Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Het plan gaat ook nog eens uit van extra lange trams, i.p.v. de huidige standaard voor stadstrams.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Betekent dat dan niet dat de reistijd tussen Zuid en Amstel toe zal nemen?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Uiteraard. Nu doet de metro er 8 minuten over buiten de spits.
Van Victorieplein doet de tram er al gemiddeld 4 minuten over naar Amstelstation...
Uhm, waar ligt het Victorieplein precies? :)
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

VIRM schreef:
hauptbahnhof schreef:Uiteraard. Nu doet de metro er 8 minuten over buiten de spits.
Van Victorieplein doet de tram er al gemiddeld 4 minuten over naar Amstelstation...
Uhm, waar ligt het Victorieplein precies? :)
Met lijn 12 2 haltes na Amstelstation. Met lijn 4 vanaf Station RAI, 5 haltes verder.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Uhm, waar ligt het Victorieplein precies? :)
Google Maps: http://maps.google.nl/maps?q=Victoriepl ... d&t=m&z=17
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Nog even een paar opvallendheden over de metro bij het GVB:

- Er zijn ergens 's avonds ofzo werkzaamheden en dit wordt op alle stations ook netjes omgeroepen in twee talen. Maar WAAROM dat steenkool-Engels? -o-
- Ik weet niet of het aan mij ligt, aan de bestuurder of aan de rijeigenschappen, maar het valt mij op dat de CAF'jes nogal 'schokkgierig' rijden. Voorbeelden zijn plotseling remmen tussen twee haltes terwijl de remming theoretisch gezien neit hoeft in te worden gezet, het niet regelmatig remmen voor een halte of stoms heel erg hard remmen voor een halte. Ik kan mij voorstellen dat er wel af en toe iets kan zijn, maar het gebeurt toch tamelijk vaak. Als je dan in de metro staat, dan kun je je beter goed vasthouden. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Nou nou nou, wees blij dat het in het engels wordt omgeroepen. Andere vervoersbedrijven kunnen ervan leren :lol:

En over die rijeigenschappen: ik heb het ook wel gemerkt soms, maar dat is meer met tractie geven. Constant tractiepedaal intrappen, loslaten, intrappen, loslaten. Qua remmen, nergens last van. Alleen willen ze soms hard rijden waardoor er een ATB-ingreep volgt. Dit komt bijv vaak voor in het tunneltje tussen OAS en RAI.
Daar heb je wel een punt mee, met dat Engels omroepen. :) Alleen klinkt het gewoon niet. :P

Dat pedaal intrappen, loslaten, itnrappen loslaten klinkt op zich bekend. Volgensmij zijn de snelheidsverschillen dan redelijk klein, maar het voelt wel heel erg irritant aan (heb het zelf een paar keer meegemaakt op het stuk tussen Amstelveenseweg en Henk Sneevlietweg, maar dat is ook een langer stuk).
Over de ATB-ingreep: hoe hard mag je op de meeste stukken? En hoe hard kan zo'n CAF'je?
Het lijkt mij in zekere zin ook inderdaad afhankelijk van de bestuurder. Bij sommigen merk je niks, bij anderen daarentegen...
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

De meeste mensen hier hebben nou eenmaal geen Engels aan Oxford gestudeerd en houden er een accent op na. Ik vind haar Engels meer dan meevallen en is het gewoon goed verstaanbaar. Dat laatste is wat mij betreft het enige dat telt.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

R-Flow schreef:De meeste mensen hier hebben nou eenmaal geen Engels aan Oxford gestudeerd en houden er een accent op na. Ik vind haar Engels meer dan meevallen en is het gewoon goed verstaanbaar. Dat laatste is wat mij betreft het enige dat telt.
De SBB laat "natives" de automatische omroep inspreken. Dat is wellicht een oplossing.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Daantje »

Deze is vol, we gaan verder in nummer 2!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Zeker doen als het om standaardberichten gaat. Niet per se nodig voor een tijdelijke omleiding/stremming. Anderzijds werkt er vast wel iemand bij GVB die Brits, Canadees, Australisch of Amerikaans is en een goede inspreek stem heeft.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Geert »

Vinny schreef:De SBB laat "natives" de automatische omroep inspreken. Dat is wellicht een oplossing.
Hebben ze in Den Haag ook gedaan, klinkt perfect. Als het in Den Haag kan moet het in Amsterdam toch ook lukken zou je zeggen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:Hebben ze in Den Haag ook gedaan, klinkt perfect. Als het in Den Haag kan moet het in Amsterdam toch ook lukken zou je zeggen.
In Amsterdam zijn ze vooral goed in het verzinnen van tal van redenen waarom het hier juist niet kan… :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Suus »

Het mag allemaal geen geld kosten bij het GVB, informatievoorziening kost geld dus als iemand die toch al op het hoofdkantoor zit even wat berichtjes kan inspreken vlak voordat ze naar huis gaat zijn er geen extra kosten en hebben ze toch weer het probleem opgelost. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Het mag allemaal geen geld kosten bij het GVB, informatievoorziening kost geld dus als iemand die toch al op het hoofdkantoor zit even wat berichtjes kan inspreken vlak voordat ze naar huis gaat zijn er geen extra kosten en hebben ze toch weer het probleem opgelost. :Y
Ah, daarom doet de normale halte-afroep in de metro het dus lang niet altijd. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Het mag allemaal geen geld kosten bij het GVB, informatievoorziening kost geld dus als iemand die toch al op het hoofdkantoor zit even wat berichtjes kan inspreken vlak voordat ze naar huis gaat zijn er geen extra kosten en hebben ze toch weer het probleem opgelost. :Y
Marc Clardie verzorgt de omroepen toch? Hij spreekt ook de Engelstalige omroepen in. Ik vind sowieso dat je beter een paar Britten of Amerikanen zelf kunt strikken, die ook gelijk kunnen zorgen dat alle mededelingen die in het Engels gedaan worden ook als gesneden koek worden opgevat door de Engelstalige toeristen. Ik heb bij de "check out" mededeling wel eens mijn twijfels of iedereen dat ook even goed begrijpt. Ik laatst in de bus weer wat hopeloze toeristen aangetroffen die geen idee hadden wat ze met hun chipkaart moesten doen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Suus »

De omroepen over werkzaamheden door de metrostations worden door vrouw ingesproken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

@Vinny: Clardie doet wel degelijk Engels. Die vrouw van de metro klinkt voor geen meter.

Overigens vraag ik mij af hoe dat komt dat toeristen soms niet weten wat ze met hun chipkaart moeten doen. Slechte voorlichting? Of gewoon een beetje 'nalatigheid'? Als ik naar een stad toega, dan probeer ik altijd van tevoren uit te vogelen hoe en wat als het om vervoersbewijzen gaan; een uitprintbaar lijnennetkaartje (met daarop al aangegeven of zelfgemarkeerde attracties waar je naartoe gaat) is ook best handig. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Ardan »

Miek Warnaar heet ze.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Suus »

Vele toeristen komen totaal onvoorbereid uit het vliegtuig rollen en zoeken het dan maar uit. Dat is ongeveer dweilen met de kraan open, maar ach.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Vele toeristen komen totaal onvoorbereid uit het vliegtuig rollen en zoeken het dan maar uit.
Zelfs dát doen ze vaak al niet eens. Kijken totaal niet op borden, maar komen bij elke trein met kuddes tegelijk op die arme conducteur af om te vragen of-ie naar Amsterdam gaat. Ik heb wel eens de neiging gehad om bij een trein naar Eindhoven gewoon 'yes' te antwoorden.. moeten ze zich maar een beetje verdiepen in de materie..
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Ah, daarom doet de normale halte-afroep in de metro het dus lang niet altijd. :mrgreen:
Nee, dat heeft weer te maken met dat ze zich bij GVB de ballen interesseren wat de metro betreft. :mrgreen:
Vinny schreef:Ik heb bij de "check out" mededeling wel eens mijn twijfels of iedereen dat ook even goed begrijpt. Ik laatst in de bus weer wat hopeloze toeristen aangetroffen die geen idee hadden wat ze met hun chipkaart moesten doen... :roll:
Tja, zo staan ze ook met grote regelmaat tegen de deuren te slaan en om hoog te zwaaien omdat ze niet snappen dat je op het knopje moet drukken. Moeten daarvoor ook omroepberichten komen in de trams en metro's? Zo kan je wel aan de gang blijven. Alternatief kan je als toerist zijnde ook gewoon zelf research doen en anders vraag je het gewoon even.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten