Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

In het hierboven eerder geplaatste document vond ik overigens wel dit stukje:
Als gevolg van de verlaging van het aantal ongewogen dienstregelinguren met 6%
verwachten wij een opbrengstendaling van 1% van de opbrengsten. Deze daling wordt
vooral veroorzaakt door het schrappen van lijnen (lijnen 65 en 89), het schrappen van
lijndelen (lijn 90 tussen Haarlem en Hillegom) en het verlagen van de frequenties (lijnen 55,
147, 380, 381, 382, 383)
Lijn 55 begrijp ik dan nog wel, maar lijn 147 (waarvoor ik eerder nog een frequentieverhoging voorstelde)?

Zo te zien gaan de dalritten van de lijnen 380 t/m 383 er dan nu eindelijk uit. *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Z2N schreef:In het hierboven eerder geplaatste document vond ik overigens wel dit stukje:
Als gevolg van de verlaging van het aantal ongewogen dienstregelinguren met 6%
verwachten wij een opbrengstendaling van 1% van de opbrengsten. Deze daling wordt
vooral veroorzaakt door het schrappen van lijnen (lijnen 65 en 89), het schrappen van
lijndelen (lijn 90 tussen Haarlem en Hillegom) en het verlagen van de frequenties (lijnen 55,
147, 380, 381, 382, 383)
Lijn 55 begrijp ik dan nog wel, maar lijn 147 (waarvoor ik eerder nog een frequentieverhoging voorstelde)?
Heb je ook een link naar deze bron, of staat die in het document van de gemeente Katwijk die hierboven staat?
Z2N schreef:Zo te zien gaan de dalritten van de lijnen 380 t/m 383 er dan nu eindelijk uit.
Nee toch :shock: ?
Als dit zo is zal tussen Den Haag Centraal en mijn huis in Rotterdam Nesslande een kwartier langer onderweg zijn.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Milco »

Jij hebt liever dat ze die dalritten speciaal voor jou laten rijden? :P
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Nee dat niet. Maar het is wel een goede rechtstreekse verbinding vanaf de oostkant van de regio Rotterdam (lees metrostation De Terp in Capelle aan den IJssel, metrostation Nesselande in Rotterdam en station Nieuwerkerk aan den IJssel) naar Den Haag Centraal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

De vraag naar die bussen is in de daluren dusdanig beperkt dat de DRU's beter ergens anders besteed kunnen worden.

Vanaf Nesselande kan je overigens met de 175 naar Zevenhuizen en daar overstappen op de 177 richting Zoetermeer en daar de RandstadRail naar Den Haag nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:De vraag naar die bussen is in de daluren dusdanig beperkt dat de DRU's beter ergens anders besteed kunnen worden.

Vanaf Nesselande kan je overigens met de 175 naar Zevenhuizen en daar overstappen op de 177 richting Zoetermeer en daar de RandstadRail naar Den Haag nemen.
Ja dat weet ik ook wel hoor

En dat is dan toch wel weer twee keer overstappen vanaf Rotterdam Nesselande en een langere reistijd.
Laatst gewijzigd door ODRAIL op ma 01 okt 2012, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door mb90 »

Doordeweeks in de avonduren en zaterdag overdag rijdt Connexxion nu nog een lijntje 704 tussen Rotterdam Capelsebrug en de UPC in het Capelse Rivium. Deze lijn wordt gewoon met bussen uit de lijndienst gereden. De eerste rit (van de 4) doordeweeks bijvoorbeeld met een bus van lijn 383 die leeg uit Krimpen a/d IJssel komt en op zaterdag bij 2 ritten (de andere 3 heb ik niet gezien) een bus die van lijn 194 vanuit Bergambacht af komt en daar ook weer op verder rijdt:
Afbeelding

Zou dit lijntje ook meegaan naar Arriva of zijn er andere plannen hiervoor? Gezien de 'drukte' in de bussen gisteren zou opheffen ook niet zo vreemd zijn trouwens. :P
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Milco »

@ KM46: Je kunt toch ook met de metro naar Blaak? Daar pak je dan de sprinter naar Den Haag, die ieder kwartier rijdt. Je doet er misschien wat langer over, maar zowel de metro (lijn B in dit geval) als de sprinter rijden beide vrij frequent.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Geert »

KM46 schreef:En dat is dan toch wel weer twee keer overstappen vanaf Rotterdam Nesselande en een langere reistijd.
Tja, de meeste mensen uit Nesselande moeten nu eenmaal in Rotterdam (of de regio) zijn, niet in Den Haag.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Karl »

Het is wel interessant om te zien dat de tangentiele verbindingen wegvallen, terwijl daar juist veel reistijdwinst valt te behalen en je daarmee het OV aantrekkelijk maakt. Voor de Utrechtse Uithof rijdt nu speciaal een bus vanuit Almere. Kan je toch ook via Utrecht Centraal?

Nesselande is overigens ook bagger ontsloten richting Rotterdam Centrum, je reist helemaal om met de metro via de Alexanderpolder.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

In de lijnen 380 t/m 383 zit alleen echt niemand in de daluren, dat zijn cadeautjes voor de Haagse ambtenaren, die toch van 9 tot 5 werken.

Wat wel goed zou zijn voor die lijnen, is om ze (alleen in de spitsuren) te verlengen naar de Haagse ministeries en Shell (dus via het Spui en het Binnenhof naar het ministerie van Financiën op het Korte Voorhout, dan via de Koningskade naar de Carel van Bylandtlaan (Shell)) . Het is een korte omweg, van 10 minuten, die alleen in de spitsrichting bereden hoeft te worden, maar het wordt daardoor wel een stuk aantrekkelijker om de bus te nemen naar het werk. :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Karl schreef:Het is wel interessant om te zien dat de tangentiele verbindingen wegvallen, terwijl daar juist veel reistijdwinst valt te behalen en je daarmee het OV aantrekkelijk maakt.
De tijdwinst vanaf Rotterdam Nesselande (dit geldt overigens ook voor Nieuwerkerk aan den IJssel) is precies een kwartier. Of je nu via Gouda reist of via Rotterdam Centraal vanaf Rotterdam Alexander.
Karl schreef:Nesselande is overigens ook bagger ontsloten richting Rotterdam Centrum, je reist helemaal om met de metro via de Alexanderpolder.
De wijk Nesselande is ongeveer net zo groot als de wijk Zevenkamp, maar de wijk Zevenkamp heeft drie metrostations tegen een in Nesslande. Hier is echt niet goed over nagedacht.

De ontsluiting van Rotterdam Nesselande met de auto is net zo beroerd als die met het openbaarvervoer. Daar is ook niet over nagedacht.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Z2N schreef:In de lijnen 380 t/m 383 zit alleen echt niemand in de daluren, dat zijn cadeautjes voor de Haagse ambtenaren, die toch van 9 tot 5 werken.
De lijn 383 is overigens wel de enige rechtstreekse busverbinding tussen de dorpen Nieuwerkerk aan den IJssel, Zevenhuizen en Moerkapelle. Dat moet je ook even niet vergeten.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

Arriva 4 weken geleden gemaild: geen reactie.
Arriva 1 week geleden gebeld: ik moest het maar even doormailen.
Daarna direct gemaild: geen reactie.
Gemeente vorige week gemaild: per post(!) een ontvangstbevestiging, maar nog geen antwoord.

Eerdaags maar weer bellen...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Nog even en de dienstregeling staat op de site. :X

Maar geen zorgen hoor, een mail van mijn kant over de vertragingen op lijn 169 is tot dusver ook onbeantwoord gebleven. (twee weken geleden gestuurd, maar alsnog) :x
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Op de site van Holland Rijnland (een overkoepelend regio-orgaan voor de diverse gemeenten in het gebied) vond ik dat Arriva een presentatie heeft gehouden over het busnet per december. Helaas voor ons zijn de stukken expres niet openbaar gemaakt :(

Voor wat betreft lijn 169: dat krijgt nog een staartje dit jaar aangezien de Koudekerkse brug bijna twee maanden is afgesloten in verband met onderhoud. Ik neem echter aan dat je dat boze mailtje aan Connexxion hebt gestuurd :D
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

nvdw schreef: Voor wat betreft lijn 169: dat krijgt nog een staartje dit jaar aangezien de Koudekerkse brug bijna twee maanden is afgesloten in verband met onderhoud. Ik neem echter aan dat je dat boze mailtje aan Connexxion hebt gestuurd :D
Connexxion en Arriva, de vertragingen zijn er al wat langer, en liggen niet alleen aan de Koudekerkse brug. -o-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

Z2N schreef:
nvdw schreef: Voor wat betreft lijn 169: dat krijgt nog een staartje dit jaar aangezien de Koudekerkse brug bijna twee maanden is afgesloten in verband met onderhoud. Ik neem echter aan dat je dat boze mailtje aan Connexxion hebt gestuurd :D
Connexxion en Arriva, de vertragingen zijn er al wat langer, en liggen niet alleen aan de Koudekerkse brug. -o-
Wat dan?
Als ik van Leiden naar Alphen met de 169 ga (22/23 uur), duurt dat meestal ongeveer 45 minuten.
De andere kant op (11 uur) lijkt het veel langer te duren omdat hij bij bijna elke halte (die om de 20 meter zijn geplaatst) stopt.
Is dat wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Nee, in de avondspits rijdt lijn 169 ri. Alphen vaak met vertragingen, soms wel tot 15 minuten. En dat is met 4x/uur een bus toch best veel.. :(
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door WSM »

Op de 206 kunnen ze er ook wat van, de bus die om 1717 u vertrekt van Leiden Centraal komt structureel te laat uit de garage. Minstens +5 is geen uitzondering, bij een tienminutendienst wordt dat dus gelijk proppen...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Edwin »

SP: 'Lijn 57 moet stations Voorhout en Sassenheim bedienen'
Sassenheim / Voorhout - De SP fractie in Zuid-Holland wil dat Arriva met buslijn 57 de stations Voorhout en Sassenheim als halte heeft en opneemt in de dienstregeling.

SP Statenlid Lies van Aelst: “De plannen van Arriva om beide stations niet te bedienen betekenen een verslechtering van het openbaar vervoer in de bollenstreek, dat kunnen we niet accepteren. Met deze werkwijze houdt Arriva zich niet aan de gemaakte afspraken met de Provincie.”

De SP zal de Gedeputeerde vragen om snel met Arriva in gesprek te gaan en de aanstaande vergissing te corrigeren.

Bron: http://www.volnieuws.nl/index.php?optio ... temid=4763
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Lijn 57 stopt nu ook al niet bij de stations van Voorhout of Sassenheim. Haalt Arriva alle buslijnen daar dan weg? Dat kan ik me niet voorstellen, hoewel met name station Sassenheim een zeer lokale functie heeft. In het Plan van Eisen staat weliswaar dat alle treinstations in het concessiegebied moeten worden aangedaan, met als duidelijke uitsluitingsgrond dat het station slechts een lokale functie heeft of dat busvervoer van, naar of via het station een overlap met een bestaande treindienst zou betekenen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

Beide stations blijven bediend worden, maar niet per sé door lijn 57. Dat hoeft op zich ook geen probleem te zijn, zeker wanneer er voldoende of betere alternatieven zijn.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

En ze worden nu ook niet bediend door lijn 57 :S. Ik vind het mogelijk verdwijnen van lijn 59 en 61 van Station Sassenheim als beide lijnen door lijn 371 worden vervangen een stuk kwalijker. We hebben net een duur station aangelegd en dat zou nu al onbereikbaar worden vanuit Noordwijk/Voorhout terwijl een rit Noordwijk - Schiphol veel sneller is via Sassenheim met een goede overstap. Dit is gewoon een trucje van Arriva om meer geld van de reizigers te krijgen (ze reizen immers mee tot Schiphol), terwijl de reizigers zelf er op achteruit gaan. Dit is nou juist typisch een punt waar een integrale aanpak van het OV nodig is (integratie trein en bus) en niet naar de losse eilandjes trein en bus gekeken moet worden.

Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag over de aansluitingen op Station Alphen a/d Rijn:
Ze houden de opzet vooralsnog op grote lijnen gelijk aan de huidige opzet (knopen rond .00/.30 en .15/45). Dit omdat ze nog geen precies inzicht hebben op de effecten van het nieuwe busstation op rijtijden en overstaptijden en er voor de komende jaren wijzigingen te verwachten zijn in de treintijden. Pas als ze hier meer informatie over hebben en inzicht hebben in de realisatiecijfers zullen ze grote wijzigingen rond Alphen invoeren. Dit zal dus nog niet in december gebeuren. Mijn suggestie voor de knopen rond de treintijden zullen ze daarin meenemen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Edwin »

'Toch bushalte bij station Voorhout'

TEYLINGEN - Inwoners van Voorhout krijgen misschien toch een bushalte bij het station. Een meerderheid in Provinciale Staten wil dat Arriva er een bus laat stoppen. In de nieuwe dienstregeling moeten reizigers 600 meter lopen van de bushalte naar het perron van de trein.

Lees verder

Wel grappig hoeveel "gedoe" is er nadat Arriva de concessie wordt gegund, Arriva dingen uitwerkt en toch niet goed gekeurd wordt door de politiek.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten