Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Geert »

Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag
Geplaatst op: woensdag 3 oktober 2012 12:06
Laatst bijgewerkt: woensdag 3 oktober 2012 12:06


De hogesnelheidstrein Fyra komt niet in Den Haag. Volgens de directie van NS Hispeed zijn er met zestien treinen per uur van Den Haag naar Rotterdam voldoende alternatieven.

Dat de hogesnelheidstrein niet in de Hofstad komt, zou te maken hebben met het feit dat er voor Den Haag een extra twintigste trein nodig is en die moet België kopen, maar de Belgen weigeren.

De gemeente Den Haag is woedend. 'Den Haag is niet zomaar een kleinigheidje; het is de stad van vrede en recht', zegt wethouder Peter Smit op Radio West.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid

Wat een verrassing toch :roll:
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door RoelZ1 »

Ze hebben zelfs een metroverbinding met het dichtsbijzijnde HSL-station ;).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door R-Flow »

Sorry dat ik het zeg maar die mensen zijn knettergek. Met een HSL naar Den Haag is er binnen Nederland nog amper sprake van het concept "HSL". Maar who cares? Zolang Den Haag zichzelf maar een HSL-bestemming kan noemen, want daar draait het uiteindelijk om. Of willen ze een hele aparte tak hebben die vanuit België in Den Haag Centraal z'n eindpunt heeft? Lijkt me ook nogal overkill.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door RoelZ1 »

Dat laatste is natuurlijk wat ze willen. Deze hele discussie gaat over Den Haag - Breda - Brussel.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door iljitsch »

Zoals al vaak eerder opgemerkt: de frequentie van het hogesnelheidsspul is laag, dus je kan je niet veroorloven 'm te missen dus dat betekent enorm veel speling inbouwen voor de overstap in Rotterdam. Ook is met bagage reizen op zo'n forensencorridor verre van ideaal.

Ze zouden eventueel de helft of een derde van de treinen richting Brussel via Den Haag HS kunnen laten rijden om Den Haag te bedienen. De andere kant op kan gewoon via de HSL maar schiphol, hier heb je het aansluitprobleem niet.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Dennenboom »

Vroegah, toen de Beneluxtreinen nog blauw waren vertrok de eerste trein naar het zuiden vanuit Den Haag CS. Dat zou je nu toch ook weer kunnen doen. Eerste trein zuidwaarts en laatste noordwaarts naar Den Haag Centraal. Krijgt den Haag status en kost het toch geen extra stel. DB deed/doet het ook wel om bepaalde steden ICE status te geven.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Ook is met bagage reizen op zo'n forensencorridor verre van ideaal.
Tja, als dat norm is kan je die HSL overal wel naartoe laten rijden. Tak naar Den Haag, tak naar Utrecht…

Als ze er nou gewoon voor zorgen dat de Fyra straks aan hetzelfde perron stopt als de Intercity's naar Den Haag Centraal/HS is dat probleem opgelost toch? (als dat niet al het geval is) En als die tak zoveel voor Den Haag betekent lappen zij toch gewoon lekkâh het geld voor die extra trein? Ik snap wel dat de Belgen "dikke doei" zeggen. Schiphol/Amsterdam Centraal is voor hun veel interessanter.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door iljitsch »

Als ik daar over zou gaan zou ik als Den Haag geen extra geld willen steken in een boemel-HST die in Breda kop moet maken.

Dan zou ik meer zien in het handhaven van de bestaande benelux waarbij die voortaan tussen Brussel en Den Haag CS rijdt, maar dan wel flink doorkarren, niet dat slome gedoe van de laatste jaren (met name tussen Den Haag en Dordrecht). Dordrecht mag dan ook vervallen als halte, en geen speling in Rotterdam en Roosendaal.

Dan ben je waarschijnlijk net zo snel van Den Haag in Brussel als met de huidige thalys + overstap, maar voor die ambtenaren die die rit moeten maken wel als voordeel dat ze de volle twee uur kunnen blijven zitten om hun stukken door te nemen en Franse woordjes oefenen.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door RoelZ1 »

Dennenboom schreef:Vroegah, toen de Beneluxtreinen nog blauw waren vertrok de eerste trein naar het zuiden vanuit Den Haag CS. Dat zou je nu toch ook weer kunnen doen. Eerste trein zuidwaarts en laatste noordwaarts naar Den Haag Centraal. Krijgt den Haag status en kost het toch geen extra stel. DB deed/doet het ook wel om bepaalde steden ICE status te geven.
Leuk idee, maar dan zal de concessie wel aangepast moeten worden. Deze eist namelijk '16 treinen per dag op het traject Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel'. Een trein Den Haag - Brussel telt dus niet mee als één van de 16 en zou dus alleen kunnen als NS Hispeed en NMBS een 17e trein willen laten rijden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Als ik daar over zou gaan zou ik als Den Haag geen extra geld willen steken in een boemel-HST die in Breda kop moet maken.
Den Haag moet maar gewoon eens accepteren dat ze geen HSL-stad zijn. Roep drie dagen stedelijke rouw af en ga vervolgens door met het leven. :mrgreen: Haha
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door htm_tram »

Doe es ff normaal joh... Achtelijke... :neg: :neg: :neg:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door hidihi »

Ik vindt een HSL trein naar Den Haag ook niet nodig maar er is wel een belofte gedaan dat er HSL treinen naar Den Haag gaan en als deze belofte gedaan zijn heeft Den Haag wat mij betreft wel recht om te klagen.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door htm_tram »

Het dorp Den haag is een belangrijke "internationale" stad wat dus recht heeft op een HSL trein. Niet ieder uur, maar 4 treinen per dag richting Brussel en 3x per dag de ic Berlijn doortrekken van Amsterdam naar Den haag zou dan wel logisch zijn...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Caspar »

Het is natuurlijk wel armetierig dat er van de oorspronkelijke plannen zo weinig overblijft. Ik denk dat de doelgroep voor de Fyra wel degelijk in Den Haag woont en werkt, namelijk ambtenaren en personeel van andere internationale instellingen.
Een overstap in Rotterdam doet veel van deze mensen besluiten toch liever de (dienst)auto te nemen kan ik me zo voorstellen. Zulke reizigers moet je verleiden met gemak. Een jongere zoals de gemiddelde forumbezoeker hier heeft weer hele andere wensen en kan zich daar soms moeilijk in verplaatsen denk ik. (inclusief ikzelf :wink: )

In het oorspronkelijke HSL plan zouden er ook 16 Thalys ritten per dag komen (tussen Amsterdam en Parijs), maar SNCF zag daar sowieso al geen heil in, waardoor dat er ook maar 10 zullen blijven.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door R-Flow »

Caspar schreef:Een overstap in Rotterdam doet veel van deze mensen besluiten toch liever de (dienst)auto te nemen kan ik me zo voorstellen.
Via mijn vak ken ik genoeg van zulke mensen en die pakken sowieso wel de dienstauto. Een overstap meer of minder verandert daar echt heel weinig aan. Sterker nog, als ze al de HSL nemen pakken ze vanuit Rotterdam de taxi naar Den Haag en declareren die zooi gewoon. Of ze nou de taxi nemen vanaf Rotterdam Centraal naar eindbestemming of vanaf Den Haag Centraal/HS maakt hun niks uit. Denk dat we daar maar realistisch over moeten zijn. :wink:

Daarnaast heeft Prorail/NS sowieso geen kaas gegeten van servicegerichtheid afgestemd op zakenlieden. HSL voor miljarden aanleggen en vervolgens zit je tussen Schiphol en Rotterdam de helft van de rit zonder GSM/3G-bereik. Dat is toch hilarisch?
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 03 okt 2012, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door hidihi »

htm_tram schreef:Het dorp Den haag is een belangrijke "internationale" stad wat dus recht heeft op een HSL trein. Niet ieder uur, maar 4 treinen per dag richting Brussel en 3x per dag de ic Berlijn doortrekken van Amsterdam naar Den haag zou dan wel logisch zijn...
Ach ik gun Den Haag best zijn internationale treinen en belofte is natuurlijk belofte maar die treinen gaan denk ik nooit een sucses zijn. Den Haag heeft een goede verbinding met Rotterdam dus ik verwacht niet dat reizigers hun schema speciaal gaan instellen op die paar treinen die vanaf Den Haag rechtstreeks naar de zuiderburen gaan. In het verlengen van IC/ICE treinen zie ik helemaal geen hel in want de verlenging is waarschijnlijk vanaf Adam CS of Schiphol en reizigers van en naar Den Haag zijn veel sneller met een overstap in Amersfoort of Utrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Vinny »

In het buitenland zie je dat bijvoorbeeld de Thalys wordt ingelegd naar wereldsteden als Oostende en Keulen. Waarom zou Den Haag niet in dit rijtje thuishoren?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Caspar »

Precies, in Frankrijk worden ook ritten met TGV ingelegd naar minder bekende en grote steden als eindbestemming, zoals St. Dié, wat qua grote vergelijkbaar is met een plaats als Enkhuizen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door R-Flow »

Caspar schreef:Precies, in Frankrijk worden ook ritten met TGV ingelegd naar minder bekende en grote steden als eindbestemming, zoals St. Dié, wat qua grote vergelijkbaar is met een plaats als Enkhuizen.
Vertel je er ook gelijk even bij hoe onrendabel veel van die lijnen uiteindelijk belijken te zijn? Honderden kilometers relatief nieuw aangelegd TGV-spoor in Frankrijk waarvan ze inmiddels van gekkigheid niet meer weten hoe het gefinancierd moet worden. Allemaal vanuit het oogpunt dat iedere uithoek een hogesnelheidslijn moest hebben. Onder hetzelfde motto krijgt nu iedere Franse stad opeens een tramnet.

Vind het ook wel echt een topargument wat jullie aandragen: Zij doen het dus waarom wij niet? :wink:
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 03 okt 2012, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Suus »

De Thalys van/naar Oostende is compensatie aan Vlaanderen voor de Thalys die Namen en Charleroi aandoet. Hij rijdt echter zo goed als leeg rond als ik de verhalen mag geloven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Karl »

Maar die Thalys rijdt toch naar Namen en Charleloi ten vervanging van een opgeheven IC-dienst? :')
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Caspar »

@ R-Flow

Ik wist niet dat je boos zou worden :cry:

Het gaat mij er om, dat in het voorbeeld wat ik noemde van St. Dié ik een volgeboekte trein vanaf Parijs heb zien vertrekken (samen met forumlid Dexter) Die een heel groot stuk over de HSL rijdt, en vanaf Nancy (een grote stad) aftakt om over bestaand spoor naar een provinciestadje te boemelen. Men had daar ook voor een TER kunnen kiezen die aansloot op de TGV Paris- Nancy. Maar blijkbaar zijn er toch genoeg reizigers te vinden om een TGV treinstel vol te boeken naar een stad met 25.000 inwoners. Waarom zou dat dan naar een stad met het 20-voudige aan inwoners niet kunnen?


@Bee, dat er een Thalys naar Namen en Charleroi rijdt, heeft er idd mee te maken dat die steden er enorm op achteruit zijn gegaan qua rechtstreekse treinen met Parijs sinds de Thalys is gekomen. Daarvoor reden er een stuk of 8 treinen per dag via Luik, Namen en Charleroi naar Parijs. Die Thalys moest de boel compenseren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Suus »

Ik kan er ook niets aan doen dat de Belgen dat soort dingen doen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door iljitsch »

Er rijdt twee keer per uur een trein tussen Den Haag (500 duizend inwoners voor alleen de gemeente) en Venlo (100 duizend inwoners), 200 km. Dan moet 1 x per 2 uur ofzo een trein tussen Den Haag en Brussel (1120 duizend inwoners), 170 km, toch ook wel lukken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Volgens de directie van NS Hispeed zijn er met zestien treinen per uur van Den Haag naar Rotterdam voldoende alternatieven.
Waar heeft die directie van NS Hispeed eigenlijk leren rekenen, vanaf Den Haag HS...
- 2x s1900
- 2x s2100
- 2x s2200
- 2x s5000
- 2x s5100
--------------+
= 10 treinen, geen 16 :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 76 gasten