Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Klaasje »

Tussen de kamerstukken is de lange termijn spooragenda te vinden. Misschien wel interessant.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Klaasje »

Schultz blikt vooruit op beter spoor
DEN HAAG (ANP) – De komende jaren moet heel wat worden verbeterd aan het spoor: de betrouwbaarheid en het reisgemak moeten beter, evenals de informatievoorziening. Ook moet het spoor veiliger worden en een aantrekkelijker alternatief voor de auto worden. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen in haar Spoorvisie, die ze vrijdag naar de Tweede Kamer stuurde.

De minister ontwikkelde de visie op aanraden van de commissie-Kuiken. Die stelde dat Schultz meer de regie moet nemen op het spoor, zodat beter en veiliger personen- en goederenvervoer mogelijk wordt. Ook moest ze volgens de commissie niet enkel reageren op incidenten, maar ook langer vooruit denken. Dat doet ze nu tot 2028.
Bron en meer: Reformatorisch Dagblad
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Wubbo »

Op zich is het natuurlijk al diep triest dat je een commissie nodig hebt om tot de conclusie te komen dat je een visie nodig hebt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Suus »

En het hele document heeft geen enkel woord over een eventuele uitbreiding van het spoorwegennet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Klaasje »

@Wubbo: Eigenlijk wel maar ik denk ook dat dat een historisch gegroeid fenomeen is. Vroegâh was het natuurlijk altijd NS die die visie maakte en die vervolgens bij het rijk aanklopte voor geld. Dat is een behoorlijk functionerend systeem geweest. Het moest alleen beter en dus anders.

Sinds de boel in de jaren '90 is omgegooid zijn we in een totaal andere situatie terecht zijn gekomen. Doordat NS zelf financieel de boontjes moet doppen maar afhankelijk is van een infrastructuurbeheerder die op meer dingen moet letten dan alleen het vervoer van reizigers en goederen is het logisch dat er strijdende belangen in het systeem zijn gekomen. Dan is er dus iets van buitenaf nodig dat ervoor zorgt dat de belangen juist worden afgewogen door goede prikkels in het systeem te stoppen en om de toekomstige lijn te bepalen. Dat is dus logischerwijs het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het is alleen iets wat ze moeten leren en waar ook de oude rotten binnen zo'n organisatie zich van bewust moeten worden. Dat kan best even duren. Het rapport van de commissie Kuiken en deze spooragenda zie ik dan dus ook als een stap om met het nieuwe systeem te gaan doen wat nodig is.

Ik zie deze ontwikkeling trouwens ook meteen als bewijs dat je niet te vaak het overheid vs. markt ordeningsprincipe moet wijzigen. Het duurt lang voordat zowel de markt als de overheid aan hun nieuwe positie gewend zijn. We zien nu, inmiddels al bijna twintig jaar nadat het opsplitsingsbesluit voor NS genomen is dat er aan de juiste knoppen gedraaid lijkt te gaan worden. Als we nu terug gaan naar het oude systeem of weer een ander systeem zal het ook zeker weer zo lang duren voor het gaat beginnen te functioneren. In de tussentijd is er op bepaalde gebieden sprake van stilstand of achteruitgang door een gebrek aan, of de verkeerde prikkels terwijl er op andere gebieden wel vooruitgang is terwijl er natuurlijk overal vooruitgang zou moeten wezen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door iljitsch »

Bee: welke uitbreidingen had jij in gedachten?

En is treinspoor ondertussen niet wat achterhaald in vergelijking met light rail?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Klaasje »

Er wordt wel impliciet gesproken over de spoorse uitbreidingen. Namelijk over dat er een standaardwijze komt om "projecten" te beoordelen.

Treinspoor is denk ik niet achterhaald. Binnen stedelijke gebieden kan light-rail wel voordelen hebben maar zoveel potentiële projecten zie ik op dit moment niet. Dat zijn namelijk alleen een IJmeermetro en de regiotram in Groningen. De Rijngouwelijn en Zwolle-Kampen zijn op de helling gegaan. Wel is het succes van Randstadrail in de regio Den Haag natuurlijk een goed voorbeeld van dat het beter kan uitpakken dan alle boze tongen in eerste instantie beweren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Suus »

Men is toch nog niet helemaal klaar met Heerenveen - Groningen en er wordt zover ik weet nog steeds stil gewerkt aan een verlenging van de lijn naar Veendam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Klaasje »

Maar uiteindelijk gaat dit document niet zozeer over iets concreets maar over wat er bereikt moet worden in de toekomst. Daarbij kunnen concrete zaken als middel dienen, een doel is het niet. PHS en SAAL worden hier bijvoorbeeld ook niet in genoemd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Chauf21 »

Ik weet niet goed wat ik van het document moet denken. Het is beperkt tot het Hoofdrailnet / NS+Prorail (logisch vanwege opdrachtgever/aandeelhouder etc.), maar tegelijkertijd opmerkelijk omdat er veel meer te halen valt met regionale spoorverbindingen . Vervolgens moet het een visie of iets voorstellen, maar komt men niet veel verder dan 'het moet aantrekkelijk zijn'. Er wordt wel iets geschreven over hoe dat zou moeten, zonder concrete voorbeelden, maar dan met open deuren die niet veel zoden aan de dijk zetten. Dus ja, dan houd je een documentje over met daarin wat grafiekjes en wat opmerkingen die eigenlijk al onderdeel (zouden moeten) zijn van wat NS en Prorail (zouden moeten) doen.

Dus, wat wil men hier nou mee?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Klaasje »

Daarentegen staan er wel overduidelijk zaken in waar men tot nu toe niet de vingers aan durfde te brandden. Denk bijvoorbeeld aan het beprijzen van bepaalde typen goederentreinen op drukke trajecten, op drukke tijdstippen. Verder staan er ook wat zaken in waarbij ik dacht "Het lijkt wel alsof ze doorhebben dat op dit punt verandering noodzakelijk is." Veel zal echter moeten komen uit de verdere uitwerking van dit stuk en daar ben ik, als ik eerlijk ben, nog niet helemaal zeker van dat het tot iets goeds gaat leiden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Fles »

tsja, dat het allemaal beter en veiliger en aantrekkelijker moet weet iedereen al honderd jaar. Beetje hol gezwets dit. Zorgwekkend vind ik vooral dat dit geluid nu juist van de minister komt. Die moet niet mee huilen met de wolven in het bos, die moet het gaan DOEN. Zo wordt het natuurlijk nooit wat :roll:
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Mark Knoester »

Heeft iemand misschien een andere nieuwssite met dit artikel die wel op zondag te lezen is?
Fijn dat u belangstelling hebt voor rd.nl, de nieuwssite van het Reformatorisch Dagblad.

Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

Staat het nieuws dan stil op zondag? Nee, dat niet - we leven in een jachtige tijd waarin het verschil tussen zondagen en werkdagen helaas steeds kleiner wordt.

Morgen brengen we u graag weer op de hoogte van de dagelijkse gebeurtenissen, voorzien van achtergronden, commentaar en opiniërende artikelen. Zoals u dat van ons gewend bent.

Informatie over kerkelijke gemeenten, kerkdiensten en predikanten kunt u desgewenst vinden op onze site http://www.kerktijden.nl.

Hoofdredactie Reformatorisch Dagblad
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Wubbo »

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Geert »

Of javascript uitzetten...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Chauf21 »

Ik ben wel eens benieuwd wat de spooragenda zou bevatten als wij zoiets zouden schrijven, gezien de aanwezige kennis hier op het forum.

Welke voorwaarden zouden wij in een spooragenda aan de orde stellen en hoe zou dat dan tot uiting moeten komen?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Lange termijn spooragenda ministerie I+M

Bericht door Thom91 »

Reisinformatievoorzieningen.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten