metrotypen i.p.v. drie.
Voor die ±7 jaar dat de lijn in z'n huidige vorm nog bestaat? M51 gaat namelijk hetzelfde lot tegemoet als de dodo. Daarvoor in de plaats komt een reguliere tramlijn tussen Amstel en Binnenhof. Tram 5 wordt aan de ene kant verlengt tot Westwijk en aan de andere kant ingekort tot Leidseplein.

Afbeelding
Meer info: http://www.amstelveenlijn.nl
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Ah, is dat de definitieve variant geworden? We hebben de afgelopen jaren er al een heleboel voorbij zien komen...

Gaan ze dan voor de Amstelveenlijn een hele nieuwe tramsoort aanschaffen?
Lijkt mij dat het wel een slag groter moet dan de huidige trams die lijn 5 bedienen.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Dit is in grote lijnen het definitieve plan inderdaad. Alleen het exacte tracé van Zuid naar Amstel is nog niet helemaal duidelijk. Er wordt geloof ik nog gekeken naar een mogelijke verlenging naar Uithoorn, maar ja dat zal wel niet gerealiseerd worden. Voor beide lijnen wordt inderdaad langer materieel aangeschaft. 40-45 meter (staat op de website). Dat is dan ook de reden waarom tram 5, als ie straks nog dat nummer draag tenminste, uit de Leidsestraat verdwijnt en z'n eindpunt bij de Elandsgracht/Busstation Marnixstraat krijgt. Er wordt nog onderzocht of tram 5 via de Haarlemmer Houttuinen naar CS kan.

Hoe dan ook: Geen metro maar tram.

Document: http://www.amstelveenlijn.nl/userfiles/ ... 3mei12.pdf
VIRM schreef:@R-Flow: tsja, ik kom ook niet verder dan m'n eigen naam...
Dan kunnen we elkaar nog wat leren! :D Haha
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Hey das grappig, in het document van de Amstelveenlijn kwam ik dit plaatje tegen:

Afbeelding

Zou dit dan de nieuwe Amsterdamse abri zijn?? :o
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Lijkt me heel aannemelijk ja. Mooi transparant ontwerp, nu nog wachten op de eerste plaatsing.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

En dit ontwerp is beter dan de huidige abri's want?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door paolie »

Jongens, niet te hard van stapel lopen. Routes, langer materieel, abri-ontwerpen, kruispuntoplossingen, doortrekking naar Uithoorn, het ligt allemaal helemaal nog niet vast. Feitelijk het enige dat echt definitief is, is dat het geen metro wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Vooral de mogelijke doortrekking naar Uithoorn ervaar is als positief, kennelijk is men er toch niet zo wereldvreemd om te erkennen dat een vervoersmiddel dat al naar het uiterste puntje van Amstelveen loopt misschien toch meer kan dan alleen maar concurreren met een busbaan tussen Amstelveen Busstation en Uithoorn. Ik ben er bijna zeker van dat men die synergiewinst zal ontdekken in een nadere studie :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Dus dan krijg je een soort S-bahnsupertram?
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:En dit ontwerp is beter dan de huidige abri's want?
Dat glazen plafond is in ieder geval al een stuk aantrekkelijker dan die donkere hokken die we nu hebben. Als je goed kijkt is het design ook intelligenter in elkaar gestoken dan de Utrechtse variant (zo noem ik 'm maar, op het Rembrandt staan ze ook volgens mij) omdat de bovenkant van de zijschotten dicht is. Vind zo'n duidelijk blauw bord met tram/bus symbool erop ook geen slecht idee. In Utrecht zie je de nieuwere bushaltes altijd perfect van een afstand door die gele blokken met bus symbool. :pos:
paolie schreef:Jongens, niet te hard van stapel lopen. Routes, langer materieel, abri-ontwerpen, kruispuntoplossingen, doortrekking naar Uithoorn, het ligt allemaal helemaal nog niet vast. Feitelijk het enige dat echt definitief is, is dat het geen metro wordt.
Wie loopt er hard van stapel? :| De route ligt er al sinds begin jaren '90, daar gaan ze echt niet sterk van afwijken.

Dat we nieuwe abri's krijgen in de hele stad is een feit, sterker nog ze hadden er al moeten staan her en der. Dat deze een "speciaal" Amsterdams design krijgen stond ook vast. In de Amstelveenlijn documenten kwam ik gisteren voor de eerste keer waar dan ook een rendering tegen van een nieuwe abri die op Amsterdam toegespitst is. Moet ergens vandaan komen lijkt mij? Of deze abri's ook voor de Amstelveenlijn bedoeld zijn heb ik het verder niet over. Denk ik deel het effe met jullie, al is het alleen maar voor de fun. :wink: Het is in elk geval meer dan dat ik tot nu toe heb gezien.
VIRM schreef:Dus dan krijg je een soort S-bahnsupertram?
IJtram, alleen dan naar Amstelveen. Kortom een gewone stadstram op vrije baan. Dat is wat ik uit de documenten haal. Ze zijn al met de ontwerpen bezig, dus het lijkt me vrij aannemelijk dat deze variant er gewoon komt. Laatste inspraakavond is al geweest blijkbaar.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door paolie »

In de Amstelveenlijndocumenten staan slechts stedenbouwkundige schetsen, om een gewenste halteuitstraling te laten zien. Zegt helemaal niets over een eventueel abri-ontwerp.
Wat routering betreft: vooral binnen de ring staat nog veel ter discussie, in samenhang met de te kiezen lengte van het materieel.
Doortrekken naar Uithoorn is uiteraard een zeer logische keuze, als je bedenkt dat het opstelterrein voor de trams tegen de nieuwe N201 aan komt te liggen. Vreemd dat daar tot nu toe nog geen uitspraken over worden gedaan.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door paolie »

Edit. Zie nu wel dat in de stukken een afbeelding staat van een abri met als halte de Arlandaweg. Indien je dit plaatje bedoelde, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben. In het intern document waar ik mee werkte was deze afbeelding nog niet opgenomen (jouw plaatje komt bij mij als een rood kruisje door, ging uit van een halteschets van de Amstelveenlijn)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:(jouw plaatje komt bij mij als een rood kruisje door, […])
Het is handig als je dat de volgende keer direct doorgeeft, scheelt weer een hoop langs elkaar heen gepraat en foute aannames. Maar het gaat inderdaad om die abri: bruin frame, veel glas, blauw/wit bord op het dak met zwart tram symbool, Arlandaweg op het blauw/witte informatievenster en de nodige Amsterdamse kruizen.
Vind het in elk geval een erg mooie abri, modern en toch klassiek. Hoop dat we ze snel in de stad te zien krijgen. Op de gemeente website staat dat plaatsing vanaf juni van start zou gaan, helaas niet het geval.

Over de legte van het materieel: Wat voor andere keuze hebben ze? Je kan moeilijk gekoppeld sneltrammaterieel vervangen door een tram van ±30 meter. De trams op lijn 5 barsten ook al uit hun voegen in de spits. Ik mag hopen dat er een les uit tram 26 is getrokken…
In de documenten zelf hebben ze het vooral over het stuk rondom Zuid-Amstel wat nog nader te bepalen moet worden. Het stuk Zuid-Leidseplein lijkt weinig twijfel over te bestaan en blijft gewoon bij de huidige route van tram 5, hetzij eventueel met minder haltes.

PS Als anderen ook problemen hebben het laden van de afbeelding boven, geef een gil dan kijk ik even of ik 'm ergens anders kan uploaden.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 25 sep 2012, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

paolie schreef:In de Amstelveenlijndocumenten staan slechts stedenbouwkundige schetsen, om een gewenste halteuitstraling te laten zien. Zegt helemaal niets over een eventueel abri-ontwerp.
Wat routering betreft: vooral binnen de ring staat nog veel ter discussie, in samenhang met de te kiezen lengte van het materieel.
Doortrekken naar Uithoorn is uiteraard een zeer logische keuze, als je bedenkt dat het opstelterrein voor de trams tegen de nieuwe N201 aan komt te liggen. Vreemd dat daar tot nu toe nog geen uitspraken over worden gedaan.
Wordt er ook iets geschreven over een nieuwe halte-inrichting van station Zuid en De Boelelaan/VU?
Wat er nu is, is gewoon ronduit pauper.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Wordt er ook iets geschreven over een nieuwe halte-inrichting van station Zuid en De Boelelaan/VU?
Wat er nu is, is gewoon ronduit pauper.
Als je het interessant vindt kan je het PDF-bestand met alle informatie hier downloaden:

Link met meerdere documenten:
http://www.amstelveenlijn.nl/nieuwsberi ... akdocument

Specifieke document:
http://www.amstelveenlijn.nl/userfiles/ ... 3mei12.pdf

Station Zuid gaat compleet op de schop. Locaties van de haltes op pagina 8 van het bovenstaande bestand. Verdere details over Zuid en De Boelelaan/VU op pagina 11 & 17. Rendering abri op pagina 16.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

PS In de plannen wordt uitsluitend over 40-45 lang trammaterieel gesproken dat vergelijkbaar is met de huidige stadstrams. Zie pagina 66 bijvoorbeeld. Het document laat wat dat betreft erg weinig ruimte over voor interpretatie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Uit het document van de Amstelveenlijn:

- er wordt aangesloten bij de kwaliteit en uitstraling van de nieuwe haltevoorzieningen
die op korte termijn binnen Amsterdam gerealiseerd gaan worden (zie afbeelding 3.5);

Kortom dit zou toch wel met 99% zekerheid het nieuwe type abri moeten worden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Toch kan ook dat niet kloppen omdat de Amstelveenlijn een R-net lijn wordt. Zoals we weten hebben die een eigen rood-grijs design. :?
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 25 sep 2012, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Het ging daarbij over de haltes die worden gedeeld door andere tramlijnen (bijvoorbeeld de halte Gerrit van der Veenstraat), en die zullen, als ik het goed begrijp, de nieuwe Amsterdamse abri's krijgen. De Amstelveenlijn, vanaf Station Zuid, krijgen dan wel de R-net uitstraling.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Dan zijn we er uit. :D

Vraag me af hoe ze dat in de stad zelf gaan doen met lijnen zoals tram 1, 2, 9 en 10. Zouden die dan ook R-net haltes krijgen op punten waar alleen R-net tramlijnen stoppen afgewisseld door standaard haltes op het moment dat er even een niet-R-net lijn bij komt? De Amstelveenlijn tot Zuid en de 26 naar IJburg zijn dan nog geïsoleerd. Maar overige stadslijnen die opeens een R-net aanduiding krijgen zullen toch regelmatiger standaard lijnen tegenkomen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

We zijn er nog niet trouwens, want er komt waarschijnlijk ook een studie naar het doortrekken van lijn 16 en 24 van het huidige eindpunt naar het Gelderlandplein :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Dat heeft verder geen invloed op het abri-verhaal toch? :P De 16 en 24 worden volgens mij geen R-net lijnen.

PS Tram 16 werd opgeheven toch?
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 25 sep 2012, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Als we het over de abri's hebben: geef mij toch maar de oude abri's, die hebben namelijk verlichting in het dakje zitten en de nieuwe niet :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 92 gasten