Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door Suus »

Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
In het eerste halfjaar van 2012 reden de treinen net zo punctueel als vorig jaar. Toen bereikte de punctualiteit een historisch hoogtepunt.

Met een gemiddelde nauwkeurigheid van 89,5 procent - het aantal treinen met minder dan drie minuten vertraging - reden de treinen net zo vaak op tijd vergeleken met vorig jaar ondanks de winterdip in februari. Dat maakte de spoorbeheerder dinsdag bekend.

Op het hoofdrailnet ligt de punctualiteit rond de 90 procent, op de regionale lijnen ligt die steevast rond de 94 procent.
"Een veiliger, punctueler en betrouwbaarder spoor blijft de belangrijkste doelstelling voor de komende jaren", aldus ProRail.

Ongelukken
Het aantal ongelukken op overwegen ligt dit jaar op hetzelfde niveau als in 2011. "Daarbij waren helaas 8 dodelijke slachtoffers te betreuren. Opvallend is dat het aantal jongeren dat in 2012 op een overweg om het leven kwam, bijzonder laag ligt ten opzichte van de voorgaande jaren. Dit is een positieve ontwikkeling waarbij de vele veiligheidscampagnes onder jongeren mogelijk effect beginnen te krijgen", aldus ProRail.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door Vinny »

Eén voordeel heeft het leven op het platteland wel: ik heb serieus nog nooit meegemaakt dat de sprinter (oh sorry: stoptrein) Leeuwarden-Stavoren vertraging had... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door Suus »

Ik heb wel eens meegemaakt dat de trein naar Leeuwarden 2 minuten vertraging had en daardoor vertrokken we in Sneek ook twee minuten te laat. In Stavoren waren we nog steeds 2 minuten te laat :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door Vinny »

Een overstap van 59 minuten op Leeuwarden Centraal is ook niet heel erg je dat. Maar dat is cf. dienstregeling... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door VIRM »

Wellicht is ook het voordeel op de regionale lijnen dat je gee ingewikkelde personeelsroosters hebt?
Ik bedoel, eent reinbestuurder van Connexxion heeft een gigantisch aanbod als het gaat om zijn diensten. Er is keuze tussen Amersfoort - Ede-Wageningen, Amersfoort - Ede-Wageningen... en uuuuh... voor de variatie... Amersfoort - Ede-Wageningen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door Gekko123 »

Nee hoor, een machinist bij Connexxion kan als variatie een dienst hebben op Amersfoort - Barneveld Centrum (ipv Ede-Wageningen).
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door MdJ »

Zijn er geen combi-diensten? (bus<->trein)
Bij twijfel: gebruik beton.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door hauptbahnhof »

Lijkt me niet zo handig. Met seinen werken en met stoplichten.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door tsov »

Treinmachinisten rijden ook nooit auto? Volgens mij zijn combifuncties bij de regionale vervoerders vrij gebruikelijk.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door reisthijs »

Met een gemiddelde nauwkeurigheid van 89,5 procent - het aantal treinen met minder dan drie minuten vertraging - reden de treinen net zo vaak op tijd vergeleken met vorig jaar ondanks de winterdip in februari.
Zijn ze alweer vergeten dat we het jaar daarvoor óók een "winterdip" hadden? Dat vind ik geen zinvolle vergelijking.
Ik ben meer benieuw hoe het nu ging in vergelijking met een jaar zonder winterse problemen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door RoelZ1 »

2011 had geen winterdip. De 'winterdip' van de winter 10/11 was in december 2010, die van de winter 11/12 in februari 2012. Dat was ook de reden dat 2011 een recordjaar was.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door Vinny »

Briljant. Zo kan ik ook een wanprestatie onder tafel schuiven...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door Suus »

NS Hispeed doet het met de Fyra overigens slechter...

10% uitval, 13% te laat (+5 of meer): http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... uit-144672
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door reisthijs »

RoelZ1 schreef:2011 had geen winterdip. De 'winterdip' van de winter 10/11 was in december 2010,
In januari waren er nog steeds problemen door al die treinen die in december stuk waren gegaan. Goed, misschien was dat een wat kleiner dipje dan maar om nou te zeggen dat we nergens last van hadden in 2011?
RoelZ1 schreef:Dat was ook de reden dat 2011 een recordjaar was.
Ja, geen kunst als je het vergelijkt met 2009 en 2010...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel

Bericht door RoelZ1 »

Precies, maar omdat 2011 dus alleen een 'boekhoudkundig' topjaar was zou het best knap zijn dat ze dat hebben weten vast te houden in 2012, ondanks de grote winterdip. Dat zou betekenen dat de punctualiteit buiten de winterdip hoger lag dan voorgaande jaren.

Zoals misschien wel te lezen valt neem ik nog een flinke slag om de arm, want dit onderzoek biedt nog een grote mogelijkheid tot 'window dressing', waarvan ik niet uit het artikel op kan maken of dat ook gebruikt is. Het gaat hier namelijk om Q1 en Q2. Als zij Q1 en Q2 van 2012 hebben vergeleken met heel 2011 is het echt onzin. De herfst valt immers in Q3 en Q4 en daar ligt de punctualiteit heel veel lager dan de rest van het jaar.
reisthijs schreef:Ja, geen kunst als je het vergelijkt met 2009 en 2010...
2011 was het beste jaar allertijden. Dat laat dus wel zien dat NS/ProRail buiten de winter eigenlijk best goed op weg is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten