Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:^ Plus nog de Amsterdamse Regiotram. Trams die even smal zijn als de Combino maar wel anderhalf keer zo lang.
Dat worden gewoon wat langere stadstrams die in principe overal op het net kunnen rijden. Uitzondering: Leidse- en Utrechtsestraat.
Meltrain schreef:Wel grappig: R-Flow en ik hebben een totaal andere smaak over nieuw materieel. :lol:
Over smaak valt dan ook niet te twisten! :wink: Ik denk dat die Avenio er al een stuk beter uit ziet als ie niet van die zwaar ouderwetse ramen zou hebben aan de zijkant. Truttig design met die ronde hoeken. Bij de Combino zijn ze tenminste gewoon vierkant waardoor je een strakke band krijgt over de lengte van de tram. Heb ook het idee dat de Combino veel grotere ramen heeft, maar dat is lastig in te schatten op zo'n filmpje. Vind de deuren van de Avenio wel weer erg mooi.

Ik zei het al eerder: Vind de Avenio, vooral de kop, nogal lomp ogen. Zal ook wel deels door de breedte komen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door iljitsch »

Ik zat nog even wat posts van vorig jaar terug te lezen, en daar was iemand niet zo blij met grote zware regiocitadissen middenin de stad. Mijn eerste gedachte was dat in Den Haag de randstadraillijnen overal over een vrije baan rijden en dus alleen bij kruisingen (die allemaal stoplichten hebben) zich tussen het overige verkeer mengen. Maar da's niet helemaal waar: de naar randstadrail opgewaardeerde lijn 2 rijdt een klein stukje over de Lippe-Biesterfeldweg, alwaar zich met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de treurigste RR-halte bevindt: aan één kant van de straat bestaat-ie alleen uit een paal met een haltebordje, er kan nieteens een abri vanaf:

Afbeelding

Dit is aan de overkant van de straat, waar die lage vloer toch niet echt tot z'n recht komt:

Afbeelding

Die nieuwe zijn aan beide zijden dus vijf hele centimeters smaller (en daarmee ongeveer even breed als een bus) en ook bijna twee meter korter.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Zijn die nieuwe ongeveer net zo breed als de onderkant van de RR-trams? Want die knikken een stukje naar buiten zoals je ook op de foto hier boven ziet. Blijf het een aparte keuze vinden om met drie verschillende breedtes materieel te rijden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

PS Goede shot gevonden! Van de zijkant is die Haagse Avenio net zo'n Amsterdamse gelede tram uit 1958. :P

Afbeelding
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Edwin »

@iljitsch: De halte Loosduinse Hoofdstraat zou eerst vervallen en die naam zou overgeheveld worden naar de Burgemeester Hovylaan. Maar ook die halte gaat vervallen en tussen de twee haltes willen ze een nieuwe halte maken: PDFje en http://www.nieuwwaldeck.info/tramhaltes-lijn-2.html. Tevens zijn er op je eerste foto bijna nooit instappers, een enkeling dus vandaar geen abri.
Aangezien de bocht te scherp is kan er geen halte voor de RR worden aangelegd en is de instap nog steeds zo "slecht". "Grappige" op je eerste foto is dat de tram wanneer die stopt ie z'n achterkant nog op het zebrapad heeft staan. Het wyberbordje had iets verder geplaatst moeten worden.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door iljitsch »

Wat me opviel aan het plattegrond van die trams is dat een bak één stel deuren aan de voor/achterkant heeft aan beide zijden. Maar de deuren zitten niet tegenover elkaar. Allereerst wordt dit heel lastig voor mensen die rechts instappen en dan links uitstappen, of andersom. Die moeten zich namelijk door het smalle gangpad tussen die vier stoelen doorwurmen.

Maar het wordt helemaal problematisch als het erg druk is en de tram vol zit met staande passagiers, waarbij de deuren bij iedere halte aan de rechterkant open gaan. Dan moeten namelijk mensen die instappen door het gangpad naar de lege ruimte bij de deuren aan de linkerkant, en dan als ze uit willen stappen weer terug, waardoor je dus mensen zich in twee richtingen door dat smalle pad moeten gaan wurmen!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Mijn eerste gedachte was dat in Den Haag de randstadraillijnen overal over een vrije baan rijden en dus alleen bij kruisingen (die allemaal stoplichten hebben) zich tussen het overige verkeer mengen.
Die gedacht klopt op zich wel, voor de echte Randstadraillijnen. Lijn 2 is dus geen echte RR-lijn maar alleen een beetje aangepast zodat er bredere trams kunnen rijden. Eigenlijk is de enige overeenkomst tussen lijn 2 en de echte RR-lijnen dat er toevallig (tijdelijk) hetzelfde materieel rijdt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Edwin »

reisthijs schreef:Die gedacht klopt op zich wel, voor de echte Randstadraillijnen. Lijn 2 is dus geen echte RR-lijn maar alleen een beetje aangepast zodat er bredere trams kunnen rijden. Eigenlijk is de enige overeenkomst tussen lijn 2 en de echte RR-lijnen dat er toevallig (tijdelijk) hetzelfde materieel rijdt.
En dat lijn 2 de ene keer het door instanties (HTM, Gemeente Den Haag, Stadsgewest Haaglanden en media) RR" noemen en de andere keer tram 2. Niemand die het nou eigenlijk weet hoe het lijn 2 echt heet.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Anne »

iljitsch schreef:Ik zat nog even wat posts van vorig jaar terug te lezen, en daar was iemand niet zo blij met grote zware regiocitadissen middenin de stad. Mijn eerste gedachte was dat in Den Haag de randstadraillijnen overal over een vrije baan rijden en dus alleen bij kruisingen (die allemaal stoplichten hebben) zich tussen het overige verkeer mengen. Maar da's niet helemaal waar: de naar randstadrail opgewaardeerde lijn 2 rijdt een klein stukje over de Lippe-Biesterfeldweg
Even een verlate aanvulling/reactie.
Niet alleen lijn 2 maar ook lijn 3 rijdt een stuk in de straat. De Aaltje Noorderwierstraat.
Daarnaast hebben de lijnen 3 en 4 ook nog stukken waar er alleen een verfstreep staat tussen de trambaan en de weg.

Maar weer even terug naar de Avenio.

Munchen heeft er inmiddels ook besteld (8 stuks).
BRON
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Hier nog een foto van de Avenio op de Innotrans zonder mensen:
Afbeelding
Duidelijk te zien dat het een mock-up betreft, er is nog niets in productie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door NG²7²™ »

Ook in München heeft men inmiddels acht Avenio's besteld, de eerste zes zullen geleverd worden voor het dienstregelingsjaar 2014, ze zijn een stuk duurder dan hun Haagse soort genoten.

http://www.mvg-mobil.de/presse/2012-09- ... eldung.pdf
Groeten,
Nick
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Edwin »

De nieuwe tram is nu ook in Den Haag te bewonderen in het Atrium/Stadhuis.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten