Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Daniel »

Arriva durft extra treinen niet te bestellen

GELDERMALSEN/BEESD - Vervoersbedrijf Arriva durft het nog niet aan om drie extra treinen te bestellen voor de Merwede-Lingelijn.

Uiterlijk 1 oktober moest Arriva de Zwitserse treinbouwfabriek laten weten of het de optie voor nog eens drie nieuwe treinen door zou zetten. Maar de vervoerder wilde wel eerst zekerheid dat er ook nieuwe stations en een gedeeltelijke spoorverdubbeling komen.

"We hebben een brief van de provincie Zuid-Holland gehad, maar die stelt ons niet gerust", aldus een woordvoerster. "Te weinig zekerheid, dus durven we de koop nog niet aan." Arriva probeert nu uitstel van het beslissingsmoment in Zwitserland te krijgen.

Bron: De Gelderlander
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Daan »

Begrijpelijk. Al zullen extra treinen (en spoorverdubbeling?) wel nodig zijn als het aantal reizigers net zo explosief gaat groeien zoals in het noorden destijds.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Daniel »

De extra treinen zijn voor de kwartiersdienst Dordrecht - Gorinchem en die is zowiezo alleen mogelijk na de promotie van Dordrecht Stadspolders van halte tot station. Daar moet dan namelijk ook gekruist gaan worden.

Met de reizigersgroei zit het wel goed. Om een voorbeeldje te noemen: de t32567 die nog vrij aan het randje van de spits zit reed in het Plan V-tijdperk met een los V'tje. Destijds was die trein nog net niet zitvol rond de tijd dat de eerste overstappers uit de IC uit Rotterdam instapten.
Tegenwoordig rijdt deze trein met GTW 2/8 + GTW 2/6, maar zit 'ie nogsteeds vrijwel zitvol rond dat tijdstip. Het aantal zitplaatsen wat beschikbaar is ligt echter wel aanzienlijk hoger nu.

Vanmorgen moest ik zelfs in de trein die om 9.25 uur in Dordrecht aankomt genoegen nemen met een klapstoeltje, terwijl dat juist een trein is die vol in de spits Gorinchem - Geldermalsen heeft gereden en daardoor met 2x GTW 2/8 terug naar Dordrecht rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Bastiaan »

Wat is het verschil tussen het doorzetten van een optie en het plaatsen van een nieuwe bestelling?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Karl »

Dan zouden ze nog bij de oude order horen en nu dus niet meer.
Vergelijk het ermee of je bij de supermarkt één Mars koopt of je dat zo'n ding koopt waar er tien inzitten, dan is dat laatste - per stuk - vaak voordeliger.

En daarbij, ik weet niet hoe druk Stadler het heeft, maar misschien dat het anders weer achteraan in de wachtrij aansluiten wordt...
Laatst gewijzigd door Karl op za 04 okt 2008, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door webguy »

Een optie is meestal een plek in het orderboek: er wordt tijd vrijgemaakt om dan een treinstel te produceren. Wordt er een nieuw bestelling geplaatst, dan kom je helemaal achterin het orderboek, en krijg je je treinstel dus veel later omdat 'ie pas wordt geproduceerd als alle eerdere orders en eventuele opties klaar zijn.

EDIT: Wat Karl zegt klopt ook: het is voordeliger als een bestelling, een optie zet ook de prijs vast, het is een optie voor x treinstellen a y euro.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Meltrain »

Als ik Arriva was, had ik die treinen betseld onder het motto van 'beter mee verlegen dan om verlegen'.
Mochten ze ongebruikkt blijven, kun je ze altijd nog verhuren aan NS ofzo. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Daan »

Tja, weet je wat dat kost? ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Daniel »

En daarnaast: waar laten ze die treinen als ze er niet mee rijden :wink: Opstelspoortje 16 in Dordrecht staat buiten de spits nu al helemaal vol en 's nachts past nieteens al het materieel op 15 en 16...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Karl »

meltrain schreef:Als ik Arriva was, had ik die treinen betseld onder het motto van 'beter mee verlegen dan om verlegen'.
Mochten ze ongebruikkt blijven, kun je ze altijd nog verhuren aan NS ofzo. :wink:
Diezelfde NS die een serie van tien SM '90 al te klein vond?
Het is een spectrum.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Linkerspoor »

Reiziger Ddrs schreef:En daarnaast: waar laten ze die treinen als ze er niet mee rijden :wink: Opstelspoortje 16 in Dordrecht staat buiten de spits nu al helemaal vol en 's nachts past nieteens al het materieel op 15 en 16...
Rangeersporen in Geldermalsen...? ;)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Karl »

En anders heeft Dordrecht 's avonds/'s nachts voldoende ruimte op de andere sporen, volgens mij is dat wel het laatste probleem waar je je druk om hoeft te maken.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Wubbo »

Dan ben ik benieuwd welke sporen er in Dordrecht nog vrij zijn, volgens mij is Dordrecht vol. Zeker 's nachts, als er ook sporen buiten dienst zijn voor onderhoud ed.

Als ik Arriva was had ik ze ook gekocht, en ze eventueel doorverkocht aan Veolia die volgens mij nog wat GTWs nodig had. Moeten ze alleen nog even een motorbakje uitzoeken :).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Daniel »

@Linkerspoor: da's wat lastig, want alle diensten beginnen en eindigen in Dordrecht.

Dat Dordrecht 's nachts vol is qua opstelruimte geloof ik graag: het materieel voor de t5106, t5110, t5112, t5012 en t5014 overnacht hier, maar voor de t5016 en t2221 komt het materieel bv. al leeg uit Roosendaal. Daarmee heb je opstelspoor 7, 20 en 42 echt wel goed vol staan. Aan de per dag wisselende vertreksporen van de eerste stoppertjes te zien wordt het zowiezo al geen succes om daarnaast ook nog materieel op perronsporen te gaan stallen, want daar moet het materieel van de opstelsporen al heen als juist die onderhoud krijgen.

Op de ProRail site stonden ooit de capaciteitsverdelingen van de emplacementen, maar die zitten tegenwoordig achter een wachtwoord merkte ik. Daarin heb ik in ieder geval gezien dat spoor 21 ook aan Arriva toegekend zou zijn. Heb je momenteel alleen weinig aan, want dat spoor is al een paar maanden buiten dienst vanwege de sloop en later nieuwbouw van de naastgelegen fietsenstalling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Karl »

Reiziger Ddrs schreef:@Linkerspoor: da's wat lastig, want alle diensten beginnen en eindigen in Dordrecht.

Dat Dordrecht 's nachts vol is qua opstelruimte geloof ik graag: het materieel voor de t5106, t5110, t5112, t5012 en t5014 overnacht hier, maar voor de t5016 en t2221 komt het materieel bv. al leeg uit Roosendaal. (...)
De stoptreinen die beginnen in Rsd overnachten in Ddr en treinen die beginnen in Ddr overnachten in Rsd?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Daniel »

Ik zou zeggen, klik eens op de treinnummertjes... alle genoemde treinen beginnen in Dordrecht :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Karl »

Reiziger Ddrs schreef:Ik zou zeggen, klik eens op de treinnummertjes... alle genoemde treinen beginnen in Dordrecht :wink:
Dan zou de omschrijving van het balkje bij het 'zweven' over de nummertjes eigenlijk in (Roosendaal -) Dordrecht - Den Haag C. moeten worden veranderd. ;)

Maar goed, je hebt ergens een punt. ;)
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door waldo79 »

Reiziger Ddrs schreef:Ik zou zeggen, klik eens op de treinnummertjes... alle genoemde treinen beginnen in Dordrecht :wink:
Hmmm...maar kunnen er niet een aantal diensten in Gdm beginnen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef: Als ik Arriva was had ik ze ook gekocht, en ze eventueel doorverkocht aan Veolia die volgens mij nog wat GTWs nodig had. Moeten ze alleen nog even een motorbakje uitzoeken :).
Tja, Veolia was mijn tweede mogelijkheid.
En een motorbak erin zetten hoeft niet eens, want Veolia kennende zullen ze ook voor de Heuvellandlijn te weinig materieel gekocht hebben. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Ik zou zeggen, klik eens op de treinnummertjes... alle genoemde treinen beginnen in Dordrecht :wink:
Hmmm...maar kunnen er niet een aantal diensten in Gdm beginnen?
Enige wat je daar zou kunnen laten beginnen zijn de spitsversterkingen, maar dat komt nogal onhandig uit (ze gaan er meer kilometers door maken). Al die stelletjes komen er nu in Dordrecht bij, ze zijn immers juist nodig vanwege de spitsdrukte van Gorinchem -> Geldermalsen 's ochtends en Gorinchem -> Dordrecht op de terugweg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Dubbele P »

meltrain schreef:
Wubbo schreef: Als ik Arriva was had ik ze ook gekocht, en ze eventueel doorverkocht aan Veolia die volgens mij nog wat GTWs nodig had. Moeten ze alleen nog even een motorbakje uitzoeken :).
Tja, Veolia was mijn tweede mogelijkheid.
En een motorbak erin zetten hoeft niet eens, want Veolia kennende zullen ze ook voor de Heuvellandlijn te weinig materieel gekocht hebben. :P
Zou goed kunnen, maar dat hoeft dan geen probleem te zijn omdat ze dan gewoon snel een V'tje kunnen huren en die opnemen in de dienst. De machinisten zijn er toch bekend mee en dat mat doet qua prestaties niet onder aan GTW. :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Wubbo »

Wat ik me net bedenk: Connexxion heeft ook nog een tekort aan electrisch materieel. Ik denk dat die ook niet ongelukkig zouden worden van een GTWtje :).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Daan »

Hoe zou dat staan, een GTW in het blauw? :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Meltrain »

Dubbele P schreef:Zou goed kunnen, maar dat hoeft dan geen probleem te zijn omdat ze dan gewoon snel een V'tje kunnen huren en die opnemen in de dienst. De machinisten zijn er toch bekend mee en dat mat doet qua prestaties niet onder aan GTW. :)
Ik heb zo'n idee dat NS niet echt staat te springen om weer V'tjes te verhuren, nu ze zo erg aan het schuiven zijn in de dienst om de T'tjes er zoveel mogelijk uit te krijgen voordat de revisietermijn verloopt.
In zo'n geval kunnen die GTW's juist nuttig zijn.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 06 okt 2008, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote wat opgeruimd
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Arriva durft extra treinen niet te bestellen

Bericht door Linkerspoor »

Reiziger Ddrs schreef:@Linkerspoor: da's wat lastig, want alle diensten beginnen en eindigen in Dordrecht.
Er is vast wel de ruimte op het traject om ze 's ochtends/'s avonds leeg over te brengen... :idea:

En eindigen/beginnen in Geldermalsen kan natuurlijk ook.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten