Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door FLJ »

Maar dat is maar een klein deel van de reizigers, denk dat het grootste deel het wel kan waarderen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:MAar bedoel dus dat net een halte is omgeroepen, komen mensen vragen of het de betreffende halte is. Of juist dat men elke halte gaat vragen of het de halte is die ze moeten hebben.
Dan denk ik echt van... heeft GVB voor niks in zo'n duur systeem geïnvesteerd als mensen er toch niet naar luisteren?
Als er van de 100 reizigers in de tram een 3 mensen iets vragen wat net omgeroepen is, is dat systeem toch niet meteen nutteloos voor de 97 andere reizigers?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Roelof88 »

hauptbahnhof schreef:MAar bedoel dus dat net een halte is omgeroepen, komen mensen vragen of het de betreffende halte is. Of juist dat men elke halte gaat vragen of het de halte is die ze moeten hebben.
Dan denk ik echt van... heeft GVB voor niks in zo'n duur systeem geïnvesteerd als mensen er toch niet naar luisteren?
Doet me denken aan dit stukje cabaret van Hans Sibbel (trein naar Groningen):
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... BIlOY9hEcU
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Maar wat ik vooral bedoel, is dat GVB de afroepen en omroepberichten in de voertuigen probeert in te korten, omdat ze soms veeeeeelste lang zijn. Om nou om te gaan roepen dat er een zakkenrollers actief zijn vind ik onzin om om te roepen. JE moet overal waar je bent op je spullen letten. Niet alleen in de tram maar ook op straat. Al helemaal in zulke grote steden.
Volstrekt mee eens. Je kan wel aan de gang blijven: Waarschuwingen voor in/uitchecken, zakkenrollers, druk op het groene knopje naast de deuren om ze te openen, pas op voor het fietspad naast de tramhalte, etc. en alles ook nog tweetalig zeker? Vervolgens krijgen we het argument erbij dat niet iedereen Nederlands of Engels spreekt. ;) De omroepberichten van GVB zijn vaak al veelte lang en het is niet volledig de taak van de vervoerder om de reiziger op te voeden.

Als er al berichten in de voertuigen komen die waarschuwen voor zakkenrollers, doe het dan visueel op de displays. Verder zou je nog verkeersborden bij/op de haltes kunnen plaatsen zoals je nu ook al hebt bij bijvoorbeeld de Hobbemastraat. Verder is bekend op welke lijn veel gerold wordt; dus meer politiecontrole in tram 5.

Er is ook nog zoiets als "eigen verantwoordelijkheid". Dat wordt anno 2012 nog wel eens vergeten. Nog even en Amsterdam wordt omgetoverd tot een grote kindercrèche.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Karl »

Conducteur is iemand aan boord die een kaartje knipt, nouja, chipkaart scant en reizigersinformatie aan kan vragen. Maar het gebeurt niet omdat ze het niet willen, maar omdat het technisch niet mogelijk is. Waar een wil is, is een weg... -o-
Het is een spectrum.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

Alleen de vraag is of het nut heeft?
Wel heel makkelijk om het bekende spreekwoord te noemen... Maar ze leggen juist uit waarom het geen nut heeft.

Bovendien, gun het tuig ook hun gratis tram. :roll:

Hoe zou jij het anders oplossen? een cabine in die trams?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Edwin »

In Rotterdam heeft de controleur ook geen vaste cabine en loopt die rond, dus weinig technisch aan dit probleem.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Wubbo »

Hoe moet een zittende conducteur zakkenrollen dan voorkomen in een volle tram?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door M57 »

Met zijn ogen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Suus »

Trams 833 en 918 zijn binnengenomen voor nieuwe deuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Trams 833 en 918 zijn binnengenomen voor nieuwe deuren.
Kwam toevallig die omgebouwde tram tegen. Nieuwe deuren zagen er goed uit.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Waarom hebben ze er die knop op gezet dan?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Juist. Niemand die het weet.
Nou, vast wel iemand lijkt mij. :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Raymond »

Even voor mijn beeldvorming: in welke situatie is het niet gewenst dat de voorste deur van buiten af geopend kan worden op een tramlijn waar geen conducteur op zit?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door STF »

hauptbahnhof schreef:Waarom hebben deur 2/3/5 van de Combino's deurknoppen buiten?
Bij conducteurloos bedrijf doen ze het ook niet.

Juist. Niemand die het weet.
Bij gekoppelde Combino's, waarbij er in de achterste tram geen bestuurder en geen conducteur zit, schakelt de software als het goed is niet alleen de deurknoppen van deur 1 en 4 aan de buitenzijde in, maar ook die van deur 2, 3 en 5.
Op het moment dat er in de achterste tram wel een conducteur zit, worden de deuren 1, 2, 3 en 5 uitstapdeuren.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

Vanmiddag kwam ik de trap op bij Zuid en er stond een CAF'je klaar... Maar waar ging hij naartoe?
- Het display voorop de metro is dus niet echt te zien als hij langs het perron staat.
- Het eerstvolgende digitale display boven het perron hangt 20 meter verderop.
- Geen bandje met 'Deze trein gaat naar Westwijk/Isolatorweg' op het perron.
Welke stumperds hebben hier over nagedacht?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten