FLIRTs in Nederland!

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

FLIRTs in Nederland!

Bericht door Fles »

Ik weet niet of en zo ja, hoe lang dit al bekend is, maar ik kwam een interessant verhaaltje tegen.
Die Rhenus Keolis GmbH & Co. KG, Mainz, wird mit den neuen Fahrzeugen auf den Strecken des „Maas-Rhein-Lippe-Netzes“ Düsseldorf – Oberhausen – Dortmund - Hamm („Rhein-Emscher-Express“) und Venlo (NL) – Mönchengladbach – Düsseldorf – Hagen - Hamm („Maas-Wupper-Express“) zum Fahrplanwechsel 2009 für 16 Jahre den Fahrgastbetrieb aufnehmen. Damit wird erstmalig ein FLIRT im grenzüberschreitenden Verkehr zwischen Deutschland und den Niederlanden zum Einsatz kommen.
Vrij vertaald: Het bedrijf Rhenus Keolis heeft de concessie voor o.a. de lijn Venlo - Hamm gewonnen en gaat daar vanaf 2009 voor 16 jaar met 4 vierdelige en 15 vijfdelige FLIRTs rijden.

Afbeelding

Ik denk dat er wel december 2009 bedoeld wordt, anders wordt het wat erg kort dag. Maar 16 jaar, dat is nogeens een concessie. Dan wil je wel investeren 8-) En het is weer eens wat anders dan een GTW :lol:

Laat de toelatingsritten maar komen :P
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Karl »

Is er ook iets over op genomen voor een IC Eindhoven - Venlo - Dortmund (oid), waar de provincie Limburg het laatst over had? Het hoofdrailnet biedt namelijk 'binnenkort' de mogelijkheid om zoiets te doen voor het Nederlandse deel.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Fles »

Geen idee, ik heb dit dus van de site van Stadler, die heeft het alleen over waar hun ijzertjes rond gaan rijden. Niet over wat andere overheden in een ver land allemaal mogelijk nog weleens ooit van plan zouden kunnen zijn ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Daan »

Fles schreef:Laat de toelatingsritten maar komen :P
Is niet nodig voor Vl, en ik denk ook niet dat ze de FLIRT geschikt maken voor 1500V ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Fles »

Hmm zit wat in idd. Nou ja, dan wachten we gewoon december 2009 af :lol:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Daan »

Ja, idd :) Al gaat mijn reactie natuurlijk weer niet op als ze doorrijden naar Ehv ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Fles »

Maar dat doen ze niet, want dat is een totaal andere concessie :) Met een andere concessieverlener ook.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Daan »

Ja, is waar. Was ook te mooi om waar te zijn, grensverbindingen zijn dramatisch in dit land ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Fles »

Daan schreef:grensverbindingen zijn dramatisch in dit land ;)
Dat is zeker zo ja. Op Roosendaal, Arnhem en Hengelo na zijn alle buitenlandverbindingen in feite weinig meer dan loklae stoppertjes die bij de gratie van iets nog wel even de grens over willen wippen. Heeft ook een beetje geografische oorzaak denk ik: We liggen nogal "in een hoekje" in Europa. Is het bijvoorbeeld ooit zo geweest dat er een Internationale reizigerstrein door Nederland reed die niet OF zijn begin- OF zijn eindpunt in Nederland had? Transitverkeer zeg maar?

Ja, de ijzeren rijn misschien en het lijntje Antwerpen - Boxtel - Wesel. Maar daar heb je dan ook alles mee gehad.
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Sebastiaan »

Het bedrijf Rhenus Keolis gaat inderdaad pas vanaf december 2009 rijden. Het eerste treinstel is echter al getoond in Berlijn. Zie hier
mvg,
Sebastiaan
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Daan »

Ziet er fraai uit, mooi strak treintje :)
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Raymond »

Mooie trein! Maar heeft vergeleken met het huidige materieel wel erg weinig deuren!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Fles »

Raymond schreef:Mooie trein! Maar heeft vergeleken met het huidige materieel wel erg weinig deuren!
Voor S-bahn dienst heeft het idd erg weinig deuren ja. maar dat is op Venlo - Hamm ook niet direct de insteek denk ik :)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Dubbele P »

Haha goed, het is geen GTW, maar het lijkt er wel heeeeeel veeeeeel op ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Daan »

Tja, zelfde fabrikant he ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door reisthijs »

Raymond schreef:Mooie trein! Maar heeft vergeleken met het huidige materieel wel erg weinig deuren!
Dat valt op zich wel mee eigenlijk. Ter vergelijking: nu heb je voor drie rijtuigen 6 paar deuren. De vierdelige FLIRT is iets korter dan dat (en dat is dan inclusief de cabines) en heeft dus 4 paar deuren.
Twee paar deuren minder dus dan de SLT, maar die laatste is dan ook meer voor S-bahn-dienst bedoeld.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door playertwo »

Sebastiaan schreef:Het bedrijf Rhenus Keolis gaat inderdaad pas vanaf december 2009 rijden. Het eerste treinstel is echter al getoond in Berlijn. Zie hier
Fraaie trein. Jammer dat ze niet geschikt zijn voor 1500 Volt, anders hadden ze mooi een IC tussen Eindhoven en Aken of iets dergelijks kunnen inleggen met dat materieel. CTA's zijn ook wat beleefder daar: Alstublieft niet instappen i.p.v. Niet instappen (en dat voor Duitsers :mrgreen:)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Jurjen »

playertwo schreef:
Sebastiaan schreef:Het bedrijf Rhenus Keolis gaat inderdaad pas vanaf december 2009 rijden. Het eerste treinstel is echter al getoond in Berlijn. Zie hier
Fraaie trein. Jammer dat ze niet geschikt zijn voor 1500 Volt, anders hadden ze mooi een IC tussen Eindhoven en Aken of iets dergelijks kunnen inleggen met dat materieel. CTA's zijn ook wat beleefder daar: Alstublieft niet instappen i.p.v. Niet instappen (en dat voor Duitsers :mrgreen:)
In veel talen is het 'alstublieft' nog een verplicht nummertje. Het Nederlands wijkt daar volgens mij als een van de weinigen van af...

Overigens vraag ik me even af wat een IC Eindhoven-Achen nu weer met een concessie rond Venlo-Hamm van doen heeft: die trajecten hebben totaal geen overlap... Via Venlo naar Aachen is, euh, kansloos...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: FLIRTs in Nederland!

Bericht door Cookie »

Kwam op Drehscheibe een fotootje tegen van het interieur, artikel erbij is helaas wel Duits ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten