ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren Rijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren Rijn

Bericht door Michael »

ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren Rijn

EINDHOVEN - Er is geen actuele aanleiding geweest voor ProRail om een vergunning aan te vragen voor goederenvervoer tussen Budel en Weert. Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn had dit wel gesuggereerd.

De gemeenten, belangenorganisaties en particulieren die hierin verenigd zijn, zijn in het geweer gekomen tegen het verzoek van ProRail. Ze zijn bang voor verstoring van de natuur. De spoorwegbeheerder laat weten dat de aanvraag is ingediend voor het geval vervoerders ritten willen maken over het baanvak.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/18083 ... +Rijn.aspx
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door fogeltje »

Dat is een vrij aardige frequentie voor een buurtbus hoor. Er zijn genoeg buurtbussen die het met minder moeten doen. Maar wat heeft dat met de IJzeren Rijn te maken?
"Een touringcar is geen bus"
StefanR88
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 16:08

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door StefanR88 »

Nergens, fogeltje... volgens mij is het een spambotje. en dat bericht komt orgineel van mijn kant af :?

maar ontopic:

Ijzeren rijn zal nog jaaaren pijnpuntje worden aangezien dat overheid hem wilt weer gebruiken en gemeentes+organisaties willen juist niet ivm verstoring natuur enz.
ik vind het ook wel jammer, hiermee ontlast je goederenvervoer op spoorlijn naar venlo
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Suus »

Wat ook ontzettend jammer is, is dat de IR Antwerpen - Overpelt eind 2013 verlengd wordt tot Hamont volgens Infrabel. Je bent dan al bijna in Nederland maar er lijkt geen enkele behoefte vanuit België of Nederland om dat laatste stukje aan te pakken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door huibf »

Buitenlandse verbindingen zijn moeilijk.
Maaseik-Sittard. Weert-Maaseik. Eindhoven-Lommel of Weert/Budel-Neerpelt.

Maar zolang Provinciale grensoverschrijdende verbinding al niet te realiseren zijn heb ik geen hoop op landsoverschreidend vervoer.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door hidihi »

De grensoverschrijdende passagierstrein moet er nu maar eens komen. Er wordt straks verder gereden naar Hamont Achel en met de frequentie verhoging van Maastricht Heerlen zie ik geen excuus meer om de dienst niet op te starten. Als de NMBS niet verder wil/kan rijden moet er maar een losse treinserie tussen Hamont en Weert ingelegd worden. In het verleden waren er twee reden te noemen waarom zo'n verbinding niet kon:

A: Hoge exploitatie kosten
B: Slechte aansluiting Nederlands spoornetwerk

Met de realisering van Hamont in 2013/2014 is het stuk Weert Hamont 90% beveiligingsloos. Dit is een kans want een reden voor de hoge exploitatiekosten is dat de gemiddelde snelheid van het traject Neerpelt Weert laag is maar dat je wel een dure trein nodig hebt met de broodnodige beveiligingssystemen. Station Hamont ligt heel dicht bij het onbeveiligde Nederlandse gedeelte van de Ijzerenrijn en het onbeveiligde gedeelte eindigt ongeveer 500 m voor station Weert en voor die 500 meter zou het best mogelijk zijn om een ontheffing te krijgen. Met deze situatie is het mogelijk om een oude rangeer loc in te zetten die veel minder duur in aanschaf is en ik heb in de railmagazine gelezen dat er 4 ICR stuurstand rijtuigen bij de NS staan die niet gebruikt wordt dus dan zou de goedkope treincombinatie al snel gemaakt zijn.

Door de frequentieverhoging naar Heerlen Maastricht hoeft de Belgische reiziger nooit langer dan 15 minuten te wachten op een overstap. Er hoeft alleen gekeken worden naar de aansluiting op de IR van en naar Antwerpen. Aangezien het traject Hamont Mol enkel sporig is met weinig passeer mogelijkheden verwacht ik in Hamont net zoals in Neerpelt nu een korte kering. Dit betekend dat er kosten effectief een trein ingelegd kan worden die zowel goed op de Nederlandse als Belgische trein aansluit. Aangezien een treinreis tussen de twee plaatsen slechts 15 minuten is met een korte kering in Hamont zou dit betekenen dat de trein 20 minuten in Weert stil staat. Als het treintraject deel uitgaat maken van de busconcessie Limburg kan met omscholing van buschauffeurs deze treindienst geïntegreerd worden met de personeelsomloop van de busdienst.

Deze oplossing is natuurlijk minder snel dan de IR dienst Antwerpen Hamont verlengen en tussen Hamont en Weert de baanbeveiliging neer leggen maar het is een goedkoop alternatief om de trein toch te laten rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Suus »

Eh, er wordt in Neerpelt in principe niet kort gekeerd. Er vind een kering van 64 minuten plaats. Dat kan je ook zien in de dienstregeling, want de treinen uit Mol komen altijd aan op spoor 2 en de treinen naar Mol vertrekken van spoor 1. Vanaf eind dit jaar wordt de kering in Neerpelt zelfs nog langer, want de kering van het treindeel in Hasselt kan niet aangepast worden terwijl de rijtijd door twee extra stations langer wordt, dus zal de trein eerder vertrekken uit Antwerpen en later aankomen in Antwerpen.

Door die lange kering ontstaat er echter wel de mogelijkheid om door te rijden naar Hamont, dat is slechts een paar kilometer en dat heen en terug inclusief een lange kering past zonder wijzigingen in de materieelinzet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Meltrain »

Maar als doorrijden naar Hamont al in de dienstregeling past, dan moet doorrijden tot Weert toch ook makkelijk in de dienstregeling kunnen passen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Ronald »

Ja. De dienstregeling zal het probleem dan niet zijn. Grootste probleem zal de toelating worden. MW41 mag sowieso niet (meer) in het buitenland komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Meltrain »

Tja, voor die paar kilometer moet dan maar een uitzondering worden gemaakt...
Hoe zat het ook alweer met de eenwording van Europa? :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Ronald »

Tsja, eenwording in het spoor is nog ver, érg ver te zoeken :(
Als er geen uitzondering voor een bestaand traject gemaakt kan worden (MW41 rijdt nu nog naar Luxemburg, dit mag binnenkort ook niet meer door de inbouw van TBL1+), zal het voor een nieuw traject ook moeilijk worden...
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Stéphane »

Hadden we het niet over de heropening van de Ijzeren Rijn?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Ardan »

Je weet toch hoe discussies hier gaan :wink:
Ik doe ook maar wat
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Stéphane »

En eigenlijk doe ik het zelf ook. Dus ik moet niet veel zeggen...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Fles »

Stéphane schreef:Hadden we het niet over de heropening van de Ijzeren Rijn?
Ja klopt. Er is inmiddels een petitie gestart om hier druk achter te zetten. Doet allen mee!


https://petities.nl/petitie/treinweertbelgie
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Vinny »

Nog meer badslipperexpressen op het spoorwegnet? Ga JIJ daarvoor tekenen, Fles?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Fles »

nee, een extra internationale reizigersverbinding :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Bericht door Suus »

Goederentreinen gaat daar echt niet rijden. Zolang het deel na Roermond niet open is heeft het met badslippers rijden op Weert geen zin, dan is Montzen praktischer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten