Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Cookie »

Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'
Geplaatst op: dinsdag 2 oktober 2012 12:06
Laatst bijgewerkt: woensdag 3 oktober 2012 12:27


GROESBEEK - Het opnieuw starten van de spoorlijn Nijmegen-Kleef is helemaal niet nodig, zegt burgemeester Harry Keereweer van Groesbeek. „Er is geen concreet probleem op te lossen. De bussen tussen Nederland en Duitsland zitten niet overvol en op de wegen die de grens overgaan, staan geen files.”
Lees verder
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door fogeltje »

Verrassend dat Groesbeek tegen is :') Die willen geen treinen door het dorp en niet willen inleveren op lijn 5. Overigens zet ik zelf ook wel mijn vraagtekens bij die trein. Als die trein er al zou komen, dan moet hij ook in Groesbeek en Heyendaal stoppen en niet zoals in 1991 nonstop naar Kranenburg.
"Een touringcar is geen bus"
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Dennenboom »

Ook in Groesbeek veranderen de inzichten. Alleen het CDA en een lokale partij zijn nog echt tegen:
http://www.groesbeek.nl
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door visgraat »

Wat de burgemeester schetst is natuurlijk heel reëel. De bussen zitten niet overvol en er staan ook geen files de grens over. Dan kan je op zich niet tegen het project zijn, maar de prioriteiten liggen er niet. En als het op financiering aankomt, dan maak je andere keuzes. BIjvoorbeeld liever 6x per uur Nijmegen - Boxmeer. Daar profiteren veel meer mensen van.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:Wat de burgemeester schetst is natuurlijk heel reëel. De bussen zitten niet overvol en er staan ook geen files de grens over. Dan kan je op zich niet tegen het project zijn, maar de prioriteiten liggen er niet. En als het op financiering aankomt, dan maak je andere keuzes. BIjvoorbeeld liever 6x per uur Nijmegen - Boxmeer. Daar profiteren veel meer mensen van.
Als de boemel er komt, dan eist Groesbeek dat lijn 5 minimaal 2x per uur blijft rijden voor de Horst en Breedeweg. Maar zou het dan niet juist een idee zijn om de bussen daar eens op de schop te gooien en te laten aanvoeren op de trein? Iedereen roept altijd "visgraatmodel", maar als het dan in de eigen achtertuin toegepast gaat worden dan roept men weer dat directe busverbindingen niet mogen verdwijnen.

Maar verder deel ik de mening van visgraat, investeringen in de Maaslijn lijken me voor de regio een betere besteding gezien de door de burgemeester geschetste situatie.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Ronald »

fogeltje schreef:Verrassend dat Groesbeek tegen is :') Die willen geen treinen door het dorp en niet willen inleveren op lijn 5. Overigens zet ik zelf ook wel mijn vraagtekens bij die trein. Als die trein er al zou komen, dan moet hij ook in Groesbeek en Heyendaal stoppen en niet zoals in 1991 nonstop naar Kranenburg.
Die situatie in 1991 was gewoon afbraakbeleid van DB, net als Gronau-Enschede voor de sluiting in de jaren '80. De inzichten bij een eventuele heropening zullen nu ongetwijfeld anders zijn (betere frequentie en meer stations). De meerwaarde moet vooral op de relatie Nijmegen-Kleve (en verder) worden gezien, dat Groesbeek "toevallig" op de route ligt is nou eenmaal zo; enkel en alleen voor Groesbeek de lijn reactiveren is inderdaad misschien niet zo nodig. Maar het argument "dat er geen files de grens over staan" is een beetje flauw, als dat de leidraad is dan zou er vrijwel geen enkele grensoverschrijdende verbinding bestaan :') .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door fogeltje »

Ronald schreef:
fogeltje schreef:Verrassend dat Groesbeek tegen is :') Die willen geen treinen door het dorp en niet willen inleveren op lijn 5. Overigens zet ik zelf ook wel mijn vraagtekens bij die trein. Als die trein er al zou komen, dan moet hij ook in Groesbeek en Heyendaal stoppen en niet zoals in 1991 nonstop naar Kranenburg.
Die situatie in 1991 was gewoon afbraakbeleid van DB, net als Gronau-Enschede voor de sluiting in de jaren '80. De inzichten bij een eventuele heropening zullen nu ongetwijfeld anders zijn (betere frequentie en meer stations). De meerwaarde moet vooral op de relatie Nijmegen-Kleve (en verder) worden gezien, dat Groesbeek "toevallig" op de route ligt is nou eenmaal zo; enkel en alleen voor Groesbeek de lijn reactiveren is inderdaad misschien niet zo nodig. Maar het argument "dat er geen files de grens over staan" is een beetje flauw, als dat de leidraad is dan zou er vrijwel geen enkele grensoverschrijdende verbinding bestaan :') .
Maar de bus uit Kleve puilt volgens mij ook niet echt uit. Als ze denken veel meer reizigers te trekken dan kan het natuurlijk slagen. Maar als ze slechts halve busladingen blijven trekken, dan is het onbegonnen werk.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Ronald »

Tussen Enschede en Gronau is het aantal reizigers ook flink gestegen t.o.v. de vroegere bus. Feit ten nadele van Kleve-Nijmegen is misschien de reistijdwinst die tegen kan vallen (trein rijdt wel om volgens mij).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Vinny »

De trein kan erg helpen het ochtendspitsdrama op het Veolianetwerk te verzachten: de trein uit Kleve zal nog niet vol zitten als deze de grens over gaat :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Suus »

Daar zal deze trein niets aan veranderen, want de reizigers van Veolia komen uit het zuiden en dat is precies waar deze trein niet komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Freek »

Bovendien doet die bus het beter dan menig een denkt. Oke het is geen grootstedelijk vervoer, maar dat deze bus ook omlopen kent met gelede bussen zegt genoeg lijkt me.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Daar zal deze trein niets aan veranderen, want de reizigers van Veolia komen uit het zuiden en dat is precies waar deze trein niet komt.
In ieder geval tussen Heyendaal en Nijmegen Centraal biedt het verlichting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:
Bee schreef:Daar zal deze trein niets aan veranderen, want de reizigers van Veolia komen uit het zuiden en dat is precies waar deze trein niet komt.
In ieder geval tussen Heyendaal en Nijmegen Centraal biedt het verlichting.
Het is juist de vraag of het past, bij Heyendaal zal geknutseld moeten worden, zeker als er in de ochtendspits die extra treinen uit Cuijk nog steeds rijden. Of je legt een wissel vóór het station aan, komende vanaf Groesbeek. Dan wordt het drukker op het baanvak en extra wissels zijn extra storingsmogelijkheden. Die wissel zal ook naar het spoor richting Venlo moeten lopen omdat de trein naar Kleven natuurlijk na Heyendaal meteen moet afdraaien (of hij gaat dat stuk links rijden, wat weer extra gekunstel op gaat leveren).

Je kunt de wissel ook na het station leggen, dan moet wel het derde spoor langs het perron terug. Dat betekent dat de lift moet verhuizen (maar iemand had gezegd dat de lift zo gemaakt was dat hij verplaatst zou kunnen worden...waarom dan niet meteen anders aanleggen en mogelijk geld sparen?). Ook dan blijf je zitten met extra wissels die het geheel storingsgevoeliger maken en het feit dat de treinen elkaar mogelijk gaan bokken.

Of je legt het derde spoor in zijn geheel terug. Het zal krap worden, maar volgens mij is er wel genoeg ruimte over om dat te doen, maar ik ben geen expert en ken ook de wettelijke regels over minimale afstanden tussen de sporen en tussen de sporen en het hek niet.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door deadlock »

Misschien is een kabelbaan een leuk alternatief.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door fogeltje »

deadlock schreef:Misschien is een kabelbaan een leuk alternatief.
Tot een F16 of Apache in de kabel vliegt :')
"Een touringcar is geen bus"
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Stéphane »

Ik laat mijn Duitsermopjes maar achterwege (A)
Of een tram :wink:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Wubbo »

Zit het probleem op de Maaslijn wel tussen Heyendaal en Nijmegen? Zit het niet op het zuidelijkere deel (Boxmeer - Heyendaal)?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Freek »

Ja. En zelfs nog zuidelijker het is maar hoe je het bekijkt. Ergens zijn er meer passagiers dan plek in de trein.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door fogeltje »

Voor het noordelijke deel is vooral het deel Boxmeer - Cuijk - Heyendaal veevervoer. CS - Heyendaal is denk ik vooral in de ochtendspits naar Heyendaal druk, in de middagspits de andere kant op lijkt het mee te vallen. Echter zouden meer treinen wellicht ontlasting voor de bussen kunnen opleveren. Want in de middagspits op station Heyendaal op een bus wachten is geen pretje. Als men dan de reisinfo bij de bushalte integreert met de treinen ("de eerstvolgend reismogelijkheid naar CS is de stoptrein van 15:52" ofzoiets) dan zou je daar wel wat winst kunnen behalen. Maar dat zou met de bestaande Veoliatreinen al een oplossing zijn volgens mij.

Nogmaals, zo een trein naar Kleve is leuk, maar ik denk dat het geld beter besteed kan worden binnen de Stadsregio, extra treinen vanuit Boxmeer bijvoorbeeld (door de ochtendspitstreinen uit Cuijk te verlengen, maar dan zijn gewoon extra treinstellen nodig).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door Suus »

De burgemeester van Groesbeek weet ook zelf wel dat het kulargumenten zijn, er is maar een ding waar ze tegen zijn maar wat ze niet hardop zeggen: Goederentreinen.

Maar zelfs daarop is de kans beperkt zolang het tracé geen bovenleiding heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Groesbeek : 'Spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig'

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:De burgemeester van Groesbeek weet ook zelf wel dat het kulargumenten zijn, er is maar een ding waar ze tegen zijn maar wat ze niet hardop zeggen: Goederentreinen.

Maar zelfs daarop is de kans beperkt zolang het tracé geen bovenleiding heeft.
Dat is inderdaad altijd de achterliggende gedachte geweest. Bovendien stond dat juist in een van die artikelen als "harde eis" genoemd: halte in Groesbeek, lijn 5 minimaal 2x per uur behouden (voor De Horst en Breedeweg zogenaamd) en GEEN goederentreinen door Groesbeek. Dus ze roepen het wel degelijk hardop, ik denk mede doordat ze dan steun van de inwoners verwachten.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten