Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door Cookie »

Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS
Geplaatst op: vrijdag 28 september 2012 13:25
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 september 2012 13:33


AMSTERDAM - Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB heeft eveneens interesse in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Dat zegt directeur Bart Schmeink vrijdag in een interview met NRC Handelsblad.
Lees verder
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door R-Flow »

Samenwerking lijkt me logisch, maar HTM wordt voor 49% overgenomen door de NS. Dat is toch wel een ander verhaal. Maar goed, onder de vlag van R-net gaat die samenwerking toch sowieso gebeuren?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door Vinny »

Reizen. Met de zekerheid van NS :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Reizen. Met de zekerheid van NS :')
Heb heel hard gelachen om deze reactie. Ze hebben in elk geval wel humor als ze dat straks op de zijkanten van de Sprinters zetten. :D
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 28 sep 2012, 18:11, 2 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door VIRM »

Er valt denk ik wel wat te winnen wat betreft aansluitingen e.d. De aansluitgingen op Sloterdijk van trein op metro 50 gaan niet altijd even lekker.

Daarnaast vraag ik mij af of het ook mogelijk is om een voordelige dagkaart voor toeristen aan te bieden, met zowel stadsvervoer als populaire treintrajecten (ik noem maar Amsterdam-Koog Zaandijk voor de Zaanse Schans).
Beul van de blindegeleidelijn
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door BR628 »

Net als in Den Haag vraag ik me ook voor Amsterdam af welke aansluitingen je wil verbeteren. Globaal rijdt het GVB op veel lijnen een hoogfrequente dienstregeling. Sluit de ene tram/metro/bus niet aan op die ene trein, dan neem je er toch eentje eerder?

En, aansluitingen verbeteren is een leuke hoor. Maar het mag uiteraard niet ten koste gaan van de efficientie van het eigen dienstenpakket. Met name in de avonduren/laag frequentie bedieningsperioden wil je je materieel zoveel als mogelijk rijdend hebben dus dat zal altijd de eerste prioriteit blijven. Als je aansluitingen kan meepakken is dat mooi meegenomen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Er valt denk ik wel wat te winnen wat betreft aansluitingen e.d. De aansluitgingen op Sloterdijk van trein op metro 50 gaan niet altijd even lekker.
Weet niet hoe ik deze moet opvatten… Er stoppen zoveel treinen op Sloterdijk en de metro rijdt op redelijke frequentie.
BR628 schreef:Net als in Den Haag vraag ik me ook voor Amsterdam af welke aansluitingen je wil verbeteren. Globaal rijdt het GVB op veel lijnen een hoogfrequente dienstregeling. Sluit de ene tram/metro/bus niet aan op die ene trein, dan neem je er toch eentje eerder?
Je zou je dan vooral moeten gaan richten op de treindiensten die het minst frequent rijden. Denk aan de Fyra, internationale treinen, etc. Maar tram 26 afstemmen op de Intercity naar Utrecht heeft weinig zin inderdaad. :P
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 28 sep 2012, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door Suus »

Op Sloterdijk rijden zoveel treinen dat je nooit op alle treinen een goede aansluiting kan bieden.

Een aansluiting die wel duidelijker is, is bijvoorbeeld op Bijlmer ArenA met de trein uit Utrecht op de bus naar Diemen, de treinen komen aan om :00, :15, :30 en :45 en de bus vertrekt een minuut later en zijn dus onmogelijk te halen. Dat is al een duidelijkere aanfluiting (in de avonduren gaat het wel goed, dan is de aansluiting 7 minuten)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door VIRM »

Op Sloterdijk stoppen inderdaad veel treinen. Maar er zijn sommige stations die vanaf Sloterdijk (norodwaarts) slechts eens in het half uur worden aangedaan.

@Bee: de gemeente Amsterdam wilde overigens ook dat er meer treinen ops tations in Amsterdam zouden stoppen. Wellicht als de s800 en s3000 op Bijlmer stoppen, dat diverse aansluitingen verbeteren?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door Klaasje »

Die gaat NS echt niet laten stoppen op Asb. Die treinen puilen in de spits nu al uit.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door Geert »

Bee schreef:treinen komen aan om :00, :15, :30 en :45 en de bus vertrekt een minuut later en zijn dus onmogelijk te halen. Dat is al een duidelijkere aanfluiting (in de avonduren gaat het wel goed, dan is de aansluiting 7 minuten)
Moet het GVB samenwerken met NS om in te zien dat deze aansluiting slecht is? :') Bijlmer Arena is wat dat betreft juist een makkelijk station, zowel van als naar Utrecht/Schiphol zijn de aankomst- en vertrektijden vrijwel gelijk.

Ik denk inderdaad dat samenwerken vooral ook handig kan zijn op het gebied van vervoersbewijzen, bijvoorbeeld gecombineerde tickets (trein+tram) bij evenementen e.d. Wellicht dat er zelfs bij de metro in Amsterdam een single check-in gerealiseerd kan worden, dat scheelt die maffe overstappaaltjes op Amsterdam Amstel.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Wellicht als de s800 en s3000 op Bijlmer stoppen, dat diverse aansluitingen verbeteren?
Waarom voldoet de metro niet in dit geval? Ik chargeer even, maar de achterkant van zo'n intercity staat vlak voor Amstel als de neus Bijlmer ArenA bereikt.
Laatst gewijzigd door R-Flow op za 29 sep 2012, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door Fles »

Lachen. Straks wil elk kansloos vervoerclubje gered worden door NS :')

Da kannatuluk niet! :D
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door R-Flow »

Fles schreef:Lachen. Straks wil elk kansloos vervoerclubje gered worden door NS :')

Da kannatuluk niet! :D
Maar dan wil ik ook op alle haltes de omroepberichten hebben!

Dames en heren, tram 5 naar Dam, Koningsplein, Leidseplein, Museumplein, Zuid, etc. vertrekt over enkele minuten. Deze tram zal een omleiding maken via Overtoom. Herhaling…

En in de tram zelf bij iedere halte:

"Dames en heren, goede avond. De volgende halte is Spui…"
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door VIRM »

Geert schreef: Ik denk inderdaad dat samenwerken vooral ook handig kan zijn op het gebied van vervoersbewijzen, bijvoorbeeld gecombineerde tickets (trein+tram) bij evenementen e.d. Wellicht dat er zelfs bij de metro in Amsterdam een single check-in gerealiseerd kan worden, dat scheelt die maffe overstappaaltjes op Amsterdam Amstel.
Zo’n naadloze cross-platform overstap zou echt geweldig zijn! Die CiCo’s op Amstel en Duivendrecht zijn ontzettend onpraktisch. En als de poortjes beneden definitief zijn en mensen checken al uit o het perron en willen vervolgens het station uit…
R-Flow schreef:Waarom voldoet de metro niet in dit geval? Ik chargeer even, maar de achterkant van zo'n intercity staat vlak voor Amstel als de neus Bijlmer ArenA bereikt.
Nouja, geografisch gezien ligt het mooi aan de zuidkant van Amsterdam, dus waarom zou het geen ideale ‘Intercity-toegangspoort’ zijn voor de stad?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door Suus »

In Utrecht en verder kan je nu kiezen voor Bijlmer en Zuid of Amstel en Centraal, lijkt mij toch al voldoende?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door Vinny »

Ik denk inderdaad dat samenwerken vooral ook handig kan zijn op het gebied van vervoersbewijzen, bijvoorbeeld gecombineerde tickets (trein+tram) bij evenementen e.d. Wellicht dat er zelfs bij de metro in Amsterdam een single check-in gerealiseerd kan worden, dat scheelt die maffe overstappaaltjes op Amsterdam Amstel.
De meeste metroreizen worden dan een stuk duurder. Ik denk dat de reiziger daar niet op zit te wachten ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ook GVB heeft oren naar samenwerking NS

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Nouja, geografisch gezien ligt het mooi aan de zuidkant van Amsterdam, dus waarom zou het geen ideale ‘Intercity-toegangspoort’ zijn voor de stad?
Er gaan overdag vier intercity's per uur van Utrecht Centraal naar Amsterdam Bijlmer ArenA en Zuid. Daarnaast gaan er ook nog eens vier intercity's per uur van Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel en Centraal. Die treinen vertrekken op drie minuten verschil van elkaar waardoor de overstaptijd in Utrecht te verwaarlozen is. Dan heb je ook metro 54 die Bijlmer Arena via Duiverdrecht met Amstel verbindt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten