Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
DEN HAAG - De vier grote steden in ons land mogen voortaan zelf bepalen of ze hun openbaar vervoer aanbesteden of laten verzorgen door een gemeentelijk vervoerbedrijf.
De Eerste Kamer ging dinsdag akkoord een initiatiefwet hiertoe van PvdA, GroenLinks, SP en D66.
De vier partijen kregen eerder in de Tweede Kamer al steun van de PVV en konden hier dinsdag in de Eerste Kamer ook op rekenen. Ook de ChristenUnie, Partij voor de Dieren, OSF en 50PLUS stemden in.
Lees verder
DEN HAAG - De vier grote steden in ons land mogen voortaan zelf bepalen of ze hun openbaar vervoer aanbesteden of laten verzorgen door een gemeentelijk vervoerbedrijf.
De Eerste Kamer ging dinsdag akkoord een initiatiefwet hiertoe van PvdA, GroenLinks, SP en D66.
De vier partijen kregen eerder in de Tweede Kamer al steun van de PVV en konden hier dinsdag in de Eerste Kamer ook op rekenen. Ook de ChristenUnie, Partij voor de Dieren, OSF en 50PLUS stemden in.
Lees verder
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Vrij nutteloos natuurlijk, want in Rotterdam en Den Haag is de boel al aanbesteed en gegund en gunning Utrecht wordt begin volgende week verwacht. En dat wordt echt niet meer teruggedraaid.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
je hebt in de G3 nog Rail he. Alleen bus is aanbesteed.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Het is alles behalve nutteloos.BR628 schreef:Vrij nutteloos natuurlijk, want in Rotterdam en Den Haag is de boel al aanbesteed en gegund en gunning Utrecht wordt begin volgende week verwacht. En dat wordt echt niet meer teruggedraaid.
Zoals HBF al zegt, het railvervoer moet nog aanbesteed worden (nu dus niet meer)
Als er aanbesteding plaats heeft gevonden, kan deze wet altijd nog nut hebben. Iedere gunning geldt maar voor een beperkt aantal jaar, daarna kan de gemeente dus beslissen of ze wederom willen aanbesteden, of alles in eigen handen houdt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Ov wordt niet perse beter of slechter van aanbestedingen. Het wordt beter van goed concessiebeheer en het stellen van de juiste eisen.
Verder vind ik het vreemd dat in dit verband ook Utrecht genoemd wordt. Daar is aanbesteden sowieso verplicht omdat de concessie boven een bepaalde grootte uitkomt en omdat de gemeente Utrecht het GVU verkocht heeft. Er wordt dus niet aan de uitzonderingsvoorwaarden voldaan uit de PSO-verordening. Amsterdam, Den Haag en Rotterdam voldoen wel aan een van deze voorwaarden.
Verder vind ik het vreemd dat in dit verband ook Utrecht genoemd wordt. Daar is aanbesteden sowieso verplicht omdat de concessie boven een bepaalde grootte uitkomt en omdat de gemeente Utrecht het GVU verkocht heeft. Er wordt dus niet aan de uitzonderingsvoorwaarden voldaan uit de PSO-verordening. Amsterdam, Den Haag en Rotterdam voldoen wel aan een van deze voorwaarden.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
er staat dus, dat de gemeente het zelf mag bepalen, maar momenteel valt het ov in enkele van deze steden nog onder de bevoegdheid van de stadsregio.
die stadsregio's zijn hun toekomst ook niet zeker.
al met al is dus niets te zeggen voor de toekomst...
tevens houdt in, dat als ze het zelf mogen bepalen, het niet per definitie inhoudt, dat ze niet over zullen gaan tot aanbesteden...
voor mij persoonlijk geldt wel, dat als je het voor de grote steden doet, moet je het eigenlijk ook voor het overige vervoer doen en dat doet de overheid dus niet...
hiermee creëer je volgens mij wel oneerlijke concurrentie.
hoe zouden trouwens de reacties alhier zijn, als RET, GVB en HTMBuzz niet het busvervoer binnen zouden hebben gehaald en wel een van de bekende streekvervoerbedrijven.
Dan zou je al wel snel 2 verschillende bedrijven binnen de grote steden hebben die bus en rail apart van elkaar zullen uitvoeren...
als die streekvervoerders het busvervoer wel goed uit zouden voeren, zou daarmee de kans aanwezig zijn, dat ze het railvervoer ook goed uit zouden kunnen voeren en dan zouden de opdrachtgevers mogelijk wel gekozen hebben voor aanbesteden...
voor mijn gevoel worden nu de bestaande bedrijven in de stad voorgetrokken, terwijl ze in de streek aan moeten besteden...
maar ja, voorlopig is het railvervoer nog niet aan de beurt, dus wie weet wat er over enkele jaren gebeurt...
die stadsregio's zijn hun toekomst ook niet zeker.
al met al is dus niets te zeggen voor de toekomst...
tevens houdt in, dat als ze het zelf mogen bepalen, het niet per definitie inhoudt, dat ze niet over zullen gaan tot aanbesteden...
voor mij persoonlijk geldt wel, dat als je het voor de grote steden doet, moet je het eigenlijk ook voor het overige vervoer doen en dat doet de overheid dus niet...
hiermee creëer je volgens mij wel oneerlijke concurrentie.
hoe zouden trouwens de reacties alhier zijn, als RET, GVB en HTMBuzz niet het busvervoer binnen zouden hebben gehaald en wel een van de bekende streekvervoerbedrijven.
Dan zou je al wel snel 2 verschillende bedrijven binnen de grote steden hebben die bus en rail apart van elkaar zullen uitvoeren...
als die streekvervoerders het busvervoer wel goed uit zouden voeren, zou daarmee de kans aanwezig zijn, dat ze het railvervoer ook goed uit zouden kunnen voeren en dan zouden de opdrachtgevers mogelijk wel gekozen hebben voor aanbesteden...
voor mijn gevoel worden nu de bestaande bedrijven in de stad voorgetrokken, terwijl ze in de streek aan moeten besteden...
maar ja, voorlopig is het railvervoer nog niet aan de beurt, dus wie weet wat er over enkele jaren gebeurt...
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Heeft Den Haag [met een aandeel van 51% in HTM] nog wel een eigen dienst?
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Meerderheid aandelen. Al is het maar met 1%.robert55 schreef:Heeft Den Haag [met een aandeel van 51% in HTM] nog wel een eigen dienst?
Effe een recap want ik ben de weg een beetje kwijt in dit hele verhaal:
In plaats van dat HTM voor 100% van Den Haag is, wordt het voor 51% eigendom van Den Haag / 49% eigendom van de NS. De aandelen van de NS zijn weer voor 100% in handen van de staat. Dus HTM is straks 51% eigendom van de stad en 49% eigendom van het Koninkrijk der Nederlanden via NS. Puntje bij paaltje is de hele zooi nog steeds volledig in handen van de overheid.
Dus wat is nou uiteindelijk het nut van deze constructie? :?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Ja, maar niet elke overheid is hetzelfde. NS is van de rijksoverheid, HTM was van de gemeente Den Haag, dat zijn verschillende lagen. Bovendien was rechtstreeks HTM 100% eigendom van de gemeente, nu is 49% indirect eigendom (namelijk via NS). Als de overheid ooit besluit om NS te verkopen aan een investeerder dan is de 49% van NS dus ook geen overheidseigendom meer. En NS kan natuurlijk ook nog altijd de aandelen van HTM weer verkopen aan iemand. Dat is dus wel een wezenlijk andere situatie dan voorheen.R-Flow schreef:Effe een recap want ik ben de weg een beetje kwijt in dit hele verhaal:
In plaats van dat HTM voor 100% van Den Haag is, wordt het voor 51% eigendom van Den Haag / 49% eigendom van de NS. De aandelen van de NS zijn weer voor 100% in handen van de staat. Dus HTM is straks 51% eigendom van de stad en 49% eigendom van het Koninkrijk der Nederlanden via NS. Puntje bij paaltje is de hele zooi nog steeds volledig in handen van de overheid.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
als NS in Den Haag het dan voor elkaar kan krijgen, dat 49% bij het hoofdspoor getrokken kan worden, dan zou dat voor NS de Zoetermeerlijn mogen zijn, die ze dan een paar jaar geleden kwijt zijn geraakt en zo weer terug proberen te krijgen...
vooral nadat deze als RandstadRail een succes is geworden...
let wel, dat ik bovenstaande als geintje bedoel...
vooral nadat deze als RandstadRail een succes is geworden...
let wel, dat ik bovenstaande als geintje bedoel...
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Dat doorverkoopverhaal even daargelaten, wat is nu op dit moment het nut van deze constructie? Dat de gemeente Den Haag ± de helft aan kosten uit handen geeft en het hele land er voor opdraait? In dat geval slimme keuze.Geert schreef:Ja, maar niet elke overheid is hetzelfde. NS is van de rijksoverheid, HTM was van de gemeente Den Haag, dat zijn verschillende lagen. Bovendien was rechtstreeks HTM 100% eigendom van de gemeente, nu is 49% indirect eigendom (namelijk via NS). Als de overheid ooit besluit om NS te verkopen aan een investeerder dan is de 49% van NS dus ook geen overheidseigendom meer. En NS kan natuurlijk ook nog altijd de aandelen van HTM weer verkopen aan iemand. Dat is dus wel een wezenlijk andere situatie dan voorheen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Het nut voor NS is waarschijnlijk een betere marktpositie en een dikkere vinger in de pap bij het regionale/stadsvervoer, dat willen ze al langer en past ook bij NS' visie. HTM heeft een investeerder gevonden die meer verstand heeft van openbaar vervoer dan de gemeente dat had, dus in die zin is dat voor beiden nuttig. Je kunt wel zeggen "het blijft allemaal in overheidshanden want NS is van de overheid", maar dat klopt dus niet helemaal (en mist vooral een hoop nuance).
Overigens neem ik aan dat NS niet van plan is om HTM verlies te laten maken, dus het is nog maar de vraag of de rest van Nederland nu opdraait voor verliezen bij HTM. Sowieso gaat dat vooral ten koste van de winst van NS (=minder bonus voor de directie ;))
Overigens neem ik aan dat NS niet van plan is om HTM verlies te laten maken, dus het is nog maar de vraag of de rest van Nederland nu opdraait voor verliezen bij HTM. Sowieso gaat dat vooral ten koste van de winst van NS (=minder bonus voor de directie ;))
Re: Grote vier steden gaan zelf over openbaar vervoer
Kortom de NS wordt straks een soort van Super De Lijn. :X Haha
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten