Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Geert »

BR628 schreef:Mooi toch, blijft het tenminste fatsoenlijk 'rustig' in de ICE. Ik zit daar in vanwege de rust als ik tussen Utrecht en Arnhem moet reizen en geen zin heb in de overvolle VIRM's daar.
Dan koop je toch een eersteklaskaartje als je zo nodig rust wilt? Of de stilecoupé.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door VIRM »

@ZZN: ik denk dat er ook best wel wat meer nachtbuslijnen kunnen rijden in Nederland.

Waarom niet op vrijdag en zaterdagavond/nacht nachtbussen tussen Almelo/Hengelo/Enschede of tussen Arnhem en Nijmegen? Of een rechtstreekse nachtbus tussen Amsterdam en Haarlem?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
BR628 schreef:Mooi toch, blijft het tenminste fatsoenlijk 'rustig' in de ICE. Ik zit daar in vanwege de rust als ik tussen Utrecht en Arnhem moet reizen en geen zin heb in de overvolle VIRM's daar.
Dan koop je toch een eersteklaskaartje als je zo nodig rust wilt? Of de stilecoupé.
En je hebt catering in de ICE. Heerlijk broodje braadworst. Op weg naar Arnhem *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door visgraat »

Je moet volgens mij kijken welk alternatief geboden wordt.

Twee voorbeelden:
Henk uit Hilversum heeft gestudeerd in Eindhoven en wil graag met een paar vrienden een avond stappen in Stratumseind. Zijn vrienden wonen in Eindhoven ver van het station en slaapspullen en dergelijke meenemen is lastig. Maar gelukkig rijden 's nachts treinen en kan hij de nachttrein te nemen van 4.01 uur. Deze sluit in Utrecht aan op de trein naar Hilversum.
Wat moet hij als de nachttrein niet rijdt?

Jan en Simone uit Den Haag konden een aantrekkelijke vlucht boeken vanaf Eindhoven Airport. Echter is de vlucht wel heel vroeg op de ochtend. Vandaar dat ze de nachttrein nemen die om 3:38 uur vertrekt uit Den Haag HS. In Eindhoven kunnen ze met de taxi naar het vliegveld.
Wat moeten zij als de nachttrein niet rijdt?

Als je goede alternatieven biedt, is het prima. Zolang je het mensen niet onmogelijk maakt zich te kunnen verplaatsen, zonder ergens een nacht op een station te moeten doorbrengen, is er weinig bezwaar. En ik begrijp ook wel dat dat niet in elk dorpje kan, maar Brabant heeft vier grote steden. Sterker nog er zijn ook wel voldoende reizigers, maar als er is een kleine(re) groep die het verziekt. Maar dan ga je het toch niet opheffen. Dat betekent dat je toegeeft aan vandalisme.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Ronald »

Het blijft wel een kwestie van kosten en baten natuurlijk. Als die student toevallig dan eens in Groningen wil stappen, moet je daar dan ook speciaal een nachttrein voor laten rijden?

Kenmerk van openbaar vervoer is dat je niet altijd en overal een verbinding naartoe kunt bieden. Veel dorpjes zijn bijvoorbeeld ook 's avonds en op zondag verstoken van openbaar vervoer. Het blijft altijd een discussiepunt wanneer en hoe je ov aanbiedt en hoeveel het mag kosten.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Dennenboom »

Mee eens, bovendien, als een luchtvaarmaatschappij goedkope kaartjes (tickets schijnen die officieel te heten) aanbiedt, omdat men op onmogelijke tijden vertrekt, waarom moet de maatschappij dan het aansluitend vervoer subsidieren?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Chauf21 »

Ik weet niet goed wat je met de voorbeelden wilt aantonen, maar ik vind ze allebei luxeproblemen. Die student kan prima een trein eerder of later nemen of ervoor kiezen om toch z'n toilettas en schone kleren mee te nemen als hij graag met vrienden uit Eindhoven wil stappen.
De vliegtuigpassagiers kunnen eveneens een trein eerder nemen of een trein veel eerder en 's avonds een kroeg+hotelletje in Eindhoven pakken. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om te vliegen vanaf een vliegveld dichter bij huis. Waarom zou iemand anders het voortransport van die budgetvliegreis moeten betalen?

2.00 uur 's nachts lijkt mij een heel redelijke afweging tussen kosten en baten :Y
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Vinny »

Ronald schreef:Het blijft wel een kwestie van kosten en baten natuurlijk. Als die student toevallig dan eens in Groningen wil stappen, moet je daar dan ook speciaal een nachttrein voor laten rijden?
Daarvoor hebben we de superdalintercity uitgevonden. Je gaat op een redelijke tijd uit Groningen of Leeuwarden weg en komt diep in de nacht in Vlissingen aan of andersom :mrgreen:

De voordelen van een nachttrein (je kunt gewoon een paar kussens meenemen en een tukkiedoen) voor de kosten van een gewone intercity. Ik zeg, DOEN!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:maar ik vind ze allebei luxeproblemen
Eens. Ik vind nachtvervoer in het algemeen onder de noemer luxevervoer vallen. En daar mag best voor betaalt worden IMO, ook als je AltijdVrij hebt.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door visgraat »

In Groningen kan je op donderdag ook stappen en de nachttrein nemen. Deze vertrekt op vrijdag om 5.07 uur.
Een luxeprobleem vind ik het overigens niet. Dat het 's nachts allemaal een stuk minder is, kan ik begrijpen. Maar het hoort naar mijn idee bij de vrijheid om te kunnen gaan en staan waar je wilt. Met de auto heb je die vrijheid toch ook. Laat het Rijk eens besluiten het hele autoverkeer 's nachts stil te leggen. Dat kan je toch niet voorstellen, maar met treinverkeer kan dat wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door Suus »

Dat is geen nachttrein, maar een trein die eigenlijk wel moet rijden. Als de trein pas een uur later zou gaan rijden zou de bediening van de stations tussen Groningen en Zwolle te laat beginnen.

Daarmee kunnen we weer terug naar de andere kant van het land.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttrein Brabant stopt na 02.00

Bericht door visgraat »

Nachttrein of niet, dat maakt de reiziger denk ik niet veel uit. Voor veel mensen is het daardoor wel mogelijk om in Groningen te stappen. En het is natuurlijk helemaal mooi dat je daarmee direct de reguliere dienst opstart.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten