Tja, met de weinige informatie die vaak in een reisgids staat heeft voorbereiden ook geen zin. Waarschijnlijk denken veel toeristen ook nog dat je met een strippenkaart kan reizen omdat hun reisgids niet bijgewerkt is of hebben überhaupt weinig ervaring met ov in een grote stad.Bee schreef:Vele toeristen komen totaal onvoorbereid uit het vliegtuig rollen en zoeken het dan maar uit. Dat is ongeveer dweilen met de kraan open, maar ach.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Ik heb de "eer" om af en toe over te stappen op Schiphol, ze kopen een kaartje en krijgen vervolgens te horen dat alle treinen naar Centraal van spoor 2 gaat. Nou mooi niet dus, want de 2 van de 5 treinen waar toeristen met hun kaartje in mogen gaan van spoor 3Ardan schreef:Zelfs dát doen ze vaak al niet eens. Kijken totaal niet op borden, maar komen bij elke trein met kuddes tegelijk op die arme conducteur af om te vragen of-ie naar Amsterdam gaat. Ik heb wel eens de neiging gehad om bij een trein naar Eindhoven gewoon 'yes' te antwoorden.. moeten ze zich maar een beetje verdiepen in de materie..Bee schreef:Vele toeristen komen totaal onvoorbereid uit het vliegtuig rollen en zoeken het dan maar uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Uitleg over de OV-chipkaart in het Engels is gewoon terug te vinden online op de GVB-website:Geert schreef:Tja, met de weinige informatie die vaak in een reisgids staat heeft voorbereiden ook geen zin. Waarschijnlijk denken veel toeristen ook nog dat je met een strippenkaart kan reizen omdat hun reisgids niet bijgewerkt is of hebben überhaupt weinig ervaring met ov in een grote stad.
http://en.gvb.nl/reisinformatie/reizenm ... eizen.aspx
Het valt mij regelmatig op hoe vaak mensen maar verwachten dat alles wordt aangereikt in plaats van zichzelf wat assertiever op te stellen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
En niet te vergeten het slechte Engels bij de Fyra-omroepen... Dat ze dat daar na een paar jaar Fyra nog steeds niet door hebben, die stumperds!
Overigens heeft het GVB toch een redelijk uitgebreide Engelstalige website, evenals de NS? Als ik naar Amsterdam toe zou vliegen als toerist, dan zou ik daar eerst even uitgebreid op kijken. :)
Soweiso zijn die hordes toeristen grandieus irritant in de tram als ze allemaal losse kaartjes bij de bestuurder kopen...
Overigens heeft het GVB toch een redelijk uitgebreide Engelstalige website, evenals de NS? Als ik naar Amsterdam toe zou vliegen als toerist, dan zou ik daar eerst even uitgebreid op kijken. :)
Soweiso zijn die hordes toeristen grandieus irritant in de tram als ze allemaal losse kaartjes bij de bestuurder kopen...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Jij bent niet zoals alle toeristen helaas.VIRM schreef:Overigens heeft het GVB toch een redelijk uitgebreide Engelstalige website, evenals de NS? Als ik naar Amsterdam toe zou vliegen als toerist, dan zou ik daar eerst even uitgebreid op kijken. :)
Soweiso zijn die hordes toeristen grandieus irritant in de tram als ze allemaal losse kaartjes bij de bestuurder kopen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Maar de omroep waar we het nu over hebben is geloof ik door heel iemand anders ingesproken (de omroep voor de huidige wijzigingen bij de metro). Het engels van die mevrouw die ook de verstoringsomroep doet is goed; duidelijk te verstaan en naar mijn mening een fijne stem. Die vrouw die het nu heeft ingesproken is echt waardeloos; steenkolen uitspraak en slecht gearticuleerd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Ik hoorde/las een tijdje terug dat vanaf eind dit jaar alle trams van het Stationseiland af moeten naar een tijdelijk emplacement op de Prins Hendrikkade, waar nu o.a. bus 18, 21, 22 en 48 stoppen. Deze situatie zou tot 2018 gehandhaafd worden, of althans tot het Stationseiland af is. Daarna gaan alle trams weer terug naar het Stationseiland en wordt de Prins Hendrikkade verder afgegraven. Klopt dat?
PS Heb het terug kunnen vinden. Gebeurt pas in 2014.
http://www.amsterdamcentraal.nu/projecten/planning/2014
In 2015 mogen de trams aan de Oostkant alweer terug. De trams aan de Westkant pas in 2019. :')
PS Heb het terug kunnen vinden. Gebeurt pas in 2014.
http://www.amsterdamcentraal.nu/projecten/planning/2014
In 2015 mogen de trams aan de Oostkant alweer terug. De trams aan de Westkant pas in 2019. :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Goeie hemel, dat zal me een gedoe worden..
Ik heb het ook maar van dokter Wikipediahauptbahnhof schreef:Euh, Miek Warnaar is al jaaaaaaaaaren uit dienst.Ardan schreef:Miek Warnaar heet ze.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
De situatie in Amsterdam (of eigenlijk in heel Nederland) is ook wel redelijk uniek. Er zijn maar weinig steden / regio's waar je moet uitchecken in een voertuig (of waar dat gemeengoed is). Meestal werkt men met zones of met vaste rit-/instapprijzen. Het is dus niet zo verwonderlijk dat men verwacht dat het in Amsterdam ook zo werkt. Wat je (dus) mag verwachten is dat een vervoerbedrijf uitleg geeft over haar producten en reisvoorwaarden.VIRM schreef:Overigens vraag ik mij af hoe dat komt dat toeristen soms niet weten wat ze met hun chipkaart moeten doen. Slechte voorlichting? Of gewoon een beetje 'nalatigheid'?
Een goede voorbereiding op een reisje kan toch wel een toeristenboekje zijn. Kijk voor de gein eens in een toeristenboekje over Amsterdam/Nederland. Je zal je waarschijnlijk verbazen over de informatie die wordt gegeven. Waarschijnlijk komt in 90% van de boekjes het wordt OV-chipkaart niet eens voor. Zelfs een toerist die zich voorbereidt komt dan bedrogen uit.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel toeristen echt een probleem van hun ov-chipkaart maken. Als je niet bekend bent, koop je gewoon losse kaartjes (en dan boeit dat uitchecken niet zo, hooguit dat je het overstaprecht kwijt bent) en als je tot de aanschaf van een ov-chipkaart overgaat, dan moet je op z'n minst ongeveer weten hoe het werkt.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Wel bijzonder dat ze de Kamperbrug in 2015 geschikt maken zodat er ook metro's overheen kunnen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Trams halteren bij de Prins Hendrikkade? Goede genade! Ik vind die straat al uberhaipt al een ramp om over te steken omdat je overal voetgangers/auto's/fietsers/bussen/andere dingen op wieltejs hebt. Als je daar ook nog een tram moet gaan zoeken...
Overigens biedt het wel mogelijkheden om de huidige tramhaltes op CS een beetje klantvriendelijker te maken. Een afdakje ofzo zou toch best handig zijn. ;)
Overigens biedt het wel mogelijkheden om de huidige tramhaltes op CS een beetje klantvriendelijker te maken. Een afdakje ofzo zou toch best handig zijn. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
En die situatie gewoon doodleuk 5 jaar lang voor een aantal van de drukste lijnen ook nog hè… VIJF JAAR! :Xhauptbahnhof schreef:Wordt wel leuk natuurlijk want ik denk niet dat de trams een vertrektijd op CS kunnen handhaven als ze op het PH-plantsoen moeten halteren...
Tegelijkertijd gaat ook de Amstelveenlijn plat. Ben benieuwd hoe ze dat met tram 5 en metro 51 gaan doen. Bussen inzetten? Dan mag de hele floot dubbelgeleed uit Utrecht wel overkomen.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 02 okt 2012, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
In 2014 moet ook de tunnel achter CS open gaan voor het verkeer waardoor de Prins hendrikkade afgewaardeerd gaat worden. Ik neem trouwens aan de trams niet keren in het plantsoen zelf, maar een lusroute gaan rijden, bijvoorbeeld Damrak - PH-plantsoen - Nieuwezijds Voorburgwal omdat de ruimte voor een lus in het plantsoen zelf natuurlijk zeer beperkt is.VIRM schreef:Trams halteren bij de Prins Hendrikkade? Goede genade! Ik vind die straat al uberhaipt al een ramp om over te steken omdat je overal voetgangers/auto's/fietsers/bussen/andere dingen op wieltejs hebt. Als je daar ook nog een tram moet gaan zoeken...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
De autotunnel achter het station is dan in gebruik, er mag dan geen autoverkeer meer voor het Victoria hotel langs
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
http://www.amsterdamcentraal.nu/projecten/planning/2015Planning 2015
In 2015 vinden de volgende werkzaamheden plaats:
・De Kamperbrug ondergaat een herprofilering zodat bus en metro over de brug kunnen blijven rijden in de toekomst;
Metro's over de Kamperbrug… Dusss…
Situatie 2015 rondom het CS wordt zo wel héél erg interessant! Ik wil zo'n M5 wel een lusje zien maken vanaf de Prins Hendrik via het Stationseiland… :D lol
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Plannen uit 2010 lieten zien dat er wel degelijk een lus wordt aangelegd op de Prins Hendrikkade, hier komen drie tot vier opstel sporen. Maar dit was een concept dus of dit het daadwerkelijk wordt kan ik niet zeggen. In ieder geval wordt die lus pas aangelegd als de bussen naar de achterzijde van het station zijn verbannen.JWM schreef:In 2014 moet ook de tunnel achter CS open gaan voor het verkeer waardoor de Prins hendrikkade afgewaardeerd gaat worden. Ik neem trouwens aan de trams niet keren in het plantsoen zelf, maar een lusroute gaan rijden, bijvoorbeeld Damrak - PH-plantsoen - Nieuwezijds Voorburgwal omdat de ruimte voor een lus in het plantsoen zelf natuurlijk zeer beperkt is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Ik begreep ook dat de trams het hele stationseiland niet meer opkomen.FLJ schreef:Plannen uit 2010 lieten zien dat er wel degelijk een lus wordt aangelegd op de Prins Hendrikkade, hier komen drie tot vier opstel sporen. Maar dit was een concept dus of dit het daadwerkelijk wordt kan ik niet zeggen. In ieder geval wordt die lus pas aangelegd als de bussen naar de achterzijde van het station zijn verbannen.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Hoe gaan ze dat dan doen met de 26? Dubbelspoor voor de kerk langs en lusroute via de Dam of zo? Of een paar extra boogjes bij de PTA, zodat er daar (eindelijk, want ook handig bij stremmingen/activiteiten) gekeerd kan worden?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Niet gewoon alles in 2014?hauptbahnhof schreef:Ik kan alleen nergens in de planning vinden wanneer de Westlijnen van hun plek af gaan...
Lussen waar de rest dat ook doet lijkt mij.Ardan schreef:Hoe gaan ze dat dan doen met de 26? Dubbelspoor voor de kerk langs en lusroute via de Dam of zo? Of een paar extra boogjes bij de PTA, zodat er daar (eindelijk, want ook handig bij stremmingen/activiteiten) gekeerd kan worden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Via de Dam laten rijden is wellicht helemaal niet zo'n slecht idee eigenlijk, zeker niet als je wat andere tramlijnen inkort tot de Dam en niet meer naar Centraal laat rijden. Dit schept ruimte op het stationsplein :)Ardan schreef:Hoe gaan ze dat dan doen met de 26? Dubbelspoor voor de kerk langs en lusroute via de Dam of zo? Of een paar extra boogjes bij de PTA, zodat er daar (eindelijk, want ook handig bij stremmingen/activiteiten) gekeerd kan worden?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2
Hoezo, moet er dan gekrukt worden?
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 203 gasten