Trambestuurder HTM rijdt met alcohol op

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Trambestuurder HTM rijdt met alcohol op

Bericht door Anne »

Als je iets te veel hebt gedronken is het verstandig om de tram te nemen.
Maar dan wel als passagier.
Een trambestuurder heeft in Leidschendam dronken rondgereden. Hij werd uiteindelijk door een passagier tot stoppen gedwongen die op de noodknop drukte.
De bestuurder sloeg in zijn dronkenmansrit enkele haltes over. Ook reed hij volgens passagiers onverantwoordelijk door het verkeer.

De politie hield de Haagse trambestuurder van 37 op de Graaf Willem de Rijkelaan in Leidschendam aan. Op het politiebureau werd een bloedproef afgenomen en daar bleek dat hij onder invloed was.

De trambestuurder is zijn rijbewijs voorlopig kwijt. Openbaar vervoerbedrijf HTM noemt zijn gedrag onacceptabel en heeft de man geschorst. Als uit de bloedproef opnieuw blijkt dat hij inderdaad onder invloed was, wordt hij op staande voet ontslagen.
bron
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door htm_tram »

Waarom heeft de collega die afgelost werd niet ingegrepen? Waarom heeft de reiziger niet eerder ingegrepen? :?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door Edwin »

Sinds RegioCitadis op lijn 2 t heb je als passagier minder snel in de gaten of de bestuurder door rood rijdt bijvoorbeeld omdat je eigenlijk niet meer door de ruit achter de bestuurder kan kijken, tenzij je rechts voorin zit. Wie verder ook niet oplet maar met geconcentreerd een boek, krant, etc. leest of muziek luistert kan niet opletten.

Zit er trouwens niet gewoon een noodrem in de RegioCitadis, ipv een noodknop (die is meer voor gehandicapten bij problemen dacht ik)?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door R-Flow »

Het verklaart iig waarom het zo vaak fout gaat in Den Haag met die trams... :mrgreen:
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door Etienne »

R-Flow schreef:Het verklaart iig waarom het zo vaak fout gaat in Den Haag met die trams... :mrgreen:
Beetje sarcastische reactie :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door Vinny »

R-Flow schreef:Het verklaart iig waarom het zo vaak fout gaat in Den Haag met die trams... :mrgreen:
Ze investeren in een huisstijl, niet in hun personeelsbeleid...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door Jef400 »

Nou ja, ontslaan en verder leven. Dit is gewoon not-done bij professionele chauffeurs/bestuurders.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door R-Flow »

Etienne schreef:Beetje sarcastische reactie :roll:
Beetje humor in het leven, stel je voor... (Die was wel sarcastisch)
Vinny schreef:Ze investeren in een huisstijl, niet in hun personeelsbeleid...
Haha lol, misschien moet HTM met de metrodienst hier in overleg gaan hoe ze een gulden middenweg kunnen vinden samen? :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door Meltrain »

Wat een enorm gedateerde foto bij dat artikel zeg. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door R-Flow »

Meltrain schreef:Wat een enorm gedateerde foto bij dat artikel zeg. :lol:
Uit eigen ervaring weet ik dat ze het op de internetredactie nooit zo nauw nemen met die foto's. Gaat het over de A10? Dan is een bord van de A4 ook prima. Dappermarkt? Dan kan een plaatje van de Albert Kuyp best. Bezuinigingen binnen het Amsterdamse tramnet? Citadis met koeienletters RET op de zijkant geen probleem. Etc. etc.

Heb ooit een eindredacteur gehad die compleet flipte op een gegeven moment naar die gasten toe. Of ze het inzicht hadden van, en ik citeer, "een eencellige amoebe". Haha :D
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door hauptbahnhof »

htm_tram schreef:Waarom heeft de collega die afgelost werd niet ingegrepen? Waarom heeft de reiziger niet eerder ingegrepen? :?
Zien de collega's elkaar bij het aflossen (m.a.w., waar worden de trams afgelost?)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door R-Flow »

htm_tram schreef:Waarom heeft de collega die afgelost werd niet ingegrepen? Waarom heeft de reiziger niet eerder ingegrepen? :?
Enig idee hoe vaak ik hier in Amsterdam meemaak dat tramconducteurs door rood of een halte voorbij rijden? Kan dan iedere keer wel op de noodknop gaan drukken maar zo werken die dingen natuurlijk niet. Je moet iemand hebben die al een tijdje in de tram zit, iemand die het daadwerkelijk opvalt, iemand die eventueel redelijk voorin zit etc. Daar gaat tijd overheen.

Wat dit soort zaken betreft is die vaste conducteur op de tram niet eens zo'n slecht idee. Je hebt standaard een team van twee man in de tram, dus kan de een ingrijpen als het fout gaat.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door hauptbahnhof »

Tramconducteur die door rood rijdt... hmz.

Overigens is het ook belangrijk waar je als passagier zit in de tram. Over het algemeen gaat de achterkant van een tram standaard door rood.
Het systeem is in Amsterdam zo dat je op alle haltes bij een stoplicht een kopteken en stopstreep hebt. Halteren doen we voor het kopteken. Hier is ook een vetaglus die de tram bij het stoplicht aanmeldt. Tussen het kopteken en stopstreep zit een massalus die de tram vrij snel wit licht geeft, maar ook heel kort. Vaak ziet de bestuurder het licht al oranje worden voordat de cabine het verkeerslicht al passeert. Als jij dan als passagier ergens middenin of achterin zit, dan zie je steeds rood licht. Dan denk je ook... Hmz, Amsterdams groen dus (of iets dergelijks).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door R-Flow »

Dat hoef je mij echt niet uit te leggen. Ik snap dat trams langer zijn dan een personenauto waardoor je een dergelijk effect kan krijgen waarbij het stoplicht halverwege (of whatever) de lengte van de tram op rood springt en passagiers achterin dat meekrijgen. Ik heb het erover dat het licht gewoon al (lang) op rood staat en een trambestuurder doodleuk optrekt of effe extra gas bij geeft terwijl er gewoon gestopt kon worden. Het zijn ook vrijwel altijd dezelfde gasten die dat doen trouwens.

Trams en bussen die de halte voorbij rijden komt ook met grote regelmaat voor. Van de week nog stond ik naar de 69 te zwaaien, ding scheurt zo de halte voorbij terwijl de chauffeur me recht aankeek. Hij was in dienst en er zaten passagiers in. Kon gelukkig toen nog naar de 2 rennen en maakte effe kort een opmerking naar de bestuurder daar dat ie een leuke collega op de 69 had werken. Hij reageerde geërgerd, niet naar mij gelukkig. Hij wist te vertellen dat hem dat ook al paar keer was overkomen de laatste tijd.

Dus tja, dat passagiers niet direct ingrijpen bij dit soort dingen snap ik wel. Het komt gewoon vaker voor, ongeacht of een bestuurder/chauffeur te veel gezopen heeft.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door robert55 »

In Amsterdam hebben alleen de BN trams een gaspedaal *O*
R-Flow schreef: Ik heb het erover dat het licht gewoon al (lang) op rood staat en een trambestuurder doodleuk optrekt of effe extra gas bij geeft terwijl er gewoon gestopt kon worden.
Ik ben het ook niet met je eens. In mijn beleving rijden GVB bestuurders zeer correct, netter dan die van Cxx. Ik zie bijvoorbeeld regelmatig dat bussen van de 21 stoppen zodra het licht van de brug over de Kostverlorenvaart begint te knipperen, normale mensen stoppen pas als de bomen beginnen te dalen. Dat kost zo'n chauffeur makkelijk 4 minuten.

Overigens zat ik recent in Den Haag in tram 9 en die stopte bij elke halte, ook langs de Nieuwe Parklaan [waar 's avonds geen mens op straat is]. Dat was al gebruikelijk bij de RR lijnen, maar nu kennelijk ook bij de gewone trams
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door htm_tram »

Dan heb je bij Jan pantoffel in de tram gezeten vermoed ik. Trams in het stadsnet hoeven alleen verplicht te stoppen bij de halte met de "groene" sticker.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door hauptbahnhof »

Nou gelukkig is dat in Amsterdam niet het geval. Stoppen doen we als er op tijd op het knopje wordt gedrukt. En als dat niet het geval is, geld voor de mensen op de halte: geen handje, geen klantje.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Trambestuurder HTM rijdt met alcohol op

Bericht door Anne »

Trambestuurder is inmiddels ontslagen.
OmroepWest
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Trambestuurder rijdt met alcohol op

Bericht door M57 »

hauptbahnhof schreef:Nou gelukkig is dat in Amsterdam niet het geval. Stoppen doen we als er op tijd op het knopje wordt gedrukt. En als dat niet het geval is, geld voor de mensen op de halte: geen handje, geen klantje.
Deze mentaliteit is een goed voorbeeld van waar het GVB het slechte imago van heeft.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Trambestuurder HTM rijdt met alcohol op

Bericht door hauptbahnhof »

Wat is er mis met niet stoppen als mensen dat niet aangeven? Dat wil ik wel van jou horen!

Weer zo'n opmerking wat kant noch wal slaat...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trambestuurder HTM rijdt met alcohol op

Bericht door Geert »

Als er mensen op een halte staan en het is de enige lijn die daar komt, dan stop je toch zeker wel als ze geen hand uitsteken? Ik bedoel, met welk ander doel dan de tram nemen staan die mensen dan te wachten op een tramhalte...
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Trambestuurder HTM rijdt met alcohol op

Bericht door htm_tram »

Geen handje geen klantje...
Geen knopje geen stopje...

Overigens gister op lijn 11 dus voor niks gestopt omdat er een jongetje in de abri zat maar bleef zitten...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Trambestuurder HTM rijdt met alcohol op

Bericht door tjitte19 »

Voortaan een alcoholslot in de tram bouwen? :D
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Trambestuurder HTM rijdt met alcohol op

Bericht door hauptbahnhof »

Uiteraard wordt er dan gestopt (mits die mensen te kennen geven dat ze meewillen: handhe uitsteken of de beweging maken richting de tram. Vaak genoeg staan ze maar op de halte.) Had het vooral over haltes waar er meerdere lijnen komen. En dat is over algemeen veel tramhaltes in Amsterdam.
Het komt ook niet zooo vaak voor omdat er meestal wel iemand eruit moet.
En wat is er mis met je hand uitsteken als de tram aankomt? Voor niks halteren kost kostbare tijd op bepaalde momenten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trambestuurder HTM rijdt met alcohol op

Bericht door Vinny »

In de dienstregeling wordt rekening gehouden met halteertijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten