Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Geplaatst op: donderdag 4 oktober 2012 07:39
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 oktober 2012 22:21
ARNHEM - Tussen Dusseldorf en Arnhem gaat vanaf 2017 een stoptrein rijden, die ook stopt in Zevenaar. Het rijk en de provincie Gelderland tellen eenmalig 12 miljoen euro neer om dat voor ruim tien jaar mogelijk te maken. De Duitse regionale trein, die nu stopt in Emmerich, zal doorrijden naar Nederland.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 4 oktober 2012 07:39
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 oktober 2012 22:21
ARNHEM - Tussen Dusseldorf en Arnhem gaat vanaf 2017 een stoptrein rijden, die ook stopt in Zevenaar. Het rijk en de provincie Gelderland tellen eenmalig 12 miljoen euro neer om dat voor ruim tien jaar mogelijk te maken. De Duitse regionale trein, die nu stopt in Emmerich, zal doorrijden naar Nederland.
Lees verder
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Eindelijk. Zou ook eens tijd worden. Die proef van een paar jaar terug was toch al gedoemd om te mislukken. Nu kunnen we echt gaan kijken of er genoeg vraag naar is. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de kaartjes eenvoudig aangeschaft kunnen worden. Verder zou het ook wel handig zijn als de DB (of de dan rijdende vervoerder) de chipkaart accepteert als vervoersmiddel tussen Zevenaar en Arnhem.
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
*O* Het kan dus wel, regionaal grensoverschrijdend vervoer aanbieden :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Mooi inderdaad dat hier tijdig een goed besluit is genomen :pos:
Ik blijft dit toch erg jammer vinden:
Ik blijft dit toch erg jammer vinden:
Blijkbaar wordt dus het plan doorgezet om Zevenaar-Emmerich om te bouwen naar 25kV. Jammer want als dat niet zo was had je aan treinstellen voor twee spanningen (in plaats van drie) genoeg gehad.Dat geld is nodig (...) om de Duitse treinen te laten rijden op drie spanningsssystemen: die in Duitsland, in Nederland en op de Betuweroute
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Maar dan hebben we er wel een treinvariant bij die technisch gezien ook op de HSL kan rijden....
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Wat gaat er dan rijden denk ik dan, Dosto?
Maar goed, over regionaal vervoer, kijk naar Enschede-Gronau, een denderend succes. Maar nou hebben die twee steden ook wat meer met elkaar en was er sowieso al busvervoer. Dat is op Arnhem-Emmerich maar afwachten.
Maar goed, over regionaal vervoer, kijk naar Enschede-Gronau, een denderend succes. Maar nou hebben die twee steden ook wat meer met elkaar en was er sowieso al busvervoer. Dat is op Arnhem-Emmerich maar afwachten.
Ik doe ook maar wat
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Overigens is het bericht iets te voorbarig, PS van Gelderland moet het geld nog wel toezeggen. Niet dat daar grote problemen bij verwacht moeten worden
@Ardan, materieel is nog niet bekend. Verbinding wordt nu aanbesteed waarbij de vervoerders moeten komen met materieel dat de grens over kan. Dat Arnhem en Emmerich minder met elkaar hebben dan Enschede en Gronau lijkt me geen probleem. Waarde van de verbinding zit denk ik ook in het feit dat deze door rijdt naar Dusseldorf
Verder kan ik nog melden dat er een nieuw station wordt geopend in Elten, de frequentie op 1x per uur komt te liggen. Exacte begin en eindtijd wordt nog besproken. De Duitsers wilden al om 5 uur uit Arnhem vertrekken, dat leek de Nederlandse zijde iets te vroeg.
Nee zeg gaan niet kijken of er echt nog genoeg vraag is. Spul gaat zeker rijden voor de concessieduur. Dus niet halverwege de looptijd stoppen (zou ook zonde zijn van het geld, immers nieuwe materieel aanschaffen en nieuw station openen en dan stoppen)Gekko123 schreef:Eindelijk. Zou ook eens tijd worden. Die proef van een paar jaar terug was toch al gedoemd om te mislukken. Nu kunnen we echt gaan kijken of er genoeg vraag naar is.
Daar wordt aangewerkt. Zeker is dat op het traject Zevenaar-Arnhem vv de OVchipkaart gewoon geldig is en dat er bij de paaltjes van Arriva/Hermes moet worden uitgecheckt. Hierdoor wordt voorkomen dat deze nieuwe verbinding de concessie Achterhoek/Stadsregio beïnvloed.Gekko123 schreef: Voorwaarde is natuurlijk wel dat de kaartjes eenvoudig aangeschaft kunnen worden. Verder zou het ook wel handig zijn als de DB (of de dan rijdende vervoerder) de chipkaart accepteert als vervoersmiddel tussen Zevenaar en Arnhem.
Jammer is het wel, wel geldt dat de Duitsers ook mee betalen aan dit 'nederlandse' probleem.reisthijs schreef:Ik blijft dit toch erg jammer vinden
@Ardan, materieel is nog niet bekend. Verbinding wordt nu aanbesteed waarbij de vervoerders moeten komen met materieel dat de grens over kan. Dat Arnhem en Emmerich minder met elkaar hebben dan Enschede en Gronau lijkt me geen probleem. Waarde van de verbinding zit denk ik ook in het feit dat deze door rijdt naar Dusseldorf
Verder kan ik nog melden dat er een nieuw station wordt geopend in Elten, de frequentie op 1x per uur komt te liggen. Exacte begin en eindtijd wordt nog besproken. De Duitsers wilden al om 5 uur uit Arnhem vertrekken, dat leek de Nederlandse zijde iets te vroeg.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Nou is Elten niet heel groot, maar misschien met al die Nederlanders die daar wonen... Er is zelfs nog een losweg in Elten :)
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Wat is hier eigenlijk het nut van? Is dit voordeliger? Snapt KeyRail/ProRail het anders niet meer? Is 15kV in Nederland bij wet verboden?reisthijs schreef:Blijkbaar wordt dus het plan doorgezet om Zevenaar-Emmerich om te bouwen naar 25kV. Jammer want als dat niet zo was had je aan treinstellen voor twee spanningen (in plaats van drie) genoeg gehad.
Het is een spectrum.
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Het wordt aantrekkelijker om de Betuweroute te gebruiken omdat die treinen dan maar 1 schakelpunt krijgen.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Dat is het toch ook als je de Duitse spanning doortrekt tot Zevenaar? Dan hebben zowel de treinen Duitsland <--> Betuweroute als Duitsland <--> Arnhem maar 2 spanningen nodig.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Precies, dat kan in Venlo toch ook op het traject tussen de grens en Venlo Hbf...
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Het is gewoon het verschuiven van het probleem naar de treinen die van het reguliere net komen en naar Duitsland willen, zoals de ICE en dus de toekomstige regionale treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Ik snap het probleem niet zo.. tegenwoordig zie je bijna alleen maar BR189 voor goederen en zo. Net als de ICE kunnen die toch tijdens het rijden omschakelen? Die kun je ook voor een trek-duw-personentrein zetten. De CNL zal wel met wat anders moeten gaan rijden, óf in Arnhem al gaan lokwisselen ipv Emmerich.
Ik doe ook maar wat
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Een spanningswisseling is een bedrijfskritisch moment: De trein moet omgebouwd worden waarbij relatief veel fout kan gaan. Op het moment dat je twee keer van spanning moet wisselen heb je dus twee keer die kritische momenten. Het probleem nu wordt dus verschoven, tenzij je serieus van plan bent om het Nederlands net op korte termijn naar 25 kV om te bouwen, maar die plannen zijn er niet.
Zie op deze video vanaf 0:50 wat er allemaal moet gebeuren op het moment dat een ICE van spanning wisselt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Crvq8AMN1Bc[/youtube]
Zie op deze video vanaf 0:50 wat er allemaal moet gebeuren op het moment dat een ICE van spanning wisselt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Crvq8AMN1Bc[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Nu Betuweroute: 25 kV - 1,8kV - 15 kV = twee keer wisselen;Ardan schreef:Ik snap het probleem niet zo.. tegenwoordig zie je bijna alleen maar BR189 voor goederen en zo. Net als de ICE kunnen die toch tijdens het rijden omschakelen? Die kun je ook voor een trek-duw-personentrein zetten. De CNL zal wel met wat anders moeten gaan rijden, óf in Arnhem al gaan lokwisselen ipv Emmerich.
Nu Conventioneel: 1,8 kV - 15 kV = een keer wisselen;
Straks Betuweroute: 25 kV - 15 kV een keer wisselen
Straks Conventioneel: 1,8kV - 25 kV - 15 kV = twee keer wisselen
Wat los je dan op als je ook 15 kV kan doortrekken tot 25 kV? Dan hebben beide situaties maar één keer te wisselen.
Het is een spectrum.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Leuk filmpje Bee, grappig genoeg staat er in het menu met de te kiezen voltages ook "NS 25kV". Oftewel, op de HSL. Heeft een ICE daar wel eens gereden?
Maar eh, hoe zit het dan met beveiliging? ATB werkt niet onder 25kV, dan wordt het dus ETCS. Heeft de ICE dat wel?
Maar eh, hoe zit het dan met beveiliging? ATB werkt niet onder 25kV, dan wordt het dus ETCS. Heeft de ICE dat wel?
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Alleen de 4610 heeft ECTS, die is ook wel in Nederland geweest voor tests, o.a. op de Hanzelijn, maar ik weet niet of hij nu definitief toegelaten is.
Verder hebben een aantal ICE's ECTS die werkt in België, benodigd voor lijn 3.
Verder hebben een aantal ICE's ECTS die werkt in België, benodigd voor lijn 3.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Goede Zaak :). Nu nog de treinen uit Düsseldorf in Venlo doortrekken naar Eindhoven.
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
En het boemeltje Eindhoven - Deurne schrappen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Gewoon een aparte intercity inleggen 1x per uur of 1x per 2 uur. Desnoods laat je RE13 door rijden.
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Zal je dan wel moeten doen 1x uur. En dan 1x uur boemeltje Tilburg - Deurne?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Als ik mij niet vergis krijgt de aanbesteding in Duitsland de naam Elektronetz Niederrhein en houdt het de lijnen RB33 (Wesel - Mönchengladbach) en RB35 (Düsseldorf - Arnhem) in. Er lijken op dit moment al twee private vervoerders interesse te hebben omdat ze een offerteverzoek voor meerspanningstreinstellen hebben uitgeschreven: Abellio en National Express.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Zou wel geinig zijn als Abellio wint - dan zouden ze bijvoorbeeld betere integratie kunnen regelen met treinkaartjes of intercities (al zou de NMA daar natuurlijk vast wat van vinden...)
Re: Stoptrein Arnhem-Düsseldorf gaat over vijf jaar rijden
Eigenlijk gebeurt er vrij weinig?Bee schreef:Een spanningswisseling is een bedrijfskritisch moment: De trein moet omgebouwd worden waarbij relatief veel fout kan gaan. Op het moment dat je twee keer van spanning moet wisselen heb je dus twee keer die kritische momenten. Het probleem nu wordt dus verschoven, tenzij je serieus van plan bent om het Nederlands net op korte termijn naar 25 kV om te bouwen, maar die plannen zijn er niet.
Zie op deze video vanaf 0:50 wat er allemaal moet gebeuren op het moment dat een ICE van spanning wisselt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Crvq8AMN1Bc[/youtube]
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten