Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Geert »

Bee schreef:Vele toeristen komen totaal onvoorbereid uit het vliegtuig rollen en zoeken het dan maar uit. Dat is ongeveer dweilen met de kraan open, maar ach.
Tja, met de weinige informatie die vaak in een reisgids staat heeft voorbereiden ook geen zin. Waarschijnlijk denken veel toeristen ook nog dat je met een strippenkaart kan reizen omdat hun reisgids niet bijgewerkt is of hebben überhaupt weinig ervaring met ov in een grote stad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Suus »

Ardan schreef:
Bee schreef:Vele toeristen komen totaal onvoorbereid uit het vliegtuig rollen en zoeken het dan maar uit.
Zelfs dát doen ze vaak al niet eens. Kijken totaal niet op borden, maar komen bij elke trein met kuddes tegelijk op die arme conducteur af om te vragen of-ie naar Amsterdam gaat. Ik heb wel eens de neiging gehad om bij een trein naar Eindhoven gewoon 'yes' te antwoorden.. moeten ze zich maar een beetje verdiepen in de materie..
Ik heb de "eer" om af en toe over te stappen op Schiphol, ze kopen een kaartje en krijgen vervolgens te horen dat alle treinen naar Centraal van spoor 2 gaat. Nou mooi niet dus, want de 2 van de 5 treinen waar toeristen met hun kaartje in mogen gaan van spoor 3 :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:Tja, met de weinige informatie die vaak in een reisgids staat heeft voorbereiden ook geen zin. Waarschijnlijk denken veel toeristen ook nog dat je met een strippenkaart kan reizen omdat hun reisgids niet bijgewerkt is of hebben überhaupt weinig ervaring met ov in een grote stad.
Uitleg over de OV-chipkaart in het Engels is gewoon terug te vinden online op de GVB-website:

http://en.gvb.nl/reisinformatie/reizenm ... eizen.aspx

Het valt mij regelmatig op hoe vaak mensen maar verwachten dat alles wordt aangereikt in plaats van zichzelf wat assertiever op te stellen.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

En niet te vergeten het slechte Engels bij de Fyra-omroepen... Dat ze dat daar na een paar jaar Fyra nog steeds niet door hebben, die stumperds!

Overigens heeft het GVB toch een redelijk uitgebreide Engelstalige website, evenals de NS? Als ik naar Amsterdam toe zou vliegen als toerist, dan zou ik daar eerst even uitgebreid op kijken. :)
Soweiso zijn die hordes toeristen grandieus irritant in de tram als ze allemaal losse kaartjes bij de bestuurder kopen...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Overigens heeft het GVB toch een redelijk uitgebreide Engelstalige website, evenals de NS? Als ik naar Amsterdam toe zou vliegen als toerist, dan zou ik daar eerst even uitgebreid op kijken. :)
Soweiso zijn die hordes toeristen grandieus irritant in de tram als ze allemaal losse kaartjes bij de bestuurder kopen...
Jij bent niet zoals alle toeristen helaas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door FLJ »

Maar de omroep waar we het nu over hebben is geloof ik door heel iemand anders ingesproken (de omroep voor de huidige wijzigingen bij de metro). Het engels van die mevrouw die ook de verstoringsomroep doet is goed; duidelijk te verstaan en naar mijn mening een fijne stem. Die vrouw die het nu heeft ingesproken is echt waardeloos; steenkolen uitspraak en slecht gearticuleerd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Ik hoorde/las een tijdje terug dat vanaf eind dit jaar alle trams van het Stationseiland af moeten naar een tijdelijk emplacement op de Prins Hendrikkade, waar nu o.a. bus 18, 21, 22 en 48 stoppen. Deze situatie zou tot 2018 gehandhaafd worden, of althans tot het Stationseiland af is. Daarna gaan alle trams weer terug naar het Stationseiland en wordt de Prins Hendrikkade verder afgegraven. Klopt dat?

PS Heb het terug kunnen vinden. Gebeurt pas in 2014.
http://www.amsterdamcentraal.nu/projecten/planning/2014

In 2015 mogen de trams aan de Oostkant alweer terug. De trams aan de Westkant pas in 2019. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Ardan »

Goeie hemel, dat zal me een gedoe worden..
hauptbahnhof schreef:
Ardan schreef:Miek Warnaar heet ze.
Euh, Miek Warnaar is al jaaaaaaaaaren uit dienst.
Ik heb het ook maar van dokter Wikipedia :lol:
Ik doe ook maar wat
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Chauf21 »

VIRM schreef:Overigens vraag ik mij af hoe dat komt dat toeristen soms niet weten wat ze met hun chipkaart moeten doen. Slechte voorlichting? Of gewoon een beetje 'nalatigheid'?
De situatie in Amsterdam (of eigenlijk in heel Nederland) is ook wel redelijk uniek. Er zijn maar weinig steden / regio's waar je moet uitchecken in een voertuig (of waar dat gemeengoed is). Meestal werkt men met zones of met vaste rit-/instapprijzen. Het is dus niet zo verwonderlijk dat men verwacht dat het in Amsterdam ook zo werkt. Wat je (dus) mag verwachten is dat een vervoerbedrijf uitleg geeft over haar producten en reisvoorwaarden.
Een goede voorbereiding op een reisje kan toch wel een toeristenboekje zijn. Kijk voor de gein eens in een toeristenboekje over Amsterdam/Nederland. Je zal je waarschijnlijk verbazen over de informatie die wordt gegeven. Waarschijnlijk komt in 90% van de boekjes het wordt OV-chipkaart niet eens voor. Zelfs een toerist die zich voorbereidt komt dan bedrogen uit.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel toeristen echt een probleem van hun ov-chipkaart maken. Als je niet bekend bent, koop je gewoon losse kaartjes (en dan boeit dat uitchecken niet zo, hooguit dat je het overstaprecht kwijt bent) en als je tot de aanschaf van een ov-chipkaart overgaat, dan moet je op z'n minst ongeveer weten hoe het werkt.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door JWM »

Wel bijzonder dat ze de Kamperbrug in 2015 geschikt maken zodat er ook metro's overheen kunnen :shock:
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

Trams halteren bij de Prins Hendrikkade? Goede genade! Ik vind die straat al uberhaipt al een ramp om over te steken omdat je overal voetgangers/auto's/fietsers/bussen/andere dingen op wieltejs hebt. Als je daar ook nog een tram moet gaan zoeken...

Overigens biedt het wel mogelijkheden om de huidige tramhaltes op CS een beetje klantvriendelijker te maken. Een afdakje ofzo zou toch best handig zijn. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Wordt wel leuk natuurlijk want ik denk niet dat de trams een vertrektijd op CS kunnen handhaven als ze op het PH-plantsoen moeten halteren...
En die situatie gewoon doodleuk 5 jaar lang voor een aantal van de drukste lijnen ook nog hè… VIJF JAAR! :X

Tegelijkertijd gaat ook de Amstelveenlijn plat. Ben benieuwd hoe ze dat met tram 5 en metro 51 gaan doen. Bussen inzetten? Dan mag de hele floot dubbelgeleed uit Utrecht wel overkomen.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 02 okt 2012, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door JWM »

VIRM schreef:Trams halteren bij de Prins Hendrikkade? Goede genade! Ik vind die straat al uberhaipt al een ramp om over te steken omdat je overal voetgangers/auto's/fietsers/bussen/andere dingen op wieltejs hebt. Als je daar ook nog een tram moet gaan zoeken...
In 2014 moet ook de tunnel achter CS open gaan voor het verkeer waardoor de Prins hendrikkade afgewaardeerd gaat worden. Ik neem trouwens aan de trams niet keren in het plantsoen zelf, maar een lusroute gaan rijden, bijvoorbeeld Damrak - PH-plantsoen - Nieuwezijds Voorburgwal omdat de ruimte voor een lus in het plantsoen zelf natuurlijk zeer beperkt is.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door robert55 »

De autotunnel achter het station is dan in gebruik, er mag dan geen autoverkeer meer voor het Victoria hotel langs
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Planning 2015

In 2015 vinden de volgende werkzaamheden plaats:
・De Kamperbrug ondergaat een herprofilering zodat bus en metro over de brug kunnen blijven rijden in de toekomst;
http://www.amsterdamcentraal.nu/projecten/planning/2015

Metro's over de Kamperbrug… Dusss…

Situatie 2015 rondom het CS wordt zo wel héél erg interessant! Ik wil zo'n M5 wel een lusje zien maken vanaf de Prins Hendrik via het Stationseiland… :D lol
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door FLJ »

JWM schreef:In 2014 moet ook de tunnel achter CS open gaan voor het verkeer waardoor de Prins hendrikkade afgewaardeerd gaat worden. Ik neem trouwens aan de trams niet keren in het plantsoen zelf, maar een lusroute gaan rijden, bijvoorbeeld Damrak - PH-plantsoen - Nieuwezijds Voorburgwal omdat de ruimte voor een lus in het plantsoen zelf natuurlijk zeer beperkt is.
Plannen uit 2010 lieten zien dat er wel degelijk een lus wordt aangelegd op de Prins Hendrikkade, hier komen drie tot vier opstel sporen. Maar dit was een concept dus of dit het daadwerkelijk wordt kan ik niet zeggen. In ieder geval wordt die lus pas aangelegd als de bussen naar de achterzijde van het station zijn verbannen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef:Plannen uit 2010 lieten zien dat er wel degelijk een lus wordt aangelegd op de Prins Hendrikkade, hier komen drie tot vier opstel sporen. Maar dit was een concept dus of dit het daadwerkelijk wordt kan ik niet zeggen. In ieder geval wordt die lus pas aangelegd als de bussen naar de achterzijde van het station zijn verbannen.
Ik begreep ook dat de trams het hele stationseiland niet meer opkomen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Ardan »

Hoe gaan ze dat dan doen met de 26? Dubbelspoor voor de kerk langs en lusroute via de Dam of zo? Of een paar extra boogjes bij de PTA, zodat er daar (eindelijk, want ook handig bij stremmingen/activiteiten) gekeerd kan worden?
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Ik kan alleen nergens in de planning vinden wanneer de Westlijnen van hun plek af gaan...
Niet gewoon alles in 2014?
Ardan schreef:Hoe gaan ze dat dan doen met de 26? Dubbelspoor voor de kerk langs en lusroute via de Dam of zo? Of een paar extra boogjes bij de PTA, zodat er daar (eindelijk, want ook handig bij stremmingen/activiteiten) gekeerd kan worden?
Lussen waar de rest dat ook doet lijkt mij.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Hoe gaan ze dat dan doen met de 26? Dubbelspoor voor de kerk langs en lusroute via de Dam of zo? Of een paar extra boogjes bij de PTA, zodat er daar (eindelijk, want ook handig bij stremmingen/activiteiten) gekeerd kan worden?
Via de Dam laten rijden is wellicht helemaal niet zo'n slecht idee eigenlijk, zeker niet als je wat andere tramlijnen inkort tot de Dam en niet meer naar Centraal laat rijden. Dit schept ruimte op het stationsplein :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Ardan »

Hoezo, moet er dan gekrukt worden?
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten