Arriva durft extra treinen niet te bestellen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Arriva durft extra treinen niet te bestellen
GELDERMALSEN/BEESD - Vervoersbedrijf Arriva durft het nog niet aan om drie extra treinen te bestellen voor de Merwede-Lingelijn.
Uiterlijk 1 oktober moest Arriva de Zwitserse treinbouwfabriek laten weten of het de optie voor nog eens drie nieuwe treinen door zou zetten. Maar de vervoerder wilde wel eerst zekerheid dat er ook nieuwe stations en een gedeeltelijke spoorverdubbeling komen.
"We hebben een brief van de provincie Zuid-Holland gehad, maar die stelt ons niet gerust", aldus een woordvoerster. "Te weinig zekerheid, dus durven we de koop nog niet aan." Arriva probeert nu uitstel van het beslissingsmoment in Zwitserland te krijgen.
Bron: De Gelderlander
GELDERMALSEN/BEESD - Vervoersbedrijf Arriva durft het nog niet aan om drie extra treinen te bestellen voor de Merwede-Lingelijn.
Uiterlijk 1 oktober moest Arriva de Zwitserse treinbouwfabriek laten weten of het de optie voor nog eens drie nieuwe treinen door zou zetten. Maar de vervoerder wilde wel eerst zekerheid dat er ook nieuwe stations en een gedeeltelijke spoorverdubbeling komen.
"We hebben een brief van de provincie Zuid-Holland gehad, maar die stelt ons niet gerust", aldus een woordvoerster. "Te weinig zekerheid, dus durven we de koop nog niet aan." Arriva probeert nu uitstel van het beslissingsmoment in Zwitserland te krijgen.
Bron: De Gelderlander
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Begrijpelijk. Al zullen extra treinen (en spoorverdubbeling?) wel nodig zijn als het aantal reizigers net zo explosief gaat groeien zoals in het noorden destijds.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
De extra treinen zijn voor de kwartiersdienst Dordrecht - Gorinchem en die is zowiezo alleen mogelijk na de promotie van Dordrecht Stadspolders van halte tot station. Daar moet dan namelijk ook gekruist gaan worden.
Met de reizigersgroei zit het wel goed. Om een voorbeeldje te noemen: de t32567 die nog vrij aan het randje van de spits zit reed in het Plan V-tijdperk met een los V'tje. Destijds was die trein nog net niet zitvol rond de tijd dat de eerste overstappers uit de IC uit Rotterdam instapten.
Tegenwoordig rijdt deze trein met GTW 2/8 + GTW 2/6, maar zit 'ie nogsteeds vrijwel zitvol rond dat tijdstip. Het aantal zitplaatsen wat beschikbaar is ligt echter wel aanzienlijk hoger nu.
Vanmorgen moest ik zelfs in de trein die om 9.25 uur in Dordrecht aankomt genoegen nemen met een klapstoeltje, terwijl dat juist een trein is die vol in de spits Gorinchem - Geldermalsen heeft gereden en daardoor met 2x GTW 2/8 terug naar Dordrecht rijdt.
Met de reizigersgroei zit het wel goed. Om een voorbeeldje te noemen: de t32567 die nog vrij aan het randje van de spits zit reed in het Plan V-tijdperk met een los V'tje. Destijds was die trein nog net niet zitvol rond de tijd dat de eerste overstappers uit de IC uit Rotterdam instapten.
Tegenwoordig rijdt deze trein met GTW 2/8 + GTW 2/6, maar zit 'ie nogsteeds vrijwel zitvol rond dat tijdstip. Het aantal zitplaatsen wat beschikbaar is ligt echter wel aanzienlijk hoger nu.
Vanmorgen moest ik zelfs in de trein die om 9.25 uur in Dordrecht aankomt genoegen nemen met een klapstoeltje, terwijl dat juist een trein is die vol in de spits Gorinchem - Geldermalsen heeft gereden en daardoor met 2x GTW 2/8 terug naar Dordrecht rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Wat is het verschil tussen het doorzetten van een optie en het plaatsen van een nieuwe bestelling?
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Dan zouden ze nog bij de oude order horen en nu dus niet meer.
Vergelijk het ermee of je bij de supermarkt één Mars koopt of je dat zo'n ding koopt waar er tien inzitten, dan is dat laatste - per stuk - vaak voordeliger.
En daarbij, ik weet niet hoe druk Stadler het heeft, maar misschien dat het anders weer achteraan in de wachtrij aansluiten wordt...
Vergelijk het ermee of je bij de supermarkt één Mars koopt of je dat zo'n ding koopt waar er tien inzitten, dan is dat laatste - per stuk - vaak voordeliger.
En daarbij, ik weet niet hoe druk Stadler het heeft, maar misschien dat het anders weer achteraan in de wachtrij aansluiten wordt...
Laatst gewijzigd door Karl op za 04 okt 2008, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Een optie is meestal een plek in het orderboek: er wordt tijd vrijgemaakt om dan een treinstel te produceren. Wordt er een nieuw bestelling geplaatst, dan kom je helemaal achterin het orderboek, en krijg je je treinstel dus veel later omdat 'ie pas wordt geproduceerd als alle eerdere orders en eventuele opties klaar zijn.
EDIT: Wat Karl zegt klopt ook: het is voordeliger als een bestelling, een optie zet ook de prijs vast, het is een optie voor x treinstellen a y euro.
EDIT: Wat Karl zegt klopt ook: het is voordeliger als een bestelling, een optie zet ook de prijs vast, het is een optie voor x treinstellen a y euro.
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Als ik Arriva was, had ik die treinen betseld onder het motto van 'beter mee verlegen dan om verlegen'.
Mochten ze ongebruikkt blijven, kun je ze altijd nog verhuren aan NS ofzo.
Mochten ze ongebruikkt blijven, kun je ze altijd nog verhuren aan NS ofzo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Tja, weet je wat dat kost? ;)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
En daarnaast: waar laten ze die treinen als ze er niet mee rijden Opstelspoortje 16 in Dordrecht staat buiten de spits nu al helemaal vol en 's nachts past nieteens al het materieel op 15 en 16...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Diezelfde NS die een serie van tien SM '90 al te klein vond?meltrain schreef:Als ik Arriva was, had ik die treinen betseld onder het motto van 'beter mee verlegen dan om verlegen'.
Mochten ze ongebruikkt blijven, kun je ze altijd nog verhuren aan NS ofzo.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Rangeersporen in Geldermalsen...? ;)Reiziger Ddrs schreef:En daarnaast: waar laten ze die treinen als ze er niet mee rijden Opstelspoortje 16 in Dordrecht staat buiten de spits nu al helemaal vol en 's nachts past nieteens al het materieel op 15 en 16...
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
En anders heeft Dordrecht 's avonds/'s nachts voldoende ruimte op de andere sporen, volgens mij is dat wel het laatste probleem waar je je druk om hoeft te maken.
Het is een spectrum.
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Dan ben ik benieuwd welke sporen er in Dordrecht nog vrij zijn, volgens mij is Dordrecht vol. Zeker 's nachts, als er ook sporen buiten dienst zijn voor onderhoud ed.
Als ik Arriva was had ik ze ook gekocht, en ze eventueel doorverkocht aan Veolia die volgens mij nog wat GTWs nodig had. Moeten ze alleen nog even een motorbakje uitzoeken :).
Als ik Arriva was had ik ze ook gekocht, en ze eventueel doorverkocht aan Veolia die volgens mij nog wat GTWs nodig had. Moeten ze alleen nog even een motorbakje uitzoeken :).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
@Linkerspoor: da's wat lastig, want alle diensten beginnen en eindigen in Dordrecht.
Dat Dordrecht 's nachts vol is qua opstelruimte geloof ik graag: het materieel voor de t5106, t5110, t5112, t5012 en t5014 overnacht hier, maar voor de t5016 en t2221 komt het materieel bv. al leeg uit Roosendaal. Daarmee heb je opstelspoor 7, 20 en 42 echt wel goed vol staan. Aan de per dag wisselende vertreksporen van de eerste stoppertjes te zien wordt het zowiezo al geen succes om daarnaast ook nog materieel op perronsporen te gaan stallen, want daar moet het materieel van de opstelsporen al heen als juist die onderhoud krijgen.
Op de ProRail site stonden ooit de capaciteitsverdelingen van de emplacementen, maar die zitten tegenwoordig achter een wachtwoord merkte ik. Daarin heb ik in ieder geval gezien dat spoor 21 ook aan Arriva toegekend zou zijn. Heb je momenteel alleen weinig aan, want dat spoor is al een paar maanden buiten dienst vanwege de sloop en later nieuwbouw van de naastgelegen fietsenstalling.
Dat Dordrecht 's nachts vol is qua opstelruimte geloof ik graag: het materieel voor de t5106, t5110, t5112, t5012 en t5014 overnacht hier, maar voor de t5016 en t2221 komt het materieel bv. al leeg uit Roosendaal. Daarmee heb je opstelspoor 7, 20 en 42 echt wel goed vol staan. Aan de per dag wisselende vertreksporen van de eerste stoppertjes te zien wordt het zowiezo al geen succes om daarnaast ook nog materieel op perronsporen te gaan stallen, want daar moet het materieel van de opstelsporen al heen als juist die onderhoud krijgen.
Op de ProRail site stonden ooit de capaciteitsverdelingen van de emplacementen, maar die zitten tegenwoordig achter een wachtwoord merkte ik. Daarin heb ik in ieder geval gezien dat spoor 21 ook aan Arriva toegekend zou zijn. Heb je momenteel alleen weinig aan, want dat spoor is al een paar maanden buiten dienst vanwege de sloop en later nieuwbouw van de naastgelegen fietsenstalling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
De stoptreinen die beginnen in Rsd overnachten in Ddr en treinen die beginnen in Ddr overnachten in Rsd?Reiziger Ddrs schreef:@Linkerspoor: da's wat lastig, want alle diensten beginnen en eindigen in Dordrecht.
Dat Dordrecht 's nachts vol is qua opstelruimte geloof ik graag: het materieel voor de t5106, t5110, t5112, t5012 en t5014 overnacht hier, maar voor de t5016 en t2221 komt het materieel bv. al leeg uit Roosendaal. (...)
Het is een spectrum.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Ik zou zeggen, klik eens op de treinnummertjes... alle genoemde treinen beginnen in Dordrecht
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Dan zou de omschrijving van het balkje bij het 'zweven' over de nummertjes eigenlijk in (Roosendaal -) Dordrecht - Den Haag C. moeten worden veranderd. ;)Reiziger Ddrs schreef:Ik zou zeggen, klik eens op de treinnummertjes... alle genoemde treinen beginnen in Dordrecht
Maar goed, je hebt ergens een punt. ;)
Het is een spectrum.
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Hmmm...maar kunnen er niet een aantal diensten in Gdm beginnen?Reiziger Ddrs schreef:Ik zou zeggen, klik eens op de treinnummertjes... alle genoemde treinen beginnen in Dordrecht
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Tja, Veolia was mijn tweede mogelijkheid.Wubbo schreef: Als ik Arriva was had ik ze ook gekocht, en ze eventueel doorverkocht aan Veolia die volgens mij nog wat GTWs nodig had. Moeten ze alleen nog even een motorbakje uitzoeken :).
En een motorbak erin zetten hoeft niet eens, want Veolia kennende zullen ze ook voor de Heuvellandlijn te weinig materieel gekocht hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Enige wat je daar zou kunnen laten beginnen zijn de spitsversterkingen, maar dat komt nogal onhandig uit (ze gaan er meer kilometers door maken). Al die stelletjes komen er nu in Dordrecht bij, ze zijn immers juist nodig vanwege de spitsdrukte van Gorinchem -> Geldermalsen 's ochtends en Gorinchem -> Dordrecht op de terugweg.waldo79 schreef:Hmmm...maar kunnen er niet een aantal diensten in Gdm beginnen?Reiziger Ddrs schreef:Ik zou zeggen, klik eens op de treinnummertjes... alle genoemde treinen beginnen in Dordrecht
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Zou goed kunnen, maar dat hoeft dan geen probleem te zijn omdat ze dan gewoon snel een V'tje kunnen huren en die opnemen in de dienst. De machinisten zijn er toch bekend mee en dat mat doet qua prestaties niet onder aan GTW. :)meltrain schreef:Tja, Veolia was mijn tweede mogelijkheid.Wubbo schreef: Als ik Arriva was had ik ze ook gekocht, en ze eventueel doorverkocht aan Veolia die volgens mij nog wat GTWs nodig had. Moeten ze alleen nog even een motorbakje uitzoeken :).
En een motorbak erin zetten hoeft niet eens, want Veolia kennende zullen ze ook voor de Heuvellandlijn te weinig materieel gekocht hebben.
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Wat ik me net bedenk: Connexxion heeft ook nog een tekort aan electrisch materieel. Ik denk dat die ook niet ongelukkig zouden worden van een GTWtje :).
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Hoe zou dat staan, een GTW in het blauw?
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Ik heb zo'n idee dat NS niet echt staat te springen om weer V'tjes te verhuren, nu ze zo erg aan het schuiven zijn in de dienst om de T'tjes er zoveel mogelijk uit te krijgen voordat de revisietermijn verloopt.Dubbele P schreef:Zou goed kunnen, maar dat hoeft dan geen probleem te zijn omdat ze dan gewoon snel een V'tje kunnen huren en die opnemen in de dienst. De machinisten zijn er toch bekend mee en dat mat doet qua prestaties niet onder aan GTW. :)
In zo'n geval kunnen die GTW's juist nuttig zijn.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 06 okt 2008, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote wat opgeruimd
Reden: Quote wat opgeruimd
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen
Er is vast wel de ruimte op het traject om ze 's ochtends/'s avonds leeg over te brengen...Reiziger Ddrs schreef:@Linkerspoor: da's wat lastig, want alle diensten beginnen en eindigen in Dordrecht.
En eindigen/beginnen in Geldermalsen kan natuurlijk ook.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 145 gasten