Chipknip

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Chipknip

Bericht door Daantje »

Wubbo schreef:Goed om te weten voor de volgende storing: chipknip werkt in zo'n geval meestal nog wel.
Alleen weet ik niet of er op stations nou vaak een mogelijkheid is om die op te laden?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Daan »

Kan toch bij een pinautomaat?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Daniel »

Meestal wel ja, maar niet naast alle pinautomaten hangt ook een chipknip-oplaadpunt. In ieder geval van Dordrecht weet ik dat het daar niet het geval is (al zit er hier nog een bankkantoor vrij dicht bij het station).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Daantje »

Daan schreef:Kan toch bij een pinautomaat?
Niet bij een gewone automaat waar je geld op kan nemen, wel bij een chipknip oplaadpunt en die zitten vaak naast een geldautomaat maar niet altijd. Zo zit er volgens mij op Rotterdam Centraal ook geen punt waar je je chipknip op kunt laden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Suus »

De chipknip is officieel geflopt, en de ondersteuning ervan wordt dan ook teruggebouwd. Verdwijnen zal het niet, maar de mogelijkheden om te chippen zullen eerder teruglopen dan toenemen. Zeker omdat pinnen steeds goedkoper wordt en geen extra handeling behoeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Daan »

Daantje schreef:
Daan schreef:Kan toch bij een pinautomaat?
Niet bij een gewone automaat waar je geld op kan nemen, wel bij een chipknip oplaadpunt en die zitten vaak naast een geldautomaat maar niet altijd. Zo zit er volgens mij op Rotterdam Centraal ook geen punt waar je je chipknip op kunt laden.
Als ik het goed heb kan je je chipknip van de Postbank bij iedere postbank-automaat waar je geld op kan nemen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Cookie »

Dat is (jammergenoeg) niet waar... Ik tref meer Postbankautomaten zonder chipknipoplader aan dan met oplader. Bij de grotere postkantoren is er overigens naast een Postbankautomaat meestal wel een chipkniplader aanwezig.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Dubbele P »

De Chipknip is inderdaad nooit geworden wat het had moeten zijn helaas. Toch best wel jammer, want het is een handig systeem. Overigens moet je bij mij op de Hogeschool wel alles doen met Chipknip, zoals kopiëren en betalen bij snoep- en frisdrankautomaten. Alleen in de kantine kun je ook met 'gewoon geld' betalen. Je kunt wel een speciale Hogeschoolpas kopen van bijvoorbeeld 10 euro, maar die zul je dan eerst uit een snoepautomaat moeten halen met, jawel, je Chipknip als enige betaalmogelijkheid :P
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Daantje »

Bij ons op de Hogeschool kun je ook alleen met chipknip betalen, ook alleen in het restaurant. En als je dan moet en eraan gewend bent vind ik het eigenlijk best handig. Betaal nu op m'n stage ook altijd met chipknip en parkeren in Rotterdam kun je ook alleen zo betalen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door tsov »

Bij de UvA is het, uiteraard :roll:, per faculteit verschillend. Automaten voor versnaperingen kunnen vaak alleen met chip, soms ook met munten. Printers vaak ook alleen chip, soms ook met aparte kaarten. Om te kopiëren heb je letterlijk bij elke faculteit een andere kaart nodig, handig enzo, aangezien de meeste studies overal en nergens worden gegeven: ik heb een keer een blok gehad dat ik nul colleges had op de faculteit waar ik thuishoor :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door webguy »

Gelukkig heeft de HAN dat weer handig aangepakt ;) Je collegekaart is een custom chipknip, die je met pinnen oplaadt in automaten, en die je gebruikt voor het printen en in de kantine/restaurant, maar daar kan je ook met geld betalen (of zelfs met een combi 8-) )
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Daan »

Trein-O-Fiel schreef:Dat is (jammergenoeg) niet waar... Ik tref meer Postbankautomaten zonder chipknipoplader aan dan met oplader. Bij de grotere postkantoren is er overigens naast een Postbankautomaat meestal wel een chipkniplader aanwezig.
Hmm, da's minder... Naja, die chippas ligt hier in een la weg te rotten, ik gebruik dat ding nooit. Waarom zou je ook, als je alles tegenwoordig kan pinnen? :P
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door IC3 »

tsov schreef:Bij de UvA is het, uiteraard :roll:, per faculteit verschillend. Automaten voor versnaperingen kunnen vaak alleen met chip, soms ook met munten. Printers vaak ook alleen chip, soms ook met aparte kaarten. Om te kopiëren heb je letterlijk bij elke faculteit een andere kaart nodig, handig enzo, aangezien de meeste studies overal en nergens worden gegeven: ik heb een keer een blok gehad dat ik nul colleges had op de faculteit waar ik thuishoor :roll:
Om nog maar te zwijgen over welk muntje je in een kluisje moet doen bij de universiteitsbibliotheek op verschillende locaties... :( Echt UvA inderdaad, in Nijmegen wordt er overal van dezelfde systemen gebruik gemaakt. Wel zo praktisch.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Chipknip

Bericht door webguy »

Zal er vast wel mee te maken hebben hoe het georganiseerd is :) De UvA zal wel per faculteit z'n eigen facilitaire dienst / service bedrijf zijn, de HAN heeft een compleet apart Service Bedrijf dat dat soort dingen allemaal regelt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Chipknip

Bericht door Karl »

Zo ellendig als bij de UvA is het dan niet, maar bij ons kun je voor koffie/thee en dergelijke, kopieren, scannen, printen en dergelijk alleen gebruik maken van de schoolpas. De automaten hebben muntgeld nodig. In de kantine kan je juist niet met schoolpas betalen, maar heb je munten of briefgeld nodig.

Zucht.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Chipknip

Bericht door Daniel »

Bij Avans in Breda hadden ze dan weer een andere onhandigheid... bij de multifunctionele apparaten voor printen/kopiëren enz. kon je wel met de schoolpas-met-chip betalen, maar voor de losse printers in sommige ruimten had je weer een tegoed op het netwerk nodig.

En ja, uiteraard hadden we in de computerruimte van mijn "academie" alleen zo'n ding van het laatste type staan en stond de dichtstbijzijnde van het andere type aan de andere kant van het gebouw. En dan nog maar hopen dat je tegoed niet op was, want het oplaadapparaat stond weer helemaal aan de andere kant :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Chipknip

Bericht door IC3 »

webguy schreef:de HAN heeft een compleet apart Service Bedrijf dat dat soort dingen allemaal regelt.
Dat weet ik niet, Radboud in ieder geval wel. :wink:
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Chipknip

Bericht door Mark »

Het enige waar ik het ding voor gebruik, is de fietsenstalling onder station Hengelo...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Chipknip

Bericht door STF »

Ik gebruik het (in Nederland uiteraard) alleen om op te bellen in een telefooncel. Chipknip oplaad apparaat hangt toevallig 50 meter naast die telefooncel waar ik meestal opbel (Ijmuiden).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Suus »

tsov schreef:Bij de UvA is het, uiteraard :roll:, per faculteit verschillend. Automaten voor versnaperingen kunnen vaak alleen met chip, soms ook met munten. Printers vaak ook alleen chip, soms ook met aparte kaarten. Om te kopiëren heb je letterlijk bij elke faculteit een andere kaart nodig, handig enzo, aangezien de meeste studies overal en nergens worden gegeven: ik heb een keer een blok gehad dat ik nul colleges had op de faculteit waar ik thuishoor :roll:
Ik zie steeds meer automaten op de UvA waar de spijkers uit de muntengleuf worden gehaald, en de chipknip eruit wordt gehaald, een goede ontwikkeling, want ik heb altijd een dikke portomonnee van al die munten, en zo kan ik ze tenminste kwijt :mrgreen: Nu had je bij de UvA ook het merkwaardige probleem dat alle oplaadpunten defect waren vorig jaar :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Chipknip

Bericht door tsov »

Ja, ik merkte inderdaad ook dat een aantal automaten opeens munten accepteerden :pos:
En dat van die oplaadpunten was inderdaad vaag, toen heb ik ook een paar gebouwen afgelopen en geconcludeerd dat ik beter een bank kon zoeken :P
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Chipknip

Bericht door Dubbele P »

Het zijn overigens geen spijkers maar popnagels die ze in de gleuf geschoten hebben. Net zoals de asbakken in de treinen die ze ermee dichtgemaakt hebben. :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Storing pinautomaten op NS-stations

Bericht door Chauf21 »

tsov schreef:Bij de UvA is het, uiteraard :roll:, per faculteit verschillend. Automaten voor versnaperingen kunnen vaak alleen met chip, soms ook met munten.
Je bedoelt dat als een automaat vrijwel constant 'in storing/defect' aangeeft, dat betekent dat de koffie gratis geschonken wordt? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Chipknip

Bericht door Meltrain »

Bij mij op school moet alles betaald worden met mijn schoolpas. Deze kun je opladen met behulp van een machine in de kantine waar je briefgel in kunt doen. Het enige probleem is dat als iemand zijn pasje oplaadt, hij binnen twee dagen weer leeg is, omdat er zoveel geleend wordt. :P
Zelf heb ik geen Chipknip en die zal ik waarschijnlijk niet aanschaffen ook.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Chipknip

Bericht door MdJ »

Hierr op school is een chipknip opgeladen in je schoolpas. Je kan alleen daarmee wat uit de automaten halen, maar ook uit de kantine. Het kan worden opgeladen dmv euro's 2euro's en de briefjes 5 en 10. Als die briefjes gekreukeld zijn, of niet geheel recht, accepteert het apparaat het niet.

Verder zijn de teksten 'alleen munten 1 en 2 euro' weggehaald. Het is daardoor altijd weer grappig als een brugwub 50ct erin wil stoppen :mrgreen: :twisted:
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten