Toekomst Zaanlijn?
Toekomst Zaanlijn?
Wat zijn de toekomstige plannen van NS en ProRail voor de Zaanlijn/
- In het recente verleden zijn de seinen volgensmij aangepast, waardoor treinen elkaar veel korter kunnen opvolgen.
- Er wordt momenteel, of er gaat gewerkt worden, aan de viersporigheid bij station Wormerveer. De goederenspoortjes worden omgetoverd en er komen twee extra perrons bij (veel plezier met puzzelen, planologen!).
Betekent dit dat er treintijden gaan veranderen en/of dat er een extra treinserie bijkomt/
Daarnaast heb je aan de zuidkant van de Zaanlijn de Hemboogm, die de Zaanlijn verbindt met de Westtak richting Schiphol.
Sinds de opening rijdt er alleen de s3300, waar buiten de spits weinig mensen mee reizen. Voor een hele dure boog vindt ik het een beetje zonde. Zijn er nog plannen om de Hemboog beter te gebruiken?
- In het recente verleden zijn de seinen volgensmij aangepast, waardoor treinen elkaar veel korter kunnen opvolgen.
- Er wordt momenteel, of er gaat gewerkt worden, aan de viersporigheid bij station Wormerveer. De goederenspoortjes worden omgetoverd en er komen twee extra perrons bij (veel plezier met puzzelen, planologen!).
Betekent dit dat er treintijden gaan veranderen en/of dat er een extra treinserie bijkomt/
Daarnaast heb je aan de zuidkant van de Zaanlijn de Hemboogm, die de Zaanlijn verbindt met de Westtak richting Schiphol.
Sinds de opening rijdt er alleen de s3300, waar buiten de spits weinig mensen mee reizen. Voor een hele dure boog vindt ik het een beetje zonde. Zijn er nog plannen om de Hemboog beter te gebruiken?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Toekomst Zaanlijn?
Hemboog is er ook vooral gekomen om Amsterdam Centraal te ontlasten. Nog een kerende serie erbij wordt erg lastig met puzzelen
Perrons bij Wormerveer zullen worden gebruikt als er ETMET wordt ingevoerd op Amr-Ehv, waardoor er te Wm wordt ingehaald en er wat meer lucht in de dienstregeling is.
Perrons bij Wormerveer zullen worden gebruikt als er ETMET wordt ingevoerd op Amr-Ehv, waardoor er te Wm wordt ingehaald en er wat meer lucht in de dienstregeling is.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Uh, hoezo Amsterdam Centraal ontlasten? Voor de Hemboog had je 2x stoptrein en 2x spits-IC tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Centraal. Nu heb je 2x IC en 2x spits-IC. Per saldo dus nog evenveel treinen op Amsterdam Centraal.
Ah. Op wat voor termijn wordt er eventueel ETMET ingevoerd? En is 6x/uur een IC naar Alkmaar niet een beetje overkill?
Ah. Op wat voor termijn wordt er eventueel ETMET ingevoerd? En is 6x/uur een IC naar Alkmaar niet een beetje overkill?
Beul van de blindegeleidelijn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Toekomst Zaanlijn?
De planning voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS, waar ETMET weer een onderdeel van is) die is nog wat ruim, het verschilt ook een beetje per traject. Op z'n vroegst in 2014 maar uiterlijk in 2020 zou het zo ver moeten zijn.
Mij lijkt 6x/uur ook nog altijd een beetje overdreven maar blijkbaar gaat men er nog steeds van uit dat er in 2020 meer treinreizigers zullen zijn dan nu.
Mij lijkt 6x/uur ook nog altijd een beetje overdreven maar blijkbaar gaat men er nog steeds van uit dat er in 2020 meer treinreizigers zullen zijn dan nu.
Het ligt niet erg voor de hand meer treinen te laten rijden op een verbinding die weinig gebruikt wordt. Dan heb je het nog niet eens over de vraag of er nog wel een extra serie bij past op de Westtak.VIRM schreef:Daarnaast heb je aan de zuidkant van de Zaanlijn de Hemboogm, die de Zaanlijn verbindt met de Westtak richting Schiphol. Sinds de opening rijdt er alleen de s3300, waar buiten de spits weinig mensen mee reizen. Voor een hele dure boog vindt ik het een beetje zonde. Zijn er nog plannen om de Hemboog beter te gebruiken?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Toekomst Zaanlijn?
In de oorspronkelijke planning werden volgens mij met nog twee ontwikkelingen rekening gehouden: het aanbesteden van de treindiensten in Noord-Holland. Amsterdam Centraal zou dan weer (gedeeltelijk) kopstation worden, en daar ontbeert het perroncapaciteit voor. Tevens had men nog op het oog om bij Riekerpolder een spoorboogje te bouwen waardoor de IC Alkmaar-Utrecht via Amsterdam Zuid geleid zou kunnen worden. Maar ja we spreken over een tijd dat dat station het nieuwe (ondergrondse) Amsterdam Centraal moest gaan worden, ingebed in tal van metrolijnen die ook naar Wilnis en Waterland zouden gaan lopen..., we weten allemaal hoe het is afgelopen :')VIRM schreef:Uh, hoezo Amsterdam Centraal ontlasten? Voor de Hemboog had je 2x stoptrein en 2x spits-IC tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Centraal. Nu heb je 2x IC en 2x spits-IC. Per saldo dus nog evenveel treinen op Amsterdam Centraal.
Ah. Op wat voor termijn wordt er eventueel ETMET ingevoerd? En is 6x/uur een IC naar Alkmaar niet een beetje overkill?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomst Zaanlijn?
Bij station Wormerveer zullen de buitenste sporen ook tot perronsporen worden omgetoverd, geen grote viersporigheid aldaar. PHS gaat er alleen vanuit dat dit in de spits nodig is, mocht PHS toch de hele dag uitgevoerd worden zal buiten de spitsen dit tot Amsterdam Centraal gebeuren.
De Hemboog blijft een apart verhaal, voorlopig zal met de corridorgedachte er geen extra trein komen over de Hemboog.
De Hemboog blijft een apart verhaal, voorlopig zal met de corridorgedachte er geen extra trein komen over de Hemboog.
Komt wel goed schatje.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Vooral met de huidige verbouwing zijn er niet genoeg sporen beschikbaar: ligt eraan welke fase, de ene keer 3 de andere keer 4 perronfasen.VIRM schreef:Uh, hoezo Amsterdam Centraal ontlasten? Voor de Hemboog had je 2x stoptrein en 2x spits-IC tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Centraal. Nu heb je 2x IC en 2x spits-IC. Per saldo dus nog evenveel treinen op Amsterdam Centraal.
Kijk je naar de huidige perronbezetting zit het nogal "vol"
1: s4800 / s5400
2 t/m 4: Buiten dienst
5: s2100 / s2200
7: Zd->Ut
8: bijsturing, EN/CNL en tussen de spitsen s14700 (en s7400 naar Ut als de ICE rijdt), in de spits ook de s14500.
10: Ut->Zd
11: s4500 in beide richtingen(A), s3900 (B)
13: s3200 / 3900 (A) en s5800 / s4600 (B)
14+15: Hispeed.
Rijd je de 3300 naar Asd heb je alleen 14+15 (niet handig: kruis de hele zaanlijn+schiphollijn) en 8 (niet altijd en 0.0 bijsturingsmogelijkheden) over.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Je kan toch ook alle Schiphollijntreinen naar 14/15 gooien?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Dan sluit je een trein op en of je hebt 2 perronfasen minder. (op 14A keren met de 2600/3200 kun je 15A niet gebruiken om daar in te laden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Wat ik probeer te zeggen: als je de huidige s4500 weer omtovert tot Sprinter, dan heb je die hele s3300 niet meer nodig. :)
Overigens is een eventueel toekomstige ETMET op de Zaanlijn wel interessant. In de ochtendpits zijn de Sprinters richting Amsterdam vrij druk en in de avondspits richting Uitgeest ook. 6x/uur zou dan wel mooi zijn. Maar in de tegenovergestelde richting is dat dan weer heel erg veel capaciteit. Volgensmij is het hetzelfde verhaal met de IC's.
buiten de spits zou het denk ik wel beter zijn als ETMET tot en met Amsterdam zou gaan.
Overigens is een eventueel toekomstige ETMET op de Zaanlijn wel interessant. In de ochtendpits zijn de Sprinters richting Amsterdam vrij druk en in de avondspits richting Uitgeest ook. 6x/uur zou dan wel mooi zijn. Maar in de tegenovergestelde richting is dat dan weer heel erg veel capaciteit. Volgensmij is het hetzelfde verhaal met de IC's.
buiten de spits zou het denk ik wel beter zijn als ETMET tot en met Amsterdam zou gaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Toekomst Zaanlijn?
Er zitten teveel reizigers in de s4500 om die als sprinter te laten rijden, dat is ook de reden dat er nu een sprinter voor Purmerend rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Je kan volgens mij ook de 3300 aan de 4500 koppelen op Zaandam of desnoods Purmerend buiten de spits. In de spits laat je dan de 14500 op Purmerend stoppen. En dan breng je de huidige 3300 tot 1x uur terug en in de spits 2x laten rijden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Leekje heeft weer geen idee: ETMET? Que'st ce que c'est? :?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Toekomst Zaanlijn?
Elke Tien Minuten Een Trein, beter bekend bij het grote publiek als Spoorboekloos reizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Bee, again :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Toekomst Zaanlijn?
De 4500 en Purmereutel gaat niet over de Zaanlijn.. Back on topic?
@VIRM, ik denk dat dat deels waar is. Ik zag vanochtend toch best veel reizigers richting Uitgeest gaan te Zaandam in de ochtendspits. Je hebt natuurlijk die school bij Kma.
@VIRM, ik denk dat dat deels waar is. Ik zag vanochtend toch best veel reizigers richting Uitgeest gaan te Zaandam in de ochtendspits. Je hebt natuurlijk die school bij Kma.
Komt wel goed schatje.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Wordt het niet eens tijd dat er een trein vanuit Alkmaar(Den Helder) over de hemboog naar schiphol rijdt?
Re: Toekomst Zaanlijn?
Zo slecht is de aansluiting op Zaandam toch niet? Anders rijdt er ook regelmatig een trein vanaf Sloterdijk.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Wat er volgens mij met de treinen naar Shl wordt bedoeld, is dat daar voor behoorlijk wat geld een verbinding en station is neergelegd en wat wordt er nu eigenlijk mee gedaan?
Het is een spectrum.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Maar, moet je dan maar wat kansloze verbindingen gaan aanbieden alleen om te camoufleren dat er te veel geld is uitgegeven aan een boog en station?
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Toekomst Zaanlijn?
Een verbinding vanaf Alkmaar lijkt me kansvoller dan die vanuit Hoorn hoor.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Vast wel, maar dan moet je er waarschijnlijk een verbinding Alkmaar - Amsterdam C. én een verbinding Schiphol - Amsterdam C. voor opheffen omdat die baanvakken gewoon vol zitten. Kan me niet voorstellen dat dat onder de streep positief is.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Die verbinding van Hoorn heeft meer te maken met het feit dat de s4500 een Intercity is geworden en dat de stations tussen Zaandam en Hoorn nog wel bediend moesten worden. Die trein kon mooi over de Hemboog gestuurd worden.hauptbahnhof schreef:Een verbinding vanaf Alkmaar lijkt me kansvoller dan die vanuit Hoorn hoor.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Naja, Karl drukte het net eigenlijk heel goed uit: je hebt voor veel geld een boog en dan gebeurt er weinig mee.Klaasje schreef:Die verbinding van Hoorn heeft meer te maken met het feit dat de s4500 een Intercity is geworden en dat de stations tussen Zaandam en Hoorn nog wel bediend moesten worden. Die trein kon mooi over de Hemboog gestuurd worden.hauptbahnhof schreef:Een verbinding vanaf Alkmaar lijkt me kansvoller dan die vanuit Hoorn hoor.
Nu is de s4500 een IC (omdat er dus kennelijk anders teveel reizigers zijn).
Het was dan wellicht goedkoper geweest om bij Zaandam een keerspoortje te maken voor de s3300.
Als de viersporigheid er eenmaal is bij Wormerveer, wellicht is het dan een idee (als het past) om een Sprinter Alkmaar-Hoofddorp te maken?
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 93 gasten