Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door VIRM »

De nachttreinen in Brabant stoppen na 02.00 uur met rijden. Bovendien rijdt de nachttrein straks niet meer op donderdag. Het is te duur om de lijnen de hele nacht te laten rijden, zeggen de NS en de provincie Noord-Brabant.

Het aantal reizigers neemt na dat tijdstip sterk af. Bovendien geven de mensen die wel na 02.00 uur in de trein stappen veel overlast, volgens de NS "omdat ze vaak een borreltje op hebben".

http://nos.nl/artikel/425315-nachttrein ... 0200u.html

Tsja, inkrimping van het Nachtnet blijft jammer.
Mij lijkt een extra trein tussen de reguliere de laatste en eerste trein (en dan niet alleen in Brabant) eventueel wel een optie op de vrijdag- en zaterdagnacht.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Z2N »

Ik vraag me toch af waarom men op dit soort trajecten geen nachtbus laat rijden in plaats van een trein. Als er toch niet zoveel reizigers zijn, kan je beter een bus laten rijden, maar dan ook op de andere dagen van de week.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Michael »

Treinreizigers willen nachttreinen Brabant behouden

BREDA - Treinreizigers zien niets in de plannen van de provincie om nachttreinen vanaf december niet meer te laten rijden tussen twee en vier uur 's nachts. Dat is volgens gedeputeerde Ruud van Heugten nodig omdat het vervoer rond die tijd niet rendabel is.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/18166 ... ouden.aspx
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door VIRM »

Z2N schreef:Ik vraag me toch af waarom men op dit soort trajecten geen nachtbus laat rijden in plaats van een trein. Als er toch niet zoveel reizigers zijn, kan je beter een bus laten rijden, maar dan ook op de andere dagen van de week.
Goed punt.
Ik dek dat een snelle nachtbus op diverse trajecten ook best rendabel kan zijn als het goed onder de aandacht van mensen wordt gebracht.
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Fles »

VIRM schreef:Bovendien geven de mensen die wel na 02.00 uur in de trein stappen veel overlast, volgens de NS "omdat ze vaak een borreltje op hebben".
Tsja, dan moet je gewoon geen vervoerbedrijf worden :roll:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door iljitsch »

Of gewoon dronken klanten weigeren.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Geert »

Hoe dan ook levert het extra werk op en dus inzet van extra personeel op een duur moment (nachtdiensten); dat maakt bij elkaar dat het meer kost dan het oplevert voor NS. Blijkbaar wil de provincie Noord-Brabant ook niet de extra kosten dragen en rijden er dus geen nachttreinen meer na 2 uur.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Wubbo »

Michael schreef:Treinreizigers willen nachttreinen Brabant behouden
Duh, natuurlijk willen reizigers het behouden. Ook al zitten ze nooit in die nachttreinen, dan nog zullen ze dit altijd zeggen. Hoe zijn de reizigersaantallen van die treinen nu?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Z2N »

Z2N schreef:Ik vraag me toch af waarom men op dit soort trajecten geen nachtbus laat rijden in plaats van een trein. Als er toch niet zoveel reizigers zijn, kan je beter een bus laten rijden, maar dan ook op de andere dagen van de week.
Naar aanleiding van het bovenstaande bericht ben ik even aan het knutselen gegaan voor een eventuele nachtbusverbinding tussen Amsterdam Amstel en Almere. Als deze route gevolgd wordt, is de reistijd ca. 55 minuten (met 5 minuten keertijd is dus een uurdienst mogelijk met twee voertuigen). Uitgaande van een kilometertarief van 15,6 cent (NS-tarief tussen Asa en Alm, volgens deze route), kwam ik op de volgende som uit:

reistijd: 55 minuten

Afstand: 32,2 kilometer

Kilometer/uur: 38,4

kilometerprijs: 15,6 ct/km

Chauffeur: 55 euro/dru (incl. bonus ivm nachtwerk)

Kosten bus:15/dru (afschrijving)

Brandstof: 0,2l/km
kosten diesel:1,50 euro/liter
Brandstof: 0,3 euro/km
Onderhoud:0,2 euro/km
Kosten: 0,5 euro/km
Brandstofkosten/dru: 38,4*0,5 = 19,2 euro

Totaal kosten per dru: 89,2 euro
Opbrengsten: 15,6 ct*38,4 = 5,99 euro

Nodig voor Break-even: 89,2 / 5,99 = 14,89

15 reizigers per rit (gemiddeld) is break-even.
---
Nou weet ik niet hoe het zit met de nachttrein in Brabant (zou ik moeten uitrekenen), maar als op Amsterdam - Almere met 15 reizigers break-even gereden wordt, moet het ook haalbaar zijn in Brabant om een bus te laten rijden (of er zit echt geen hond in de trein nu).

Dus, wat vinden jullie van het idee om een snelbus te laten rijden, in plaats van een trein als Brabants nachtnet?
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 07 okt 2012, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Fles »

ziet er kansrijk uit. Dan laat je reizigers ook nog het normale overdagse tarief betalen zo te zien? Dus daar wordt het plaatje NOG beter van lijkt me :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Z2N »

Inderdaad. Ik zou het nachtnet integreren met het NS-net, dus in de NS-reisplanner en zelfs op de TB-schermen op de stations. Hierdoor worden meer mensen getrokken tot het gebruik van het nachtnet, het automatisch bekender wordt.

Misschien dat ik later aan het knutselen ga voor Brabant.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Suus »

Als je enige ervaring hebt met het nachtvervoer in Amsterdam weet je zo'n bus op het Centraal Station of het Leidseplein moet beginnen om reizigers te trekken. Het Amstelstation is in de nachtelijke uren alleen bereikbaar met nachtbus 355 en ligt redelijk decentraal.

Verder ontbreken nog de kosten voor ondersteunende diensten, want als er bussen rijden moet er ook een technische dienst stand-by staan en een verkeersleiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Ennes »

Naar mijn idee reist een significant deel van de reizigers die nu gebruik maken van de (doordeweekse) nachttreinen op een SOV, waardoor de opbrengsten nog lager uitvallen. Wellicht zou het een idee zijn om de reguliere vervoersbewijzen niet geldig te laten zijn in deze specifieke nachttreinen, en een ander tarief te hanteren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Raymond »

Gemiddeld vervoert het nachtnet op Eindhoven - Tilburg - Breda na 2 uur 's nachts 33 reizigers per trein, op Eindhoven - Den Bosch - Utrecht zijn dat er 41. Dat is inderdaad prima per bus te vervoeren. Het aantal reizigers per trein voor 2 uur ligt overigens boven de 200 als ik het me goed herrinner dus dat is wel flink verschil (in de papieren editie van de regionale zuidelijke kranten stond een overzichtje).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Milco »

Z2N schreef:Naar aanleiding van het bovenstaande bericht ben ik even aan het knutselen gegaan voor een eventuele nachtbusverbinding tussen Amsterdam Amstel en Almere. Als deze route gevolgd wordt, is de reistijd ca. 55 minuten (met 5 minuten keertijd is dus een uurdienst mogelijk met twee voertuigen). Uitgaande van een kilometertarief van 15,6 cent (NS-tarief tussen Asa en Alm, volgens deze route), kwam ik op de volgende som uit:
Wat een rare route in Almere zeg! Vanaf de Hogering kun je gewoon rechtsaf de Audioweg op en bij de halte Gooisekant West linksaf richting Literatuurwijk (route lijn 4).
Vanaf Stedenwijk Midden kun je de busbaan blijven volgen via de halte Passage, daarna bij de kruising in tunnel linksaf via de halte Stadhuisplein naar Station Centrum en vanaf daar de busbaan volgen via Waterwijk, Bouwmeesterbuurt en Molenbuurt naar Station Buiten. En bij Station Buiten is er een busstation aanwezig, dus hoeft er niet zo omslachtig via het Achterom gereden te worden. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Z2N »

Bee schreef:Als je enige ervaring hebt met het nachtvervoer in Amsterdam weet je zo'n bus op het Centraal Station of het Leidseplein moet beginnen om reizigers te trekken. Het Amstelstation is in de nachtelijke uren alleen bereikbaar met nachtbus 355 en ligt redelijk decentraal.

Verder ontbreken nog de kosten voor ondersteunende diensten, want als er bussen rijden moet er ook een technische dienst stand-by staan en een verkeersleiding.
Wat betreft het beginpunt in Amsterdam (we gaan off-topic..), eigenlijk wel gelijk, al zou ik het nachtnet ook in A'dam Amstel laten stoppen. Qua kosten zou een eindpunt verder dam Asa duurder zijn, omdat er dan meer materieel nodig is (kan in voorbeeld met twee bussen).

De exploitatie zou net zo goed door een bestaand busbedrijf gedaan kunnen worden (in het voorbeeld Connexxion, met materieel van de R-net lijnen naar Almere). Connexxion heeft 's nachts een verkeersleiding, technische dienst zou eventueel uitbesteed kunnen worden. In Brabant zou de exploitatie uitgevoerd kunnen worden door touringcarbedrijven, die rijden namelijk ook 's nachts.
---
Ennes schreef:Naar mijn idee reist een significant deel van de reizigers die nu gebruik maken van de (doordeweekse) nachttreinen op een SOV, waardoor de opbrengsten nog lager uitvallen. Wellicht zou het een idee zijn om de reguliere vervoersbewijzen niet geldig te laten zijn in deze specifieke nachttreinen, en een ander tarief te hanteren.
Ben ik het mee eens, ik zou het gewone NS-tarief (2e klas) laten gelden, zonder enige soort van kortingen (geen SOV, VDU), uitgezonderd Altijd Vrij.
---
Milco1995 schreef: Wat een rare route in Almere zeg! Vanaf de Hogering kun je gewoon rechtsaf de Audioweg op en bij de halte Gooisekant West linksaf richting Literatuurwijk (route lijn 4).
Vanaf Stedenwijk Midden kun je de busbaan blijven volgen via de halte Passage, daarna bij de kruising in tunnel linksaf via de halte Stadhuisplein naar Station Centrum en vanaf daar de busbaan volgen via Waterwijk, Bouwmeesterbuurt en Molenbuurt naar Station Buiten.
En bij Station Buiten is er een busstation aanwezig, dus hoeft er niet zo omslachtig via het Achterom gereden te worden. ;)

Technology hates humans..


Ik wou gewoon de route van de lijnen 4 en 1 volgen, maps vindt dat alleen niet leuk.
---
Oh, en het was maar een opzetje, het ging eerst nog over Brabant..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Geert »

In dit topic graag de discussie over Brabant, het nachtnet van Amsterdam kan in een los topic besproken worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door fogeltje »

Z2N schreef: Ben ik het mee eens, ik zou het gewone NS-tarief (2e klas) laten gelden, zonder enige soort van kortingen (geen SOV, VDU), uitgezonderd Altijd Vrij.
Waarom een uitzondering maken voor Altijd Vrij? Nachttreinen is extra vervoer. Als je overige abonnementen, waaronder SOV, uitzondert, moet je dat ook uitzonderen. In nachtbussen in Nijmegen waren vroeger abonnementen ook niet geldig. Dat vervoer is gewoon duurder en extra, dus ook al heb je een abonnement is daar extra voor laten betalen niet erg. Eventueel geef je mensen met Altijd Vrij korting, maar geheel vrij laten reizen lijkt me niet rechtvaardig, zeker als je andere abonnementen in de nachttreinen ook beperkt.

De vraag is hoeveel reizigers er over blijven als ze moeten betalen (SOV, Altijd Vrij) of de volle mep moeten betalen (VDU etc). Wellicht dat de provincie er wel heil in zit om op proef met nachtbussen te gaan werken en als dat niet aanslaat dan kun je er alsnog de stekker geheel uit trekken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Vinny »

Mensen met een altijd vrij abbonnement betalen veel meer dan SOV-houders voor hun vervoersrecht!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Suus »

Altijd Vrij kost minimaal 295 euro per maand. Als je voor dat geld ook niet de nachttreinen in mag is dat op zijn minst een flinke klap in het gezicht voor je trouwste klanten.

Hetzelfde trouwens voor je klanten met Dal Vrij (95 per maand) of Weekend Vrij (40 per maand). Ze behoren tot de klanten die blijkbaar vertrouwen hebben in je bedrijf en elke maand betalen en dan kan je ze moeilijk zomaar ondanks hun abonnement in de trein weigeren omdat het een nachttrein is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door fogeltje »

Mensen met en N-ster abonnement betaalden vroeger ook een flink bedrag en mochten (in ieder geval in Nijmegen) ook niet de nachtbus in maar moesten een kaartje kopen. Ik betaalde 70 euro per maand voor een twee-sterrenabonnement waarmee ik onder andere vrij reisrecht in Nijmegen en Dukenburg had en toch moest ik die ene keer in de nachtbus gewoon betalen. Nachttreinen (en bussen) zijn in mijn ogen geen gewoon openbaar vervoer maar extra vervoer wat de vervoerders aanbieden. Ik vind het niet zo gek om daar extra geld voor te vragen, desnoods alleen een toeslagkaartje voor Altijd Vrij reizigers. In ICE's en dat soort meuk moet je toch ook toeslag betalen?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Suus »

Alleen studenten moeten toeslag betalen voor de ICE.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door webguy »

(en iedereen die met papierenkaartje reist, de omroep is overigens nog niet aangepast dus niemand weet het...)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door BR628 »

Mooi toch, blijft het tenminste fatsoenlijk 'rustig' in de ICE. Ik zit daar in vanwege de rust als ik tussen Utrecht en Arnhem moet reizen en geen zin heb in de overvolle VIRM's daar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Vinny »

Altijd Vrij kost minimaal 295 euro per maand.
Het studentenreisrecht wordt door de overheid voor 140* euro gewaardeerd. En je kunt ook met de busvervoerders reizen. Het is gewoon een enorm koopje :!:

* ik heb de oude prijs van 67 euro per twee weken in mijn hoofd, het kan zijn dat dat inmiddels gewijzigd is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten