NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
De Nederlandse Spoorwegen (NS) nemen een groot deel van de aandelen van de gemeente Den Haag in openbaarvervoerbedrijf HTM over.
Dat heeft een woordvoerster van HTM bevestigd.
Het zou gaan om 49 procent van de aandelen. De NS heeft voor donderdag om 11.00 uur een persconferentie aangekondigd. HTM en de gemeente Den Haag willen vrijdag pas meer bekendmaken over de overname, waarmee tientallen miljoenen euro's zouden zijn gemoeid.
Bron: Nu.nl
De Nederlandse Spoorwegen (NS) nemen een groot deel van de aandelen van de gemeente Den Haag in openbaarvervoerbedrijf HTM over.
Dat heeft een woordvoerster van HTM bevestigd.
Het zou gaan om 49 procent van de aandelen. De NS heeft voor donderdag om 11.00 uur een persconferentie aangekondigd. HTM en de gemeente Den Haag willen vrijdag pas meer bekendmaken over de overname, waarmee tientallen miljoenen euro's zouden zijn gemoeid.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
En had de NS ook niet de belangstelling om Qbuzz over te nemen?
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Klopt. Daar was onlangs ook op dit forum een post over.greyhound schreef:En had de NS ook niet de belangstelling om Qbuzz over te nemen?
Ik blijf het toch heel erg sneu vinden. Zorg eerst even dat je eigen zaakjes op orde zijn als treinvervoerder voordat je met busjes en trammetjes gaat spelen. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Gele GTLs met blauwe deuren dus straks!
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
HTM + QBuzz = HTMbuzz
Stadsgewest Haaglanden zoekt nog naar geld dus dat zo'n deal gemaakt wordt is niet zo gek.
Stadsgewest Haaglanden zoekt nog naar geld dus dat zo'n deal gemaakt wordt is niet zo gek.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Er zijn volgens mij nog steeds GTLS met blauwe stoelen en GTLs met de aller voorste deur die nooit opengaat die aan de binnenkant geel is.R-Flow schreef:Gele GTLs met blauwe deuren dus straks!
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Nou dan hoeven die iig aan de binnenkant niet meer gespoten te worden!
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Voorste deur gaat toch echt 9 van de 10x open als ik op de halte sta. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren/ veranderen. :?Edwin schreef:Er zijn volgens mij nog steeds GTLS met blauwe stoelen en GTLs met de aller voorste deur die nooit opengaat die aan de binnenkant geel is.R-Flow schreef:Gele GTLs met blauwe deuren dus straks!
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
NS als bedrijf heeft de zaakjes goed op orde, dat is het probleem niet: ze maken winst op de meeste activiteiten, de treinen zitten goed vol en als ze niet vol genoeg zijn, worden ze korter gemaakt zodat ze toch vol genoeg zijn. En de partij die NS als zijn primaire klant ziet -de overheid- is eigenlijk toch best wel tevreden over het functioneren. Dat laatste is veel meer het probleem waardoor reizigers niet krijgen wat mogelijk zou moeten zijn.
Wat zit er in deze transactie voor NS: marktaandeel en kennis
Wat zit er in voor de gemeente: geld en meer handelingsvrijheid.
Vandaag heeft de Eerste kamer de wetswijziging aangenomen waarbij de grote steden weer de keuzevrijheid krijgen om al dan niet aan te besteden. Voor Den Haag is die wet nu niet meer relevant, want er is geen eigen dienst meer.
PS: ik weet dat je hier nooit een ps moet doen, maar geel en blauw wordt steeds minder belangrijk in de huisstijl van NSR; de andere dochters gebruiken hele andere stijlen, voor zover als je zuurstok stijl kan noemen. Dus hoogstens, net als bij Abellio vishaken, maar voorlopig is dit een minderheidsdeelneming
Wat zit er in deze transactie voor NS: marktaandeel en kennis
Wat zit er in voor de gemeente: geld en meer handelingsvrijheid.
Vandaag heeft de Eerste kamer de wetswijziging aangenomen waarbij de grote steden weer de keuzevrijheid krijgen om al dan niet aan te besteden. Voor Den Haag is die wet nu niet meer relevant, want er is geen eigen dienst meer.
PS: ik weet dat je hier nooit een ps moet doen, maar geel en blauw wordt steeds minder belangrijk in de huisstijl van NSR; de andere dochters gebruiken hele andere stijlen, voor zover als je zuurstok stijl kan noemen. Dus hoogstens, net als bij Abellio vishaken, maar voorlopig is dit een minderheidsdeelneming
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Deze discussie hebben we al eerder gevoerd, maar: wat is er dan zo verschrikkelijk slecht aan NS dat ze niet een belang in een ander bedrijf mogen nemen? (En wanneer mogen ze dat dan wel?) Dit gaat echt niet ten koste van het gewone reizigersvervoer per trein hoor. Enfin, wat robert55 dus zegt.VIRM schreef:Ik blijf het toch heel erg sneu vinden. Zorg eerst even dat je eigen zaakjes op orde zijn als treinvervoerder voordat je met busjes en trammetjes gaat spelen. -o-
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Het is niet het eerste bedrijf dat ik in gedachte had als mogelijke overnamekandidaat binnen de OV-strategie van de NS als ik eerlijk ben, anderzijds is dit bedrijf waarschijnlijk wel de makkelijkste kandidaat voor de NS geweest omdat de contacten er door de HTMBuzz samenwerking er al waren.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat de NS nu met de HTM van plan is, doordat ze geen volledig overheidsbedrijf meer zijn moet het nu de markt op. De absolute zekerheid van een thuismarkt voor de HTM verdwijnt over paar jaar als het railvervoer in Haaglanden aanbesteed moet worden.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat de NS nu met de HTM van plan is, doordat ze geen volledig overheidsbedrijf meer zijn moet het nu de markt op. De absolute zekerheid van een thuismarkt voor de HTM verdwijnt over paar jaar als het railvervoer in Haaglanden aanbesteed moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Wat robert55 zegt klopt op zich best. Bedrijfsmatig en cijfermatig heeft de NS misschien zijn dingetjes voor elkaar.
Maar dat geld dat naar het aandeel van 49% van HTM gaat, kan ook worden gebruikt om ervoor te zorgen dat je afdeling bijsturing eens goed werkt, dat je treinen nou eens gaan rijden in de winter en niet vastvriezen/last hebben van smeltwater/wat er dan ook nog meer gebeurt in de winter, zorgen dat je informatie tijdens verstoringen eens goed werkt.
Ik zie daarnaast niet het nut van HTM in voor NS, behalve dan 'marktaandeel' in OV-land. Ze zijn geen concurrenten van elkaar, behalve misschien op ministukjes als Laan van NOI-Den Haag Centraal.
Maar dat geld dat naar het aandeel van 49% van HTM gaat, kan ook worden gebruikt om ervoor te zorgen dat je afdeling bijsturing eens goed werkt, dat je treinen nou eens gaan rijden in de winter en niet vastvriezen/last hebben van smeltwater/wat er dan ook nog meer gebeurt in de winter, zorgen dat je informatie tijdens verstoringen eens goed werkt.
Ik zie daarnaast niet het nut van HTM in voor NS, behalve dan 'marktaandeel' in OV-land. Ze zijn geen concurrenten van elkaar, behalve misschien op ministukjes als Laan van NOI-Den Haag Centraal.
Beul van de blindegeleidelijn
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Maar dat is toch niet zomaar opgelost door er maar een zak geld tegenaan te gooien? Zeker de bijsturing is een complexiteitsprobleem (doordat de dienstregeling en roosters voor personeel veel te ingewikkeld zijn om bij te sturen), als dat minder complex wordt gemaakt zal de bijsturing ook beter worden. Alleen heb je daar niet zozeer geld voor nodig voor maar voornamelijk overtuigingskracht om het personeel over te halen...VIRM schreef:Maar dat geld dat naar het aandeel van 49% van HTM gaat, kan ook worden gebruikt om ervoor te zorgen dat je afdeling bijsturing eens goed werkt, dat je treinen nou eens gaan rijden in de winter en niet vastvriezen/last hebben van smeltwater/wat er dan ook nog meer gebeurt in de winter, zorgen dat je informatie tijdens verstoringen eens goed werkt.
Marktaandeel op de vervoersmarkt is toch niet zo gek voor een vervoerbedrijf? En RandstadRail van de HTM was natuurlijk 5 jaar geleden nog onderdeel van het NS-net, dus misschien is het toch niet zo vergezocht als je op het eerste gezicht zou denken.Ik zie daarnaast niet het nut van HTM in voor NS, behalve dan 'marktaandeel' in OV-land. Ze zijn geen concurrenten van elkaar, behalve misschien op ministukjes als Laan van NOI-Den Haag Centraal.
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Die aanbestedingen waren toch van de baan?Bee schreef:De absolute zekerheid van een thuismarkt voor de HTM verdwijnt over paar jaar als het railvervoer in Haaglanden aanbesteed moet worden.
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
@Geert: ik zat ook al meteen aan RR te denken.
Maar punt is: steek eerst even geld (en aandacht, energie, mensen, etc.) om ervoor te zorgen dat alles in eigen huis op rolletjes verploopt, voordat je ergens een een nieuw speeltje aanschaft.
Maar punt is: steek eerst even geld (en aandacht, energie, mensen, etc.) om ervoor te zorgen dat alles in eigen huis op rolletjes verploopt, voordat je ergens een een nieuw speeltje aanschaft.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Slaat natuurlijk nergens op, alsof alle problemen die de NS heeft met geld zijn op te lossen.
Alleen als het vervoersbedrijf daarmee zijn rechten opgaf aanspraak te maken op een ander deel van de markt en in eigendom bleef van de lokale overheid. Op dit moment hebben alleen de RET en GVB nog 100% overheidsaandeelhouders.R-Flow schreef:Die aanbestedingen waren toch van de baan?Bee schreef:De absolute zekerheid van een thuismarkt voor de HTM verdwijnt over paar jaar als het railvervoer in Haaglanden aanbesteed moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
HTM blijft dadelijk ook voor 100% in handen van de overheid. NS heeft als enige aandeelhouder de Staat der Nederlanden (Nederlandse overheid dus), en nu is HTM al in volledige handen van de gemeente Den-Haag. Er zit niet veel verschil in dus met de huidige situatie, alleen dat voor 49% straks de staat aandelen heeft in HTM (via NS welliswaar). Maar ja, welk Nederlands openbaar vervoerbedrijf heeft geen aandelen die in handen zijn van een overheid (al dan niet via hun moederbedrijf)? Voor zover ik weet is dat alleen TCR en de meeste vervoerders van het kleinschalig openbaar vervoer in Groningen en Drenthe (m.u.v. CTS).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Al langer zelfs.... in 2006 heeft een samenwerking van NS en HTM onder de naam RegioLinq meegeboden op de concessie DAV.Bee schreef:Het is niet het eerste bedrijf dat ik in gedachte had als mogelijke overnamekandidaat binnen de OV-strategie van de NS als ik eerlijk ben, anderzijds is dit bedrijf waarschijnlijk wel de makkelijkste kandidaat voor de NS geweest omdat de contacten er door de HTMBuzz samenwerking er al waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Goede ontwikkeling. Denk dat dit voordelen heeft als er weer stremmingen zijn op spoor of metro. Dat je kan omreizen met de HTM.
Komt wel goed schatje.
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Krijgen we na HTNBuzz nu ook HTMRailzz en of HTM Tramzz ?
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
En vanochtend was de redenatie op het journaal om bussen/trams en treinen beter op elkaar aan te sluiten. Als je die logica doortrekt, worden Arriva, Veolia, EBS, Syntus, Conenxxion, Hermes, GVU, RET, GVB, Breng en andere vervoerders die met hun trams/bussen/metro's/ponten/lightrails/buurtbusjes/etc. in de buurt van een station komen door NS overgenomen.
Of in plaats van een vervoerder overnemen om aansluitingen te bewerkstelligen kun je natuurlijk ook met ze samenwerken. :O
Of in plaats van een vervoerder overnemen om aansluitingen te bewerkstelligen kun je natuurlijk ook met ze samenwerken. :O
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Dat gebeurt allang. De praktijk is alleen dat het soms lastig is om goed aan te sluiten door de vele randvoorwaarden.
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Nee joh, kan niet.VIRM schreef:Of in plaats van een vervoerder overnemen om aansluitingen te bewerkstelligen kun je natuurlijk ook met ze samenwerken. :O
Hahaha wat een redenatie weer... Soms denk ik ook bij mezelf die gasten denken dat we helemaal knettergek zijn hierzo met z'n allen. :D
Re: NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over
Het staat op NOS.nl
http://nos.nl/artikel/423240-ns-wil-bel ... n-htm.htmlNS wil belang 49 procent in HTM
De NS is van plan om een deel van openbaarvervoerbedrijf HTM over te nemen. De landelijke spoorvervoerder aast op een minderheidsbelang van 49 procent in de Haagse tram- en busmaatschappij.
Beide bedrijven willen zo de aansluitingen tussen tram, bus en trein verbeteren. Volgens HTM gaat eenderde van de NS reizigers met de tram of de bus naar het station. Ook de informatievoorziening aan reizigers moet door de gedeeltelijke overname verbeteren.
De maatregelen moeten leiden tot "openbaar vervoer van wereldklasse".
Boekenonderzoek
HTM is nu nog helemaal in handen van de gemeente Den Haag. De NS gaat nu een boekenonderzoek doen bij HTM. Eind dit jaar moet duidelijk worden of de gedeeltelijke overname doorgaat.
De NS heeft al een belang van 49 procent in streekvervoerder Qbuzz. Ook heeft het een belang van 50 procent in openbaarvervoerbedrijf Syntus. Daarnaast bezit het spoorbedrijven twee regionale spoorvervoerders in Engeland.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten