OVer je reiservaringen in september 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door Daniel »

Een machinist op Somda wist al te vertellen dat het waarschijnlijk in de seinbeelden heeft gezeten in deze richting, waarbij de trein dus een reeks gele seinen krijgt omdat er niet direct een doorgaande rijweg door Utrecht Overvecht heen mogelijk is. (Gezien normaal de s5600 als eerste naar centraal gaat, zal op het moment dat de trein bij het kruis is het uitrijsein van Overvecht nog wel rood zijn en is in het geval van vanmorgen de volgorde pas later gewijzigd)

Maar het blijft wat dat betreft opvallend dat er ook in de andere richting steeds vrij langzaam tot Blauwkapel Oost wordt gereden met de voortreinen en de trein daarna pas versneld. In dat geval kan het bijna niet in de treinopvolging zitten: de voorgaande trein is de s5700 en die vertrekt 7 minuten voor doorkomst van de voortrein uit Overvecht, om vervolgens naar links af te buigen. Lijkt me toch ruim voldoende tijd om het wissel weer terug in de rechtdoorgaande stand te leggen en dan nog tijd over te hebben voordat de IC zich aandient.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door Klaasje »

Het instellen van een rijweg inclusief het omleggen van een wissel duurt 12 seconden. Het kan zijn dat de ARI-triggerpunten niet goed liggen waardoor de rijweg voor de voortreinen pas laat worden ingesteld.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door ODRAIL »

Vanmiddag rond 13:30 stonden op Rtd weer twee arriva GTW's bij de wasstraat.
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door OVAMS »

GVB-Metro 51 vanuit Amstelveen waar ik in zat komt aan om 19:49 op Weesperplein, ben toen snel gerend naar boven om GVB-Tram 10 naar Azartplein te halen. Toen ik uitgeput boven kwam kon ik de tram van 19:56 twee haltes verder bij het Alexanderplein zien staan, en moest toen maar 20 minuten op de volgende tram van 20:11 wachten :evil: VERD@#!* GVB!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door ODRAIL »

Ach, bij de RET komt dit ook zeer vaak voor (dit is mijn ervaring teminste).
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Je kunt niet verwachten dat een voertuig (al helemaal niet een tram in Amsterdam) precies op tijd rijdt. :roll:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door Klaasje »

Maar meer dan -2 minuten is op een stuk met een vrije trambaan echt volstrekt overbodig.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is makkelijk praten als passagier.
Maar uiteindelijk heb je lijnen met een megaruime rijtijd (en lijn 10 is daar eentje van). Richting Van Hallstraat kan ik max 30 rijden de hele route en dan ben ik meer dan -2 te vroeg. Al helemaal als ik niet op alle haltes hoef te stoppen, en geen brug tegen heb.

Gisteren hetzelfde gehad met lijn 14. Max 30 gereden, DE HELE ROUTE, en ik kwam met -9 aan op Slotermeer. Dit is natuurlijk een tijdelijk iets wegens de werkzaamheden op de Nieuwezijds maar ook zonder werkzaamheden heeft deze lijn een ruime rijtijd.

Wat je dus allemaal rekening mee moet houden is:
*de rijtijd (krap of juist ruim)
*drukte op straat
*bruggen
*hoeveelheid passagiers.

Ales je alles mee hebt, ben je zo veelste vroeg. En ergens je tijd afwachten gaat meestal ook niet want je staat altijd in de weg.

(en natuurlijk heb je bestuurders die helemaal niet op de rijtijd letten en gewoon planken op vrije en eigen banen).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door Klaasje »

Uiteraard is het niet zo simpel als ik het stel maar op deze manier maakt het GVB er zich ook wel erg makkelijk vanaf. Bij bijvoorbeeld het Weesperplein sta je echt niet opeens in de weg. Het klopt dat stedelijk verkeer tegen kan zitten maar 's avonds is dat in de eerste plaats veel minder een probleem dan overdag en daarnaast is dat geen argument om met meer dan twee minuten voorloop te rijden. (Dan zit de marge kennelijk op de verkeerde plek in de dienstregeling) En zelfs die twee minuten zijn eigenlijk al te veel hoewel ik er naar neig om dat acceptabel te noemen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Dan zal ik je ook vertellen dat het aan de bestuurders van lijn 10 verboden is om bij WPP hun tijd af te wachten aangezien lijn 7 ook daar rijdt... (en die had er last van).
Niet iedereen benut de rijtijd zoals ik al zei. Sommigen stressen zich enorm als er maar +1 op die datcom staat, anderen die rijden gewoon en zien wel hoe laat ze aankomen op het eindpunt, en anderen planken juist overal waar ze kunnen.

Ach jah, ik hoef me niet (namens GVB) daarvoor te verontschuldigen. Maar leg wel uit dat hoe irritant het ook is, er zullen talloze redenen mogelijk zijn waarom die tram te vroeg (of juist te laat) was.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door iljitsch »

Maakt ook nogal uit of die tram iedere 8 minuten rijdt of iedere 20. Hoe lager de frequentie hoe kwalijker te vroeg rijden is.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door Chauf21 »

Ik kan me best voorstellen dat het niet mogelijk is om altijd perfect op tijd te rijden en ik weet ook wel dat iedereen anders rijdt, maar als je met 30 km/u nog steeds met -9 kan aankomen, dan klopt er gewoon iets niet en moet dat aangepast worden.
Dat trage rijden is een van de redenen dat ik de tram vaak probeer te vermijden. Fietsend of lopend ben je vaak net zo snel, zeker wanneer je wachttijden etc. meerekent. Dan heb ik liever dat de dienstregeling gewoon strak in elkaar staat en er op de eindpunten wat meer speling is. Dat voorkomt dat bestuurders te laat vertrekken of bewust traag moeten rijden en bovendien stijgt de snelheid van het OV in z'n algemeenheid ermee. Dat is voor zowel reiziger als personeel fijner.

Daarnaast vind ik het argument van "wachten kan niet, want er zit een andere tram achter" vaak ook een loos argument. Niet zelden zie je bestuurders (bij allerlei vervoerderbedrijven) die te vroeg zijn gewoon vertrekken/doorrijden ook wanneer er geen voertuig achter ze zit. Er is dan geen enkel excuus om niet de vertrektijd af te wachten. Dat is gewoon een stukje mentaliteit dat eventueel bijgebracht moet worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Die -9 is een tijdelijk iets namelijk werkzaamheden. Ik had die keer gewoon geluk dat ik nergens op mocht wachten. Enige wat ik moest doen was via PH Plantsoen omrijden en met 5 km/u over het open werk. Voor hetzelfde geld moet je wachten voor het open werk omdat er net beton wordt gestort of iets dergelijks. Dan ben je blij dat je 10 minuten te veel hebt..

De trambaan wordt overigens niet alleen door trams gebruikt maar ook door taxi's en hulpdiensten. Dat ff terzijde.
Maareh, jij klaagt al dat de tram te traag is. Stel je voor dat je gisteren in mijn tram zou zitten en stel dat het gewoon elke keer mogelijk is, mijn tijd ga afwachten. Vaak komt er niet ineens 1 minuut bij maar soms 2 minuten tussen 2 haltes. Wil je dat? Lijkt me niet toch?
Dus daarom ga ik NERGENS tijd afwachten maar rij ik gewoon rustig (30km/u maximaal tenzij er ergens een lagere snelheid toegestaan is). Uiteraard zal ik wat coulanter zijn en mensen die aan komen rennen opwachten (kost natuurlijk tijd). Maar blijf niet staan niksen op die halte.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door VIRM »

iljitsch schreef:Maakt ook nogal uit of die tram iedere 8 minuten rijdt of iedere 20. Hoe lager de frequentie hoe kwalijker te vroeg rijden is.
Het weer maakt ook uit. ;) Heb wel eens een kwartier staan wachten op een bus (omdat de bus die ik wilde hebben gewoon doodleuk voorbij de halte reed). Normaal is een kwartier wachten niet het grootste probleem van de wereld. Maar bij een gevoelstemperatuur van min heelveel was een Unox-kraampje anast de halte wel handig geweest. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door Geert »

@hauptbahnhof: als ik dat hoor dan moet in ieder geval die dienstregeling wat minder ruim worden. Liever af en toe +2 dan regelmatig -5 lijkt me.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door Chauf21 »

Wil je dat? Lijkt me niet toch?
Er zit een verschil tussen de geplande rijtijden en de manier waarop jij (of ik) als bestuurder daarmee om gaat. Dus ik zou willen dat de rijtijden niet te ruim zijn, maar als ze dat zijn heb je je als uitvoerend personeel daaraan te houden. Het is mij om het even of een bestuurder bij een halte wacht of dat hij of zij met 30 km/u rijdt. De reisduur is namelijk hetzelfde.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Het nadeel is, er is geen pijl op na te trekken. Bij het maken van de dienstregeling gaan ze uit van een percentiel van 75, dus 75% van de ritten moet de rijtijd kunnen halen. Als er consequent te vroeg (meer dan -2) wordt aangekomen op het eindpunt wordt de rijtijd het volgende jaar weer krapper gemaakt.
Lijn 10 is wel een lijn die over 2 bruggen rijdt die open kunnen en het kan zomaar gebeuren dat je een brug tegen hebt (kan meer dan 5 min duren). In dat geval moet er genoeg rek in de dienstregeling zitten, zodat de tram vanaf de andere kant weer op tijd kan vertrekken. Maar jah, heb je alles mee, dan ben je of aan het kruipen en blijft de vroege aankomsten beperkt of je rijdt normaal en ben je veelste vroeg.

Krappere rijtijden betekenen ook meer vertragingen, iets wat het bedrijf geldt gaat kosten (aan stadsregio). Dan zou je met ruimere buffertijden kunnen gaan werken maar dan staat het voertuig weer te lang stil wat ook geld kost.
Al met al, de huidige manier is toch het beste, mits iedereen ook een beetje naar die rijtijd rijdt.

@Chauf21. Denk dat je het niet snapt... Ik heb met 30 gereden en ik kwam met -9 aan. Stel je nou voor dat ik alsnog tijd ging afwachten. Dan wordt je reisduur toch een stuk langer!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door Chauf21 »

Krappere rijtijden betekenen ook meer vertragingen, iets wat het bedrijf geldt gaat kosten (aan stadsregio). Dan zou je met ruimere buffertijden kunnen gaan werken maar dan staat het voertuig weer te lang stil wat ook geld kost.
Het grappige is dat stilstand in dit geval helemaal niet meer geld kost. Een voertuig is namelijk even lang 'in dienst', alleen zitten de minuten in het ene geval in rijtijden en in het andere in 'rijtijden+buffertijd'. Per saldo ben je even veel tijd kwijt, houd je dezelfde punctualiteit (als je het goed berekent), maar zijn de reizigers wel eerder op hun bestemming :)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Technisch gezien wel. Maar ach, we kunnen hierover blijven discussieren, maar je kunt geen tram (die niet kan uitwijken) vergelijken met bijv een bus. Die ruimere rijtijden zullen waarschijnlijk wel zo blijven zoals ze zijn en je zult altijd wagens houden die te vroeg voorbij zijn gereden of juist veelste laat. Kwestie is om je reis niet te krap te plannen en eventueel van andere mogelijkheden gebruik maken.

Ik zou in dit geval niet zomaar op de volgende lijn 10 wachten maar bijvoorbeeld lijn 7 nemen en eventueel overstappen op lijn 65. (natuurlijk eerst opzoeken wat de mogelijkheden zijn).
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Technisch gezien wel. Maar ach, we kunnen hierover blijven discussieren, maar je kunt geen tram (die niet kan uitwijken) vergelijken met bijv een bus. Die ruimere rijtijden zullen waarschijnlijk wel zo blijven zoals ze zijn en je zult altijd wagens houden die te vroeg voorbij zijn gereden of juist veelste laat. Kwestie is om je reis niet te krap te plannen en eventueel van andere mogelijkheden gebruik maken.
Daar ben ik het niet helemaal met je eens.
Er kan uiteraard van alles en nogwat gebeuren in een tram of ander vervoersmiddel (ik heb zelf diverse malen meegemaakt dat er 20 toeristen de tram inlopen en allemaal bij de bestuurder een kaartje kopen :mrgreen:)
. 100% punctualiteit is uiteraard niet te ganderen, maar het moet ook niet zo zijn dat de punctualtieit dramatisch laag is. Als je als reiziger niet uit kunt gaan van een dienstregeling, wat is het OV dan nog waard?
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door iljitsch »

Overigens rijden de trams van HTM wel goed op tijd. Het is een hele tijd geleden dat ik een tram merkbaar te vroeg zag arriveren of meer dan 2 minuten te laat.

(Maar op het moment zijn ze nog niet deels eigendom van de NS...)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Trams van HTM hebben HEEL VEEL vrije baan (ofwel grasbaan). Op zulke stukken is de rijtijd van een Amsterdamse tramlijn ook strak. Amsterdam heeft veel EIGEN BAAN en dat betekent dat je veelal door kunt rijden maar lang niet altijd. En eigen baan betekent vooral dat je niet langs een file auto's kunt rossen want er zal altijd wel een gek zijn die via de trambaan wilt, zonder te kijken of er een tram aan komt. Plus dat als er een vrachtwagen staat te lossen op de weg, de auto's allemaal via de trambaan gaan.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door iljitsch »

Lijn 12 rijdt door mijn straat, en als ik richting HS ga dan heeft-ie tot dan toe maar een piepklein stukje over een vrije trambaan gereden. (Het stuk waar 3 en 12 gelijk opgaan op de Laan van Meerdervoort.) Toch geldt mijn opmerking ook hier. Ik meen overigens dat de bestuurders een tellertje hebben dat ze laat zien hoeveel ze voor of achter op schema liggen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Klopt, dat hebben we ook.
En dan ligt het aan de bestuurder of ie gestresst raakt of niet als ie +1 of meer op zn schermpje ziet.

Overigens heb je het wel over een stuk of 7 haltes ofzo. Lijkt me niet dat ze minuten kunnen inlopen op zo'n stuk.

Over het algemeen wordt de dienstregeling hier ook zo gemaakt dat de eerste paar (stuk of 5) haltes redelijk krap zijn. Vervolgens een ruimere rijtijd en vervolgens te veel rijtijd.

Ik heb het een keer nagevraagd waarom het zo slecht is verdeeld op sommige lijnen, en in dit geval lijn 3. Als ik die vanaf Zoutkeetsgracht naar Muiderpoort rij, is het tot de Clercqstraat flink aanpoten om hem op een mooie "+" te krijgen. (vanaf de eerste halte is het al "+1". Vanaf de Clercqstraat kan ik normaal rijden en blijft ie op een "+" staan. Bij Van Woustraat ineens "-1". Een halte verder: Amsteldijk: "-2". Ga ik maximaal 30 rijden. Bij de Linneausstraat " "-4" en dat kan nog tot "-5" oplopen als ik vanaf de Dapperstraat vertrek naar het eindpunt Muiderpoortstation.

Dit is natuurlijk als er nergens een oponthoud is.
Maar je zult maar lijn 12 voor je hebben met een ouwe tram; of een verkeerslicht die niet meewerkt, of een brug tegen hebben. Dan ben je blij dat je die tijd nog hebt om nog redelijk op tijd aan de andere kant aan te komen zonder direct terug te moeten...

De uitleg is heel makkelijk:
zoals ik al eerder zei wordt er een rijtijdpercentiel van 75 gehanteerd. Dus krijgen ze een bepaalde heoveel minuten om van ZKG naar MPS te rijden.
Verder is het eerste stuk altijd krapper anders is de tram al bij de eerste halte te vroeg. Daarna rijdt lijn 3 een heel stuk samen met lijn 12 dus die moeten een gelijke rijtijd hebben. En daarna moet de rest van de rijtijd worden verdeeld over de rest van de lijn.
Daarom wordt er bij ons ook vaak gezegd dat je vooral bij die lijnen met een ongelijk verdeelde rijtijd niet op de tijd te letten maar gewoon rustig te rijden, ook al zie je bijv "+2" op de datcom. Kom je toch nog op tijd aan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je reiservaringen in september 2012

Bericht door Z2N »

Als regelmatig reiziger op lijn 169 binnen Alphen wel wat gewend, maar gisteravond sloeg echt alles. :shock: :(

Ik neem de bus vanaf de halte Churchillaan, maar miste de bus van 17:24, omdat deze met -2 langs de halte reed. :evil: Hatelijk, maar de volgende komt normaal gesproken om 17:41. Deze bus reed echter met +15, en kwam na de bus van 17:54 nog even langs karren. Eenmaal aangekomen op mijn eindhalte bij de Ridderhof bleek dat er drie bussen in 5 minuten reden..

Hopelijk zal dit beter gaan als Arriva komt. Volgens de chauffeur lag het aan de brug in Koudekerk, maar ook op andere dagen is in de spits een op tijd rijdende bus eerder uitzondering dan regel. :6
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten