Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en België

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Meltrain »

Hoe dan ook: het blijft een belachelijke prijs, die alleen beschikbaar is als je lang vantevoren boekt. :neg:
Ik denk dat ik komend jaar vaker een Varkensneus van binnen ga zien dan een V250. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Ronald »

Voor de goede orde: die €58.00 is dus de Thalys-prijs. Daarom ben ik erg benieuwd naar de Fyra-tarieven.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door RoelZ1 »

Het scheve van Thalys is dat de meeste vroegboek-tickets geen prijs per traject hebben, maar gewoon 'Nederland - België' omvatten. De vanafprijs van Amsterdam naar Brussel is dan €29,00 wat op zich een hele nette prijs is, maar Rotterdam - Antwerpen is net zo duur, terwijl het voor dat traject belachelijk duur is. Ik hoop dat dat bij Fyra eerlijker zal zijn en de prijs voor Antwerpen - Rotterdam beduidend lager zal liggen dan voor Amsterdam - Brussel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Vinny »

Volgens mij is de bodemprijs van de Thalys 25 euro ongeacht traject.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Suus »

Ik vind 29 euro voor Amsterdam - Brussel nog steeds veel geld hoor, Amsterdam - Keulen kan je zonder korting al voor 19 euro kopen en voorbij Keulen ben je maar 29 euro kwijt, zeker als NS Hispeed nu eindelijk eens start met de verkoop van Europa Specials voor Duitsland (ik heb daarvoor al reclamematerieel gezien die overigens achteraf weer is afgekeurd...)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Vinny »

Tja, de kosten van de aanleg van de spoorlijn moeten natuurlijk worden terugverdiend... :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door visgraat »

Maar een lagere prijs levert weer meer reizigers. Er is vaak een optimum: een voor een groot deel van de reizigers acceptabele prijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Caspar »

Sowieso erg raar dat nog steeds niets bekend is rondom de kaartverkoop van de trein naar Brussel?
Waar koop je een reservering, komt die straks uit de kaartautomaat, het gewone NS verkooppunt (zoals nu met de Belgische kaartjes) of alleen via 0900 (à 35 cent per minuut) of Hispeed-balie à 10€ toeslag per transactie, of online?
Wat gebeurd er met mensen die al een vervoerbewijs hebben voor Brussel, moeten die een heel nieuw kaartje kopen zoals Thalys, of kunnen die een toeslag bijkopen incl. reservering?

Hoe duur worden de kaartjes? Kaartjes met vroegboekkorting zou je nu dus al niet meer kunnen boeken voor december, want ik vermoed zo maar dat de termijn voor vroeg-boeken nu al verstreken is, voordat er ook maar geboekt had kunnen worden?

Het is de bedoeling dat tot 5 minuten voor vertrek nog een reservering kan worden gemaakt, maar als dat alleen aan een balie kan, heb je daar natuurlijk niets aan want de eerste keer dat ik in 5 minuten aan de beurt was aan een Hispeed balie zou bijna vermeldenswaardig zijn voor in een krant...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Suus »

Kaartjes met vroegboekkorting zijn over het algemeen beschikbaar zolang de voorraad strekt, niet totdat de datum verlopen is.

Een trucje bij Thalys is overigens om ook naar de prijzen voor de eerste klas te kijken, het komt geregeld voor dat de eerste klas prijzen lager liggen dan tweede klas prijzen, vooral op de korte termijn.

Zou je aanstaande vrijdag bijvoorbeeld van Amsterdam naar Parijs willen met de eerste trein, dan betaal je voor de tweede klas 129 euro en voor de eerste klas 103 euro. Tel uit je winst :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Caspar »

Waarom is Thalys eigenlijk veel duurder per km dan andere hogesnelheidstreinen?

Ter vergelijking; het goedkoopste tarief:
Amsterdam- Parijs 1e klas = 78€ Thalys
Parijs - Nice Ville 1e klas = 39,90€ TGV
En dat terwijl de onderste 2e ruim 2x de afstand aflegt ten opzichte van Amsterdam- Parijs...

Het kaartje voor de betreffende TGV heeft ook nog gunstigere voorwaarden, het is namelijk wel om te boeken. (met aftrek van 12€ kosten)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door deadlock »

Omdat ProRail €130,- per kilometer per trein wil vangen waar dat in België en Frankrijk nog geen tiende van dat bedrag is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Bart »

fogeltje schreef:
Ronald schreef:Ik ben trouwens benieuwd wat de tarieven naar België worden. Een "last-minute"-enkeltje Rotterdam-Antwerpen met de Thalys kost €58,00 ( :!: ), tegen €12.40 met de Benelux (de laatste dan met VDU/Railplus waar je bij Thalys niks aan hebt).
Als de Fyra-tarieven vergelijkbaar zijn als die van Thalys, dan weet ik nu al zeker dat ik die treinen niet van binnen ga zien :N
Wat kost een "gewoon" Thalys ticket dan? Maar dat prijsverschil is behoorlijk zeg.
Een gewoon kaartje bestaat niet. Zelfs forenzen kunnen geen abonnement kopen waarmee ze zomaar in kunnen stappen. Thalys biedt alleen maar kortingsabonnementen aan, maar ook daarmee moet je voor iedere reis opnieuw een reservering kopen. De enige manier om vrij te reizen is volgens mij om spoorwegmedewerker te zijn, zoals twee forumleden hier hebben gedemonstreerd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Vinny »

2% van de reizigers op het Thalys netwerk zijn forensen, dat staat in hun blaadje te lezen. Ik vermoed met name op de as Brussel-Parijs. Daar zet het bedrijf ook 2x per uur een trein in (tijdens de spitsuren). Mogelijkerwijs is dat de meest frequente internationale HSL-service ter wereld, maar ik ben nu te lui om dat uit te zoeken. Ik vermoed dat voor die reizigers wel "frequent flyer programmes" bestaan, zoals we die van de luchtvaart kennen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Stefan »

Vind het ook nog steeds een stunt dat als je niet met de Thalys wilt, je om 20.31u (geloof ik) de IR vanuit Brussel moet nemen om nog in Roosendaal aan te kunnen komen... Overigens wel met een overstap van 5 minuten op Antwerpen Centraal (iets wat geen pretje is, want die IR komt geheid beneden aan en die stopper staat helemaal boven :') ).. We leven in 2012, niet in 1848 ofzo...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door reisthijs »

Die stopper staat tegenwoordig gewoon beneden dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Dat de laatste twee stoppertjes van Antwerpen richting het noorden (vertrek 22.50 en 23.50) niet gewoon naar Roosendaal rijden maar in plaats daarvan keren in Essen is wel nogal gek. Het zou al iets schelen als ze dat eens zouden aanpassen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Stefan »

Oh, ja.. Zo vaak ga ik dus met de trein... :P Desondanks is het nog steeds van de zotten dat de laatste trein vanaf Essen richting Roosendaal om 22.17u vertrekt...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Ronald »

Ik zou er ook niet te veel op rekenen dat die verbinding verder wordt opgepimpt. Daar hebben we (bijna) de Fyra voor '-)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Karl »

In OV-magazine las ik laatst een artikel over een aanbesteding tussen Luxemburg en Rheinland-Pfalz (dat is toch de aangrenzende Duitse regio?) over de integratie van binnenlands en internationaal vervoer. Vaak komt internationaal 'boven op' het nationale vervoer en daardoor is het niet te bekostigen, maar nu is er daar een combinatie gemaakt tussen Luxemburg en Rheinland-Pfalz met aannemers DB Regio en CFL. Voor Nederland had dat natuurlijk al lang geregeld moeten zijn voor Arnhem - Emmerich, Hengelo - Bad Bentheim, et cetera, et cetera...
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Wubbo »

Die regio gaat zelfs zo ver dat treinen van verschillende vervoerders gekoppeld rijden. Moeten we in Nederland eens proberen...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door reisthijs »

Ronald schreef:Ik zou er ook niet te veel op rekenen dat die verbinding verder wordt opgepimpt. Daar hebben we (bijna) de Fyra voor '-)
Wie heeft het over oppimpen? De wens is een latere verbinding 's avonds die de Fyra ook niet biedt.
Karl schreef:Voor Nederland had dat natuurlijk al lang geregeld moeten zijn voor Arnhem - Emmerich, Hengelo - Bad Bentheim, et cetera, et cetera...
Voor Arnhem - Emmerich wordt dit gelukkig over een paar jaar geregeld met de nieuwe aanbesteding in Duitsland. :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Ook gewone treinen naar België duurder

Bericht door Ennes »

Ook gewone treinen naar België duurder
AMSTERDAM - De treinreis naar België met een gewone trein wordt met de nieuwe dienstregeling ook fors duurder.
Een weekendretour naar België wordt gemiddeld 67 procent duurder en een dagretour na 09.00 uur 45 tot zestig procent, meldt treinreiziger.nl vrijdag. Al eerder was duidelijk dat een reis met de Fyra naar België in prijs stijgt.

Lees verder.

Bron: nu.nl
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Z2N »

Treinreiziger.nl schreef: Roosendaal - Antwerpen
Dagretour: nu: 11,00 - na 9 dec: 16,40
Weekendretour: nu: 9,80 - na 9 dec: 16,40
Wáát? Dat wordt én geen V250 én geen Varkensneus voor mij volgend jaar!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Stefan »

Ik hoor 't al.. Als ik in België met de trein wil/moet reizen zet ik de auto wel in Essen neer...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Suus »

Als je vijf keer per jaar naar België gaat zal het lonen om een Go Pass 10 of Rail Pass te kopen in combinatie met een kaartje tot Essen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Bericht door Daniel »

Lijn 19 zal ook wel druk worden, retourtje Breda - Antwerpen met die bus is nu nog net iets duurder dan de trein maar wordt 4 euro goedkoper.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten