Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationsklok

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationsklok

Bericht door Daniel »

Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationsklok
Geplaatst op: vrijdag 21 september 2012 15:56
Laatst bijgewerkt: vrijdag 21 september 2012 15:57


AMSTERDAM - De Zwitserse nationale spoorwegmaatschappij SBB eist financiële compensatie van Apple voor het gebruik van een plaatje van een stationsklok.
De klok-app voor iPad gebruikt in het nieuwe besturingssysteem iOS 6 een plaatje van de officiele Zwitserse stationsklok. De Zwitsers hebben daar echter geen toestemming voor gegeven.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Fles »

Precies. Aanklagen die bastards tot ze er dood bij neervallen :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Vinny »

Apple roept dat over zichzelf af wanneer ze geld blijven verdienen met hun apps...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Apple roept dat over zichzelf af wanneer ze geld blijven verdienen met hun apps...
Clock app is gewoon een standaard app in iOS 6 hoor...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Klaasje »

En daar verdienen ze weldegelijk geld mee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Suus »

Ze verdienen geld aan de apparatuur waar iOS op draait ja, maar wat je betaald voor iOS is niet te bepalen want dat zit al op het apparaat en de updates zijn gratis.

Voor het aanbieden van apps betaal je 99 dollar per jaar plus 30% van de opbrengst van de verkopen. Met dat bedrag draait Apple break-even, de kosten voor het aanbieden van de App Store zijn aanzienlijk. Dat is verder niet van toepassing voor de klok.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door webguy »

Dat is onzin - Apple verdient echt wel aan het verkopen van apps - die 30% is een flinke marge. Met een paar miljard apps verdien je per app echt wel wat - dat is niet onverwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Geert »

Bee schreef:Voor het aanbieden van apps betaal je 99 dollar per jaar plus 30% van de opbrengst van de verkopen. Met dat bedrag draait Apple break-even, de kosten voor het aanbieden van de App Store zijn aanzienlijk. Dat is verder niet van toepassing voor de klok.
Ah daarom maakt Apple een megawinst :Y

Zonder gekheid, Apple is een bedrijf dat zelf ook op de gekste dingen patent aanvraagt en concurrenten (met name Samsung) hiermee het leven zuur maakt. In dat licht is het niet zo gek als Apple aangeklaagd wordt als ze het ontwerp van een klok haast letterlijk overnemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Suus »

Apple maakt een megawinst door de grote winstmarge op hun producten, slechts 2% van de omzet komt de verkoop van digitale media en apps.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:En daar verdienen ze weldegelijk geld mee.
Met die Clock app zelf verdienen ze nu echt geen geld want die zat in een gratis update.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Geert »

Apple verdient toch geld door iPhones te verkopen waar standaard al een klok, rekenmachine, mail app, etc. in zitten? Dergelijke kleine zaken maken een product aantrekkelijker, anders hadden ze niet de moeite genomen om uberhaupt een klokapp te maken...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Apple maakt een megawinst door de grote winstmarge op hun producten, slechts 2% van de omzet komt de verkoop van digitale media en apps.
Ja en Microsoft krijgt slechts 2% van hun omzet uit hardware. Dat betekent niet dat ze geen geld verdienen aan hardware.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Dagren »

Geert snapt het volgens mij. Je betaalt gewoon voor deze "gratis" apps bij de aanschaf van je iPhone. De reden waarom deze apps gemaakt worden is dat er daardoor meer iPhones verkocht worden. En nee, er worden geen iPhones verkocht vanwege één klokapp. Maar wel door een hele verzameling apps waar de klokapp een onderdeel van is.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door R-Flow »

Laten we met z'n allen vooral realistisch blijven: die apparaten verkopen er echt niet minder om als de iOS 6 klok een standaard secondewijzer had gehad. Dit is alleen extra reclame voor het horlogemerk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Geert »

Wat let Apple dan om een standaard secondewijzer te nemen in plaats van een Zwitserse te imiteren? Zeker aangezien ze zelf zo beschermend zijn over hun eigen ontwerpen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:Wat let Apple dan om een standaard secondewijzer te nemen in plaats van een Zwitserse te imiteren? Zeker aangezien ze zelf zo beschermend zijn over hun eigen ontwerpen.
Ik zou zeggen neem even contact op met Apple en informeer naar waarom ze precies deze keuze gemaakt hebben. Kan je het antwoord niet geven. Vind het verder ook geen interessante vraag omdat je mij echt niet wijs maakt dat mensen massaal hun keuze om een Apple product te kopen baseren op die nieuwe secondewijzer in iOS 6.

Ben het er verder volledig mee eens met wanneer ze dit design willen blijven gebruiken ze gewoon royalties moeten betalen. Ben het alleen niet eens met de stelling dat Apple hier daadwerkelijk aan verdient.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door deadlock »

R-Flow schreef:Vind het verder ook geen interessante vraag omdat je mij echt niet wijs maakt dat mensen massaal hun keuze om een Apple product te kopen baseren op die nieuwe secondewijzer in iOS 6.
Hahaha jah nee precies :mrgreen:


:roll:
Ben het er verder volledig mee eens met wanneer ze dit design willen blijven gebruiken ze gewoon royalties moeten betalen. Ben het alleen niet eens met de stelling dat Apple hier daadwerkelijk aan verdient.
Er zullen vast ook geen mensen zijn die een Mercedes kopen vanwege de versnellingspook of de asbak maar het gaat dus niet om de details.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door R-Flow »

Ik begrijp je post niet echt.

Mij zul je in ieder geval niet horen zeggen dat details niet uitmaken. Binnen OS X Mountain Lion bijvoorbeeld is de aandacht aan details juist wat de interface zoveel strakker maakt t.o.v. onsamenhangende zooi die "Windows 8" heet. Maar wederom denk ik niet dat er ook maar één iemand te vinden is die zegt "ik laat een iPod, iPhone of iPad liggen op het moment dat het ronde bolletje aan het einde van de secondewijzer in Clock.app weg is".
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door deadlock »

R-Flow schreef:Ik begrijp je post niet echt.
Volgens mij begrijp je het sowieso niet. Geert heeft het toch al goed duidelijk gemaakt?
Maar wederom denk ik niet dat er ook maar één iemand te vinden is die zegt "ik laat een iPod, iPhone of iPad liggen op het moment dat het ronde bolletje aan het einde van de secondewijzer in Clock.app weg is".
Dít is dus het punt niet. Het gaat erom dat er iets schaamteloos gekopieerd wordt terwijl ze zelf juist om die reden in honderden rechtszaken over de hele wereld zijn verwikkeld. Veelal rechtszaken die ze zelf aangegaan zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Fles »

Apple is gewoon een hypocriete kutbende. Dat blijkt maar weer. Het wachten is nog op een geep die zegt dat ze die secondenwijzer zelf bedacht hebben. Dood aan apple met hun overhypede overpricede gesloten incompatibele kuttroep. Zo :P
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door R-Flow »

deadlock schreef:Dít is dus het punt niet. Het gaat erom dat er iets schaamteloos gekopieerd wordt terwijl ze zelf juist om die reden in honderden rechtszaken over de hele wereld zijn verwikkeld. Veelal rechtszaken die ze zelf aangegaan zijn.
Ja en daarover heb ik gezegd dat ik het er mee eens ben dat er gewoon door Apple geld gelapt moet worden op het moment dat het bedrijf dit specifieke klok design wil blijven gebruiken. Staat duidelijk in m'n post, kwestie van lezen:
R-Flow schreef:Ben het er verder volledig mee eens met wanneer ze dit design willen blijven gebruiken ze gewoon royalties moeten betalen. […]
Je zit nu een partijtje discussie met me te voeren over iets waar ik al lang over gezegd heb dat ik het ermee eens ben. Over het niet begrijpen gesproken…
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Chauf21 »

Zeg, als je het eens bent, waar wil je dan nog discussie over? Anders gezegd: ga inhoudelijk verder of stop ermee en laat die vijandige natrappen achterwege.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door R-Flow »

Chauf21 schreef:Zeg, als je het eens bent, waar wil je dan nog discussie over? Anders gezegd: ga inhoudelijk verder of stop ermee en laat die vijandige natrappen achterwege.
Er worden in deze thread twee dingen aangehaald die nu deels door elkaar heen lopen:

1) Apple kopieert een gepatenteerd design en hoort hiervoor te betalen. EENS
2) Apple verdient geld hieraan. ONEENS

Ik word hier op onvriendelijke wijze toegesproken door deadlock nadat ik normaal aangeef z'n post niet te begrijpen en dus om opheldering vraag. Hij negeert vervolgens het feit dat ik zeg het eens te zijn met punt 1 en grijpt alleen punt 2 aan om het vervolgens weer over punt 1 te hebben.
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 27 sep 2012, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Fles »

Oh jullie hebben mij helemaal niet nodig om te rellen, stel schoolpleinmeisjes :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwitserse spoorwegen willen geld van Apple om stationskl

Bericht door Suus »

SBB und Apple schliessen Lizenzvereinbarung ab.
Die Schweizerischen Bundesbahnen SBB und Apple haben sich über die Nutzung der SBB Bahnhofsuhr auf Geräten wie iPad und iPhone verständigt. Dies haben die beiden Parteien in einer Lizenzvereinbarung geregelt.

Für die Nutzung der Bahnhofsuhr der SBB auf Geräten wie iPad und iPhone haben sich die Schweizerischen Bundesbahnen SBB und Apple geeinigt und eine Lizenzvereinbarung abgeschlossen. Die Parteien haben vereinbart, dass sie über die Höhe der Lizenzgebühr wie auch über weitere Einzelheiten des Übereinkommens keine weiteren Auskünfte erteilen.
Bron: SBB

Bondige samenvatting: SSB en Apple hebben een licentieovereenkomst afgesloten, er worden geen verdere mededelingen gedaan over deze overeenkomst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten