De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door mb90 »

Vandaag vond ik het hoog tijd voor een reportage van de busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg tussen Spijkenisse en de brug over het Voornse Kanaal bij Heenvliet. Een busbaan met o.a. slagbomen en tunneltjes.
Zowiezo gaan de lijnen 101 en 103 en voor een deel 105 eroverheen. Doordeweeks komt daar op een deel ook nog lijn 115 bij en tijdens de spitsuren komen de lijnen 102, 111, 200, 203 en voor een deel de lijn 205 erbij. Alle lijnen zijn van Connexxion.

Mijn tocht begon in Spijkenisse. Daar is het oostelijke begin/eindpunt van de busbaan.
De busbaan begint hier bij de kruising Groene Kruisweg / Hekelingseweg:
Afbeelding

Hier steekt de busbaan ook gelijk een belangrijk fietspad over. Deze wordt beveiligd met verkeerslichten en hetzelfde tringelsignaal als bij een overweg:
Afbeelding

Na een klein stukje lopen kwam ik bij de halte Zinkseweg.
Hier is die halte te zien met een wegrijdende Amba 8306 als Buslijn 103 richting Spijkenisse Centrum:
Afbeelding

In de verte was de lamp voor de tunnel al te zien. Deze brandt bijna altijd rood, behalve als er een bus aan komt, want dan geeft hij onder een soort witte V aan, zodat de bus weet dat de kust veilig is. De bus mag met 60 km/h door de tunnel onder de rotonde en daar wordt op gecontroleerd :twisted::
Afbeelding

De haltepaal van de Zinkseweg met alle genoemde buslijnen (m.u.v. buslijn 105):
Afbeelding

Hierna ging ik met de eerstvolgende Buslijn 101 naar de volgende halte. Dat ging via de al genoemde tunnel en nog een tunnel onder het volgende kruispunt. De bus rijdt hier stevig door en ik had beter even kunnen gaan zitten i.p.v. blijven staan, zoals ik nu deed.
Binnen 1 minuut kwam ik bij de halte Halfweg 2:
Afbeelding

Hier komt buslijn 105 er even bij. Net als bij elke halte wordt er hier getringeld en gaat er een lamp branden als er een bus aan komt:
Afbeelding

Vlak na deze foto kwam de al genoemde Buslijn 105 vanuit Rozenburg naar Spijkenisse De Akkers een kijkje nemen. Deze buslijn komt vlak voor deze halte vanaf het Hartelkruis de busbaan op en gaat vlak na deze halte er weer af naar de Sportlaan:
Afbeelding

De splitsing naar de Sportlaan is hier te zien:
Afbeelding

Boven takt de busbaan voor lijn 105 aan op het kruispunt:
Afbeelding

Aan de andere kant van het kruispunt was de gewone busbaan te zien die daar in de tunnel onder dat kruispunt duikt:
Afbeelding

Met weer een volgende Buslijn 101 ging het weer naar de volgende halte. In dit stukje zijn geen tunneltjes te vinden.
Binnen een minuut kwam ik bij de halte Laanweg:
Afbeelding

Ook hier is er weer een tunneltje onder het naastgelegen kruispunt:
Afbeelding

Verder zijn er bij deze halte niet echt bijzondere dingen te zien en daarom besloot ik om maar weer snel met de volgende Buslijn 101 verder te gaan. Dit keer ging het door het tunneltje van de vorige foto naar een lang recht stuk. Dit stuk leidde door weilanden naar Geervliet. Het stuk is lekker recht en dat zorgde ervoor dat de chauffeur lekker doorreed. Dit keer was ik binnen 2 minuten bij de volgende halte.
Dat is de halte Geervliet, Groene Kruisweg:
Afbeelding

Ook bij deze halte wordt er weer gecontroleerd op de snelheid van de bussen :twisted:. Dat is hier te zien met ook de busbaan richting Spijkenisse:
Afbeelding

Ook bij deze halte is er een tunneltje onder het kruispunt bij de halte:
Afbeelding

Na deze foto ging ik naar het kruispunt boven dat tunneltje. Vanaf hier kan je mooi de busbaan richting Heenvliet zien:
Afbeelding

Achter mij liep een vrouw die de bus moest halen die net bij de halte kwam. Connexxion liet zich toen van haar beste kant zien, want de chauffeur bleef gewoon nog even een minuutje wachten voor de rennende vrouw. Hele goede service van de chauffeur. :pos:

Dit keer ging ik overigens niet met de bus naar de volgende halte, maar lopend om meer van de busbaan en van de omgeving te zien 8-). Hiervoor ging ik de weg links op de vorige foto in. Eerst ging ik nog langs een rij huizen, maar al snel werd het rustiger. Hier liep die weg ook even langs de busbaan.
Maar, ondanks de rust werd ik toch geroepen. Niet door een mens, maar door een stel schapen :lol:. Ja, en daarmee vragen ze om een schattige foto :P:
Afbeelding

Nadat ik weer een stukje verder liep kwam de busbaan weer in zicht en wel bij een plek waar een weg de busbaan met echte slagbomen oversteekt:
Afbeelding

De ‘overweg’ van dichterbij:
Afbeelding

En nu vanaf de andere kant:
Afbeelding

De weg die de busbaan overstak loopt nu naast de busbaan. Dit duurt niet lang, want al snel gaan de busbaan en het fietspad waar ik loop weer samen verder:
Afbeelding

Samen gaan ze weer naar de N218 / Groene Kruisweg en gaan ze naar de brug over de Bernisse:
Afbeelding

En dit is de Bernisse, gezien richting het zuiden:
Afbeelding

Na de Bernisse blijft de busbaan hoog liggen, want niet veel later gaat het via dit viaduct over de weg naar o.a. Abbenbroek:
Afbeelding

Na dit viaduct komt de busbaan gelijk bij de halte Heenvliet, Groene Kruisweg met links de Carpool-parkeerplaats:
Afbeelding

De bushalte zelf met een wegrijdende Amba 8335 als Buslijn 101 naar Spijkenisse Centrum en links de fietsenstalling:
Afbeelding

Eerst was het de bedoeling om met de bus naar de brug over het Voornse Kanaal te gaan, maar omdat het lekker weer was en omdat het dichterbij was dan ik dacht ben ik maar verder gaan lopen.
Daar zag ik dat de busbaan gelijk over een viaductje ging:
Afbeelding

Daarna liepen de busbaan en het fietspad weer samen naast elkaar. Hierna kwam er al snel een bus langs en die kon ik nu dus mooi vastleggen.
Dit is Amba 8342 als Buslijn 103 richting Spijkenisse Centrum:
Afbeelding

Toen ik voorbij de bomenrij links op de vorige foto was, kwam alweer de volgende bus langs. De busbaan loopt hier iets hoger dan het fietspad en in een bocht, maar zo kon ik Amba 8332 als Buslijn 101 richting Spijkenisse Centrum er wel leuk op zetten:
Afbeelding

Na die bocht kwam de brug over het Voornse Kanaal in de verte al in zicht. Dit was ook al te zien aan de hoogspanningsmasten van de vorige foto:
Afbeelding

Al snel kwam ik via dit rechte stuk bij de halte Brug over het Voornse Kanaal. Hier liggen niet alle haltes bij elkaar. De halte voor Buslijn 103 richting Rockanje ligt namelijk aan de andere kant van het water.
Hier is de halte richting Spijkenisse:
Afbeelding

Op de haltepaal is te zien dat er hier minder bussen stoppen dan de eerste halte van de reportage (= Zinkseweg):
Afbeelding

Vlak na deze foto kwam Amba 8340 als Buslijn 101 richting Hellevoetsluis Amnesty International Laan langs:
Afbeelding

Iets na de halte sluit Buslijn 103 (en nog enkele spitslijntjes) zo aan op de N218 / Groene Kruisweg:
Afbeelding

Buslijn 101 (en nog 2 spitslijntjes) steken hier het fietspad over en gaan de bocht om:
Afbeelding

Na die bocht komt de halte Brug over het Voornse Kanaal voor Buslijn 101 richting Hellevoetsluis en eindigt de busbaan:
Afbeelding

Dit was ook gelijk de laatste foto, want na deze foto ging ik terug naar de halte en ging ik met Buslijn 101 terug naar Spijkenisse. Dat ging overigens in een laagterecord aan reiskosten, want het kostte me maar € 0,76 met de OV-Chipkaart. 8-) Dit hoort eigenlijk € 1,70 te zijn. :mrgreen: Dit was overigens de eerste bus van Connexxion die ik zie met werkende OV-Chipkaartlezers én een werkende omroep met halteinfo op de display. Mij hoor je in ieder geval niet klagen. :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Geert »

Grappg om te zien, ik heb ook eens (anderhalf jaar geleden) de bus van Spijkenisse metro naar Halfweg 2 genomen (naar het CBR) en toen viel de vrije busbaan me ook op. Leuk verslag! 8-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag inderdaad. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door webguy »

Leuk verslag inderdaad: ik heb wel eens de bus naar Ouddorp genomen (OV-ramp is dat...). Die chauffeurs gaan ook echt flink snel door die tunneltjes: je wordt er wel een beetje misselijk op soms :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Daantje »

Een vriendin van me woonde in Hellevoetsluis dus ik ging ook wel eens met die bus en die tunneltjes zijn echt misselijk makend idd. Je voelt je maag echt wel zitten dan.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Jeroen »

Eén van de grootste geldverspillingen... Desondanks wel een indrukwekkend stukje infrastructuur.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Vinny »

Het is geen geldverspilling. Door efficientere bedrijfsvoering als gevolg van rijtijdwinsten behaald op het traject kan de overheid geld besparen op de concessieverlening. Dit soort grootschalige businfrastructuur heeft een terugverdientijd die kleiner is dan de afschrijvingswaarde van de infrastructuur. Derhalve levert dit geld op en is het een nuttige investering in plaats van geldverspilling. Dit heb ik zelf eens onderzocht toen ik stage liep bij de stadsregio Amsterdam ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door aswnl »

Een ongelijkvloerse kruising voor alle verkeer had maatschappelijk nog meer voordeel opgeleverd. Dat is waar je het tegen af moet zetten, niet tegenover exploitatieve voordelen. Het is een beetje OV-navelstaarderij om dit soort onzin-investeringen recht te praten met een puur OV-exploitatief verhaal.
Zeker op een doorgaande hoofdweg is VETAG een optie waarbij de grote stroom van het doorgaande verkeer geen nadeel hoeft te ondervinden van zo'n maatregel, en waarmee de rijtijden ook kunnen worden gehaald. Lukt dat net niet, dan schrap desnoods een paar weinig gebruikte haltes, en je hebt ook je rijtijd weer gehaald.
En als je al ongelijkvloerse kruisingen had gemaakt voor alle verkeer, dan had dat maatschappelijk gezien nog 10x sneller financieel uit geweest dan deze maatregel, en daar had de bus meteen van mee kunnen profiteren.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Karl »

Alles ongelijkvloers? We hebben het niet over een ring van een grootstedelijke regio...
Overigens kan alles ongelijkvloers de doorstroming voor het autoverkeer versnellen, wat meer autoverkeer genereert waardoor er weer minder mensen met de bus gaan en de exploitatietekorten aangevuld moeten worden en er diensten geschrapt gaan worden waardoor het OV in de rurale gebieden minder aantrekkelijk wordt en de kleinere kernen met meer autoverkeer komen te zitten. Of dat maatschappelijk gewenst is? :?:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Vinny »

aswnl schreef:Een ongelijkvloerse kruising voor alle verkeer had maatschappelijk nog meer voordeel opgeleverd. Dat is waar je het tegen af moet zetten, niet tegenover exploitatieve voordelen. Het is een beetje OV-navelstaarderij om dit soort onzin-investeringen recht te praten met een puur OV-exploitatief verhaal.
Zeker op een doorgaande hoofdweg is VETAG een optie waarbij de grote stroom van het doorgaande verkeer geen nadeel hoeft te ondervinden van zo'n maatregel, en waarmee de rijtijden ook kunnen worden gehaald. Lukt dat net niet, dan schrap desnoods een paar weinig gebruikte haltes, en je hebt ook je rijtijd weer gehaald.
En als je al ongelijkvloerse kruisingen had gemaakt voor alle verkeer, dan had dat maatschappelijk gezien nog 10x sneller financieel uit geweest dan deze maatregel, en daar had de bus meteen van mee kunnen profiteren.
Het maatschappelijke rendement van investeringen in wegcapaciteit is in veel gevallen vrijwel nul, omdat mensen langer kunnen tandenpoetsen, maar niet langer gaan werken; of vaak (erger nog) gewoon verder van hun werk gaan wonen, zodat het netto-effect van rijtijdverkortingen gewoon non-existent is. :evil:
Zeker op een doorgaande hoofdweg is VETAG een optie waarbij de grote stroom van het doorgaande verkeer geen nadeel hoeft te ondervinden van zo'n maatregel, en waarmee de rijtijden ook kunnen worden gehaald.
Dit geeft zelfs een extra nadelige invloed op de rijtijden van het overige wegverkeer, ivm OV-prioriteit. Een ongelijkvloerse kruising voor het OV zorgt ervoor dat het aantal potentiele conflictpunten afneemt, en de OV-prioriteit de afwikkeling van het overige wegverkeer op het kruispunt in kwestie niet verstoort en is derhalve een meer preferabele oplossing.

Trouwens: een volledig ongelijkvloerse aansluiting voor alle verkeer = minimaal een klaverblad, en dat is voor de kruisingen van N wegen niet realistisch (in Nederland zeker).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door waldo79 »

Wat rijdt daar nu overheen aan bussen? Had makkelijk nog gelijkvloers afgewikkeld kunnen worden. Desnoods met een busbaan...
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door M57 »

Daantje schreef:Een vriendin van me woonde in Hellevoetsluis dus ik ging ook wel eens met die bus en die tunneltjes zijn echt misselijk makend idd. Je voelt je maag echt wel zitten dan.
Dat is ook het meestgehoorde kritiekpunt over de ZuidTangent.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Vinny »

Dat is ook het meestgehoorde kritiekpunt over de ZuidTangent.
Zit je eens in een bus met de uitstraling van een Formule-1 wagen, verlangt de reiziger weer terug naar de rollator-met-motor die de overige verbindingen voor haar rekening neemt... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Karl »

Inderdaad. Gassen met die handel, het duurt in de regio waar het topic oorspronkelijk over ging al zo lang voordat je ergens bent. Kan mij opzich wel voorstellen dat je het voelt wanneer je met zestig door zo'n tunneltje heenrijdt. Zelf ook een aantal keer door die tunneltjes gereden.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Het is geen geldverspilling. Door efficientere bedrijfsvoering als gevolg van rijtijdwinsten behaald op het traject kan de overheid geld besparen op de concessieverlening. Dit soort grootschalige businfrastructuur heeft een terugverdientijd die kleiner is dan de afschrijvingswaarde van de infrastructuur. Derhalve levert dit geld op en is het een nuttige investering in plaats van geldverspilling. Dit heb ik zelf eens onderzocht toen ik stage liep bij de stadsregio Amsterdam ;)
Het lijkt me geen wetmatigheid dat dit soort infrastructuur altijd meer geld oplevert dan het kost, dat lijkt me heel erg afhankelijk van de daadwerkelijke kosten en de uiteindelijke rijtijdwinsten. Zonder cijfers de situaties vergelijken lijkt me erg kort door de bocht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De busbaan langs de N218 / Groene Kruisweg

Bericht door Vinny »

Het hangt vooral af van de gezamelijke frequentie van buslijnen. Ik neem niet aan dat men een dergelijke infrastructuur bouwt voor één buslijn die twee keer per uur rijdt ;)

Ik kan verder niet al te veel uitwijden over het onderzoek, omdat het rapport vertrouwelijk is en mijn conclusies dus ook. Wel kan ik er in algemene zin wat over zeggen en dat doe ik dus ;)

Merk op dat wanneer de beparing niet gerealiseerd wordt, het fundament onder de investeringen er niet is; en de overheid dan gewoon stom bezig is. Ik zit bijv. nog altijd te wachten op een vrije busbaan tussen Aalsmeer en Amsterdam. Of een tram-, metro- of treinverbinding. Maar niet zoals nu het geval is: een groen beest dat de gemiddelde snelheid van een opgevoerde rollator niet overtreft. 12 km/h is de gemiddelde verplaatsingssnelheid van de lijn 172 en hij rijdt nog om ook :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten