'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Bericht door Michael »

'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

ROTTERDAM - In het openbaar vervoer zullen vanaf 2025 alleen nog maar schone bussen rijden. De bussen mogen vanaf dat jaar geen luchtvervuiling meer veroorzaken.
Ook mogen de voertuigen geen klimaatbelastende gassen uitstoten. Dat meldde minister Melanie Schultz van Haegen dinsdag.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/2929486/in- ... in-ov.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Bericht door Suus »

Een waterstof-walhalla :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: 'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Bericht door nvdw »

De vraag is ook niet of het mogelijk is om in 2025 met waterstofbussen te rijden, de vraag is of iemand er de knip voor wil trekken. Want dat is toch de kern van het probleem bij openbaar busvervoer: de voortdurende paradox van het ideaalbeeld (snel en schoon vervoer) en de praktijk van provincies en gemeenten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan ook nog wensen dat de bus vier keer per uur langs elke eik of kastanje rijdt over wegen die zij zelf vol met drempels en chicanes hebben gestort.

Een bus met brandstofcel is fantastisch maar extreem duur. De kilometerkostprijs zal waarschijnlijk ook in 2025 nog aanmerkelijk hoger liggen dan die van een dieselbus of zelfs een hybride bus. Bovendien moet de waterstof eerst nog opgewekt worden met elektriciteit. Ik hoef niet uit te leggen wat dat betekent voor klimaatkritieke uitstoot. Overigens is waterdamp ook een broeikasgas.

CO2 is rechtstreeks te koppelen aan het brandstofverbruik van een bus, en aangezien diesel echt niet goedkoper wordt, zal de busmaatschappij kiezen voor de aandrijflijn die per kilometer het meeste oplevert. Dat blijkt in de meeste gevallen desondanks de oude trouwe dieselbus. Alternatieven op aardgas of lpg zijn duurder, vereisen investeringen in de brandstofvoorziening, hebben meer onderhoud nodig of hebben veel uitval (zie HTM). Bovendien zit de export - toch vaak het laatste station voor een bus gezien de kortlopende concessies met nieuwe bussen als eis - niet te wachten op dit soort bussen, hoe eenvoudiger hoe beter. Afschrijving en onderhoud drukken ook zwaar op de kostprijs per kilometer. De ambities van de overheid blijken ook wel weer uit het peukengeld dat hiervoor is vrijgemaakt...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Bericht door Chauf21 »

Mooi verwoord, nvdw! Ik denk dat je de kern daar toch wel blootlegt.
Overigens is 2025 wel wat ambitieus. Met een gemiddelde concessieduur van acht jaar en de mogelijkheid tot verlenging, zou je al vrij rap volledig schone wagenparken moeten hebben. Dat lijkt mij nog een flinke uitdaging, ook gezien de huidige technische mogelijkheden.
Dat daargelaten, hoop ik dat deze overeenkomst gunstig uitpakt voor Nederland en dat het land zich verder kan ontwikkelen als pionier in schoon vervoer. Dat is nog een flinke markt waar in de toekomst heel veel mogelijkheden liggen *bus*
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: 'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Bericht door spoorstaaf »

De enigste schone bus is geen bus;)
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: 'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Bericht door Rick Visser »

In deze rubriek wordt in het onderwerp 'Startups in Cleantech' iets verteld over elektrische bussen. Bussen die zichzelf bij elke tussenstop bij elke halte snel bij-laden. Zou de elektrische bus uiteindelijk niet veel goedkoper en eenvoudiger zijn dan de waterstofbus?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten