Interrail tips

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

Welke landen vinden jullie uitermate geschikt om te gaan interrailen en wat zou je vooral van dat land moeten zien of wat voor speciale treinen rijden daar, en welke specifieke lijnen die je erg leuk vind.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Interrail tips

Bericht door AppleMoose »

Waar liggen jou interesses en welke landen trekken jou?
We kunnen hier wel allemaal onze eigen voorkeuren neerleggen, maar wat voor ons wellicht mooi en interessant is, hoeft dat voor jou natuurlijk niet zo te zijn.

Kijk ook eens naar diverse reisverslagen in dit forum. Er staan veel voorbeelden op van forummers die (al dan niet met interrail) treinreizen in het buitenland hebben gemaakt. Veel landen en streken zijn al aan bod geweest. Scandinavië, Oost Europa, Balkanlanden, Benelux, Duitsland, Frankrijk etc.
Ik zou zeggen, kijk rond en laat je inspireren, en bedenk zelf welk land/streek je aantrekkelijk/interessant lijkt om heen te gaan :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Interrail tips

Bericht door Karl »

Opzich ben ik het wel met Ronald eens, maar er wordt wel expliciet naar jouw ervaringen gevraagd.

Zelf heb ik in meerdere landen met de trein gereisd, maar niet altijd met Interrailtickets. Zelf zou ik minder snel naar Oost-Europa gaan om te Interrailen, omdat landelijke/regionale kaartjes daar goedkoper uit kunnen zijn. Hangt ook van je reislustigheid af.
Verder rijdt er in Zuid-Europese landen (vanaf Antwerpen ;-)) af en toe een keer een trein en af en toe niet, dus ook daar hangt het er vanaf welke plaatsen je aan wil doen. Wanneer langeafstandstreinen vooral als TGV, Eurostar Italia, AVE en dergelijke worden uitgevoerd, moet je vaak toeslag betalen. Soms kan je dan beter een bus nemen.

Mijn favoriete land voor de trein is Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk: meestal werkt het spoor, je hebt leuk uitzicht en in de steden is voldoende cultuur te snuiven en de bier is van dermate kwaliteit dat het de moeite waard is. ;-)
Het is een spectrum.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

Het gaat mij specifiek om reizen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Ik heb al een route gemaakt die ik wilt gaan doen maar wilde graag nog wat tips over leuke spoorlijnen ik ga in totaal 15 dagen reizen en de eerste 5 dagen ga ik alle IC uitproberen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Interrail tips

Bericht door Suus »

Leuke spoorlijnen zijn er zat, dat is het punt niet, maar ze liggen nogal verspreid over die landen, je moet dus goed voor ogen hebben wat je wel wil zien en wat niet.

In Zwitserland alleen al kan je weken besteden aan de diverse schitterende spoorlijnen en ook in Oostenrijk is er genoeg bijzonders. In Duitsland is het allemaal wat minder bijzonder, maar er zijn genoeg trajecten die in de klassieke lijstjes voorkomen van schitterende spoorlijnen:
- Rheinstrecke tussen Köln en Wiesbaden/Mainz
- Moselstrecke tussen Koblenz en Trier met de zijtak bij Bullay.
- Lahntalbahn tussen Koblenz en Limburg
- Elbtalbahn tussen Dresden en Děčín (hier rijdt bijvoorbeeld ook de EC Berlin - Praha)
Enz. enz. enz.

Ook in de bergachtige gebieden in het zuiden van Baden-Württemberg en Bayern zijn veel mooie spoorlijnen te vinden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

De strecke Trier, Bullay ken ik die heb ik al een keer gereden vanuit Rheine over Dusseldorf en Koln. Ik heb nu een reisje staan die als volgt gaat. Ik begin in Hamburg. Hamburg, Flensburg, Kiel met de bus door naar Eutin en verder per trein naar Lubeck Hbf, Puttgarden door terug naar Hamburg en vanuit Hamburg verder naar Wenen Hbf.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Interrail tips

Bericht door Suus »

Er rijdt toch gewoon een trein van Kiel via Eutin naar Lübeck? Of wacht, ik zie het al
Von Freitag, 12. Oktober, 3:45 Uhr bis Mittwoch, 17.Oktober, 16:00 Uhr
gibt es Schienenersatzverkehr zwischen Eutin und Kiel Hbf
aufgrund von Vegetationsschnittarbeiten und Baumaßnahmen.

Die Züge der Verbindung Lübeck – Kiel Hbf werden zwischen Eutin und Kiel Hbf durch Busse ersetzt. Dabei verkehren für einige Züge jeweils zwei Busse. Ein Bus verkehrt als Direktbus (ohne Zwischenhalt). Der andere Bus bedient alle planmäßigen Halte. Die Busse erreichen Kiel Hbf größtenteils mit bis zu 43 Min. Verspätung. In der Gegenrichtung verkehren die meisten Busse mit bis zu 45 Min. früheren Fahrzeiten um in Eutin die planmäßigen Züge zu erreichen. Beachten Sie vereinzelte abweichende Regelungen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

Oke ja voor de exacte data dat ik wilt gaan reizen kan ik nog niets opzoeken op db.de want ik ga 15 dagen reizen en vertrek in December de vrijdag voor dat de vakantie's beginnen en hopelijk rijden de treinen normaal tussen kerst en oud e nieuw. ( Ps heeft Duitsland,Zwitserland en Oostenrijk nog een aangepaste drgl zoals die hier in Nederland is met kerst en oud en nieuw? )
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Interrail tips

Bericht door webguy »

Volgens mij zijn treinen in Duitsland dan vooral erg druk - er wordt erg sterk aangeraden om dan te reserveren.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

Ik ga zeker reserveren op eentraject zou ik eerst voor de ICE TD kiezen maar ga er toch voor om met de RE terug te reizen vanuit Puttgarden.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

De voorlopige planning en het kwam beter uit om dit vanuit Bad Bentheim te doen
Kan iemand mij zeggen welketreinen er op dit traject rijden of waar ik kan uitvinden welke treinen hier rijden?

Station Aankomsttstijd Vertrektijd Spoor Treinnummer Snelheid Km

Bad Bentheim 5:58 130 tot rhein 18
Osnabrück 6:46 140 vanaf rh 47,5


Station Aankomsttstijd Vertrektijd Spoor Treinnummer Snelheid Km

Osnabrück 7:23 200km/h 237,6
Hamburg 9:12


Station Aankomsttstijd Vertrektijd Spoor Treinnummer Snelheid Km

Hamburg 9:30 160 176,2
Flensburg 11:23


Station Aankomsttstijd Vertrektijd Spoor Treinnummer Snelheid Km

Flensburg 12:03 140 134
Kiel Hbf 13:16


Station Aankomsttstijd Vertrektijd Spoor Treinnummer Snelheid Km

Kiel Hbf 13:44
Lubeck Hbf 14:52


Station Aankomsttstijd Vertrektijd Spoor Treinnummer Snelheid

Lubeck Hbf 15:12 140 km/h
Puttgarden 16:52


Station Aankomsttstijd Vertrektijd Spoor Treinnummer Snelheid Km

Puttgarden 17:15 140 km/h 88,6km
Lubeck Hbf 18:54
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Interrail tips

Bericht door mijack1985 »

Hoi, ik kijk altijd via Bahn.de, maar denk dat jij dat ook heb gedaan.
Verder zoek ik via de Duitstalige Wikipedia welke treinen en materieel er wordt ingezet, beetje omslachtig maar voor mij werkt het wel toentertijd.

Hier bv van Kiel HBF, ik zag dat je daar langs ging: duits wiki
Daar zie je welke treinen Kiel allemaal aandoen.

Verder toen ik ging interrailen, wilde ik weten welke ICE's op welke trajecten werden ingezet. Ik kwam toen hier op uit.
Want ik wilde graag in een ICE1 of ICE2 zitten.
ICE wiki in duits.

Ook van de binnenlandse IC's:IC lijnen, ook duits

Zoals ik al zei, het is wat omslachtig, maar ik vond het leuk om uit te zoeken. Meestal in de avonduren. Hopelijk je er wat aan.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

Ik kan niet echt ondekken welke treinen er rijden maar ik reis eerste klas dus wat dat betreft heb ik erg vee comfort. Alhoewel is niet in elke trein eerste klas en op een aantal trajecten ken ik de treinen. Ik wilt ook nog via Trier ri Bitburg en verder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Interrail tips

Bericht door Suus »

Bad Bentheim 5:58 130 tot rhein 18
Osnabrück 6:46 140 vanaf rh 47,5
Flirt.
Osnabrück 7:23 200km/h 237,6
Hamburg 9:12
IC-Rijtuigen
Hamburg 9:30 160 176,2
Flensburg 11:23
ICE TD.
Flensburg 12:03 140 134
Kiel Hbf 13:16
Lint of BR628
Kiel Hbf 13:44
Lubeck Hbf 14:52
Lint, anders 218 + n-wagen of Dosto's.
Lubeck Hbf 15:12 140 km/h
Puttgarden 16:52
Lint of 218 + Dosto's
Puttgarden 17:15 140 km/h 88,6km
Lubeck Hbf 18:54
Hetzelfde materieel als de rit erboven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Interrail tips

Bericht door Suus »

Er is dagelijks een slag met IC3 materieel van de DSB tussen Hamburg en Kopenhagen, dit materieel overnacht in Hamburg en rijdt de laatste rit van Kopenhagen naar Hamburg en de eerste rit van Hamburg naar Kopenhagen. De boot met deze trein erop komt ongeveer rond half negen aan in Puttgarden en de trein vertrekt dan om 20:42 in Puttgarden naar Lübeck en Hamburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Interrail tips

Bericht door Cookie »

Op Wikipedia staan voor de meeste deelstaten overzichten met het materieel waarmee de RB/RE/S-Bahnen worden gereden. Hier bijvoorbeeld voor Niedersachsen, andere deelstaten staan onderaan de pagina.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

Dat wist ik maar vanuit Hamburg ga ik verder gelijk door met een nachttrein naar Wenen.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

Op welke lijnen kan ik de BR628 nog terugvinden? Want ik vind dat erg prettige treinstellen om mee te reizen er reed er toenertijd nog eentje bij Uelzen en tussen Bullay en Traben Trarbach
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Interrail tips

Bericht door Suus »

Op de Duitse Wikipedia staat een uitgebreide lijst met diensten waar ze worden ingezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

Heeft er iemand evaring met de bus van Saarbrucken naar Luxemburg? Is dat nog iets of raad je me dat af?
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Interrail tips

Bericht door spoorstaaf »

Hier alvast de route van twee dagen.

Hier alvast de planning van twee dagen Interrailen. ( Ja ik maak veel km's ) Dag 1. 21 December 2012

Utrecht Cs V 07:32 ICE121
Frankfurt Hbf A 10:34
Frankfurt Hbf V 10:53 ICE515
Mannheim Hbf A 11:23
Mannheim Hbf V 11:36 ICE277
Basel Hbf A 13:47
Basel SBB Hbf V 14:13 ICE276
Berlin Hbf A 21:25
Berlin Hbf V 22:15 CNL1258
Zurich HB A 07:17

Hier dag 2. 22 December 2012 andere dagen volgen nog.

Zurich Hb V 10:00 ICE74
Frankfurt M Hbf A 13:53
Frankfurt M Hbf V 14:29 ICE14
Liege Guillemins A 16:44
Liege Guillemins V 17:18 IR121
Luxembourg A 19:44
Luxembourg V 20:17 RE5233
Trier Hbf A 21:06
Trier Hbf V 21:13 RE12023
Koblenz Hbf A 22:37
Koblenz Hbf V 23:13 ICE22
Dortmund Hbf A 01:21
Dortmund Hbf V 01:52 IC2021
Frankfurt M Hbf A 07:02
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Interrail tips

Bericht door midnet »

1,speciala forum voor de jonge IR-beginners: op worldonrails.nl. Wel nogal treinreiswinkel-promotie achtig.
2.bus Lux-Saarbr-niet zelf meegeweest, wel volop gezien in LUX. Luxe snelbus, met zowel Lux als DE-bussen. Erg goedkoop- 8 eur enkel, 14 eur retour, incl. dagkaart LUX, Enkel bij sjofeur te koop. IR and Rh-Pfalz etc biljetten gelden volgens mij niet.
Er rijden ook particuliere bussen vanaf LUX naar Charleroi en hahn-FRA airport, met flibco.com- enkel vanaf 5 eur.
EN een nieuwe DE bus, die vooral DE bedient, maar als alibi vanaf LUX vertrekt en zodoende INTernationaal is. DeLux express of zoiets-google helpt je wel.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Interrail tips

Bericht door Ronald »

spoorstaaf schreef:Hier alvast de route van twee dagen.

Hier alvast de planning van twee dagen Interrailen. ( Ja ik maak veel km's ) Dag 1. 21 December 2012

Utrecht Cs V 07:32 ICE121
Frankfurt Hbf A 10:34
Frankfurt Hbf V 10:53 ICE515
Mannheim Hbf A 11:23
Mannheim Hbf V 11:36 ICE277
Basel Hbf A 13:47
Basel SBB Hbf V 14:13 ICE276
Berlin Hbf A 21:25
Berlin Hbf V 22:15 CNL1258
Zurich HB A 07:17

Hier dag 2. 22 December 2012 andere dagen volgen nog.

Zurich Hb V 10:00 ICE74
Frankfurt M Hbf A 13:53
Frankfurt M Hbf V 14:29 ICE14
Liege Guillemins A 16:44
Liege Guillemins V 17:18 IR121
Luxembourg A 19:44
Luxembourg V 20:17 RE5233
Trier Hbf A 21:06
Trier Hbf V 21:13 RE12023
Koblenz Hbf A 22:37
Koblenz Hbf V 23:13 ICE22
Dortmund Hbf A 01:21
Dortmund Hbf V 01:52 IC2021
Frankfurt M Hbf A 07:02
Knap als je dat volhoudt zonder ook maar één uur in een bepaalde stad te blijven... (oh ja, in Zürich is de tussenstop langer). Het leuke van zo'n reis lijkt me juist om onderweg ook nog wat plaatsen te gaan bekijken :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Interrail tips

Bericht door Suus »

Na twee dagen heb je spijt van deze belachelijke planning en ben je helemaal kapot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Interrail tips

Bericht door Cookie »

Bovendien zie ik ook een aantal dubbele stukken erin staan, zoals Frankfurt - Mannheim - Basel en daarna Basel - Mannheim - Frankfurt ( - Berlijn). Het lijkt me inderdaad niet echt een prettige planning, je bent alleen maar onderweg... Uiteraard blijft het jouw planning, maar ik zou je toch echt willen aanraden wat meer rust in te bouwen en tijdens je Interrailvakantie ook wat meer van de omgeving te bekijken!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten