Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

Meltrain schreef:275 bussen van VDL, waarvan 140 voor Fryslân. Dus 135 nieuwe bussen van VDL voor ZHN. Nu dacht ik dat er 230 nieuwe bussen voor ZHN kwamen, dus dat zou betekenen dat er 95 bussen van een andere bouwer (grotendeels Volvo) komen. Of zitten de hybride Van Hool bussen ook bij die 230, zodat er minder 'extra' nieuwe bussen nodig zijn?

Verder ben ik benieuwd naar de verdeling van het materieel: ik schat dat er maximaal 10 ALE-106's naar ZHN gaan (alleen bedoeld voor de stadsdiensten van Gouda en Alphen), dus gaan er 20 naar Fryslân. Die Citea-XLE gaat ook naar Fryslân, dus dan komen er ongeveer 119 Citea-LLE's naar Fryslân.
Die verdeling van de LLE's en Amba's kun je nog alle kanten mee op. Op de Busfoto Groep (Yahoo) wist iemand eind augustus al te melden dat er 115 Citea's LLE's voor Friesland en 127 LLE's voor ZHN nodig waren. Met de ene XLE en die 30 Amba's kom je uit op 273 (is net geen 275, maar toen was er niets bekend). Als die aantallen (ook die in de LC) allemaal een beetje kloppen, dan zou de verdeling kunnen zijn:

115 LLE + 1 XLE + 24 Amba's = 140. Voor ZHN dan 129 LLE en 6 Amba's. Maar zoals Meltrain al zei, als ZHN meer Amba's nodig krijgt, dan krijgt Friesland weer meer LLE's.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog #2

Bericht door greyhound »

Meltrain schreef:275 bussen van VDL, waarvan 140 voor Fryslân. Dus 135 nieuwe bussen van VDL voor ZHN. Nu dacht ik dat er 230 nieuwe bussen voor ZHN kwamen, dus dat zou betekenen dat er 95 bussen van een andere bouwer (grotendeels Volvo) komen. Of zitten de hybride Van Hool bussen ook bij die 230, zodat er minder 'extra' nieuwe bussen nodig zijn?

Verder ben ik benieuwd naar de verdeling van het materieel: ik schat dat er maximaal 10 ALE-106's naar ZHN gaan (alleen bedoeld voor de stadsdiensten van Gouda en Alphen), dus gaan er 20 naar Fryslân. Die Citea-XLE gaat ook naar Fryslân, dus dan komen er ongeveer 119 Citea-LLE's naar Fryslân.

Wat moet Arriva met 1 Citea XLE?
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

greyhound schreef:Wat moet Arriva met 1 Citea XLE?
Dat vroeg ik me ook al af. Opvallend is dat Arriva deze Citea op de site bij de streekbussen heeft staan en het een HOV-bus noemt. Er is dan weer een apart kopje voor de Qliner. Het zou erop kunnen duiden dat de bus niet ingezet gaat worden op de Qliners. Maar op welke lijn dan wel?
uvos10
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 16:50

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door uvos10 »

Misschien wordt deze gebuikt voor lijn 66 Leeuwarden Busstation - Holwerd Veerdam
In de winterdienstregeling is er maar 1x per 2 uur een boot. Dus ook 1x per 2 uur een bus.
Kwa drukt kan het met 1 bus in de winter omdat er dan geen toeristen zijn.
In de zomer zullen ze wel 2 gelede's nodig hebben want dan is er elk uur een boot/bus en veel toeristen.
Die gelede's kunnen ze van de stadsdienst Leeuwarden halen
Omdat de scholen dat gesloten zijn dat daar geen gelede's nodig. Connexxion doet dit nu ook
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

volgens mij rijd connexxion met 8 geledes, in ieder geval rijden lijnen 12 en 66 volledig geleed en rijden er in de spits geledes op lijn 50, 70 en 97
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door zone2000 »

wouter*** schreef:volgens mij rijd connexxion met 8 geledes, in ieder geval rijden lijnen 12 en 66 volledig geleed en rijden er in de spits geledes op lijn 50, 70 en 97
maak van die 8 maar 5 of 6.
uvos10
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 16:50

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door uvos10 »

Om precies te zijn. 6 gelede's
er wordt;
winters.
3 gelede's op lijn 12
1/2 gelede's op lijn 66
1/2 gelede's als spitsbussen

vakantie.
2/4 gelede's op lijn 66 (Wordt in de zomervakantie. vaak met 2 gelede's per Rit i.v.m. het grote aantal reizigers. totaal 4 dan)
2/4 gelede's als reserve (Ze worden vaak 's 's ochtens nog wel voor een paar ritten gebruikt om de wagen toch nog een beetje rijdend te houden.

zomer (buiten zomervak.)
2 gelede's op lijn 66
3 gelede's op lijn 12
1 gelede als spitsbus/extrabus

*bus*
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

ik heb arriva gemailt en de 14,5 meter citea is inderdaad voor lijn 66
ze zeggen dat ze daarvoor slechts 1 bus nodig hebben
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

kreeg nu ook een mail van arriva over de busboekjes die arriva gaat uitgeven:
Busboekjes komen er voor:
· Noord en Noordwest Fryslân (ongeveer deel ten noorden spoorlijn Harlingen-Leeuwarden-Groningen)
· Zuidwest Fryslân (overig streek-gedeelte)
· Leeuwarden Stad
· Schiermonnikoog
De chauffeurs ontvangen 1 boek voor de hele regio
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door zone5324bericht... »

in Heinenoord staan bij Arriva in de garage de 6201 en 6202.
deze worden bij TSN aldaar weer rijvraardig gemaakt, omdat ze nodig zullen zijn om de eerste tijd ingezet te worden in Friesland, totdat daar alle nieuwe bussen beschikbaar zullen zijn...

deze 2 bussen komen uit Lelystad en hebben opgelegd gestaan...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Daniel »

Uit Lelystad? Niet gewoon uit de opslag in Meppel waar zo´n beetje alle Wrights heen gegaan waren die met de instroom van de Amba´s en Scania´s in het DAV gebied overbodig werden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door MdJ »

Er staan er ook een roedel (zonder Arriva-opschriften...) in Apeldoorn, biij TSN. Dat waren een aantal uit Lelystad iig.
Bij twijfel: gebruik beton.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door zone5324bericht... »

Daniel schreef:Uit Lelystad? Niet gewoon uit de opslag in Meppel waar zo´n beetje alle Wrights heen gegaan waren die met de instroom van de Amba´s en Scania´s in het DAV gebied overbodig werden?
het kan goed zijn, dat ze ergens anders in opslag hebben gestaan, maar de medewerker van Arriva die het mij meldde, gaf alleen maar aan, dat deze 2 bussen uit Lelystad komen.
ik vermoed dan ook, dat hij bedoelde, dat ze daar gereden hebben...
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

zone5324bericht... schreef:
Daniel schreef:Uit Lelystad? Niet gewoon uit de opslag in Meppel waar zo´n beetje alle Wrights heen gegaan waren die met de instroom van de Amba´s en Scania´s in het DAV gebied overbodig werden?
het kan goed zijn, dat ze ergens anders in opslag hebben gestaan, maar de medewerker van Arriva die het mij meldde, gaf alleen maar aan, dat deze 2 bussen uit Lelystad komen.
ik vermoed dan ook, dat hij bedoelde, dat ze daar gereden hebben...
Voor zover ik weet hebben alleen de aangepaste stadsbussen (6212, 6228, 6261, 6284, 6285, 6287 en 6290-6299) dienst gedaan in Lelystad. 6201 en 6202 hebben gewoon de oorspronkelijke streekindeling. Deze twee bussen behoren eerder bij de 38 bussen die van de zomer in het DAV-gebied buiten dienst zijn gesteld. Misschien een vergissing van de Arriva medewerker?
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door OV Hoekschewaard »

Vanmiddag is de 6285 aangekomen en die komt wel uit Lelystad. Aangezien de Wrights tussen de Ambassadors op de TD baan staan en niet apart in een hoekje, vrees ik dat ze maandag ochtend ook nog ingezet gaan worden.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door zone5324bericht... »

OV Hoekschewaard schreef:Vanmiddag is de 6285 aangekomen en die komt wel uit Lelystad. Aangezien de Wrights tussen de Ambassadors op de TD baan staan en niet apart in een hoekje, vrees ik dat ze maandag ochtend ook nog ingezet gaan worden.
nee, ze mogen niet ingezet worden, omdat ze nog niet volledig inzetbaar zijn...
tevens mogen in HWGO door Arriva zelf geen andere bussen ingezet worden dan Amb200-bussen en de andere bussen van TCR worden gedoogd...

de uitruk krijgt instructie om gewoon de eigen bussen in te zetten...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael 1988 »

Als ik het zo lees over de Wrights, zal het mij niet verbazen dat dadelijk alle Wrights die nu opgelegd staan en/of als ijzeren reserve dienen in andere gebieden in december en mogelijk begin januari dienst doen in Friesland (en/of ZHN) tot dat al het nieuwe materieel klaar is. En het zal me ook niet verbazen dat daar mogelijk een aantal gelede Citaro's die klaar zijn voor Noorwegen (of waar die ook ingezet gaan worden) daar ook nog tijdelijk worden ingezet. Maar dat laatste is nog suggereren. Maar ja 275 bussen zijn ook best wel veel voor 1 fabrikant in een tijdsbestek van minder dan een jaar. De Amba's voor Brabant (Veolia en Arriva) hadden ze pas na 8 á 9 maanden na definitieve gunning klaar en dat waren maar 158 amba's in totaal (114 voor Veolia en 44 voor Arriva).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

De bussen voor Zweden rijden al, sterker nog, ik heb er al ingezeten daar :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door isadora »

Wat betekent het eigenlijk, dat bussen "opgelegd staan"?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Daniel »

Waar de benaming "opgelegd" vandaan komt zou ik niet weten, maar men bedoelt hiermee in ieder geval bussen die voor de normale dienstuitvoering niet meer nodig zijn en ergens in een hoekje van een stalling aan de kant gezet zijn. Het is een stadium voor afvoer/verkoop, waardoor in noodgevallen de bussen na enig achterstallig onderhoud wel weer ingezet kunnen worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door isadora »

Dank je Daniel. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Dennenboom »

Nog even aanvullend: "opleggen" is een scheepvaartterm.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:De bussen voor Zweden rijden al, sterker nog, ik heb er al ingezeten daar :lol:
Dan heb ik me daar in vergist, maar het kan ook goed zo zijn dat die wrights gewoon als reserve gaan dienen. Die bussen duiken nu ook in (bijna) alle bestaande concessies op als reserve.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

Wie gaat eigenlijk de lijn Alkmaar - Leeuwarden rijden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Etienne »

Ook Arriva :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten