NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Suus »

NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren
Achter de schermen zetten verschillende partijen binnen de spoorsector de NS onder druk om het sterk vereenvoudigde dienstrooster, dat in 2000 door het personeel tot 'het rondje om de kerk' werd gebombardeerd, alsnog in te voeren. Door machinisten en conducteurs op vaste trajecten te laten rijden, zouden treinstoringen minder groot worden.

Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen. De NS ziet niets in de maatregel. Het spoorbedrijf verwacht dat de invoering van het rondje tot duurdere treinkaartjes zal leiden. Het spoorbedrijf heeft becijferd duizend extra machinisten en conducteurs nodig te hebben om het rondje om de kerk mogelijk te maken. De loonkosten zouden hiermee met 60 miljoen euro per jaar stijgen. De NS vindt de extra kosten niet opwegen tegen veronderstelde voordelen, die hooguit enkele dagen per jaar merkbaar zullen zijn.

De opstelling van de NS is een radicale breuk met de jaren negentig. De toenmalige directie van de NS was een groot voorstander van het door machinisten en conducteurs gehate rondje om de kerk. Publiekelijk verdedigde de directie het rondje destijds met het argument dat het spoorbedrijf er efficiënter van zou worden. In werkelijkheid was het een poging om de macht van de vakbonden te breken, blijkt uit een reconstructie van de Volkskrant.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Thom91 »

Ik vind het terecht dat de NS het niet invoert, anders hou je inderdaad dat machinisten verveeld raken en een verwachtingspatroon krijgen. Wel ben ik van mening dat als er sneeuw wordt verwacht dat het wél ingevoerd moet worden. Dit om inderdaad een sneeuwbal effect te voorkomen. Die 2 dagen in een jaar is zo erg toch niet..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Geert »

Ik vraag me af waarom NS denkt dat dit zoveel extra personeel kost. De huidige planning is toch ook niet erg efficiënt met de lange overstaptijden voor personeel waarmee wordt gerekend?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door webguy »

Ik denk dat als je de pauzes er tussen zet en dan kijkt waar korte/lange keringen zijn het vies meevalt. Ik vermoed dat de waarheid ergens in het midden ligt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Klaasje »

Geert schreef:Ik vraag me af waarom NS denkt dat dit zoveel extra personeel kost. De huidige planning is toch ook niet erg efficiënt met de lange overstaptijden voor personeel waarmee wordt gerekend?
Het personeel keert nu vaak met de trein mee. Zo krijg je personeel dat even het stuk Asd-Almo-Gvc-Hlm-Gvc-Ledn rijdt zonder over te stappen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Vinny »

Mja gewoon het spoorwegnet opknippen en bijv. Arriva en Veolia laten rijden op sommige verbindingen. Als de NS het niet "doet" heb je tenminste een alternatief :p
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Wubbo »

Keren met de trein mee is niet het probleem. Overstappen op een treinserie met ander materieel die totaal de andere kant op gaat wel. Als je immers met je trein mee keert ontstaat het probleem 'er is wel een trein maar geen personeel' niet (of niet zo snel).

Het rondje om de kerk zoals dat in 2000 bedacht is zal vast de oplossing niet zijn, maar die personeelsdienstenchaos van nu werkt ook niet. Keer mee met je materieel en hou machinist + conducteur en/of conducteur + materieel zo veel mogelijk bij elkaar, dat scheelt al een boel puzzelwerk (en dus olievlekwerking bij verstoringen).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Karl »

Ik snap die 'saaiheid' ook niet zo goed, het gaat er niet om dat een machinist elke dag hetzelfde stuk ziet; het gaat er om dat een dag bestaat uit hetzelfde traject. Zo rijdt je de ene dag bijvoorbeeld Den Haag C. - Venlo en de dag daarna Den Haag C. - Groningen.
Het is een spectrum.
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door VIRM »

Karl schreef:Ik snap die 'saaiheid' ook niet zo goed, het gaat er niet om dat een machinist elke dag hetzelfde stuk ziet; het gaat er om dat een dag bestaat uit hetzelfde traject. Zo rijdt je de ene dag bijvoorbeeld Den Haag C. - Venlo en de dag daarna Den Haag C. - Groningen.
Wat ik mij afvraag: kun je zo'n 'rondje om de kerk' heel makkelijk 'opknippen' bij een verstoring?
Om even door te gaan met je voorbeeld: stel je voor een machnist rijdt Den Haag C - Venlo en het treinverkeer tussen Tilburg - Eindhoven is gestremd; kun je dit makkelijk opknippen in Den Haag C - Tilburg en Venlo - Eindhoven zonder al te veel gevolgen/uitvallende treinen?
Beul van de blindegeleidelijn
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Michael 1988 »

Wat ik niet snap is waarom dat het zo wordt gehaat. De regionale vervoerders werken er ook al mee en het enige waar ik grootschalig treinuitval hoor is bij NS en niet bij Veolia, Arriva, Syntus of Connexxion. Die werken met het rondje om de kerk en hebben alleen treinuitval als er op een bepaald traject een verstoring is. Ook het opstarten na een storing snap ik niet helemaal. Ze zeggen dan dat materieel en personeel niet op de goede plaats staan dan. Waar staan die dan in hemelsnaam? In Duitsland? Als je het personeel met materieel zoveel mogelijk op bepaalde trajecten rondom hun standplaats houdt lijkt mij gewoon het probleem met stremmingen sneller verholpen dan de huidige situatie. Bijvoorbeeld mensen met standplaats 's-Hertogenbosch (ik weet niet of die er toevallig is), zoveel mogelijk op de trajecten Utrecht-Breda/Eindhoven en Nijmegen-Eindhoven/Breda (of verder). Nu zie ik vaak personeel gewoon nog meereizen met een trein omdat ze die richting inmoeten, maar geen dienst hebben. Ja sorry hoor, maar dan heb je volgens mij met de huidige regeling eerder personeel te veel dan tekort. Maar ja het zijn ambtenaren en daar is algemeen bekend bij dat die gewoon lui zijn (niet lullig bedoelt voor de ambtenaren die wel hard werken en niet lui zijn, al zijn die vaak ver te zoeken).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Suus »

Spoorpersoneel is geen ambtenaar dus je vooroordelen kan je voor je houden :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Wat ik mij afvraag: kun je zo'n 'rondje om de kerk' heel makkelijk 'opknippen' bij een verstoring?
Om even door te gaan met je voorbeeld: stel je voor een machnist rijdt Den Haag C - Venlo en het treinverkeer tussen Tilburg - Eindhoven is gestremd; kun je dit makkelijk opknippen in Den Haag C - Tilburg en Venlo - Eindhoven zonder al te veel gevolgen/uitvallende treinen?
Ja, dat gaat juist een stuk makkelijker dan in de huidige dienstregeling waarbij je ineens voor treinen op allerlei trajecten vervangend personeel moet zoeken => gevolg minder uitvallende treinen.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door RoelZ1 »

We moeten in deze discussie wel even duidelijk op het netvlies hebben wat 'het rondje om de kerk' waar NS nu tegen ageert precies is. Dit is namelijk tweeledig: enerzijds het 'treingebonden personeel', maar ook het 'corridorrijden' in de breedste zin van het woord.

Het 'treingebonden personeel' kost relatief weinig. Dit kost alleen geld op plaatsen met lange keringen en maakt het maken van diensten van een bepaalde lengte lastiger: als je in Zwolle begint en daar een X uur later weer wilt eindigen moet dat wel net kunnen. Dan moet je niet toevallig op dat moment in Den Haag terechtkomen.

Het corridorrijden in de breedste zin van het woord is volgens mij vooral waar NS op dit moment over valt. Dit is enerzijds omdat dit een derving van de inkomsten betekent (alterneren is vaak beter voor de reizigers), maar vooral ook omdat dat de dienstroosters een stuk moeilijker maakt. Voor dit echte corridorrijden mogen treinseries uit een verschillende corridor ook niet meer op elkaar keren, worden veel wissels verwijderd die gebruikt worden bij het rangeren en aftrappen/bijplaatsen en kunnen series niet meer tot alle grote stations worden ingekort (wat weer extra bakkm's kost).

In mijn ogen is deze stap van NS een logisch gevolg van de nieuwe richting die al met dienstregeling 2013 is ingeslagen. Dit betekent toch nog blijven alterneren (zie Noord-Oost) en juist inzetten op een zo compleet mogelijk netwerk: vanuit Deventer naar zowel Den Haag, Schiphol en Amsterdam, vanuit Limburg naar zowel Amsterdam als Schiphol. Dit in tegenstelling tot de vorige filosofie: we maken een perfect aansluitend netwerk van 2x per uur rijdende treinen, in de uren dat we meer treinen nodig hebben plakken we daar versterkingsdiensten in dezelfde corridor aan vast.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Wubbo »

Dan snap ik de discussie alsnog niet. Je personeel zal alle treinen uit de dienstregeling moeten rijden, of dat nou alterneert of corridor rijdt. Er is gekozen voor alterneren, dan zal het personeel dus ook mee alterneren. Er is helemaal niemand bij gebaat om al het personeel in Zwolle en Amersfoort van de trein te halen en te vervangen door ander personeel, dus gaat personeel gewoon alternerend mee met de treinen. De dienstregeling biedt zo dus toch al afwisseling in het dienstenpakket? Dan hoef je juist niet extra overstaps voor je rijdend personeel te maken?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Fles »

Bee schreef:NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Lees; NS weigert ware oorzaak sneeuw-ellende aan te pakken :Y
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: NS weigert 'rondje om de kerk' in te voeren

Bericht door Justin »

Dat was bij mij ook al het eerste wat in mij op kwam...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten